Κυριακή, Μαΐου 29, 2022

ΜΙΑ ΜΝΗΜΕΙΩΔΗΣ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ, ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΟΛΟΙ

https://1.bp.blogspot.com/-O3Df2XlZ6XE/V50HI97plnI/AAAAAAABYBA/48JzBVxtKOEwH8AO3kH0YQZelo8mBTrvwCLcB/s320/%25CE%259C%25CE%25A0%25CE%2591%25CE%25A1%25CE%25A3%25CE%259A%25CE%25A5%2B1998.jpg https://2.bp.blogspot.com/-i3lsesv2_Ps/V50HJrETJTI/AAAAAAABYBE/o5e7v3hhlmwF_HCTDd6vhps3HFkcMooQACLcB/s320/%25CF%2583%25CE%25B9%25CE%25BC%25CF%2589%25CE%25BD%25CE%25BF%25CF%2580%25CE%25B5%25CF%2584%25CF%2581%25CE%25B1.JPG

Βασίλειος Γρηγόροβιτς Μπάρσκυ, 

Τα θαυμαστά μοναστήρια του Αγίου Όρους Άθω

Παρουσίαση, επιμέλεια , σχολιασμός από τον   καθηγητή της Ιστορίας και Γραμματείας των Σλαβικών Εκκλησιών της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, Αντώνιο - Αιμίλιο Ταχιάο.Φωτογραφία για 10511 - Εκοιμήθη ο φιλαγιορείτης καθηγητής Θεολογίας Αντώνιος-Αιμίλιος Ταχιάος

Μνημειώδης έκδοση του πρωτότυπου έργου  του Ρώσου μοναχού-οδοιπόρου Βασιλείου Γρηγορόβιτς Μπάρσκυ, ο οποίος περιηγήθηκε την Αθωνική Πολιτεία το 1744. Το έργο περιλαμβάνει όσα  είδε και σχεδίασε με ιδιαίτερη επιμέλεια ο ευλαβής οδοιπόρος-μοναχός.Η Αγιορειτική Εστία αξιοποιώντας το πολύτιμο Αρχείο του αείμνηστου Ακαδημαϊκού Παύλου Μυλωνά παρουσιάζει για πρώτη φορά ολοκληρωμένο το έργο του Ουκρανού Μοναχού - Περιηγητή Βασίλειου Γρηγόροβιτς Μπάρσκι (1701-1747), που επισκέφτηκε το Άγιον Όρος το 1725 και το 1744 και περιέχει τις εντυπώσεις και τις καταγραφές από τα δύο ταξίδια του στο Άγιο Όρος. 

 Τα σχετικά κείμενα αποτελούν μία πολύτιμη μαρτυρία ενός εξέχοντος διανοούμενου, που καταγράφει με λεπτομέρειες εντυπώσεις, αποτυπώνει τυπικά, σχεδιάζει Μονές, Καθολικά και Σκήτες, που λόγω της αντικειμενικότητας και του σχολαστικού τρόπου καταγραφής και αποτύπωσης, αποτελούν και θα συνεχίσουν να αποτελούν και στο μέλλον πολύτιμο υλικό για την μελέτη της ιστορίας, της λατρείας και των θεσμών του Αγίου Όρους αλλά και της αρχιτεκτονικής και αρχαιολογίας.

Ένα μικρό απόσπασμα σχετικό με την τελετουργία στην τράπεζα της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας:

 

«Όταν μετά τη Λειτουργία της Κυριακής ή εορτής εξέλθει ο εφημέριος από το ναό φορώντας μανδύα, προπορεύεται ο κηροφόρος (μερικές φορές και δύο κηροφόροι), με μανδύα και αυτός. Ο εφημέριος κρατάει πρόσφορο, με το οποίο θα γίνει στην τράπεζα «τρισάγιο» ή «ύψωση της Παναγίας». Ακολουθεί ο ηγούμενος με μανδύα και πατερίτσα και έπονται οι προηγούμενοι, χωρίς μανδύα, και ο αναγνώστης με μανδύα, ο οποίος διαβάζει το «Υψώσω σε». Έπονται όλοι οι υπόλοιποι πατέρες, οι οποίοι κατά τάξη κάθονται στους καθορισμένους γι’ αυτούς τόπους. Τότε ο αναγνώστης ανεβαίνει στον άμβωνα και αρχίζει την ανάγνωση «εις επήκοον πάντων». Τις καθημερινές μόνος ο εφημέριος πηγαίνει στην τράπεζα, με μερικούς μοναχούς που τον ακολουθούν. Η ύψωση της Παναγίας όμως τελείται καθημερινώς όλο τον χρόνο, δύο φορές την ημέρα, το μεσημέρι αμέσως μετά το γεύμα και μετά τον Εσπερινό. Την εσπέρα υπάρχει μόνο ξηροφαγία.


Στο πρώτο τραπέζι κάθεται ο ηγούμενος μόνος του και, αν λείπει ή δεν υπάρχει ηγούμενος, μένει κενό. Στο δεύτερο τραπέζι κάθονται όλοι οι προηγούμενοι. Στο τρίτο, ο εφημέριος με όλους τους ιερομονάχους και τους ψάλτες. Στο τέταρτο, διαπρεπείς γέροντες μοναχοί και στο πέμπτο οι ιεροδιάκονοι και λοιποί μοναχοί, κατά την τάξη, όπως επίσης και οι δόκιμοι κοσμικοί».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ  ΟΛΟΚΛΗΡΟ  ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Harakiri (Χαρακίρι 1962): Η αριστουργηματική ταινία του Masaki Kobayashi

Masaki Kobayashi,   Harakiri (Χαρακίρι 1962)   Τatsuya Nakadai, Akira Ishihama, Shima Iwashita   1. « Στην Ιαπωνία του 17ου αιώνα, ο Τσουγκο...