Αποσπάσεις αρχαίων: έγκλημα που κόβει την ανάσα
Βραδινή βάρδια, ξημερώματα κάτω από τη Βενιζέλου
Η «Εφ.Συν.» παρουσιάζει πρώτη φορά φωτογραφικό υλικό από τις «ανασκαφικές» εργασίες στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, όπου 200 εργαζόμενοι δουλεύουν νυχθημερόν, σε τρεις βάρδιες, κυριολεκτικά ο ένας πάνω στον άλλο, σε συνθήκες ανεπαρκούς αερισμού και έλλειψης στοιχειωδών κανόνων ασφαλείας
Με κομμένη την ανάσα, κυριολεκτικά και μεταφορικά! Οι φωτογραφίες που δημοσιεύει σήμερα η «Εφ.Συν.» από τη βόρεια πλευρά του κελύφους στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι οι πρώτες που απεικονίζουν πλήρως τις απαράδεκτες συνθήκες κάτω από τις οποίες εργάζονται αυτή τη στιγμή 200 άνθρωποι –ακόμη και τρίτη βάρδια (10 το βράδυ-6 το ξημέρωμα)–, σε εργασία που ονομάζεται «ανασκαφή» και «απόσπαση αρχαιοτήτων».
Καλούνται οι αρχαιολόγοι του υπουργείου Πολιτισμού να απαντήσουν αν αυτό είναι «αρχαιολογικός χώρος» και συνθήκη «ανασκαφής». Καλούνται οι καθηγητές Αρχαιολογίας των Πανεπιστημίων να απαντήσουν στο ίδιο ερώτημα.
Καλείται ακόμη το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης (ο πρόεδρός του μάλιστα προέρχεται από τις ανασκαφικές εργασίες του Μετρό) να τοποθετηθεί μπροστά σε αυτές τις εικόνες οι οποίες λαμβάνουν χώρα καθημερινά επί 24ώρου βάσεως για έναν και μόνο λόγο: να προλάβουν οι υπεύθυνοι των καθυστερήσεων και του «εγκλήματος στη Βενιζέλου» τον... χρόνο, αν και δεν έδωσαν έστω μια φορά ένα χρονοδιάγραμμα.
Εκφράζουν και διαλαλούν μόνο την πρόθεσή τους για ολοκλήρωση του έργου στα... τέλη του 2023, ενώ είναι γνωστό πλέον πως όταν τελειώσουν οι αρχαιολογικές ανασκαφές και (καταστροφικές) αποσπάσεις χρειάζονται άλλα δύο χρόνια για να κατασκευαστεί ο σταθμός. Όπως και να μετρήσουν τον χρόνο, όσο και να στύψουν τους εργάτες, όση καταστροφή και να προσθέσουν σε όση έχουν ήδη καταφέρει, το τέλος του 2024 είναι το αισιόδοξο σενάριο, οπότε Μετρό στη Θεσσαλονίκη το 2025.
Η «Εφ.Συν.» είχε ήδη χτυπήσει καμπανάκι για την κατάσταση στη Βενιζέλου (5.5.2022, «Ρισκάρουν ζωές για να προλάβουν!»), σε ένα ρεπορτάζ στο οποίο «σπάσαμε το μολύβι» για να είμαστε συγκρατημένοι καθώς είχαμε στη διάθεσή μας μόνο τις διηγήσεις των εργαζομένων οι οποίοι γνώριζαν –και μας το έλεγαν– ότι αυτό που ζουν δύσκολα θα γινόταν πιστευτό.
Μπορεί το ρεπορτάζ της εφημερίδας μας να το έκαναν αφίσα στα εργοτάξια, αλλά το κυριότερο είναι ότι άρχισαν να μιλάνε κι άλλοι, σε σημείο που οι διηγήσεις τους να μας κάνουν να νιώθουμε ότι στην πρώτη περιγραφή ήμασταν πολύ συγκρατημένοι.
Η κατάσταση θα λάμβανε μπουφόνικη διάσταση αν την εβδομάδα που μας πέρασε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, αποδεχόταν τη δημόσια πρόσκληση της τοπικής Ν.Δ. η οποία τον καλούσε «πάνω από όλα να επισκεφθεί το Μετρό Θεσσαλονίκης, τον σταθμό Βενιζέλου, τις αρχαιολογικές εργασίες και να πάρει μια εικόνα ενός υπερσύγχρονου Μετρό, με αληθινά βαγόνια, αληθινούς σταθμούς και αληθινά εκδοτήρια»!
Ευτυχώς γι’ αυτούς ο κ. Τσίπρας δεν πήγε γιατί θα αναγκαζόταν να τους προσκαλέσει να απολαύσουν το... θέαμα των «αρχαιολογικών εργασιών»! Κι αν πήγαιναν μάλιστα και στην τρίτη βάρδια, ακόμη καλύτερα! Μπορούν να πάρουν μια γεύση –ή ανάσα– από τι γλίτωσαν βλέποντας τις φωτογραφίες.
Μέσα στην εβδομάδα που πέρασε και μετά το δημοσίευμα της «Εφ.Συν.» είχαμε όμως εξελίξεις. Οι εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό τομέα (στον ανάδοχο του έργου) πραγματοποίησαν την περασμένη Πέμπτη στάση εργασίας και συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο εργοτάξιο της Βενιζέλου.
Τα ζητήματα ασφάλειας ήταν στην πρώτη γραμμή, προστέθηκαν όμως και οικονομικές διεκδικήσεις για αυξήσεις 5-20% καθώς οι αμοιβές τους κάτω από τέτοιες συνθήκες κυμαίνονται μεταξύ 700 και 800 ευρώ!
Ο πρόεδρος του σωματείου Μάκης Μιχαλόπουλος μας περιγράφει λιτά και ουσιαστικά: «Τα παπούτσια που φοράμε έχουν τρύπες (!), στη Βενιζέλου δεν υπάρχουν προσβάσεις να φτάσουν με ασφάλεια οι συνάδελφοι στο σημείο εργασίας, δεν υπάρχει επαρκής αερισμός, πολλοί εργάτες σε λίγο χώρο, ενώ την ίδια στιγμή αιωρούνται από πάνω τους μεγα-σάκοι χώμα από τις ανασκαφές και τμήματα αρχαιοτήτων που έχουν κοπεί, δεν νομίζω ότι χρειάζεται να πούμε κάτι παραπάνω... Γράψτε και για το αίτημά μας για αυξήσεις, καθώς το 2016 είχαμε υποστεί μειώσεις 40%, λάβαμε ακολούθως μια αύξηση 5% και έκτοτε, τίποτα...».
Βραδινή βάρδια
Παράλληλα, με αναλυτική ανακοίνωσή της η Τ.Ο. Κατασκευών της Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ αναδεικνύει τις τεράστιες ευθύνες της κυβέρνησης, της «Αττικό Μετρό» και της αναδόχου εταιρείας, καταγγέλλει ότι «η «δημοκρατία» σταματάει έξω από την πύλη των χώρων εργασίας» και τονίζει πως «οι συνθήκες εργασίας που βιώνει το σύνολο των εργαζομένων στο έργο απόσπασης των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου –και έχουν επιδεινωθεί δραματικά τις τελευταίες μέρες– αποτελούν το τελευταίο (;) επεισόδιο μιας δραματικής σειράς (διάρκειας 16 χρόνων) για τους εργαζομένους του έργου και συνολικά για τον λαό της Θεσσαλονίκης [...] Η εντατικοποίηση της εργασίας με την επίκληση ενός απροσδιόριστου χρονοδιαγράμματος, η μετατροπή του εργοταξίου σε 24ωρης λειτουργίας με τη δημιουργία και βραδινής βάρδιας θέτουν τους εργαζομένους σε πολλαπλούς κινδύνους [...] ενώ η εντατικοποίηση των εργασιών δεν επιτρέπει την ουσιαστική τεκμηρίωση των αρχαιολογικών ευρημάτων που δίνουν σημαντικές πληροφορίες για την κοινωνία και την τοπογραφία της πόλης».
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και οι άλλοι φορείς της Θεσσαλονίκης έχουν να πουν τίποτα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου