Σάββατο, Μαΐου 28, 2022

https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEjErGjs00ZpJ4RL1sFgV3f-q-cHZ6AqK0SJILy6dGXM21IQHGO770tQdXvg7bZ3Xroqk3_uqt0b7qEcMhF4kzUn2TlIz453BpoCWqKlP_3jtWM8Nl7eA2EM8ykWMKv6xTm-KF-WvEzIdI3MyTuQJL_eCO48T-4r4A_QMzAPMcKZlIVMAfDACdeqr0G5=s950Η ΑΥΓΗ-22/5/22

avgi.gr

Οι εικόνες του τεύχους προέρχονται από την ατομική έκθεση της Κατερίνας Μπότσαρη με τίτλο «Tiny Subjects» που πραγματοποιείται στο PS: (Κεραμεικού 28, Μεταξουργείο, Αθήνα). Επιμέλεια Χριστόφορος Μαρίνος. Μέχρι 26/5.

Κατερίνα Μπότσαρη, Unmonumental (λεπτομέρεια), 2022, δίχτυ πολυαιθυλένιου, στεγανωτικό PU, ακρυλικά, νέον, πλεξιγκλας, ξύλο, ηλεκτρολογική εγκατάσταση 

Συναίνεση ή «στάσις»;

Του Παναγιώτη Βούζη*

Ο Roman Schnur στο βιβλίο του Revolution und Weltbürgerkrieg (Επανάσταση και παγκόσμιος εμφύλιος πόλεμος),Revolution Und Weltburgerkrieg: Studien Zur Ouverture Nach 1789 (Schriften  Zur Verfassungsgeschichte) (German Edition): Schnur, Roman: 9783428053131:  Amazon.com: Books το οποίο εκδόθηκε το 1983, διέγνωσε την απουσία μίας σύγχρονης θεωρίας του εμφυλίου πολέμου, εξαιτίας της αδιαφορίας των ειδικών σε σχέση με την παγίωση μίας τέτοιας θεωρίας, αδιαφορίας η οποία συνοδεύεται από την εξέλιξη ενός φαινομένου το οποίο μπορεί να οριστεί ως «παγκόσμιος εμφύλιος».
Στην «Παρέμβαση», η οποία αναρτήθηκε στις 13 Απριλίου του 2022, με τον τίτλο “Stato di eccezione e guerra civile” («Κατάσταση εξαίρεσης και εμφύλιος πόλεμος») ο Giorgio Agamben,ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ - ΟΤΑΝ Η ΕΚΤΑΚΤΗ ΑΝΑΓΚΗ ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΙ ΤΗΝ Ε βασισμένος στον Schnur και παραπέμποντας, παράλληλα, στο δικό του βιβλίο, το Stasis. La guerra civile come paradigma politico (Στάσις: Ο εμφύλιος πόλεμος ως πολιτικό παράδειγμα), ΣΤΑΣΙΣ Ο ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ - ΑΓΚΑΜΠΕΝ ΤΖΙΟΡΤΖΙΟ -  Βιβλια/Πολιτική/Πολιτικό Δοκίμιο - IANOSεπισημαίνει ότι στην Αρχαία Ελλάδα το ενδεχόμενο του εμφυλίου πολέμου λειτουργούσε ως κατώφλι πολιτικοποίησης. Χωρίς την στάσιν, με την οποία η διαφωνία των πολιτών οδηγούνταν στο έσχατο όριο, η πόλις δεν μπορούσε να υφίσταται. Η υπόθεση στην οποία προβαίνει ο Ιταλός φιλόσοφος είναι ότι η αιτία, για την οποία έχει παγιωθεί ένα παγκόσμιο καθεστώς αποπολιτικοποίησης, έγκειται στον σταδιακό και ολοσχερή αποκλεισμό της πιθανότητας της στάσεως από την πολιτική σκέψη κατά τις τελευταίες δεκαετίες, και, επίσης, στη συχνή εξομοίωσή της με την τρομοκρατία. Ο Agamben ονομάζει «ολοκληρωτική» τη σκέψη η οποία δεν περιλαμβάνει την πιθανότητα της αντιπαράθεσης με τη μορφή της στάσεως, μια σκέψη άρα η οποία προϋποθέτει αποκλειστικά τη συναίνεση. Ώστε δεν θεωρεί τυχαίο το γεγονός ότι μέσω της καθιέρωσης της συναίνεσης ως του μοναδικού κριτηρίου στην πολιτική, οι δημοκρατίες καταλήγουν στον ολοκληρωτισμό. Ο τελευταίος συνδέεται με την προοδευτική επιβολή ενός είδους παγκόσμιου εμφυλίου πολέμου, καθώς, αφενός, οι πόλεμοι δεν κηρύσσονται επίσημα αλλά, μετατρεπόμενοι σε αστυνομικές επιχειρήσεις, αποκτούν χαρακτηριστικά τα οποία αποδίδονται συνήθως στους εμφυλίους και, αφετέρου, ο εμφύλιος μαζί με την κατάσταση εξαίρεσης συνιστούν ένα ενιαίο σύστημα και ανάγονται στο κατεξοχήν παράδειγμα άσκησης της εξουσίας.
Η «Παρέμβαση» του Agamben εγείρει σίγουρα ενστάσεις. Γιατί παίρνει το σχήμα του Schnur από το πεδίο του ορισμού των εννοιών και το παρατοποθετεί στο πραγματολογικό πεδίο. Ένα δηλαδή ζήτημα της εξειδικευμένης νομικής και πολιτικής θεωρίας παρουσιάζεται λανθασμένα ως πρόβλημα το οποίο ανακύπτει από τον τρόπο διακυβέρνησης των ανθρώπων στο παρόν. Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία αποδυναμώνει τη θέση υπέρ ενός παγκόσμιου ακήρυχτου εμφυλίου. Από την άλλη, η διαπίστωση από τον Agamben του φαινομένου μιας καθολικευμένης συναίνεσης αποδεικνύεται ορθή. Μάλιστα, το συγκεκριμένο φαινόμενο μπορεί να έχει και μια συμπληρωματική εξήγηση.[.......................................]

Δεν υπάρχουν σχόλια: