Παρασκευή, Αυγούστου 29, 2014

Η μαγεία του Γούντι Άλεν

Παγίδες μαγείας ενός «βρετανικού» Γούντι Αλεν σε γαλλικό φόντο

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ
Η Καθημερινή,28/8/14 
Ο Κόλιν Φερθ και η Εμα Στόουν πρωταγωνιστούν στη νέα κομεντί του Γούντι Αλεν, «Μαγεία στο Σεληνόφως».


Μαγεία στο Σεληνόφως ***
ΚΟΜΕΝΤΙ
Σκηνοθεσία: Γούντι Αλεν
Ερμηνείες: Κόλιν Φερθ, Εμα Στόουν, Αϊλίν Ατκινς

Ερχεται περίπου ως βεβαιότητα τα τελευταία σχεδόν 40 χρόνια (το 1976 απείχε τελευταία), με ακρίβεια ρολογιού και αφοσίωση θρησκευτική: ο Γούντι Αλεν παρουσιάζει μία ταινία τη χρονιά με το μοναδικό του στυλ -αρεστό ή όχι- με τις εμμονές, τις μούσες του, τους alter-ego χαρακτήρες και μια αξιοθαύμαστη διάθεση για ανάδειξη τόπων και ανθρώπων. Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, μετά το «Match Point» θα μπορούσαμε να πούμε, δείχνει να έχει παραδώσει μεγάλο μέρος της δημιουργικής μπαγκέτας στους πρωταγωνιστές του. Το είδαμε στο «Vicky Cristina Barcelona», στο «Μεσάνυχτα στο Παρίσι» και πιο χαρακτηριστικά στο περσινό «Θλιμμένη Τζασμίν» το οποίο και χάρισε στην Κέιτ Μπλάνσετ το δεύτερο Οσκαρ της.

Φέτος όμως το πήγε ένα βήμα παραπάνω. Δημιουργώντας μια υποτυπώδη πλοκή, που θα μπορούσε να είναι και θεατρικό σκετς, αφήνει το πρωταγωνιστικό του δίδυμο, Κόλιν Φερθ και Εμα Στόουν (και βασικά τον πρώτο) να χτίσουν όλο τον χαρακτήρα της ταινίας. Ο Φερθ υποδυόμενος τον Στάνλεϊ, έναν πετυχημένο «μάγο» της δεκαετίας του ’20, θα επισκεφθεί μια έπαυλη της γαλλικής Ριβιέρας προκειμένου να ξεσκεπάσει τη νεαρή μέντιουμ Σόφι (Στόουν), η οποία υποτίθεται πως εξαπατά τους πλούσιους πάτρονές της. Σύντομα, ωστόσο, ο σκληρός πραγματιστής Στάνλεϊ θα γοητευτεί και ο ίδιος από την πρόσχαρη κοπέλα, αναθεωρώντας πολλές από τις βασικές του πεποιθήσεις.

Αν και γυρισμένη στη Γαλλία, η ταινία κυριαρχείται πραγματικά από την τόσο παλιομοδίτικα αγγλική προσωπικότητα του βασικού της χαρακτήρα. Ο Κόλιν Φερθ μεταφέρει τη βρετανική του αύρα σε κάθε διάλογο, ακόμα και με τα βλέμματα που ρίχνει. Δίπλα του η χαριτωμένη Εμα Στόουν λειτουργεί ως ενοχλητική και συνάμα ακαταμάχητη παρουσία που ταράζει τον καλά τακτοποιημένο κόσμο του. Ο Γούντι Αλεν βρίσκει την ευκαιρία με τη «Μαγεία στο Σεληνόφως» να μιλήσει για την πίστη, που πολλές φορές χρειάζεται ο άνθρωπος, στην ομορφιά της ζωής χωρίς παραπάνω εξηγήσεις, στα συναρπαστικά μυστήρια και τελικά στον ίδιο τον έρωτα που ούτως ή άλλως ενσωματώνει και αισθητοποιεί όλα τα παραπάνω σύμφωνα με την κοσμοθεωρία του.

Η νοσταλγική διάθεση του «Μεσάνυχτα στο Παρίσι» επανέρχεται εδώ, αυτή τη φορά όχι με τη συνδρομή ιστορικών γκεστ σταρ, αλλά μέσω του κλίματος που δημιουργείται. Η υπέροχη -σε 35άρι φιλμ- φωτογραφία, τα γαλλικά σατό και τα κουκλίστικα vintage αυτοκίνητα φτιάχνουν το σκηνικό μέσα στο οποίο τοποθετούνται άνθρωποι μιας άλλης εποχής, με αναζητήσεις όμως και συναισθήματα οικεία στον σύγχρονο άνθρωπο. Χαϊλάιτ ο κωμικός διάλογος του Φερθ με την ηλικιωμένη θεία του προς το τέλος. Γουντιαλενική πρόζα και αγγλικό φλέγμα στα καλύτερά τους.

Πέμπτη, Αυγούστου 28, 2014

Λυπούμαι που σας γέννησα, γιατί σας αγαπώ

ΟΙ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΟΙ

Μόνο οι γραμματολόγοι και οι ανθολόγοι τούς θυμούνται .
Τσιμπολογούν κάποια ψίχουλα από το έργο τους,
αλλά ελάχιστα σκύβουν πάνω σ' αυτό,
και βιάζονται να το προσπεράσουν, λες και κάνουν αγγαρεία.
Οι λησμονημένοι λογοτέχνες μας, λαϊκοί και έντεχνοι,
αποτελούν, φευ, μουσειακό είδος.
Για μια κοινωνία αλλήθωρη, που το 'να μάτι της
κοιτάζει με τρόμο το μέλλον και τ' άλλο
είναι στραμμένο επιλεκτικά στο ένδοξο παρελθόν,
η ελληνική λογοτεχνία αποτελεί,
σχεδόν στο σύνολό της, άχρηστη ενασχόληση.
Έχουμε μια νέα γενιά φιλαναγνωστών που δε γνωρίζει
Παπαδιαμάντη και Σολωμό, που δεν έχει διαβάσει
ούτε ένα κείμενο του Βιζυηνού και του Θεοτόκη,
ενώ γνωρίζει όλα τα έργα της εγχώριας
και της ξένης λάιφ στάιλ λογοτεχνίας!
Ο Gerontakos , σε πείσμα των καιρών και κόντρα στον άνεμο μεταμοντερνισμού,
δεν θα παύσει , εφ΄όρου ζωής , να μνημονεύει τους λησμονημένους λογοτέχνες,
τους "δευτεροκλασάτους" ή "ήσσονες" , εκτιμώντας την τεράστια  συμβολή τους
 στη διαμόρφωση της σύγχρονης λογοτεχνικής πραγματικότητας.
Οι νεότεροι λογοτέχνες δεν έρχονται από το πουθενά
ούτε το έργο τους είναι προϊόν συσκευασμένο εν κενώ.
Μέσα σ' αυτό υπάρχουν , έστω κι αν ορισμένοι δεν το παραδέχονται,
τα ίχνη από τα πατήματα των παλαιότερων ομοτέχνων τους,
που ούτε σπουδαγμένοι στην Εσπερία ήταν οι περισσότεροι απ' αυτούς
ούτε είχαν πληρώσει περιουσίες ολόκληρες, για να ασκηθούν
στην περιβόητη "δημιουργική γραφή" , με την οποία τα αμερικανικά πανεπιστήμια
υπόσχονται ότι θα σε κάνουν νέο ...Χεμινγουέη .
***

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΟΥΡΗΣ
(1853-1919)

Στα παιδιά μου

Μία φορά κι έναν καιρό σε χρόνια περασμένα
ένας μπαμπάς, παιδάκια μου, εζούσε σαν κι εμένα,
κι αυτός επήρε μια μαμά καθώς και τη μαμά σας
και τρία έκαμαν παιδιά, που είχαν τ' όνομά σας.

Και ο μπαμπάς απέθανε, μα δίχως διαθήκη,
και τα παιδιά του έψαχναν να εύρουν χαρτζιλίκι΄
αλλά δενηύραν τίποτε παρά χαρτιά γραμμένα,
εφημερίδες μπόλικες, μια κάλπικη δραχμή
κι ένα σταυρό καθώς αυτόν που έδωσε σ' εμένα
ο κύριος Πρωθυπουργός για δόξα και τιμή.

Και τα παιδιά μεγάλωσαν σιγά σιγά κι εκείνα
κι εγνώρισαν τους Έλληνας , τον κόσμο, την Αθήνα,
μα είδαν πως κοπάνιζαν καβουρδιστόν αέρα
και τότε πια εννόησαν πως είχανε πατέρα
που ήταν το κεφάλι του γεμάτο από πίτερα,
κι επέρασαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.

Θέλετε κι επιμύθιον, παιδιά μου, να σας πω;...
λυπούμαι που σας γέννησα, γιατί σας αγαπώ.

Είναι άδικον, αδικώτατον

Salvador Dali (1904-1989) :"Μαλακό ρολόι τη στιγμή της πρώτης έκκρηξης"

Στέφανος Κανέλος
(1792-1823)

"[Οι ηγεμόνες] δεν είναι τίποτες άλλο, παρά οι ανώτεροι υπηρέται και οι υπουργοί του λαού, και πρέπει να λαβαίνουν τόσα, ώστε να ζουν με τιμήν, και όσα τούς πρέπει διά τους κόπους των, όχι όμως τίποτες περισσότερον. 
Εν όσω όμως ένας, όποιος και αν είναι, τίμιος πολίτης πάσχει από πείναν και βάσανα, είναι άδικον, αδικώτατον, οι ηγεμόνες να ημπορούν να μπουκώνουν παρασίτους, υποκριτάς θεάτρου, παλλακίδας, άλογα και σκυλιά, να κάμνουν κυνήγια και πλούσια συμπόσια, και να τρυφούν και να σπαταλούν από τον ίδρων του τόπου."

Βιβλιαράκι κατ’ ερωταπόκρισιν, 1825.
Ελληνική πεζογραφία του Μιχ. Περάνθη.
Εκδόσεις Περάνθη, χ.χ. Σελ. 450.

Και Έλληνες νεοναζί στην Ουκρανία!

Έλληνες νεοναζί πολεμούν στο πλευρό Ουκρανών παραστρατιωτικών Freikorps!  

(*Φράικορπς - Βικιπαίδεια)

TVXS,28/8/14

Νεοναζί από την Ελλάδα, την Ιταλία και τη Σκανδιναβία βρίσκονται ανάμεσα στις παραστρατιωτικές νεοναζιστικές ομάδες που συμμετέχουν στο πλευρό των στρατιωτικών δυνάμεων του Κιέβου στις συγκρούσεις με τους αυτονομιστές στην Ανατολική Ουκρανία. Την παρουσία Ελλήνων νεοναζί αποκάλυψε με δήλωσή του στην Telegraph* ο επικεφαλής μιας εκ των ισχυρότερων παραστρατιωτικών ομάδων, του τάγματος Αζόφ.
Οι εν λόγω παραστρατιωτικές νεοναζιστικές ομάδες συμμετέχουν στην μάχη με την έγκριση και τον εξοπλισμό της ουκρανικής κυβέρνησης στο πλαίσιο των στρατιωτικών επιχειρήσεων κατά των αυτονομιστών στην Ανατολική Ουκρανία. Πρόκειται για νεοναζιστικές ομάδες που είχαν ισχυρή παρουσία και πρωταγωνίστησαν στην ανατροπή του πρώην προέδρου της χώρας Βίκτορ Γιανουκόβιτς.
Το Τάγμα Αζοφ
Η πιο γνωστή από αυτές τις ομάδες, το τάγμα Αζόφ είναι μια παραστρατιωτική οργάνωση, μέλος της «εθελοντικής ουκρανικής Εθνοφρουράς», που ελέγχεται από το  Υπουργείο Εσωτερικών της Ουκρανίας. Το τάγμα έχει βάση στη Μαριούπολη στην θάλασσα Αζόφ, ενώ ο διοικητής του, Αντρίι Μπιλέτσκι, είναι επικεφαλής των νεοναζιστικών ομάδων «Εθνικόσοσιαλιστική Συνέλευση» και «Πατριώτες της Ουκρανίας». Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι πηγές χρηματοδότησης του τάγματος  είναι άγνωστες και σκοτεινές, όπως και ο σκοπός του και η λειτουργία του. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες παραστρατιωτικές ομάδες. Μέλη του τάγματος Αζόφ, με σημαίες που είχαν το νεοναζιστικό σύμβολο Wolfsangel, είχαν ισχυρή παρουσία στις συγκεντρώσεις της πλατείας Ανεξαρτησίας και συχνά βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή των συγκρούσεων επί προεδρίας Γιανουκόβιτς.

Το τάγμα Αζόφ έχει την πιο «ανατριχιαστική φήμη» από όλες τις παραστρατιωτικές ομάδες, όπως αναφέρει η Telegraph, και ήρθε στο προσκήνιο την περασμένη εβδομάδα, λόγω της επίθεσης του στο οχυρό των ανταρτών του Ντόνετσκ, χτυπώντας βαθιά στα προάστια της πόλης που βρίσκεται υπό πολιορκία. Στη Μαρίνκα, στα δυτικά προάστια, το τάγμα στάλθηκε μπροστά από τα άρματα μάχης και τα τεθωρακισμένα οχήματα της 51ης Μηχανοκίνητης Ταξιαρχίας του ουκρανικού στρατού. Οι νεοναζί του τάγματος Αζόφ, απέκρουσαν την επίθεση εξαπολύοντας μια  άγρια επίθεση και καταλαμβάνοντας τον έλεγχο της περιοχής.

Andriy Biletsky, in black T-shirt, commander of Ukraine's Azov battalion (Tom Parfitt)
Ο Αντρέι Μπιλέτσκυ, διοικητής του Τάγματος, μιλώντας στη Telegraph, ύστερα από την κηδεία ενός από τους συμμετέχοντες που έχασε τη ζωή του στη μάχη, επιβεβαίωσε τον ρόλο και τη συνεργασία που έχουν οι νεοναζί με τον στρατό του Κιέβου. «Έχουμε δημιουργήσει ένα προγεφύρωμα για τη επίθεση στο Ντόνετσκ. Χρειαζόμαστε ένα δρόμο», δείχνοντας πως έχει απόλυτη γνώση του σχεδίου του ουκρανικού στρατού. Όπως ανέφερε ο Μπιλέτσκυ αποτελούν μια ελαφρυά μονάδα πεζικού για την αντιμετώπιση του αντάρτικου πόλεως. Σύμφωνα με έναν άλλο μαχητή του τάγματος, «με την εξασφάλιση της Μαρίνκα το τάγμα διεύρυνε το μέτωπο και γύρω από την πρωτεύουσα των ανταρτών».
Υπό τον έλεγχο του υπουργείου Εσωτερικών
Όπως αναφέρει η Telegraph,  η χρήση παραστρατιωτικών εκ μέρους του Κιέβου, «θα έπρεπε να προκαλεί ρίγος στην Ευρώπη». Εκτός από το τάγμα του Αζόφ, οι νεοναζί έχουν σχηματίσει πρόσφατα και άλλες παραστρατιωτικές ομάδες, όπως το Ντόνμπας και το Ντίνπρο, με αρκετές χιλιάδες μέλη. Τα τάγματα είναι επισήμως υπό τον έλεγχο του υπουργείου Εσωτερικών, αλλά η χρηματοδότησή τους είναι σκοτεινή. Τα όπλα παρέχονται από το υπουργείο Εσωτερικών αλλά και ιδιωτικές χορηγίες. Στη διάθεσή τους έχουν ακόμη τεθωρακισμένα οχήματα και πολυβόλα. «Προσωπικά, είμαι Ναζί», δήλωσε ένα από τα μέλη του τάγματος Αζόφ, με το προσωνύμιο «Φάντασμα», φορώντας κουκούλα και κρατώντας ένα καλάσνικοφ.
Ο 35χρονος επικεφαλής άρχισε να δημιουργεί το τάγμα αφότου αφέθηκε ελεύθερος μετά την προφυλάκιση του, το Φεβρουάριο, στον απόηχο των διαδηλώσεων στο Κίεβο. Είχε κατηγορηθεί για απόπειρα δολοφονίας. Ο ίδιος έκανε λόγο για πολιτικά κίνητρα.  Πρώην φοιτητής ιστορίας και ερασιτέχνης μποξέρ, ο Μπιλέτσκυ αναφέρει ότι, «η ιστορική αποστολή του έθνους μας σε αυτή την κρίσιμη στιγμή είναι να οδηγήσει τους αγώνες των λευκών όλου του κόσμου σε μια τελική σταυροφορία».
Ο Στέπαν, 23 ετών, ένας άλλος μαχητής, δήλωσε στη Telegraph ότι αν κατάφερναν να συλλάβουν τους ηγέτες των φιλο-ρωσικών αυτονομιστών θα έπρεπε  να εκτελούνταν. Ο ανταποκριτής της Telegraph επισημαίνει την αντίθεση που καταγράφεται μεταξύ των όσων υποστηρίζουν οι νεοναζί και όσων παρουσιάζαν ως οι εξεγερμένοι της πλατείας Ανεξαρτησίας μετά την πτώση του Γιανουκόβιτς. Οι διαδηλώσεις ξεκίνησαν από τους νεοφιλελεύθερους υποστηρικτές της Δύσης ωστόσο στη συνέχεια υπήρξε μια έκρηξη των εξτρεμιστικών και ναζιστικών ομάδων, αναφέρει μεταξύ άλλων.
Νεοναζί και μισθοφόροι
Μέσω των εξτρεμιστικών προφίλ και σελίδων στα social media, έχουν ακόμη προσελκύσει ξένους μαχητές. Όπως αναφέρει ο Μπιλέτσκυ, έχει άνδρες από την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Ελλάδα και τη Σκανδιναβία. Στη βάση τους,  στο Ουρζούφ, ένας πρώην ελεύθερος σκοπευτής του σουηδικού στρατού και της Εθνικής Φρουράς και ενεργό μέλος της ακροδεξιάς της Σουηδίας, ο Μίκαελ Σκιλτ, ηγείται και εκπαιδεύει μια από τις μονάδες. Όπως υποστηρίζει στη Telegraph «ξύπνησε ο πολεμιστής μέσα του» όταν είδε τις συγκρούσεις στο Κίεβο. Για τις «υπηρεσίες» του στην Ουκρανία, σύμφωνα με τον ίδιο, λαμβάνει περίπου 130 ευρώ το μήνα. Αφότου τελειώσει η αποστολή του σκοπεύει να πάει στη Συρία για να πολεμήσει για τον πρόεδρο Μπασάρ Αλ Άσαντ. Ως μισθοφόρος κερδίζει «πολύ καλά χρήματα», δηλώνει.
Η παρουσία νεοναζί και μισθοφόρων αποτελεί ένα από τα ισχυρά χαρτιά της επικοινωνιακής πολιτικής της Ρωσίας και των αυτονομιστών που καταγγέλλουν την ουκρανική κυβέρνηση ως μια χούντα φασιστών που ελέγχεται από τη Δύση. «Αυτά τα τάγματα αποτελούνται από μισθοφόρους, δεν είναι εθελοντές. Είναι φασίστες που σκοτώνουν και βιάζουν.», δήλωσε ο Σεργκέι Καβνταράντζε, ένας εκπρόσωπος των ανταρτών στο Ντόνετσκ.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση της Ουκρανίας είναι αμετανόητη ως προς τη συμμετοχή των νεοναζί. «Όσοι πήραν το όπλο για να υπερασπιστούν την πατρίδα τους είναι ήρωες. Οι πολιτικές τους απόψεις είναι δική τους υπόθεση», αναφέρει ο Άντον Γκερασένκο, σύμβουλος του Αρσέν Αβάκοβ, του υπουργού Εσωτερικών.
Ο Μαρκ Γκαλεότι, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης και ειδικός σε θέματα Ρωσίας και Ουκρανίας, προειδοποιεί για τα τάγματα, όπως αυτό του Αζόφ, που προσελκύουν «βίαια και ακραία στοιχεία από ολόκληρη την Ουκρανία». «Ο κίνδυνος είναι ότι αυτά τα τάγματα είναι μέρος της θεμελίωσης μια τοξικής κληρονομιάς που θα παραμείνει και μετά το τέλος του πολέμου», σημειώνει ο Γκαλεότι. Οι ναζιστικές «παραστρατιωτικές ομάδες, που έχουν δημιουργήσει τα δικά τους Freikorps και είναι ριζικά αντίθετες με την εξεύρεση συναίνεσης, μπορεί να απαιτήσουν ένα ρόλο στη δημόσια ζωή, ως νικητές της σύγκρουσης. Και τι κάνεις όταν ο πόλεμος έχει τελειώσει και οι βετεράνοι του Αζόφ γεμίζουν τη γειτονιά σου και ορίζουν τη ζωή σου;»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ=>*Ukraine crisis: the neo-Nazi brigade fighting pro-Russian ...

Ε,ρε. ξύλο που το θέλει ο μπεμπέκος με τα βέλη



Με τον Τάκη Μπίνη και τη Στέλλα Χασκήλ. Του Μανώλη Χιώτη, 1951.
 Δίσκος Odeon Ελλάδος GA-7614 1950

Τετάρτη, Αυγούστου 27, 2014

Ποιος θυμάται αυτή την ηλίθια δήλωση;

"Ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν σίγουρα μεγάλος κατακτητής, όμως έσφαξε χιλιάδες ανθρώπους και κατέστρεψε πολλές πόλεις. Δεν διέδωσε όμως  τη δημοκρατία και τις πολιτειακές αξίες και, κατά την άποψη μου, άφησε πίσω του μία αυτοκρατορία, η οποία ούτε η πλέον θετική υπήρξε ούτε μακράς χρονικής διάρκειας ήταν.

»Για τον λόγο αυτό, μου φαίνεται περίεργο που υπάρχει τέτοια αντιπαλότητα σχετικά με το ποιος θα τον κληρονομήσει. Η αντιπαλότητα αυτή προκαλεί αρνητικές επιπτώσεις στον 21ο αιώνα, χιλιάδες χρόνια μετά τον θάνατό του".

Δήλωση του  Μάθιου Νίμιτς, αιωνόβιου ειδικού μεσολαβητή του ΟΗΕ,που έκανε το... 2007,
σχετικά με  τη γνωστή διένεξη Ελλάδας - FYROM περί του ονόματος της  Μακεδονίας. Τη θυμίζουμε  τώρα που έχουν αυξηθεί οι προσδοκίες μας για το περιεχόμενο που κρύβει ο  τάφος της Αμφιπόλεως .

Το Συγχαρητήριο καπνογράφημα προς τον Μάθιου Νίμιτς
που είχε στείλει εκείνη την εποχή ο αρχηγός  των Σιου "Άσπρος Κώλος της Μαύρης Φοράδας",
αμέσως μόλις πληροφορήθηκε τις δηλώσεις του πρώτου Νίμιτς περί Μεγάλου Αλεξάνδρου:

"Μπράβο , Ματθαίε! Καλά τους τα είπες  !
Για να γίνεις όμως περισσότερο κατανοητός,  έπρεπε να δώσεις επιπλέον μερικά  παραδείγματα  σεβασμού των λαών από τους κατακτητές τους. Έτσι θα καταλάβαιναν  οι αδαείς φαν του "στρατηλάτη"  τι σημαίνει "δημοκρατική συμπεριφορά  κατακτητών προς τους κατακτημένους".
Νομίζω π.χ.  ότι η ευγενέστατη στάση των χλομών προγόνων σας Ευρωπαίων , που μοίραζαν λουκούμια Συριανά και σουμάδα σε μας τους ντόπιους ινδιάνους της Αμερικής ,  δείχνει την τεράστια διαφορά πολιτισμού των δημοκρατών προγόνων σας σε σχέση με  τον σφαγέα  ιμπεριαλιστή  Αλέξανδρο τον Μακεδόνα, που διεκδικούν οι ανιστόρητοι Βαλκάνιοι!..."

Αν ο Έλγιν ήταν...

Εκεί όπου η θρησκεία παίζει έναν παράλογο ρόλο



FANIA OZ-SALZBERGER*
Χρειάζεται να σκαλίζουμε την Ιστορία;


Ε​​ίναι εξαιρετικά δύσκολο αυτές τις ημέρες να είναι κάποιος Ισραηλινός πολιτικά μετριοπαθής. 
Για περισσότερο από δέκα χρόνια γράφω και δίνω διαλέξεις σχετικά με τον διάλογο μεταξύ Ευρώπης -Ισραήλ, συχνά στο πλαίσιο της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης. Εχω πλέον αποκτήσει εμπειρία στο να ξεχωρίζω την κριτική εναντίον της ισραηλινής πολιτικής (που συχνά αποδέχομαι), τη συμπάθεια για τα αθώα θύματα της σύγκρουσης (που συμμερίζομαι απόλυτα) και τον άκαμπτο, αδαή, γενικευμένο «αντι-ισραηλινισμό» που εύκολα διολισθαίνει σε πλήρη αντισημιτισμό.

Ο σημερινός πόλεμος στη Γάζα έβγαλε πάλι όλα τα δαιμόνια από το μπουκάλι. Οι φιλειρηνικοί Ισραηλινοί -υπάρχουν πολλοί από μας- βρίσκονται παγιδευμένοι μεταξύ Σκύλλας και Χάρυβδης. Οταν ξέσπασαν οι εχθροπραξίες, έγραψα ότι θλίβομαι για όλα τα αθώα θύματα της Γάζας αυτής της σύγκρουσης, ιδιαίτερα για τα παιδιά, χωρίς δικαιολογίες, «αλλά» ή συμμετρίες. Πολλοί αποδέχθηκαν την άποψή μου τοις μετρητοίς. Αλλοι, Αραβες και Ευρωπαίοι, μου είπαν ότι τα δάκρυά μου είναι κροκοδείλια και ότι οι Εβραίοι προβαίνουν σε γενοκτονία εναντίον των Παλαιστινίων.

Εβραίοι, όχι Ισραηλινοί. Τα εκατομμύρια Εβραίοι που ζουν εκτός Ισραήλ είναι εξίσου «αμέτοχοι» στη σύγκρουση με τους άμαχους της Γάζας, όμως σήμερα κατηγορούνται, απειλούνται και δέχονται σωματικές επιθέσεις επειδή είναι Εβραίοι και άρα ένοχοι εξ επαγωγής. Εάν δεν είναι αυτό αντισημιτισμός, τότε τι είναι; Και μιλούν για γενοκτονία. Οχι για έναν κακό, βρόμικο πόλεμο. Οχι για μια αντιπαράθεση ανάμεσα σε έναν κανονικό στρατό που προστατεύει τον άμαχο πληθυσμό του και μιας τρομοκρατικής παραστρατιωτικής οργάνωσης που επιτίθεται μέσα από ένα πυκνοκατοικημένο, φτωχό και απροστάτευτο αστικό κέντρο.

Ο ισραηλινός στρατός σίγουρα χρησιμοποίησε υπέρμετρη βία και σκότωσε εκατοντάδες αθώους στην προσπάθειά του να στοχεύσει εξτρεμιστές και ρουκέτες, αλλά η Χαμάς φρόντισε να τοποθετήσει τους εξτρεμιστές και τις ρουκέτες της ακριβώς ανάμεσα σε αμάχους. Αυτοί οι αβοήθητοι άμαχοι δεν έχουν καταφύγια για βόμβες (η χρηματική βοήθεια για την Γάζα διατέθηκε αλλού και τα δομικά υλικά χρησιμοποιήθηκαν για να χτιστούν σήραγγες) και συχνά αναγκάστηκαν από τη Χαμάς να παραμείνουν εκεί όπου βρίσκονταν, όταν οι ισραηλινός στρατός τους προειδοποιούσε να φύγουν.

Αυτά είναι τα γεγονότα. Σίγουρα πρόκειται για ένα βρόμικο πόλεμο. Ακόμα και οι δικαιολογημένοι πόλεμοι -και πιστεύω ακράδαντα ότι το Ισραήλ είχε casus belli για να απαντήσει στον καταιγισμό ρουκετών που εξαπέλυσε η Χαμάς εναντίον του- μπορούν να γίνουν βρόμικοι πόλεμοι. Το jus ad bellum (δίκαιο για πόλεμο) δεν εγγυάται το jus in bello (δίκαιο στον πόλεμο). Πάντως γενοκτονία δεν είναι.

Αυτό το δίδυμο, «Εβραίοι» και «Γενοκτονία» γίνεται όλο και πιο δημοφιλές σήμερα στη ρητορική μίσους κάποιων Αράβων και Ευρωπαίων, οι οποίοι είναι πρόθυμοι να αναιρέσουν τη μνήμη του Ολοκαυτώματος (που πολλοί λανθασμένα παρερμηνεύουν ως ένα άλλοθι που επινόησαν οι Ισραηλινοί για να επιτίθενται) και να μετατρέψουν τους Εβραίους σε μαζικούς δολοφόνους. Θα ήθελα να πιστεύω ότι κανένας Ελληνας δεν δέχεται αυτή τη δικαιολογία για την υποβάθμιση του πραγματικού Ολοκαυτώματος, αλλά γνωρίζω ότι κάποιοι το κάνουν.

Οπως αναφέρει και ο Αριστοτέλης, το να είναι κανείς μετριοπαθής δεν σημαίνει ότι πρέπει να βρίσκεται ακριβώς στη μέση. Η πραγματικότητα δεν είναι ποτέ συμμετρική. Η Χαμάς είναι πολύ χειρότερη ως κυβέρνηση απ’ οποιαδήποτε ισραηλινή κυβέρνηση. Οι εξτρεμιστές της Χαμάς και της ισλαμικής τζιχάντ στη Γάζα είναι πολύ πιο βάρβαροι στο πεδίο της μάχης από τον ισραηλινό στρατό. Περικυκλώνουν τους μαχητές τους με παιδιά, αποθηκεύουν το οπλοστάσιό τους σε σχολεία και νοσοκομεία, περιλαμβανομένων των εγκαταστάσεων της UNRWA, και απειλούν ή διώχνουν τους δημοσιογράφους που τολμούν να μεταδώσουν αυτές τις πληροφορίες. Στοχεύουν εσκεμμένα ισραηλινά νηπιαγωγεία και νοσοκομεία με ρουκέτες. Εάν είχαν τη δύναμη πυρός της ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας και του Πυροβολικού, η σφαγή των Ισραηλινών που θα ακολουθούσε, θα επισκίαζε οτιδήποτε βλέπουμε στη Γάζα σήμερα. Τόσο το Ισραήλ όσο και η Χαμάς έχουν αποτύχει μέχρι στιγμής παταγωδώς σε δύο από τους δεδηλωμένους στόχους τους. Η Χαμάς απέτυχε στην προσπάθειά της να σκοτώσει παιδιά στο Ισραήλ και το Ισραήλ απέτυχε στην προσπάθειά του να μη σκοτώσει παιδιά στη Γάζα. Και αυτό αποτελεί μέρος της ασυμμετρίας της σημερινής μας κατάστασης.

Αλλά τι γίνεται με τη φυλάκιση των κατοίκων της Γάζας σε αυτή τη δύστυχη, πυκνοκατοικημένη, σφυροκοπημένη λωρίδα γης; Πριν από χρόνια δημοσίευσα ένα άρθρο σε γερμανική εφημερίδα χρησιμοποιώντας την αλληγορία του γείτονα που κάθεται στο μπαλκόνι του με ένα μωρό στα πόδια του, πυροβολώντας ταυτόχρονα μέσα στο υπνοδωμάτιο των παιδιών σας. Θα ανταποδίδατε τα πυρά; Ναι, θα το κάνατε. Ο πατέρας μου ο Αμος Οζ πρόσφατα δανείστηκε την αλληγορία μου (στην οικογένειά μου επιτρέπονται τέτοια δάνεια) για να περιγράψει τον σημερινό κύκλο της βίας. Tο Ισραήλ αποχώρησε από τη Γάζα το 2005 μόνο και μόνο για να δει την ανάληψη της εξουσίας από τη Χαμάς και το νότιο Ισραήλ να δέχεται καταιγισμό ρουκετών. Γιατί να μη γίνουν διαπραγματεύσεις για την ειρήνη; Επειδή η Χαμάς επιθυμεί τη διάλυση του Ισραήλ και όλους τους Εβραίους νεκρούς.

Αλλά γιατί να σκαλίζουμε την Ιστορία; Οι σημερινοί αντισημίτες που παριστάνουν τους «αντι-Ισραηλινούς» δεν ενδιαφέρονται για την Ιστορία. Θέλουν να εξαφανιστεί το Ολοκαύτωμα, οι Εβραίοι να είναι οι ένοχοι και να παραμείνουν ένοχοι. Μάλιστα, αυτός είναι ο «νέος αντισημιτισμός» διότι στοχοποιεί το Ισραήλ ως το αρχέτυπο του μεγάλου, κακού υπερ-Εβραίου. Αλλά πρόκειται επίσης για ένα διαχρονικό αντισημιτισμό, διότι είναι μετα-ιστορικός, καθώς βασίζεται στην ψυχολογία αντί στα γεγονότα.

Φοβάμαι ότι η θρησκεία παίζει συχνά έναν παράλογο ρόλο σε αυτήν την ιστορία. Η ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση ποτέ δεν αφορούσε τον Ιουδαϊσμό και το Ισλάμ, αλλά εδάφη και επικυριαρχία. Σήμερα, φανατικοί ισλαμιστές έχουν οικειοποιηθεί τον παλαιστινιακό αγώνα, ενώ ακραίοι ορθόδοξοι Εβραίοι επιμένουν να εγκαθίστανται σε κάθε τμήμα του βιβλικού Ισραήλ εις βάρος ενός συμβιβασμού.

Αυτός είναι και ο λόγος που μετριοπαθείς άθεοι όπως εγώ χρειαζόμαστε όλη την υποστήριξη που μπορούμε να αντλήσουμε από μετριοπαθείς μουσουλμάνους, χριστιανούς και θρησκευόμενους Εβραίους. Η διαχωριστική γραμμή στη σημερινή μάχη δεν είναι ανάμεσα στις τρεις θρησκείες ούτε μεταξύ των θρησκευόμενων και των μη θρησκευόμενων. Η διαχωριστική γραμμή -τώρα είναι η σειρά μου να δανειστώ μια φράση του πατέρα μου- βρίσκεται μεταξύ των φανατικών και των μετριοπαθών.

Επειδή δεν θέλω να πιστεύω ότι οι περισσότεροι Ευρωπαίοι, ή ακόμα και οι περισσότεροι Αραβες, θέλουν να τροφοδοτούνται με ψέματα και να ποτίζονται με μίσος. Επειδή ως μελετήτρια του Διαφωτισμού και φιλελεύθερη πολιτικά πιστεύω ότι ο ορθολογικός διάλογος, σε συνδυασμό με την ανθρώπινη συμπόνια, τελικά θα κερδίσουν. Επειδή ως ανθρωπίστρια, Ισραηλινή, Εβραία, και σιωνίστρια που πιστεύει στη λύση δύο κρατών, προσδοκώ ότι η ελπίδα θα κερδίσει. Αλλά μόνο εάν βοηθήσουμε η ελπίδα να κερδίσει.

* Ιστορικός και συγγραφέας.[Fania Oz-Salzberger - Wikipedia, the free encyclopedia]
Δημοσιεύθηκε στο Christ & Welt και αναδημοσιεύεται στην «Κ» σε ελληνική εκδοχή κατ’ αποκλειστικότητα με την άδεια της συγγραφέως.
Έντυπη έκδοση της Καθημερινής[27/8/14]

Φωτογραφική περιδιάβαση στην Ιστορία (σπάνιες ιστορικές φωτογραφίες)


Και του δημοσίου πλούτου την αέναον σπατάλην


Νικόλαος Κριεζιώτης. Οπλαρχηγός της Επανάστασης, μεγαλόβαθμος αξιωματικός του στρατού
και νομοεπιθεωρητής επί Όθωνος.  Αρβανίτικης καταγωγής.

***
Αποτέλεσμα εικόνας για Σοφοκλής ΚαρύδηςΗ πολιτικοσατιρική εφημερίδα "Φως",
που εξέδιδε ο Σοφοκλής Καρύδης,

κατασχέθηκε ,όπως αναφέραμε εχθές, πολλές φορές ,
εξαιτίας της τολμηρής σάτιρας που ασκούσε

ο γενναίος εκδότης εναντίον των διεφθαρμένων
οθωνικών κυβερνήσεων.
Μετά την κατάσχεση του φύλλου της 10ης Σεπτεμβρίου 1862,
ιδού τι έγραφε την επόμενη μέρα:

" Το φύλλον της 10ης Σεπτεμβρίου κατεσχέθη εχθές!
Μαντσουρίδη! Μαντσουρίδη!
απατάσαι αν νομίζης ότι

θα εύγης (=βγεις) ασπροπρόσωπος και ενώπιον του δικαστηρίου
διά τας καταδιώξεις σου αυτάς.".

Και συνέχισε το σχολιασμό του με τους παρακάτω στίχους:

Χθες...Ιδέτε τι κεφάλι!... μου κατέβηκε
να πιάσω
από την ψιλήν κρισάραν, έναν, έναν
να περάσω.
Και τον υπουργό τον Κώστα, και τον
βουλευτή τον Γιάννη.
Και εκείνον με το φράκο και αυτόν
με το μεϊντάνι (= πλατεία).
Αλλ' ο φόβος μη μ' αρπάξουν και κλητήρες (=δικαστικοί υπάλληλοι)
κι' αστυνόμοι,
Μ' έκαναν ν' αλλάξω γνώμη.
Κι' είχα, είχα να σας είπω... εκατό
παρανομίας,
Εκατό καταπιέσεις φοβεράς της εξουσίας.
Την ασέβειαν που βλέπω εις τους νόμους
την μεγάλην.

Και του δημοσίου πλούτου την αέναονσπατάλην.
Αλλ' ο φόβος μη μ' αρπάξουν και κλητήρες
κι' αστυνόμοι,
Μ' έκανε ν' αλλάξω γνώμη!

Παγωτά: τι μας σερβίρουν οι βιομηχανίες;

Πόσο αθώα είναι τα «βιομηχανικά» παγωτά;

{

}
Εχουν συντηρητικά; Τι γάλα χρησιμοποιείται για την παρασκευή τους; Τι πρέπει να ξέρουμε για τη σωστή συντήρησή τους; Γιατί πρέπει να αποφεύγουμε τα light;
Δεδομένου ότι ελάχιστοι φτιάχνουμε παγωτό στο σπίτι και η τσέπη μας δεν επιτρέπει πάντα την αγορά ενός ακριβού, βιοτεχνικού τύπου παγωτού χύμα, πόσο ανθυγιεινή είναι η συνήθεια να τρώμε τα βιομηχανοποιημένα παγωτά που βρίσκουμε στο εμπόριο; Οχι τόσο όσο φανταζόμαστε, χωρίς αυτό -σας προλαβαίνω- να σημαίνει ότι πρέπει να κάνουμε υπερβολές. Το παγωτό είναι πιο αθώο από άλλα «σνακ»: τα επεξεργασμένα, τυποποιημένα γλυκίσματα, ντόνατς κ.λπ.

«Τα παγωτά, ακόμη και τα τυποποιημένα, είναι αξιοπρεπή προϊόντα τα οποία μπορούμε να απολαμβάνουμε, φτάνει να μην κάνουμε υπερβολές», λέει ο παθολόγος - διατροφολόγος Γιώργος Πανοτόπουλος. «Στις μεγάλες βιομηχανίες δεν τίθεται θέμα ποιοτικού ελέγχου. Το μόνο που πρέπει πραγματικά να προσέχουμε είναι ο τρόπος με τον οποίο συντηρούνται. Δεν τρώμε ποτέ ένα παγωτό που έχει ξεπαγώσει και παγώσει ξανά, καθότι πρόκειται για προϊόν πλούσιο σε συστατικά που εύκολα μπορούν να αναπτύξουν μικρόβια όταν “χάσει” τη θερμοκρασία του. Οταν το καταψύχουμε πάλι, ουσιαστικά καταψύχουμε και συντηρούμε τα μικρόβια αυτά».

Και αν δεν χρειάζεται να ανησυχούμε για την ασφάλεια του παγωτού, πώς πάμε από θρεπτική αξία; «Καμία βιομηχανία δεν χρησιμοποιεί φρέσκο γάλα στα παγωτά της», διευκρινίζει ο καθηγητής στο εργαστήριο γαλακτοκομίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Θεόφιλος Μασούρας. «Παρ’ όλα αυτά, η σκόνη γάλα που χρησιμοποιείται δεν χάνει απαραιτήτως όλα τα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος, καθώς η θρεπτική αξία καθορίζεται από συστατικά όπως το λίπος, οι πρωτεΐνες, η λακτόζη, που εμπεριέχονται και στη σκόνη. Επίσης σημαντικό είναι πως τα παγωτά δεν έχουν (γιατί δεν χρειάζονται) συντηρητικά. Το μείγμα που παρασκευάζεται περιλαμβάνει το γάλα σκόνη, τα διάφορα σιρόπια, δηλαδή τη ζαχαρούχο ύλη που απαιτείται, κρέμα γάλακτος και κάποιες μικροποσότητες από γαλακτοποιητές και σταθεροποιητές, που συμβάλλουν ώστε το μείγμα να είναι ομοιόμορφο (αυτά είναι τα Ε που θα δείτε στη συσκευασία). Στη συνέχεια όλο αυτό παστεριώνεται και έπειτα καταψύχεται, οπότε δεν χρειάζονται συντηρητικά».

Και όσον αφορά τα διάφορα φοινικέλαια που διαβάζουμε συχνά ότι χρησιμοποιούνται, δεν συνεπάγονται τρανς λιπαρά; «Οχι απαραίτητα. Εξαρτάται από τη διαδικασία υδρογόνωσης του ελαίου που κάνει κάθε βιομηχανία και από το αν αυτή έχει αστοχίες. Συχνά περιέχουν κορεσμένα λίπη, που πρέπει να αποφεύγουμε. Τα έλαια φυτικής προέλευσης χρησιμοποιούνται στα παγωτά γιατί είναι πιο ουδέτερα και φθηνά».

Εν ολίγοις, τα βιομηχανοποιημένα παγωτά είναι επεξεργασμένα προϊόντα, άρα δεν είναι τα πλέον αγνά. Καλό είναι λοιπόν να τα καταναλώνουμε με μέτρο, χωρίς να τα στερούμαστε.

Αυτά που σίγουρα πρέπει να αποφεύγουμε είναι τα παγωτά light, σύμφωνα και με τους δύο επιστήμονες. Παρότι περιέχουν λιγότερα λιπαρά, η διαφορά δεν είναι τόση ώστε να δικαιολογεί τη συχνότατη κατανάλωση που κάνουν αρκετοί εφησυχάζοντας με τον όρο light. «Είναι χίλιες φορές προτιμότερο να φάει κανείς ένα κανονικό παγωτό σε μικρότερη ποσότητα», λέει ο κ. Πανοτόπουλος. «Δεν έχουν μεγάλη διαφορά σε λίπος από τα κανονικά παγωτά», συνεχίζει ο κ. Μασούρας. «Δυστυχώς, περιλαμβάνουν υποκατάστατα του λίπους, πρόσθετα που ούτε γνωρίζουμε και καλό είναι να αποφεύγουμε. Ετσι κι αλλιώς, όπως με όλα, και στα παγωτά χρειάζεται μέτρο. Ενα με δύο παγωτά την εβδομάδα είναι αρκετά».

Μια Καληνύχτα

Τρίτη, Αυγούστου 26, 2014

Ορθορεξία : Η νέα Ersatz-θρησκεία


Ορθορεξία: Η νέα εμμονή που ...συγγενεύει με τη νευρική ανορεξία 
Το γάλα είναι ταμπού, η ζάχαρη ούτως ή άλλως, ακόμη και φρούτα και λαχανικά από συμβατικούς παραγωγούς δεν φτάνουν πλέον στο τραπέζι. orthorexia
Αν όλες οι σκέψεις περιστρέφονται γύρω από την υγιεινή διατροφή, τότε ο «ασθενής» πάσχει από ορθορεξία, που έχει πολλά κοινά στοιχεία με τη νευρική ανορεξία.
Αυτό επισημαίνει σε άρθρο της η ιστοσελίδα του γερμανικού περιοδικού Spiegel, που περιγράφει τα συμπτώματα του συνδρόμου, το οποίο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί είτε διατροφική είτε ψυχική διαταραχή. Όσοι πλήττονται αναπτύσσουν στομαχικές ενοχλήσεις και αδυνατίζουν υπερβολικά.
Ο όρος προέρχεται από το ελληνικό πρόθεμα «ορθο-» και σημαίνει την εμμονή με τη «σωστή» διατροφή. Όπως γράφει το Spiegel, ορισμένοι άνθρωποι ασχολούνται τόσο με την υγιεινή διατροφή, ώστε καταντά νοσηρό.
Καταναλώνουν μόνο επιλεγμένα τρόφιμα, σε ακραίες περιπτώσεις μόνο όσα καλλιεργούνται στους δικούς τους κήπους.
Η γερμανική κοινότητα ενδοκρινολογίας προειδοποίησε πρόσφατα ότι η ορθορεξία απειλεί να επεκταθεί ως φαινόμενο σε μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι καταλαμβάνονται από τη μανία με την υγιεινή διατροφή. Πολλοί εξ αυτών καταντούν να λιμοκτονούν, επειδή δεν βρίσκουν πλέον κατάλληλα τρόφιμα. Αποκτούν στομαχικές διαταραχές και απομονώνονται. Απορρίπτουν προσκλήσεις σε δείπνα, επειδή δεν θέλουν να αποκλίνουν από το εγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής. Προσπαθούν να στρατολογήσουν κι άλλους, οι οποίοι διαισθάνονται την αποστολή τους κι απομακρύνονται. «Σε αυτήν την περίπτωση η υγιεινή διατροφή λαμβάνει αρρωστημένες διαστάσεις», εξηγεί ο ψυχίατρος-ψυχοθεραπευτής Ούλριχ Φοντερχόλτσερ και συμπληρώνει: «Ο κίνδυνος κατάθλιψης λόγω διάρρηξης του δικτύου κοινωνικών επαφών αυξάνεται δραματικά».
Περισσότερες οι γυναίκες
Οι άνθρωποι με ορθορεξία δεν έχουν απλώς μανία με τη σωστή διατροφή. Σε αυτήν προστίθενται οι τάσεις ψυχαναγκασμού, αφού όταν ο «ασθενής» φάει κάτι που δεν είναι υγιεινό, νιώθει ενοχές και ανησυχεί ότι έχει χάσει τον έλεγχο και πως κάνει κακό στον εαυτό του. Το μεγαλύτερο ποσοστό όσων πάσχουν από ορθορεξία είναι γυναίκες και το σύνδρομο συνδέεται με το βάρος και την εικόνα που έχουν για το σώμα τους. Βασικός τους στόχος είναι να είναι λιποβαρείς, σε συνδυασμό με την αγωνία ότι η κακή διατροφή θα μπορούσε να αποτελέσει αιτία για την εκδήλωση ασθενειών. Γι’ αυτό άλλωστε πολλοί ψυχίατροι θεωρούν ότι η ορθορεξία συνιστά παραλλαγή της νευρικής ανορεξίας.
Μέχρι τώρα, πάντως, η ορθορεξία δεν έχει αναγνωριστεί ως ασθένεια. Οι γιατροί εκτιμούν ότι είναι ένα πρελούδιο ή μία εναλλακτική κάποιας διατροφικής διαταραχής. Συνολικά το σύνδρομο πλήττει 1-2% του πληθυσμού, σύμφωνα με διαδικτυακή έρευνα. Στα κριτήρια συγκαταλέγονται η ακραία ενασχόληση με τη διατροφή, ο φόβος μπροστά σε ανθυγιεινά τρόφιμα και ασυνήθιστα οξείες φαντασιώσεις για τις συνέπειες ανθυγιεινών τροφών στο σώμα. Για παράδειγμα, ένας από τους ερωτηθέντες εξέφρασε την ανησυχία ότι η γλουτένη μπορεί να κολλήσει τα εσωτερικά όργανα ενός ανθρώπου, αναφέρει το γερμανικό περιοδικό.
Οι χορτοφάγοι, που στερούνται τα ζωικά προϊόντα, δεν έχουν αυξημένο κίνδυνο να εμφανίσουν ορθορεξία. Το αντίθετο ισχύει για όσους χορτοφάγους επέλεξαν να μην τρώνε κρέας, για να μειώσουν την πιθανότητα να εκδηλώσουν κάποια ασθένεια. Αυτό αφορά κυρίως τις γυναίκες χορτοφάγους, που θέλουν με αυτές τις διατροφικές συνήθειες να χάσουν βάρος. Κι εκείνοι όμως που κάνουν δίαιτα και ακολουθούν αυστηρό διαιτολόγιο, παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο να εξελιχθούν σε φανατικούς της διατροφής. Η υγιεινή διατροφή γίνεται μία Ersatz-θρησκεία, γράφει το Spiegel.
«Η ορθορεξία είναι το αποτέλεσμα μιας αναζήτησης προσανατολισμού σε μία σύνθετη κοινωνία. Η υγιεινή διατροφή ενισχύει την αυτοεκτίμηση», λέει ο Φοντερχόλτσερ. Οι ασθενείς είναι πεπεισμένοι για την ορθότητα των διατροφικών επιλογών τους και δεν θέλουν να αλλάξουν κάτι, παρόλο που η διαταραχή ακόμη και στην ήπια μορφή της προκαλεί πίεση, κατάθλιψη και μειωμένη αυτοπεποίθηση. Όπως γράφει η γερμανική επιθεώρηση, κανονικά οι μόνοι κατάλληλοι για να χειριστούν τέτοιες περιπτώσεις είναι ψυχίατροι και ψυχοθεραπευτές, ειδικευμένοι σε διατροφικές διαταραχές.

Πηγή: Καθημερινήm 26/08/2014