Wilkie Collins: «Η γυναίκα με τα άσπρα»
Η Γυναίκα με τα άσπρα, το μυθιστόρημα του Wilkie Collins, πρωτοεκδόθηκε το 1860 σε συνέχειες στην All Year Round –την εβδομαδιαία εφημερίδα του Clarles Dickens– και το εύλογο ερώτημα που απασχολεί τον σημερινό αναγνώστη είναι για ποιο λόγο να διαβάσει το ογκωδέστατο μυθιστόρημα του Άγγλου συγγραφέα, πέραν του γεγονότος ότι πρόκειται για ένα βιβλίο κλασικό. Η απάντηση είναι απλή, μα τόσο ουσιαστική και έχει να κάνει με την τεράστια αναγνωστική απόλαυση που αποκομίζει ο αναγνώστης από την πρώτη έως την τελευταία του σελίδα.
Το βιβλίο του Collins αποτελεί «το
πρώτο μυθιστόρημα της αισθηματικής λογοτεχνίας μυστηρίου (sensation
novel)»,όπως μας πληροφορεί στην εισαγωγή του ο μεταφραστής Ερρίκος
Μπαρτζινόπουλος, «ενός κλάδου της βικτοριανής μυθιστοριογραφίας με
ευρεία απήχηση, ο οποίος συνδύασε τις συγκινήσεις της μεσαιωνικής
λογοτεχνίας με τον ψυχολογικό ρεαλισμό μιας σύγχρονης θεματογραφίας». Την εποχή που εκδόθηκε η Γυναίκα με τα άσπρα
είχε ιδιαιτέρως ενθουσιώδη υποδοχή με την εξέλιξη της πλοκής να
συζητιέται την ώρα του φαγητού, στοιχήματα να παίζονται για το τι θα
γίνει παρακάτω, ενώ και ο μετέπειτα πρωθυπουργός William Gladstone είχε
ακυρώσει την παρουσία του σε θεατρική παράσταση για να μη χάσει τη
συνέχεια της υπόθεσης. Ο σχετικά άγνωστος έως τότε Wilkie Collins με το
πέμπτο του βιβλίο γνώρισε μεγάλη επιτυχία και η απήχηση ήταν τόσο μεγάλη
που γρήγορα εμφανίστηκαν καπέλα, πανωφόρια και αρώματα με την ονομασία
του μυθιστορήματος Woman in White.
Την εποχή που εκδόθηκε η Γυναίκα με τα άσπρα είχε ιδιαιτέρως ενθουσιώδη υποδοχή με την εξέλιξη της πλοκής να συζητιέται την ώρα του φαγητού, στοιχήματα να παίζονται για το τι θα γίνει παρακάτω, ενώ και ο μετέπειτα πρωθυπουργός William Gladstone είχε ακυρώσει την παρουσία του σε θεατρική παράσταση για να μη χάσει τη συνέχεια της υπόθεσης.
Η γυναίκα με τα άσπρα είναι μια μυστήρια γυναίκα που εμφανίζεται εντελώς ξαφνικά και μέσα στο βαθύ σκοτάδι της νύχτας σ’ ένα σταυροδρόμι μπροστά σε έναν από τους βασικούς αφηγητές της ιστορίας, τον Ουόλτερ Χάρτραιτ. Αυτός θα τη βοηθήσει να βρει τον δρόμο της για το Λονδίνο και θα διαπιστώσει ότι συνδέεται με την οικογένεια στην οποία κατευθύνεται για να δουλέψει ως καθηγητής ζωγραφικής. Η λευκοντυμένη γυναίκα και το μυστήριο που κρύβει το παρελθόν της θα ξεπροβάλλουν συνέχεια στο ξετύλιγμα της πλοκής και θα παίξουν κομβικό ρόλο στην εξέλιξή της. Ο Χάρτραιτ θα φτάσει στο Λίμεριτζ Χάουζ για να αναλάβει τα καθήκοντά του ως καθηγητή ζωγραφικής της Λόρας, την οποία και θα ερωτευτεί, και της ετεροθαλούς αδελφής της Μάριαν, με την οποία θα αποφασίσουν να λύσουν το μυστήριο της γυναίκας με τα άσπρα. Τα πράγματα θα περιπλέξουν ιδιαίτερα με την έλευση του αρραβωνιαστικού της Λόρας, του Σερ Πέρσιβαλ, και τη φυγή του Χάρτραιτ. Ο μελλοντικός τους γάμος και η ανάδειξη στο προσκήνιο του πανούργου Ιταλού κόμη που ακούει στο όνομα Φόσκο κορυφώνει την πλοκή, στην οποία θα συναντήσουμε ραδιουργίες, ψεύτικους θανάτους, ιστορίες κατασκόπων και μεγάλη δόση μυστηρίου.
Βασικό γνώρισμα του βιβλίου και ιδιαίτερα πρωτότυπο για την εποχή είναι οι διαφορετικές οπτικές γωνίες από τις οποίες θέλει να φωτίσει ο συγγραφέας την υπόθεση, δίνοντας έτσι τη σκυτάλη της αφήγησης σε διαδοχικούς ήρωες της ιστορίας του. Χαρακτηριστικά αναφέρει στο πρώτο κεφάλαιο: «η ιστορία που εκτίθεται εδώ θα ειπωθεί από περισσότερες της μιας πένες, όπως ακριβώς η ιστορία μιας παραβίασης των νόμων περιγράφεται στο Δικαστήριο από περισσότερους του ενός μάρτυρες – με τον ίδιο στόχο και στις δύο περιπτώσεις: να παρουσιάσουν την αλήθεια με την αμεσότερη και την περισσότερο κατανοητή όψη της και να εξιστορήσουν την πορεία μιας πλήρους σειράς γεγονότων, αναθέτοντας στους ανθρώπους που συνδέθηκαν στενότερα μ’ αυτά, σε κάθε διαδοχική φάση της, να διηγηθούν την εμπειρία τους λέξη προς λέξη». Το εγχείρημα του Collins είναι ιδιαίτερα επιτυχημένο, αφού η ροή της αφήγησης, αν και υπάρχει διαδοχή προσώπων, γίνεται απόλυτα αρμονικά και η υπόθεση δεν χάνει τη συνοχή της.
Είναι δεδομένο ότι ο Wilkie Collins ήταν ένα σπουδαίος συγγραφέας και η Γυναίκα με τα άσπρα ένα αριστούργημα του 19ου αιώνα. Αξίζει κάθε στιγμή που ο αναγνώστης θα αφιερώσει για την ανάγνωσή του και πετυχαίνει αβίαστα το να εύχεται να μην τελειώσει για να παραταθεί η απόλαυσή του.
Η γυναίκα με τα άσπρα
Wilkie Collins
Μετάφραση: Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος
Gutenberg
1035 σελ.
ISBN 978-960-01-1816-2
Τιμή: €30,00

Ο Σιδέρης Ντιούδης είναι ποιητής και κριτικός βιβλίου.
__________________
Woman in White (1917)
Five reel feature film based on Wilkie Collins novel with special lighting effects, a technical tour de force as well as dramatically effective.
Print source: Library of Congress, 1 hour 8 minutes. Directed by
Ernest C. Warde. Scenario by Lloyd F. Lonergan, based on the novel by
Wilkie Collins. Photographed by William M. Zollinger.
Cast: Florence LaBadie (double role as Laura Fairlie and Ann Catherick),
Richard R. Neill (Sir Pervival Glyde), Gertrude Dallas (Marian
Holcombe), Arthur Bauer (Count Fosco), Wayne Arey (Walter Hartridge),
J.H. Gilmour, Claude Cooper. A Pathé Gold Rooster Play released through
the Pathé Exchange.
Original music composed and performed by Ben Model (silentfilmmusic.com).
Re-released by Chandler Pictures as The Unfortunate Marriage ca. 1920.
In its last two years of production Thanhouser concentrated on multi-reel features of high quality. Lloyd Lonergan’s scenarios were the foundation for the attention to quality, whether with original stories or with adaptations like The Woman in White.
Stylistic and technical elements are very near the sophisticated level of the first golden age of cinema, the 1920s. Especially noteworthy are the special lighting effects, a technical tour de force as well as dramatically effective.
Release through Pathé gave Thanhouser pictures especially strong international exposure during the studio’s last years, but somewhat hampered by the war in Europe.
The Woman in White was adapted from a very well known contemporary novel and was a particularly fine vehicle for the beautiful Florence LaBadie, one of the last of the old stock company still with Thanhouser in 1917. She was called “the most important personality at the Thanhouser studio” by Thanhouser historian David Q. Bowers. Two months after the release of The Woman in White she was in an automobile accident and she died in October from her injuries, just a week later than the release of the studio’s final new production.
This film is available on DVD from Thanhouser Film Company Preservation, Inc. at thanhouser.org
Woman in White (1917) from Ned Thanhouser on Vimeo.
______________________________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου