Κυριακή, Μαΐου 22, 2022

Πώς νέοι Έλληνες ολιγάρχες αλώνουν με τις ευλογίες της Νέας Δημοκρατίας , παρά την οικονομική ζημιά που θα υποστούν , τα τελευταία ελεύθερα Μίντια στον τόπο μας

 O Γιάννης Καϋμενάκης (αριστερά) και ο Δημήτρης Μπάκος (δεξιά)

Γιατί πραγματικά ενδιαφέρονται να μπουν στα media οι εφοπλιστές Μπάκος και Καϋμενάκης;

Πολλά τα ερωτήματα που ανακύπτουν απο την απόφαση των δύο επιχειρηματιών να διεκδικήσουν μερίδιο της αγοράς των μέσων ενημέρωσης μετά την επιτυχημένη ενασχόλησή τους με το ποδόσφαιρο

Οι πληροφορίες από όλες τις πλευρές πληθαίνουν ότι το δίδυμο των επιχειρηματιών / εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου και Γιάννη Καϋμενάκη βρίσκονται πολύ κοντά στην εξαγορά σημαντικού μεριδίου του τηλεοπτικού Open, την ίδια ώρα που βρίσκονται σε διαπραγμάτευση και για την εξαγορά του συνόλου των μετοχών των καναλιών περιφερειακής εμβέλειας Αττικής Action 24 και Kontra.

Ποιος είναι ο λόγος που δύο επιτυχημένοι επιχειρηματίες ενδιαφέρονται να μπουν στον χώρο των media και να δαπανήσουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, τα οποία δεν πρόκειται να πάρουν ποτέ πίσω; Για ποιο λόγο επιχειρηματίες με το δικό τους προφίλ, χωρίς ανάμιξη στα δημόσια πράγματα, προτίθενται να κάνουν μια εγγυημένα ζημιογόνα επένδυση; Την ώρα μάλιστα που δεν έχουν καμία γνώση του χώρου; Η ελληνική εμπειρία ώς τώρα είναι ότι «πληρώνεις και μαθαίνεις», όπως το έκαναν ο Αλαφούζος, ο Βαρδινογιάννης, ο Μαρινάκης, όμως γιατί να το κάνεις; Μερίδιο περί το 30% του Open πωλείται περί τα 30 εκατ. ευρώ, κανονικό... φαρμακείο, όταν η άδεια για ολόκληρο το κανάλι εκχωρήθηκε το 2018 από το ΕΣΡ για μόλις 35 εκατ. ευρώ. Από την άλλη, μήπως την έχουν πληρώσει την άδεια; Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Τηλεοπτικό plan B

Το ζωηρό επιχειρηματικό ενδιαφέρον από την πλευρά των δύο εφοπλιστών έχει εκφραστεί αρχικά προ μηνών για το Open. Καλή επένδυση, πρόκειται για ένα από τα έξι μεγάλα κανάλια, με πανελλαδική εμβέλεια, δικτυωμένο στη διαφημιστική αγορά και αποθηκευμένο σε καλή θέση στο τηλεκοντρόλ των τηλεθεατών. Ό,τι πρέπει. Οι συζητήσεις όμως δεν ευοδώθηκαν, οπότε οι δύο εφοπλιστές στράφηκαν στο plan B, την εξαγορά δύο μικρότερων καναλιών, του Kontra Channel, ιδιοκτησίας Α.Γ. Κουρή (με «ισορροπημένη» πολιτική γραμμή μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και Ν.Δ.) και του Action 24, ιδιοκτησίας Διονύση Παναγιωτάκη (με κεντροαριστερή γραμμή, στην πραγματικότητα Με Τον Κυριάκο).

Και ενώ οι συζητήσεις ήταν προχωρημένες, μάλιστα έχουν ειπωθεί και ποσά, όπως π.χ. ότι ο Δ. Παναγιωτάκης ζητάει για το Action 24 κοντά στα 10 εκατ. και ο Α. Κουρής ακόμη περισσότερα, το Open ξαναμπήκε στο τραπέζι πιο δυναμικά αυτή τη φορά. Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για πολύ προχωρημένες συζητήσεις ώστε να εξαγοραστεί μειοψηφικό μερίδιο γύρω στο 30%, για το οποίο, λέγεται, ζητούνται περί τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ δεν αποκλείεται και η πιθανότητα πώλησης ενός επιπλέον 30% σε τρίτο επιχειρηματία. Το timing φαίνεται ιδανικό, καθώς, στο διεθνές κλίμα που διαμορφώνεται εναντίον των Ρώσων μεγαλοεπιχειρηματιών, ο Ιβάν Σαββίδης έχει ανάγκη και επιχειρηματικής στήριξης -λέγεται πως αντιμετωπίζει ήδη πρόβλημα ρευστότηταςαλλά και πολιτικής.

Οι δύο επενδυτές των media, ο Δημήτρης Μπάκος, με καταγωγή από την Αρκαδία, και ο Γιάννης Καϋμενάκης, από την Αιτωλοακαρνανία, ναυτικοί στο παρελθόν, διανύουν την 7η δεκαετία της ζωής τους και έχουν καταφέρει σήμερα να έχουν χτίσει μια μικρή αυτοκρατορία, που τους πήρε περίπου 40 χρόνια. Στα τέλη των ’80, ξεκίνησαν με τη μεταφορά πετρελαίου από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ο Πόλεμος στον Κόλπο, λίγα χρόνια μετά, τους έκανε πλούσιους. Ο δεύτερος πόλεμος στον Κόλπο, το 2003, τους έκανε ακόμη πλουσιότερους. Σήμερα οι εταιρείες τους εμφανίζονται με στόλο δεκάδων δεξαμενόπλοιων, αλλά και διυλιστήρια πετρελαίου από τα μεγαλύτερα στα ΗΑΕ. Την είσοδό τους στην ελληνική σκακιέρα την κάνουν το 2003 με την εξαγορά του Αστέρα Τρίπολης, μιας ερασιτεχνικής ομάδας που με επιμονή, δουλειά και μεθοδικότητα κατάφεραν να την φέρουν στις πρώτες θέσεις της Α’ Εθνικής και με αξιώσεις για το Κύπελλο, μέσα σε λίγα χρόνια. Οι επενδύσεις στην Αρκαδία συνεχίστηκαν, με τη δημιουργία μίας από τις μεγαλύτερες φάρμες βιολογικών προϊόντων, για τη διάθεση των οποίων λειτουργεί και κατάστημα στην Αθήνα. Εν τω μεταξύ έχουν επενδύσει και στην ενέργεια, με την εταιρεία Volton, και στις κατασκευές, με τη συμμετοχή τους 30% στην εταιρεία Ελλάκτωρ. Πριν από λίγες μέρες πώλησαν αιφνιδιαστικά το μερίδιό τους στην κατασκευαστική έναντι 182 εκατ. ευρώ, κερδίζοντας μέσα σε ενάμισι χρόνο 65 εκατ. ευρώ.

Η πρόθεση των δύο εφοπλιστών να επενδύσουν στα media φανερώνει την επιδίωξή τους να συμμετάσχουν στην κεντρική σκηνή και να έχουν ρόλο και στο πολιτικό παιχνίδι. Ήδη, λέγεται, έχουν αρκετές γνωριμίες στον χώρο της Νέας Δημοκρατίας, ενώ συγκεκριμένα αναφέρεται ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Σε άμεση επαφή λέγεται επίσης ότι βρίσκονται και με τους ενοίκους του Μεγάρου Μαξίμου, οι οποίοι στηρίζουν και ενθαρρύνουν τα «ανοίγματα» των δύο επιχειρηματιών. Κατ’ άλλους μάλιστα, το Μαξίμου είναι αυτό που οργανώνει και ενορχηστρώνει τους σχεδιασμούς στο παρασκήνιο, προκειμένου να εξασφαλίσουν για τη στήριξή τους έναν ακόμη μιντιακό εταίρο. Με άλλους όρους οπωσδήποτε, πολύ καλή σχέση έχει αναπτυχθεί και με τον πρόεδρο του Ολυμπιακού και μιντιάρχη Βαγγέλη Μαρινάκη. Μόλις μερικά χρόνια πριν εξάλλου, σχεδόν οι μισοί παίκτες του Αστέρα Τρίπολης έφτασαν να είναι δανεισμένοι από την «κάβα» του Ολυμπιακού.

Τα ερωτήματα

Οι εφοπλιστές Δ. Μπάκος και Γ. Καϋμενάκης φέρονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε μια κίνηση που στερείται κάθε επιχειρηματικής λογικής. Να επενδύσουν σε ένα χώρο που δεν γνωρίζουν και να χάνουν εκατοντάδες εκατ. ευρώ για τα πολλά επόμενα χρόνια. Η επιρροή, το βάρος της κοινωνικής ισχύος και η πολιτική παρέμβαση μπορεί να ασκούν γοητεία σε πολλούς, όμως το ερώτημα είναι πόσο βαθιά είναι διατεθειμένοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη ώστε να εξασφαλίσουν την επιβίωση και την ανάπτυξη των εταιρειών ΜΜΕ. Πόσες δεκάδες εκατομμύρια τον χρόνο;

Από την άλλη πλευρά, ποιο θα είναι το οικονομικό αντάλλαγμα; Πρόκειται να δραστηριοποιηθούν στα δημόσια έργα; στις προμήθειες του Δημοσίου; γιατί τότε αποχώρησαν από την Ελλάκτωρ; Και εάν πράγματι επιδιώκουν να μπουν στα media, γιατί δεν διεκδικούν την 7η, «ορφανή» άδεια πανελλαδικής εμβέλειας από το ΕΣΡ, όπως θα μπορούσε να τους συμβουλεύσει ο φίλος τους Ευ. Μαρινάκης; Η τιμή είναι εξαιρετική, μόλις 35 εκατ. ευρώ -που είναι αμφίβολο εάν θα καταβληθούν ποτέ με κυβέρνηση Ν.Δ.- όχι για το 30% που διεκδικούν σήμερα στο Open, αλλά για το 100% ενός νέου καναλιού. Συμφέρει!

Δεν υπάρχουν σχόλια: