Πέμπτη, Ιουλίου 31, 2008

ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ ΚΑΙ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΟΥΜΕ


" Φωτιές προχθές στη Ρόδο, στο Λιδωρίκι και στη Ναύπακτο,
φωτιές εχθές στην Κερατέα και στη Σαμοθράκη,
φωτιές σήμερα στον Μαραθώνα και στην Ηλεία,
φωτιές, φωτιές, φωτιές...
Διαβάστε , παρακαλώ, την αποκαλυπτικότατη συνέντευξη
του εντιμότατου κυρίου Σφήκα και θα καταλάβετε
το μέγεθος της εθνικής παράνοιας που πρυτανεύει
σ' αυτόν το άλλοτε ευλογημένο τόπο,
που επίμονα και σταθερά τον μετατρέπουμε
σε κρανίου τόπο , δηλαδή σε κωλότοπο.

Είμαστε ή δεν είμαστε λοιπόν λαός αυτοκτόνων;
Όλοι, μηδενών ημών εξαιρουμένων!..."



«Οι μισοί Ελληνες κερδίζουν από τα δάση που χάνονται»
Συνέντευξη του Γιώργου Σφήκα
επίτιμου προέδρου
της Εταιρείας Προστασίας της Φύσης
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ
«Το 50% του ελληνικού λαού έχει κάποιο οικονομικό όφελος από την καταστροφή των δασών. Πρέπει να περιμένουμε τα χειρότερα, καθώς οι πυρκαγιές των δασών που παρακολουθούμε τα τελευταία χρόνια δεν είναι τίποτε άλλο παρά το χρονικό ενός καλά προσχεδιασμένου εθνικού εγκλήματος, στο οποίο συμμετέχουν και τα δύο μεγάλα κόμματα εξουσίας». Αυτό τονίζει ο Γιώργος Σφήκας, επίτιμος πρόεδρος της Εταιρείας Προστασίας της Φύσης.

Γιατί καίγονται τα δάση μας κάθε καλοκαίρι;

«Τα δάση της Ελληνικής Χερσονήσου καίγονταν και θα καίγονται κάθε καλοκαίρι, εφόσον στα περισσότερα μέρη της χώρας μας δεν βρέχει τουλάχιστον για τέσσερις μήνες, και οι θερμοκρασίες ξεπερνούν τους 35°C. Σε παλαιότερες εποχές τα δάση έπαιρναν φωτιά από φυσικά αίτια, κεραυνούς κ.λπ. Αργότερα προστέθηκαν και οι σκόπιμοι εμπρησμοί, προκειμένου να δημιουργηθούν χωράφια και βοσκότοποι. Μετά το 1950 πρέπει να προσθέσουμε και τους εμπρησμούς για τη δημιουργία οικοπέδων και οικισμών, καθώς η αξία της δασικής γης έχει ανέβει κατακόρυφα».

Είναι και άλλοι παράγοντες...

«Στο τελευταίο παιχνίδι συμμετέχουν μεσίτες, εργολάβοι, οικοδομικοί συνεταιρισμοί, μηχανικοί, αρχιτέκτονες, ακόμη και υπάλληλοι δασαρχείων και πολεοδομίας. Σε παλαιότερα χρόνια, όταν καιγόταν ένα δάσος ξαναγεννιόταν με τη διαδικασία της φυσικής αναγέννησης. Σήμερα παρατηρούμε ότι δάση που βρίσκονται κοντά σε πόλεις, σε ακτές και σε νησιά καίγονται και ξανακαίγονται, ώστε να μην υπάρξει ελπίδα φυσικής αναγέννησης. Ρίξτε μια ματιά στην Πεντέλη και θα καταλάβετε τι εννοώ. Τώρα έβαλαν χέρι και στα χαμηλά της Πάρνηθας, όπου προβλέπεται ότι θα επεκταθεί η Αθήνα».

Πάμε σιγά σιγά για δασική «απογύμνωση»...

«Αναμφίβολα. Σύμφωνα με την πρώτη εθνική απογραφή των ελληνικών δασών του 1993, η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο ποσοστό δασοκάλυψης από κάθε άλλη χώρα γύρω από τη Μεσόγειο, γιατί είναι χώρα κατ' εξοχήν ορεινή. Το 25% του εδάφους της Ελλάδας καλύπτεται από πυκνά και εκμεταλλεύσιμα δάση, ενώ άλλο ένα 25% καλύπτουν τα αραιά δάση και οι μεσογειακοί θαμνώνες. Αν όμως συνεχίσουμε την ίδια πολιτική, ασφαλώς θα απογυμνώσουμε τα βουνά γύρω από τις πόλεις και όλα τα νησιά μας».

Ειδικά στα νησιά η κατάσταση είναι τραγική.

«Αρκεί να δούμε πώς έχουν καταντήσει άλλοτε καταπράσινα νησιά, όπως η Θάσος, η Σάμος και η Ρόδος. Είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσουν η Κως, η Σκόπελος, η Λέσβος και όσα άλλα νησιά διατηρούν ακόμη τα δάση τους».

Τι μέτρα πρέπει να ληφθούν;

«Το 1993 ολοκληρώθηκε η πρώτη στην ιστορία εθνική απογραφή των ελληνικών δασών που δημοσιεύτηκε σε μια ωραία έκδοση. Το επόμενο βήμα που θα έπρεπε να γίνει θα ήταν η δημοσίευση των δασικών χαρτών κατά νομό, ώστε να μάθουμε όλοι πού υπάρχουν δάση και από τι είδη αποτελούνται τα δάση αυτά».

Το εθνικό δασολόγιο σε τι θα βοηθούσε;

«Ετσι θα μάθαινε και το Δημόσιο ποια δάση τού ανήκουν, ενώ για τα διεκδικούμενα από κοινότητες, μονές και ιδιώτες, θα γίνονταν δικαστήρια και θα ξεκαθάριζε και αυτό το ζήτημα. Αντί γι' αυτό, ο κ. Σουφλιάς προτίμησε να κάνει Κτηματολόγιο στις κατοικημένες περιοχές, για λόγους καθαρά εισπρακτικούς, καθώς τα δάση είναι, ως επί το πλείστον, δημόσια και επομένως το δασολόγιο δεν θα έφερνε χρήματα στα κρατικά ταμεία. Η χαρτογράφηση των δασών και το δασολόγιο καθώς και το ξεκαθάρισμα της κατάστασης με τους λεγόμενους "δασωθέντες αγρούς" θα ήταν κάτι που θα αφαιρούσε τα κίνητρα από πολλούς διεκδικητές και καταπατητές των ελληνικών δασών και θα ήταν το καλύτερο μέτρο πρόληψης των δασικών πυρκαγιών».

Χωρίς δασολόγιο, οι δασικές πυρκαγιές θα συνεχιστούν;

«Οχι μόνο θα συνεχιστούν αλλά και θα ενταθούν και κάθε χρόνο θα ξοδεύονται χιλιάδες ευρώ για την κατάσβεση, χωρίς ουσιώδες αποτέλεσμα».

Εκτός από τα κυκλώματα δεν υπάρχει και η αμέλεια για τις φωτιές;
«Ασφαλώς υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις. Ομως προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι τα ΜΜΕ προβάλλουν ως κύρια αιτία των δασικών πυρκαγιών την αμέλεια, ενώ για τους εμπρηστές δεν ακούμε τίποτε. Δεν είδα ποτέ έναν εμπρηστή να διασύρεται από τα κανάλια. Δεν ακούσαμε ποτέ αν καταδικάστηκε κάποιος και με ποια ποινή».

Ποιοι έχουν συμφέροντα στα δάση;

«Θέλετε να τους απαριθμήσουμε; Οι ιδιοκτήτες αγρών που βρίσκονται σε επαφή με δημόσιες δασικές εκτάσεις, με στόχο την επέκταση των κτημάτων τους σε βάρος της δημόσιας γης. Επειτα οι ιδιοκτήτες δασωθέντων αγρών που δεν τους επιτρέπεται να τους "αξιοποιήσουν" εφόσον έγιναν δάση. Οι ιδιοκτήτες οικοπέδων σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς που βρίσκονται μέσα σε δάση και δεν μπορούν να τα "αξιοποιήσουν". Οι κτηνοτρόφοι που έχουν στάνες σε επαφή με κάποιο δάσος και προκειμένου να δημιουργήσουν έναν βοσκότοπο καίνε το δάσος, γιατί κάτω από τα δέντρα δεν φυτρώνει χόρτο. Για το θεάρεστο αυτό έργο τους το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης τους δίνει και επιδότηση».

Οι έμποροι ξυλείας;

«Είναι και αυτοί, όσοι εμπορεύονται την "καψάλα", δηλαδή τα καψαλισμένα από τη φωτιά δέντρα, που τα κόβουν και τα πουλάνε για καυσόξυλα. Και δεν είναι τυχαίο που οι αντιδράσεις των πολιτών για τις πυρκαγιές και την προστασία των δασών είναι τόσο μα τόσο απελπιστικά χλιαρές».
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 30/07/2008
***********************************************
- Πολύ τους ζηλεύω τους Έλληνες!
Εμείς κάνουμε αμάν , για να στρατολογήσουμε
και να εκπαιδεύσουμε κανένα μάρτυρα του Ισλάμ
και αυτοί χωρίς ιδεολογικά κίνητρα μετατρέπουν
τον τόπο τους σε κόλαση πυρός!

- Μα τι λες; Οι άνθρωποι αυτοί είναι
τα καλύτερα Σατανόπουλά μου!
Η μανία τους για γη τούς έχει εξασφαλίσει
πρώτο τραπέζι στην πίστα του Inferno Paradise!


Ποντίκι και βιβλίο

Ελλάδα
1. Μαζί με το μολύβι πιάνουν το... ποντίκι


Επτά στα δέκα παιδιά ηλικίας 7 έως 12 ετών χρησιμοποιούν σήμερα στην Ελλάδα ηλεκτρονικό υπολογιστή. Μάλιστα, όπως αναφέρουν Τα Νέα (26.07.2008), ένα στα πέντε παιδιά αυτής της ηλικίας χρησιμοποιεί και το Ίντερνετ. Η πλειονότητα των παιδιών στη χώρα μας μπορεί ακόμα από το Δημοτικό να χειρισθεί εύκολα ηλεκτρονικούς υπολογιστές και όσα σχετίζονται με αυτούς.

Έρευνα που διεξήχθη πρόσφατα από τη Focus Βaris δείχνει ότι η χρήση υπολογιστών στις ηλικίες 7 έως 12, τα τελευταία 8 χρόνια έχει αυξηθεί περίπου κατά 60% και έχει τριπλασιαστεί η χρήση του Διαδικτύου. Η έρευνα διεξήχθη σε πολλούς νομούς της χώρας από τον Σεπτέμβριο του 2007 έως και τον Μάρτιο του 2008.

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές κυρίως στο σπίτι σε ποσοστό σχεδόν 73%. Από αυτά, το 67% σερφάρει στο Ίντερνετ. Δεύτερο και στις δύο περιπτώσεις είναι το σχολείο. Η ενασχόληση φαίνεται να αγγίζει και τα δύο φύλα χωρίς μεγάλες διαφο- ρές. Στις ηλικίες 10-12 ετών τα αγόρια χρησιμοποιούν το Ίντερνετ σε ποσοστό 35% ενώ τα συνομήλικά τους κορίτσια σε ποσοστό 28%. Στις ηλικίες 7-9 ετών τα ποσοστά είναι 11% και 13% αντίστοιχα.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή πάντως είναι η αύξηση της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών: από 44% το 2000, σήμερα το ποσοστό φθάνει το 70%. Η χρήση του Ίντερνετ από 7% το 2000, έχει φθάσει το 22% σήμερα.
***
2.
Το Διαδίκτυο δημιουργεί "Αναλφάβητους αναγνώστες" ;


Τα βιβλία δεν ενδιαφέρουν τη Νάντια Κόνικ. Η μητέρα της, ελπίζοντας ότι θα τη μυήσει τελικά στο διάβασμα, εξακολουθεί να φέρνει βιβλία στο σπίτι από τη βιβλιοθήκη. Η Νάντια, ωστόσο, εξακολουθεί να αδιαφορεί. Οπως πολλοί συνομήλικοί της, αναφέρει η εφημερίδα The New York Times αι αναδημοσιεύει η Καθημερινή (29.07.2008), η δεκαπεντάχρονη Νάντια από το Κλίβελαντ είναι εθισμένη στο Διαδίκτυο και περνάει έξι, τουλάχιστον, ώρες την ημέρα μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή της.
Η αδύνατη και ιδιαίτερα κοινωνική κοπέλα με τα μαύρα γυαλιά μυωπίας, ελέγχει το ηλεκτρονικό της ταχυδρομείο ανά τακτά διαστήματα και αρέσκεται να «επισκέπτεται» την ιστοσελίδα κοινωνικής επαφής, «my yearbook. com», όπου διαβάζει τα μηνύματα άλλων χρηστών ή «ανεβάζει» μικρά κείμενα αναφορικά με τη διάθεση της.
Παράλληλα, αναζητεί μουσικά βίντεο στο «YouTube» και παίζει παιχνίδια ρόλων στο «Gaia Online». Τον περισσότερο ελεύθερο χρόνο της, πάντως, τον καταναλώνει στις ιστοσελίδες «quizilla. com» και «fanfict
ion. net», όπου διαβάζει και σχολιάζει τις ιστορίες που γράφουν άλλοι χρήστες. Η αλήθεια είναι πως η μητέρα της, Ντέμπορα Κόνικ, θα προτιμούσε να διάβαζε ένα βιβλίο για αλλαγή. Προς το παρόν, όμως, δηλώνει «ικανοποιημένη» που η Νάντια τουλάχιστον διαβάζει κάτι.

Παιδιά, όπως η Νάντια, βρίσκονται στην καρδιά της δημόσιας συζήτησης αναφορικά με το διάβασμα στην ψηφιακή εποχή. Καθώς ολοένα και λιγότεροι έφηβοι διαβάζουν βιβλία στην παραδοσιακή του μορφή, αρκετοί υποστηρίζουν ότι το Διαδίκτυο ενισχύει τον αναλφαβητισμό και μειώνει τα ποσοστά αυτοσυγκέντρωσης.
Επιπλέον, ισχυρίζονται, ότι καταστρέφει μια πολύτιμη κουλτούρα, η οποία διαιωνίζεται μόνο χάρη στο διάβασμα βιβλίων. Αλλοι, ωστόσο, επισημαίνουν ότι το Διαδίκτυο έχει γεννήσει ένα νέο είδος διαβάσματος που δεν πρέπει να αγνοηθεί από τα σχολεία και την κοινωνία. Το Διαδίκτυο, άλλωστε, εμπνέει μια νεαρή σαν τη Νάντια να διαβάζει και να γράφει αντί να περνάει τον ελεύθερο χρόνο της μπροστά στην τηλεόραση.

Ακόμα και λάτρεις των βιβλίων, όπως ο δεκαοκτάχρονος Ζάχαρι Σιμς, θεωρούν «ευλογία» τη δυνατότητα να βρουν διαφορετικές απόψεις για συγκεκριμένα θέματα και να συζητήσουν με άλλους συνδεδεμένους χρήστες. Ορισμένα παιδιά με δυσλεξία, όπως ο δεκαεξάχρονος Χάτερ Γκοντέτ, δηλώνουν ότι βρίσκουν το διάβασμα στο Διαδίκτυο σαφώς πιο άνετο.

Ελάχιστοι απ’ όσους πιστεύουν στις δυνατότητες του Διαδικτύου αρνούνται την αξία των βιβλίων. Ισχυρίζονται, ωστόσο, ότι δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύει κανείς ότι ένα παιδί μπορεί να διασκεδάσει διαβάζοντας την «Προκατάληψη και Περηφάνια».
Προσθέτουν δε ότι το διάβασμα στο Διαδίκτυο ενισχύει τις πιθανότητες των νέων παιδιών να αποκτήσουν μια καλή θέση εργασίας στην ψηφιακή εποχή.
Ορισμένοι «ευαγγελιστές» του Διαδικτύου, μάλιστα, επιμένουν ότι τα παιδιά πρέπει να εξετάζονται πάνω στις ικανότητές τους να αναζητήσουν θέματα στον κυβερνοχώρο, όπως εξετάζονται και στην απλή ανάγνωση.

Στον αντίποδα, βέβαια, οι επικριτές του Διαδικτύου επιμένουν ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι το διάβασμα κειμένων online βελτιώνει την ικανότητα ανάγνωσης του ατόμου. «Σ’ ολόκληρο τον κόσμο, η ικανότητα των ανθρώπων να συγκεντρώνουν το μυαλό τους σ’ ένα συγκεκριμένο ζήτημα για μεγάλο χρονικό διάστημα κινδυνεύει», λέει η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου των ΗΠΑ για την Υποστήριξη των Τεχνών, Ντάνα Τζίοϊα. «Θα δεχόμουν, ευχαρίστως, τους ισχυρισμούς των υποστηρικτών του Διαδικτύου αν δεν έβλεπα μια ευρύτερη πτωτική τάση στην ικανότητα των νέων στην ανάγνωση και την κατανόηση κειμένων σ’ όλες τις εξετάσεις αυτού του τύπου», προσθέτει.

Από την πλευρά της, η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, Ελίζαμπεθ Μπιρ Μότζι επιμένει ότι το διάβασμα στο Διαδίκτυο βοηθάει τους νέους να αναπτύξουν ικανότητες που δεν διδάσκονται στα σχολεία. Πρόσφατη μελέτη, μάλιστα, έδειξε ότι οι βαθμοί των μαθητών από οικογένειες χαμηλών εισοδημάτων βελτιώθηκαν όταν τους δόθηκε πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
«Πρόκειται για παιδιά που σίγουρα δεν θα διάβαζαν τίποτε απολύτως στον ελεύθερο χρόνο τους», λέει η καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Λίντα Τζάκσον, η οποία πραγματοποίησε τη σχετική έρευνα. «Οταν τους δόθηκε η ευκαιρία να μπουν στο Διαδίκτυο, ωστόσο, άρχισαν να διαβάζουν», υπογραμμίζει.


Ακόμα και οι εθισμένοι στο Διαδίκτυο, πάντως, μπορούν καμιά φορά να μαγευτούν από τον κόσμο του βιβλίου. Η Νάντια, για παράδειγμα, διάβασε τα απομνημονεύματα της Ελι Βίζελ από το Ολοκαύτωμα με τίτλο «Νύχτα» και στη συνέχεια η μητέρα της έφερε από τη βιβλιοθήκη ένα ακόμα παρόμοιο ανάγνωσμα, το βιβλίο «Εχω Ζήσει Χίλια Χρόνια» της Λίβια Μπίτον Τζάκσον.
Η λεπτομερής περιγραφή της ζωής στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί έκοψε την ανάσα της μικρής Νάντιας.
Ελπίζοντας ότι θα κρατήσει το ενδιαφέρον της ζωντανό, η κ. Κόνικ τής έφερε ένα φανταστικό μυθιστόρημα με τίτλο «Το Ασημένιο Αγόρι». Η Νάντια κατάφερε να διαβάσει το πρώτο κεφάλαιο, αλλά σύντομα αποτραβήχτηκε και πάλι στα διασκεδαστικά κείμενα του Διαδικτύου.

"Αναρωτιέμαι ποιος θα εγκαταλείψει πρώτος αυτό το δωμάτιο,
για να πάει δίπλα , να διαβάσει κανά βιβλίο! Τ' άκουσες , Αλέξανδρε;"
" Αφού , ρε μπαμπά, μόνο η μαμά ξέρει να διαβάζει, γιατί
ρωτάς εμένα;"

Ιστορικός ισχυρίζεται ότι ο Ντα Βίντσι αντέγραψε τους κινέζους

Κόσμος
Ιστορικός ισχυρίζεται ότι ο Ντα Βίντσι αντέγραψε τους κινέζους

Βρετανός ερασιτέχνης ιστορικός ισχυρίζεται ότι ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι αντέγραψε τις μηχανές τις οποίες σχεδίαζε από παλαιότερα κινεζικά πρωτότυπα. ΄Οπως αναφέρει Το Βήμα (30.07.2008), ο 70χρονος Γκάβιν Μένζις είχε βρεθεί στο προσκήνιο και το 2002, όταν ισχυρίστηκε ότι κινέζοι ναυτικοί ανακάλυψαν την Αμερική 70 χρόνια πριν από τον Χριστόφορο Κολόμβο.

Τώρα γράφει ότι οι μηχανές που σχεδίαζε ο Ντα Βίντσι έχουν περίεργες ομοιότητες με παλαιότερα κινεζικά σχέδια και «αναμφίβολα προέρχονται από αυτά». Στο νέο βιβλίο του υποστηρίζει ότι το 1434 ένας κινεζικός στόλος έφερε στην Ιταλία χάρτες και εγκυκλοπαίδειες που ανέλυαν τεχνολογικά επιτεύγματα άγνωστα ως τότε στη Δύση, θέτοντας έτσι τα θεμέλια για θαύματα της μηχανικής, όπως ήταν οι ιπτάμενες μηχανές που σχεδίασε ο Λεονάρντο. «Ο,τι ήταν γνωστό στους Κινέζους ως το 1430 μεταφέρθηκε στη Βενετία» είπε ο απόστρατος διοικητής υποβρυχίου του βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού σε συνέντευξή του στο Λονδίνο.

Από τη Βενετία, ένας κινέζος πρεσβευτής πήγε στη Φλωρεντία και παρουσίασε το υλικό στον πάπα Ευγένιο Δ΄, είπε. «Υποστηρίζω στο βιβλίο ότι αυτή ήταν η σπίθα που πυροδότησε την Αναγέννηση και ότι ο Λεονάρντο και ο Γαλιλαίος βασίστηκαν σε ό,τι έφεραν οι Κινέζοι. Ουσιαστικά ο Λεονάρντο ξανασχεδίασε τα πάντα τρισδιάστατα,κάτι που ήταν μεγάλη πρόοδος» είπε.

Ο Ντα Βίντσι γεννήθηκε το 1452 και, μολονότι είναι γνωστός κυρίως για το πορτρέτο της αινιγματικής «Μόνα Λίζα», άφησε και πολλά ημερολόγια με περίπλοκα σχέδια μηχανών και ανατομίας. «Αν γίνει δεκτή η υπόθεση αυτή,τότε θα πρέπει να αναθεωρηθεί η ευρωκεντρική άποψη που υπάρχει για την ιστορία του κόσμου» γράφει στο βιβλίο με τίτλο «1434: η χρονιά που ένας μεγαλοπρεπής κινεζικός στόλος κατέπλευσε στην Ιταλία και έφερε την Αναγέννηση».
Δεν συμφωνούν
όμως όλοι μαζί του. Ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης Μάρτιν Κεμπ , ο οποίος έχει γράψει βιβλία για τον Ντα Βίντσι, απορρίπτει τη μέθοδο προσέγγισης του Μένζις. «Λέει ότι κάτι είναι αντίγραφο απλώς επειδή μοιάζει.Λέει ότι δύο πράγματα είναι σχεδόν πανομοιότυπα , ενώ δεν είναι» είπε.

Το ζήτημα της επιρροής της Κίνας στην Ευρώπη είναι εντελώς διαφορετικό, πρόσθεσε. «Υπάρχουν πολλά ερωτήματα που θα έθετε ένας ιστορικός για τη μεσαιωνική τεχνολογία,για την ισλαμική τεχνολογία,για τη μετάδοση της γνώσης μέσω των εμπορικών οδών και κυρίως μέσω του Δρόμου του Μεταξιού. Είναι εξαιρετικά περίπλοκο ζήτημα και ένας Κινέζος στη Φλωρεντία του 1434 θα είχε απίστευτα πολλή δουλειά να κάνει»...
e-paideia.net

Δεν διαφέρουν τα κορίτσια από τα αγόρια, στα Μαθηματικά

Κόσμος
Δεν διαφέρουν τα κορίτσια από τα αγόρια, στα Μαθηματικά

Δεκαέξι χρόνια αφότου η κούκλα Μπάρμπυ δήλωνε ότι 'τα μαθηματικά είναι δύσκολα', μία μελέτη την οποία παρήγγειλε το Εθνικό ΄Ιδρυμα Επιστημών των Ηνωμένων Πολιτειών αποδεικνύει ότι τα κορίτσια τα πάνε εξίσου καλά με τα αγόρια στα τέστ μαθηματικών, αναφέρει η εφημερίδα The New York Times (25.07.2008).
Μολονότι πριν 20 χρόνια τα αγόρια είχαν καλύτερες επιδόσεις από τα κορίτσια, οι ερευνητές βρήκαν ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει πια. Ο λόγος, είπαν, είναι απλός: τα κορίτσια παρακολουθούσαν παλαιότερα λιγότερα μαθήματα προχωρημένων μαθηματικών από τα αγόρια, αλλά τώρα παρακολουθούν τα ίδια.
'Τώρα που οι εγγραφές στα ανώτερα μαθηματικά είναι ίσες μεταξύ αγοριών και κοριτσιών, δεν παρατηρούμε διαφορές στα τεστ εξ αιτίας του φύλου', λέει η Μάρσια Σ. Λιν του Πανεπιστημίου Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνια, συν-συγγραφέας της μελέτης. 'Οι άνθρωποι όμως εκπλήσσονται από αυτά τα ευρήματα, πράγμα που για μένα σημαίνει ότι ότι τα στερεότυπα εξακολουθούν πάντα να υπάρχουν'.

Τα ευρήματα της έρευνας βασίζονται στις επιδόσεις στα μαθηματικά επτά εκατομμυρίων μαθητών σε δέκα Πολιτείες των ΗΠΑ, οι οποίοι εξετάσθηκαν σύμφωνα με τον ειδικό νόμο για την ενίσχυση της μάθησης παιδιών από φτωχές οικογένειες.
Οι ερευνητές εξέτασαν τον μέσο όρο των αποτελεσμάτων των τεστ όλων των μαθητών, την παρουσίαση των πιο προικισμένων παιδιών και την ικανότητα να λύνουν σύνθετα μαθηματικά προβλήματα.
Για την κάθε κατηγορία χωριστά, βρήκαν ότι τα κορίτσια ήταν εξ ίσου καλά με τα αγόρια (τρομοκρατημένοι οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα τ
εστ στις δέκα Πολιτείες δεν περιελάμβαναν ούτε μία ερώτηση που να απαιτούσε σύνθετη λύση ενός προβλήματος, αναγκάζοντάς τους έτσι να χρησιμοποιήσουν ένα εθνικό τέστ αποτίμησης γι αυτό το τμήμα της έρευνάς τους).
'Τα στερεότυπα ότι τα αγόρια τα πάνε καλύτερα στα μαθηματικά βασιλεύουν ακόμη ευρέως μεταξύ των δασκάλων και των γονέων', λέει η δρ. Τζάνετ Χάϊντ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Γουσκόνσιν, επικεφαλής της έρευνας.
'Και οι δάσκαλοι και οι γονείς οδηγούν τα κορίτσια, δίνοντάς τους συμβουλές για το ποιά κατεύθυνση να ακολουθήσουν, τί καρριέρα να διαλέξουν.
Εξακολουθώ κι ακούω ανέκδοτα για Συμβούλ
ους Καρριέρας που ωθούν τα κορίτσια μακριά από την επιστήμη των μηχανικών, λέγοντάς τους ότι δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τω μαθηματικών'.
Τα κορίτσια εξακολουθούν να υποεκπροσωπούνται στις τάξεις φυσικής στα γυμνάσια, στα υψηλότερα επίπεδα της φυσικής, της χημεία και στους μηχανικούς, επιστήμες που απαιτούν δεξιότητες στα ανώτερα μαθηματικά.
e-paideia.net

- Έστω , Γιαννάκη , ότι κάνεις σκληρή δίαιτα και χάνεις
5 κιλά μέσα σ' ένα μήνα.
Τον επόμενο όμως μήνα ξαναγυρίζεις
στην αγαπημένη σου διατροφή και βάζεις δέκα κιλά.
Πόσα κιλά θα έχεις βάλει επιπλέον στο τέλος αυτής της περιόδου;

- Εξαρτάται από το αν τρως Goody's ή Mac Donald's,κυρία!

ΤΟ ΓΕΛΑΣΤΟ ΚΑΝΙΣΤΡΟ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ


ΤΑ ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΑ
Χορός (πεντοζάλης)

Ένα απόβροχο, μια αυγούλα πήρα δίπλα την πλαγιά
να μαζέψω σαλιγκάρια , να γιομίσω μια ποδιά.
Σαλιγκάρια αχ με λαδάκι , με ντομάτα γιαχνιστή,
Παναγιά μου! τρώει η μάνα και δε δίνει στο παιδί.

Φρέσκο αγέρι, κρύο νεράκι και πολλή μοσκοβολιά
θρούμπι, ρίγανη, θυμάρι, διόσμος, μέντα , φλισκουνιά,
κι όλο η όρεξη μ' ανοίγει κι όλο ψάχνω στο βουνό
σαλιγκάρια αχ, με ντομάτα αχ, με κρομμύδι γιαχνιστό.

Ξεφταλάγιασα κοτσύφια και περδίκια και λαγούς,
περπατώντας όλη μέρα σε πλαγιές και σε γκρεμούς,
μα δε βρήκα σαλιγκάρια αχ, να τα κάμω γιαχνιστά
να στρωθώ και στην κατώγα στο βαγένι ακουμπιστά.

Μου μπερδεύτηκαν στα πόδια ζουδιακά λογής λογής
τι γουστέρες, τι χελώνες, τι σκαθάρια καταγής.
Μα δεν ήβρα σαλιγκάρια μήτε τρία μήτε δυο,
να τα ψήσω καν στην θράκα το κρασάκι μου να πιω.

Βράδυ, βράδυ αποσταμένος στην καλύβα μου γυρνώ.
Πιάνω, βάι! τον κόκορή μου, τονέ σφάζω , τον μαδώ.
Μια καλή θρακιά σκαρώνω, στον ξαπλώνω μωρέ γιε μου,
σαλιγκάρια-μαλιγκάρια ήπια τόσο όσο ποτέ μου.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΩΤΑΣ
(1889-1997)






Ο ΠΑΘΗΤΙΚΟΣ ΑΟΡΙΣΤΟΣ
ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ ΚΟΡΩΝΕΙΑΣ

Ο μηδέποτε διά την παράνομον άντλησιν ύδατος αγρότης διωχθείς,
ο δε ψηφοθηρών πολιτικός επί τριακονταετίαν τον παράνομον ανεχθείς,
ο τε υδροφόρος ορίζων υπό του ασυνειδήτου βιοτέχνη μολυνθείς,
προσέτι δε υπό 3.700 κρυφίων γεωτρήσεων άχρι εξαντλήσεως στραγγισθείς,
πακτωλός μεν της Ευρωπαϊκής Ενώσεως υπό Ψωμιάδου ουκ εισπραχθείς,
ειδικός δε λογαριασμός του ΥΠΕΧΩΔΕ υπό ιδίου ουδέποτε ενεργοποιηθείς,
ούτω ο της λίμνης βιότοπος ψυχρώς και μεμελετημένως βληθείς
και εις Παράδεισος υπό κερδοσκόπων εγκληματιών θανασίμως τρωθείς,
κατέληξεν μοιραίως με στάμπα και με βούλα οριστικώς απολεσθείς.



Η (ΥΠΕΡΒΑΡΗ) ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Η (ΥΠΕΡΒΑΡΗ) ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

ΤΑ 3/4 ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΕΡΒΑΡΟΙ

Πρωταθλητές Ευρώπης στην παχυσαρκία


"Η Μεσόγειος εγκαταλείπει... τη μεσογειακή διατροφή.
Η διάσημη διατροφική φιλοσοφία, που βασίζεται
στην κατανάλωση άφθονων φρέσκων φρούτων
και λαχανικών, δημητριακών αλλά και ελαιολάδου,
«αργοπεθαίνει» στην πατρίδα της τα τελευταία 45 χρόνια,
υποστηρίζει πρόσφατη έρευνα του Οργανισμού
Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO).
Πρωταθλητές Ευρώπης στην παχυσαρκία
αναδεικνύονται οι Ελληνες, ενώ οι Ισπανοί
έρχονται πρώτοι στην πρόσληψη λίπους.
"

Από την "Ελευθεροτυπία" της 30ής Ιουλίου 2008


" Πώς σας πέρασε από το μυαλό
ότι είδατε μια φάλαινα;
Δεν υπάρχουν φάλαινες στις πισίνες!"

Τετάρτη, Ιουλίου 30, 2008

Κάνιστρο εκλεκτής Ποίησης- Jorge Luis Borges

Αρχές 20ού αιώνα. Εβραίος αχθοφόρος σε δρόμο της Θεσσαλονίκης

.
Jorge Luis Borges

Ένα Κλειδί στη Θεσσαλονίκη

Αμπαρβάνελ, Φαρίας , ίσως Πινέδο,
φυλάνε ακόμα , από της Ισπανίας
τους ανόσιους διωγμούς πια μακριά,
το κλειδί κάποιου σπιτιού στο Τολέδο.


Ελεύθεροι τώρα από ελπίδες και φόβους,

κοιτάζουν το κλειδί καθώς βραδιάζει΄

ο μπρούντζος κρύβει παρελθόν και αποστάσεις,
λάμψη απαλή και απόμακρη πικρία.

Τώρα που η πόρτα του έχει πια γίνει στάχτη,
το μέταλλό του γίνεται κλείδα της διασποράς
και του ανέμου, όμοιο με κείνο το άλλο

το κλειδί του αδύτου που πέταξε κάποιος
στο γαλανό, όταν ο ρωμαίος όρμησε με βία
και που ένα χέρι το 'πιασε στον ουρανό.

Μετάφραση: Δημήτρης Καλοκύρης
[ από το βιβλίο του Σάκη Σερέφα
Αλλόγλωσα ποιήματα για τη Θεσσαλονίκη,
Κέδρος 1997

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ: ΙΡΑΝ ή ο μεγαλοϊδεατισμός στην τέχνη

Το τραγούδι για το Μεγάλο Ιράν

Το Ιρανικό συγκρότημα που παρουσιάζουμε σήμερα
εκτελεί ένα όμορφο άσμα-ύμνο για την πατρίδα του.
Ο νοήμων όμως ακροατής αντιλαμβάνεται
πού το πάνε τα μερακλωμένα Περσόπουλα.
Διαβάζοντας προσεκτικά το παρακάτω κείμενο που υπομνηματίζει
το τραγούδι και παρακολουθώντας τις εικόνες
που συνθέτουν το βίντεο, εύκολα διακρίνει
τον εθνικιστικό πνεύμα που διαποτίζει το μελαγχολικό άσμα τους:
το σύγχρονο Ιράν είναι η συνέχεια της πανάρχαιης Περσικής
αυτοκρατορίας, που ανέδειξε σπουδαίους άντρες
και εκτεινόταν έως τον Ινδό ποταμό.
Από εδώ και πέρα οι συνειρμοί που κάνουμε
κι εμείς ,ως νοήμονες άνθρωποι του καιρού μας,
σχετικά με την πολιτική που ακολουθούν οι
μουλάδες στην ευρύτερη περιοχή τους είναι αναπόφευκτοι.
Όλα αυτά τα αρχαία μεγαλεία πάλι με χρόνια
και με καιρούς όλα δικά τους ορέγονται να είναι.
Φυσικά , με τη βοήθεια του Αλλάχ
και των Φρουρών της Επανάστασης...


ΤΡΙΑ ΠΑΛΑΙΑ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ


ΤΡΙΑ ΠΑΛΑΙΑ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ*
ΚΟΜΜΕΝΑ ΚΑΙ ΡΑΜΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΡΙΑ
ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

1. Εις αρχιψεύστην

Τόσο ζυμώθηκ' η ψευτιά μεσ' στο δικό σου αίμα,
που και αλήθεια ακόμ' αν πεις, μοιάζει πως είναι ψέμα.

2. Εις φιλάργυρον

Είδε όνειρο πως μπήκανε κλέφτες στην κάμαρά του
και τρομαγμένος σηκώθηκε και μέτραε τα λεφτά του!


3. Εις κάποιον απελπισμένον

Θ' αυτοκτονήσεις; Και θαρρείς πως ήσυχος θα μείνεις;
Δυστυχισμένε , "ανάγνωσμα πεντάλεπτον"** θα γίνεις!


ΚΟΥΙΖ

Σε ποιο από τα παρακάτω σύγχρονα πρόσωπα της
πολιτικής μας ζωής ταιριάζει καθένα ξεχωριστά
από τα παραπάνω επιγράμματα;

1. Κώστας Καραμανλής
2. Γεώργιος Αλογοσκούφης
3. Χρήστος Ζαχόπουλος



* Τα επιγράμματα είναι παρμένα από
το Ημερολόγιον του Σκόκου

* *ανάγνωσμα πεντάλεπτον
= μυθιστόρημα που κυκλοφορούσε σε φυλλάδια, τα οποία κόστιζαν πέντε λεπτά το καθένα.






Ο "μέσος αόριστος" του Κωστάκη


Τας τρίβους των νεοφιλελευθέρων ιδεών πορευσάμενος
παρά κολεγίω αμερικανικώ δε μαθητευσάμενος
και του γκουρού Milton Friedman ακροασάμενος,
αφθόνων δε Mcdonalds μετά κέτσαπ γευσάμενος
και προτηγανισμένας πατάτας ερευξάμενος,
το κοινωνικόν κράτος δ' αποταξάμενος
κι ερμητικώς τω σοσιαλισμώ τα όμματα κλεισάμενος,
τοις φόροις και ταις ιδιωτικοποιήσεσι χρησάμενος
ου μην και τσιγγουνιές ως κανόνα συνταξάμενος
και ΔΕΗ, Παιδείαν και λιμένας σταυρωσάμενος
και τα οικονομικά των ΔΕΚΟ στραγγισάμενος
και αντί πινακίου φακής τα φώτα τους αλλαξάμενος,
ο νεροκολοκύνθην εαυτόν ου φάμενος,
κατά κανόνα δε πάντα μισθοσυντήρητον βιασάμενος,
σάλια δε πτύων τοις συνταξιούχοις επιδειξάμενος,
ρομφαίαν αρχαγγέλου της Αποκαλύψεως δραξάμενος,
τας κεφαλάς των πολλών υπέρ των ολίγων οράται μαχεσάμενος.

[ Βασισμένο στο ποίημα του Σατανά
Ο "μέσος αόριστος", από το Ημερολόγιον του Σκόκου]
"Όρνιθες" Αριστοφάνη στο Ηρώδειο

ΤΙΜΙΑ ΠΡΑΜΑΤΑ...

Σήμερα παρά ποτέ όλοι οι άνθρωποι μιλάμε για "πειραγμένα" φαγητά,
"πειραγμένες" παραστάσεις, "πειραγμένα" έργα.
Νομίζω τα "πειραγμένα" βλάπτουν σοβαρά την υγεία.
Εάν φας ένα γιαούρτι και έχει αλλοιωθεί,
τότε θα πάθεις δηλητηρίαση. Το ίδιο μπορεί να πάθει
κανείς αλλοιώνοντας ένα έργο του Σαίξπηρ,
για να το κάνει πιο πρόσφορο στο σημερινό κοινό,
ενώ κανονικά πρέπει το σημερινό κοινό
να μπει στη σκέψη του Σαίξπηρ, για να κάνεις
κάτι ουσιαστικό επί σκηνής.
Εάν το φέρεις "πειραγμένο", τότε κάνεις μεταλλαγμένο
έργο του Σαίξπηρ ή του Αριστοφάνη, του Ευριπίδη κτλ.
Καλύτερα να γράψουμε ένα δικό μας έργο.

Δήλωση του ηθοποιού
και σκηνοθέτη Γιώργου Μεσσάλα

στην εφημερίδα Μακεδονία
(30/07/08), με αφορμή
το ανέβασμα
στη Θεσσαλονίκη του έργου του
Σέξπιρ
" Ο έμπορος της Βενετίας" .
***
ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ

Δεν ανήκουμε στους θαυμαστές ούτε του ηθοποιού
ούτε το σκηνοθέτη Μεσσάλα.
Όμως αυτό δεν μας εμποδίζει από το να
συμφωνήσουμε απολύτως με τα λεγόμενά του.
Διότι το κακό με τα "πειραγμένα" έργα των κλασικών
και οι σκηνοθετικές προτάσεις-μπούρδες των διαφόρων
σαλεμένων ημεδαπών και αλλοδαπών τύπων,
που αλωνίζουν κάθε θέρος τις ραχούλες και τους κάμπους
της χώρας μας για καμιά αρπαχτή, έχει πάρει
διαστάσεις επιδημίας.
Καλοί οι πειραματισμοί και οι εκσυγχρονισμοί,
όταν αυτοί που τους επιχειρούν διαθέτουν
γερό μορφωτικό υπόβαθρο και έχουν μέσα τους
την αίσθηση του μέτρου.
Αλλιώς , το αποτέλεσμα καταντάει κωμικοτραγικό.
Πας να δεις π.χ. ένα έργο του Αριστοφάνη
και στη θέση του βλέπεις μία κινούμενη
μάζα που βγάζει τα απωθημένα της επί σκηνής
εμέσσοντας επί δύο ώρες τις πιο απίθανες
κοτσάνες στα πρόσωπα των θεατών.
Το κακό όμως δε βρίσκεται σ' αυτούς
που επιχειρούν τέτοια ανομήματα,
αλλά σ' εμάς τους θεατές που τους ανεχόμαστε
και δεν τους περιλαβαίνουμε με τα ζαρζαβατικά,
για να μάθουν , μια και καλή, να μη μας κοροϊδεύουν.
Κακά τα ψέματα: παραείμαστε ευγενικοί
μ' αυτούς τους αγύρτες...

***- Ποιον περιμένετε , παρακαλώ;
- Τον σκηνοθέτη της παράστασης!
- Τι τον θέλετε;
- Είδαμε εχθές τον Οιδίποδα Τύραννο
που ανέβασε στην Επίδαυρο.
- Και θέλετε, ασφαλώς, να του δώσετε συγχαρητήρια...
- Όχι ακριβώς, αλλά μας έδωσε μιαν ιδέα,
βλέποντας εκείνη τη σκηνή όπου
ο Οιδίποδας καθαρίζει με το εξάσφαιρό του την Αντιγόνη.

Η ΝΤΟΠΑΡΙΣΜΕΝΗ ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


" Πριτς, που θα διαθέσω το χρόνο μου,
για να δω στην TV
τα δηλητηριασμένα κρέατα
να προσποιούνται τους αθλητές!
Τ' άκουσες , Θάνου μου;"


Η ΝΤΟΠΑΡΙΣΜΕΝΗ
ΑΤΑΚΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ


- Κύριε Ζέπελτ, ποια είναι η πιο δυνατή αποκάλυψή σας;

- Δεχθήκαμε πρόταση για γενετικό ντόπινγκ!
Επισκεφθήκαμε μια ιατρική εγκατάσταση υποδυόμενοι
τους προπονητές κολύμβησης από τις ΗΠΑ. Δηλώσαμε
ότι ένας αθλητής μας επιθυμούσε να βελτιώσει τις επιδόσεις του
και ότι ενδιαφερόμασταν για "θεραπεία κυττάρων".
Μας πρότειναν μια αγωγή διάρκειας δύο εβδομάδων.
Η τιμή ήταν 24.000 δολάρια. Επίσης για πρώτη φορά
κάποιος Κινέζος αθλητής μίλησε ανοιχτά για το ντόπινγκ.
Πρόκειται για την κολυμβήτρια Huang Xiaoming, αργυρή
Ολυμπιονίκη των 200 μέτρων πρόσθιο στη Σεούλ το 1988,
η οποία πλέον ζει στις ΗΠΑ. Επιβεβαίωσε τη χρήση
απαγορευμένων ουσιών εδώ και χρόνια, αποκάλυψε
ότι η ίδια και συνάθλητές της είχαν πάρει, μας περιέγραψε
τις παρενέργειες... Υποστήριξε επίσης ότι το να μιλήσει
κάποιος αθλητής στην Κίνα ανοιχτά για το θέμα του
ντόπινγκ θα εθεωρείτο προσπάθεια αμαύρωσης του Κ.Κ.
και θα τον οδηγούσε σίγουρα στη φυλακή ή και στο θάνατο.

Απόσπασμα από τη συνέντευξη που έδωσε
ο Γερμανός δημοσιογράφος Χάγιο Ζέπελτ
στη Φέρρυ Μπατζόγλου στο "Κ"
της Καθημερινής (27/07/08).
Ο Ζέπελτ προκάλεσε σάλο στη Γερμανία
προβάλλοντας ένα ντοκιμαντέρ στο κανάλι ARD
με θέμα τα αναβολικά στην Κίνα.


"Citius, Altius, Fortius."

-Πού πας , βρε ναυτάκι, με τέτοιον καιρό;
Έλα να πάρεις κανά Κινέζικο αναβολικό!

- Το πήρα, το πήρα και πλέω μ' αυτό,

πηγαίνω στην Κίνα, για να διακριθώ!

Τρίτη, Ιουλίου 29, 2008

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ - Björk :" It's Oh So Quiet "



"It's Oh So Quiet"

it's. oh. so quiet
it'as oh. so still
you're all alone
and so peaceful until...

you fall in love
zing boom
the sky up above
zing boom
is caving in
wow bam
you've never been so nuts about a guy
you wanna laugh you wanna cry
you cross your heart and hope to die

'til it's over and then
it's nice and quiet
but soon again
starts another big riot

you blow a fuse
zing boom
the devil cuts loose
zing boom
so what's the use
wow bam
of falling in love

it's. oh. so quiet
it's. oh. so still
you're all alone
and so peaceful until...

you ring the bell
bim bam
you shout and you yell
hi ho ho
you broke the spell
gee. this is swell you almost have a fit
this guy is "gorge" and i got hit
there's no mistake this is it

'til it's over and then
it's nice and quiet
but soon again
starts another big riot

you blow a fuse
zing boom
the devil cuts loose
zing boom
so what's the use
wow bam
of falling in love

the sky caves in
the devil cuts loose
you blow blow blow blow blow your fuse
when you've fallen in love

ssshhhhhh...

ΑΝΤΙΣΤΙΞΕΙΣ

ΑΝΤΙΣΤΙΞΕΙΣ

Μια (μυθιστορηματική) παρουσίαση του Τζέιμς Τζόυς
την εποχή του μεσοπολέμου και
το Εγγλέζικο παιδικό τραγουδάκι "As I was going to Saint Ives".



[........] Μια νύχτα , εκεί που έκανα την περιπολία μου στο έρημο Ξενοδοχεί
ο,
η τύχη έμελλε να μου χαρίσει μια ολωσδιόλου αναπάντεχη στιγμή ευτυχίας.
Μερικές μουσικές νότες διείσδυαν διακριτικά στους διαδρόμους.
Τις ακολούθησα, κι εκείνες με οδήγησαν στο μεγάλο σαλόνι, το οποίο
νόμιζα άδειο, αφού μάλιστα το φως εκεί ήταν ελάχιστο.

Κάθισα στο μισοσκόταδο και παρακολούθησα ένα από τα πιο συγκινητικά
θεάματα που μου προσέφερε ποτέ αυτός ο χώρος. Ο κύριος Τζόυς
καθόταν στο πιάνο έχοντας μπροστά του ένα τσιγάρο να καπνίζει
στο τασάκι, ένα ποτήρι και ένα μπουκάλι ουίσκι. Ζορίζοντας βίαια
την όμορφη βαθιά μπάσα φωνή του, τραγουδούσε ιρλανδέζικες
μπαλάντες ή αγγλικά παιδικά τραγουδάκια, ενώ τα χέρια του
έτρεχαν στο πληκτρολόγιο με εκπληκτική δεξιοτεχνία.

As I was going to Saint Ives
I met a man with seven wives
Every wife had seven cats
Every cat had seven kittens.
How many were going to Saint Ives?

Δέκα ολόκληρα λεπτά κύλησαν πριν καταλάβω ότι, παρά την προχωρημένη
ώρα, είχε και κοινό. Η μικρή Τερέζα κι ο νεαρός Μαξιμιλιάν, τα δύο παιδιά
που έμοιαζαν εγκαταλειμμένα όσο η μητέρα του κοριτσιού και ο πατέρας
του αγοριού έλειπαν στις δουλειές τους, άκουγαν με θρησκευτική ευλάβεια
και με το στόμα ανοιχτό. [.......].
Ο γάτος επίσης είχε βολευτεί στη συντροφιά τους.

Μετά το κάθε κομμάτι χειροκροτούσαν με όλη τους τη δύναμη, ενώ ο κύριος
Τζόυς σηκωνόταν όρθιος και υποκλινόταν με σεβασμό προς το μέρος τους.[.....]
Απόσπασμα από το μυθιστόρημα
του Pierre Assouline "Lutetia",
που κυκλοφορεί στα Ελληνικά
από τις εκδόσεις "Πόλις"
************************


As I Was Going to St. Ives



Έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν!

1. Ο Προκόπης Παυλόπουλος για τη φωτιά που
κατέστρεψε το πανέμορφο δάσος
της Κασσάνδρας στη Χαλκιδική το 2006:
" Έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν!"


2. Ο Προκόπης Παυλόπουλος για τη φωτιά που
κατέστρεψε το πανέμορφο δάσος
της Ρόδου το 2008:
" Έγινε ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν!"


"Μια κασετούλα υπάρχει μονίμως στο στοματάκι του.
Μια κασετούλα, που παίζει μονότονα το ίδιο τροπάριο
ύστερα από κάθε τραγωδία:
δε φταίει ο υπουργός μας
ούτε οι υπηρεσίες του,
που δεν προστατεύονται τα δάση μας
και δε σβήσουν εγκαιραν οι φοβερές πυρκαγιές ,
που κατακαίνε ό,τι είναι πράσινο σ' αυτόν τον τόπο.

Κύριε εισαγγελέα της Ρόδου, εσείς που ερευνάτε
πυρετωδώς την υπόθεση αναζητώντας πιθανούς ενόχους,
οπωσδήποτε δε θα ανακαλύψετε ευθύνες
από τη μεριά του υπουργείου και των υπηρεσιών του.
Διότι οι ικανοί αυτοί δημόσιοι λειτουργοί είναι μεν
Έλληνες.
αλλά δεν είναι υπεράνθρωποι.
Ως πλάσματα του Δημιουργού μας δεν
είναι δυνατόν να πάνε κόντρα στη βούλησή του.
Στο ίδιο συμπέρασμα πρέπει να κατέληξε και ο σεβαστός
συνάδελφός σας της Χαλκιδικής
πριν από δύο χρόνια, αφού η φωτιά και εκεί
ήταν θέλημα θεού και το Κράτος μας
έκανε "ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατόν!"
.





Aurora borealis

Northern Ligths

Aurora borealis...

Κόσμος
Ανακάλυψαν πώς δημιουργείται το Βόρειο Σέλας


Το αίτιο εμφάνισης του βόρειου σέλαος ανακάλυψαν ερευνητές, οι οποίοι εργάζονται σε αποστολή της ΝASA με στόχο την κατανόηση της αλληλεπίδρασης μαγνητικών πεδίων και φορτισμένων ηλιακών σωματιδίων. ΄Οπως αναφέρει η εφημερίδα The New York Times και αναδημοσιεύει η Καθημερινή (26.07.2008), οι ειδικοί λένε πια ότι κατανόησαν τι πυροδοτεί τις πολύχρωμες ηλεκτρικές καταιγίδες που βλέπουμε στις πολικές περιοχές. Τα συμπεράσματα δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του περιοδικού Science.

Oι επιστήμονες γνώριζαν από παλιά ότι το βόρειο σέλας δημιουργείται από την αλληλεπίδραση φορτισμένων σωματιδίων που ξέφευγαν από τον Ηλιο με το μαγνητικό πεδίο της Γης, το οποίο στη συνέχεια λαμβάνει τη μορφή στροβίλου λόγω των ηλιακών ανέμων.

«Εμφανίζονται κάθε τρεις με τέσσερις ώρες» εξηγεί ο δρ Βασίλης Αγγελόπουλος, καθηγητής επιστημών Γης και Διαστήματος στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας και βασικός ερευνητής της αποστολής «Themis». «Το περιβάλλον συγκεντρώνει ενέργεια και ξαφνικά την απελευθερώνει» τόνισε ο δρ Αγγελόπουλος.
e-paideia.net

Ευρώπη
... Επειδή οι ήρωες καπνίζουν


Με δυσκολία μπορεί κανείς να πιστέψει ότι παιδικές ταινίες «ανάβουν φωτιές» και θα πρέπει να θεωρηθούν ακατάλληλες για ανηλίκους. Κι όμως, όπως αναφέρει η Ελευθεροτυπία (28.07.2008), τα «101 σκυλιά της Δαλματίας», ο «Πινόκιο», ο «Ποπάι», ακόμη και η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων», καθώς και άλλες κλασικές ταινίες «Ντίσνεϊ» θεωρούνται ήδη στη Βρετανία πέτρα του σκανδάλου.

Στο πλαίσιο δρακόντειων μέτρων για την καταπολέμηση του καπνίσματος η Βρετανική Επιτροπή Ελέγχου Κινηματογραφικών Ταινιών εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να «κρίνει» ακατάλληλες για όσους δεν έχουν κλείσει τα 18 αρκετές παιδικές ταινίες, επειδή ορισμένοι από τους ήρωές τους καπνίζουν.

Μέλη της Βρετανικής Επιτροπής υποστηρίζουν ότι δέχονται εκατοντάδες γράμματα από γονείς και ότι οι πιέσεις των αντικαπνιστικών οργανώσεων είναι μεγάλες καθώς αυξάνονται οι έρευνες σύμφωνα με τις οποίες τα παιδιά επηρεάζονται από τους κινηματογραφικούς χαρακτήρες που «ανάβουν» τσιγάρο στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.

Το κάπνισμα παρουσιάζεται σήμερα στα τρία τέταρτα των ταινιών που χαρακτηρίζονται ως κατάλληλες για όλους, ενώ στις ταινίες με την ένδειξη «κατάλληλες άνω των 15» το ποσοστό φτάνει το 100%. Η Walt Disney πάντως έγινε η πρώτη κινηματογραφική εταιρεία του Χόλιγουντ που απαγόρευσε την παρουσίαση του καπνίσματος και των τσιγάρων στις νέες ταινίες της. Επιπλέον, στα DVD της εταιρείας θα προστεθούν μηνύματα σχετικά με τις επιπτώσεις του καπνίσματος στα παιδιά, ενώ η εταιρεία ενθαρρύνει να κάνουν το ίδιο και οι κινηματογράφοι στους οποίους προβάλλονται οι ταινίες της.

Για «παραλογισμό» κάνουν λόγο οργανώσεις υπέρ του καπνίσματος. «Προσβάλλεται επίσης η ελευθερία του λόγου, όταν απαγορεύουμε στους παραγωγούς ταινιών να βάζουν τους ήρωες να καπνίζουν», λέει ο Νικ Φόρεστ της βρετανικής οργάνωσης Forest. Και υπογραμμίζει: «Σαφώς και να ενημερώνουμε τα παιδιά για τους κινδύνους αλλά με τέτοιου είδους απαγορεύσεις, όχι απλώς φτάνουμε, αλλά ξεπερνάμε τα άκρα».

Ποιες ταινίες μπαίνουν στο στόχαστρο:

* Τα «101 σκυλιά της Δαλματίας», γιατί η Κρουέλα Ντε Βιλ καπνίζει συνεχώς μια μακριά πίπα και δημιουργεί σχεδιάκια καπνού

* Ο «Πινόκιο», γιατί ο πονηρός γάτος και η αλεπού, που πλησιάζουν το ξύλινο αγόρι, τον ενθαρρύνουν κατ' επανάληψη να δοκιμάσει ένα τσιγάρο

* Ο «Πίτερ Παν», γιατί ο Κάπτεν Χουκ αγαπά τα πούρα και ο πειρατής Σμι προσφέρει ένα τσιγάρο στη Γουέντι, η οποία όμως αρνείται

* Ο «Αρχοντας των Δακτυλιδιών», γιατί ο μάγος Γκάνταλφ καπνίζει συνεχώς πίπα

* Η «Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων» γιατί τρεις από τους βασικούς χαρακτήρες καπνίζουν: η κάμπια ναργιλέ, το πουλί ντόντο πίπα και ο θαλάσσιος λέων πούρο.
e-paideia.net

Κάνιστρο Ποίησης


ΤΡΑΓΟΥΔΑΚΙ

Εσώθηκαν τα ψέματα
σταμάτησαν τα θάματα
κι ερχόνται αλήθειες μ' αίματα
μαθήματα με κλάματα.

Ε ανθρώποι, ανθρώποι, ανθρώποι,
πάν' χαμένοι τόσοι αγώνες,
πλήθυναν οι απατεώνες.

Βοριάς Νοτιάς στράφτει βροντάει
κάθε πνοή καρδιοχτυπάει,
μαυρίλα Δύση Ανατολή
κακό μάς έρχεται πολύ.

Ε, ανθρώποι, ανθρώποι, ανθρώποι,
πάν' χαμένοι τόσοι κόποι,
πάν' χαμένοι τόσοι αγώνες,
πλήθυναν οι απατεώνες
.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΩΤΑΣ

ΜΟΡΦΕΣ: Χάρι Μούλις

Harry  Mulisch
Γεννημένος, σαν σήμερα, το 1927 ο Ολλανδός Χάρι Μούλις (Harry Mulisch )
θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή πρώτους μεταπολεμικούς
συγγραφείς. Έχει γράψει σημαντικά έργα: μυθιστορήματα, θεατρικά,
δοκίμια, ποιήματα και αφορισμούς φιλοσοφικούχαρακτήρα.
Η εύφημος μνεία μας στον σπουδαίο αυτό συγγραφέα περιλαμβάνει:


1. Έναν ενδελεχή πίνακα της συγγραφικής του διαδρομής:

the Complete Review

A Literary Saloon and Site of Review



Harry Mulisch
at the
complete review:


biographical | bibliography | quotes | pros/cons | our opinion | links


Biographical

Name: Harry MULISCH
Nationality: Netherlands
Born: 29 July 1927
Awards: Anne Frank Prize (1957)

Athos Prize (1961)

P.C. Hooft Prize (1980)

Prijs van de Nederlands Letteren (1995)

Return to top of page.


Bibliography

Highlighted titles are under review at the complete review

  • Ik, Bubanik - novella, 1947
  • Archibald Strohalm - novel, 1952
  • Chantage op het leven - novellas, 1953
  • De diamant: Een voorbeeldige geschiedenis - novel, 1954
  • Het zwarte licht - novel, 1956
  • De versierde mens - novellas, 1957
  • Manifesten - aphorisms, 1958
  • The Stone Bridal Bed - novel, 1959 (Het stenen bruidsbed, trans. Adrienne Dixon, 1962)
  • Voer voor psychologen - autobiographical, 1961
  • Criminal Case 40/61, the Trial of Adolf Eichmann - reportage, 1962 (De zaak 40/61. Een reportage, trans. Robert Naborn, 2005)
  • Bericht aan de rattenkoning - novel, 1966
  • Het woord bij de daad: Getuigenis van de revolutie op Cuba. - reportage, 1968
  • De verteller - novel, 1970
  • Paralipomena orphica - autobiographical, 1970
  • Oidipous Oidipous: Naar Sofokles. Gevolgd door een vertaling van 88 profetieën en de fragmenten over Armenië van Leonardo da Vinci - novel, 1972
  • De toekomst van gisteren - essay/fiction, 1972
  • Het seksuele bolwerk - biographical, 1973
  • De vogels: Drie balladen - poetry, 1974
  • Two Women - novel, 1975 (Twee vrouwen, trans. Els Early, 1980)
  • De grens - novella, 1976
  • What Poetry Is - poetry, 1978 (Wat poëzie is: Een leerdicht, trans. Claire Nicolas White, 1982)
  • De compositie van de wereld - essays, 1980
  • Opus Gran - poetry, 1982
  • The Assault - novel, 1982 (De aanslag, trans. Claire Nicolas White, 1985)
  • Egyptisch - poetry, 1983
  • Het boek - novel, 1984
  • Last Call - novel, 1985 (Hoogste tijd, trans. Adrienne Dixon, 1987)
  • De pupil - novella, 1987
  • De elementen - novel, 1988
  • De zuilen van Hercules - essays, 1990
  • The Discovery of Heaven - novel, 1992 (De ontdekking van de hemel, trans. Paul Vincent, 1996)
  • Het zevende land - essays, 1998
  • The Procedure - novel, 1998 (De procedure, trans. Paul Vincent, 2001)
  • Het theater, de brief en de waarheid - novel, 2000
  • Siegfried - novel, 2001 (Siegfried, trans. Paul Vincent, 2003)
Please note that this bibliography is not even close to being complete. For a more extensive listing of Mulisch's works, please refer to this bibliography.
2. Μία πολύ καλή βιβλιογραφική παρουσίαση
από τον Δ. Λυμπερόπουλο του βιβλίου του Χ.Μ.
"Τα γήινα και τα θεϊκά" ,

που δημοσιεύτηκε στο Βήμα το 2002:

Τα γήινα και τα θεϊκά

Οι ουράνιες δυνάμεις καταλογίζουν στους ανθρώπους ότι εκμαυλίστηκαν από την τεχνολογία ο Θεός ζητεί πίσω τις Δέκα Εντολές


Το 1992 ο Χάρι Μούλις είχε τέσσερις σημαντικούς λόγους για να γιορτάζει: τη συμπλήρωση εξήντα πέντε χρόνων ζωής, την επέτειο της τεσσαρακονταετούς αδιάλειπτης συγγραφικής του δραστηριότητας, την κυκλοφορία στην Ολλανδία μισού εκατομμυρίου αντιτύπων του μυθιστορήματός του Η απόπειρα (το οποίο, όπως τα Στοιχεία και η Διαδικασία, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη) και κυρίως την ολοκλήρωση και έκδοση του εκτενέστερου και πιο σημαντικού μυθιστορήματος της συγγραφικής του καριέρας, με τίτλο Η ανακάλυψη του ουρανού. Σήμερα, μία δεκαετία αργότερα, το ελληνικό αναγνωστικό κοινό έχει πλέον τη δυνατότητα (χάρη σε μια εξαιρετικής ποιότητας και απόλυτης γλωσσικής πιστότητας μετάφραση από την Ινώ Βαν Ντάικ-Μπαλτά) να απολαύσει ένα έργο που χαρακτηρίστηκε από την παγκόσμια κριτική «ένα επιβλητικό μοντέρνο μυθιστόρημα για τη μεταπολεμική ευρωπαϊκή πραγματικότητα...».

Ωθούμενος από μια πυθαγόρειας προέλευσης υπόγεια εμμονή με τους αριθμολογικούς συμβολισμούς ο Μούλις κατανέμει το αφηγηματικό υλικό του σε τέσσερα μέρη (από την Αρχή της αρχής ως το Τέλος του τέλους), όσα ακριβώς είναι και τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα του μύθου του, και σε εξήντα πέντε κεφάλαια, όσα και τα χρόνια της ζωής του όταν συνέγραφε το μυθιστόρημα. Ο πρόλογος, τα τρία ιντερμέτζα και ο επίλογος που διακόπτουν την κατά βάση ρεαλιστική ανάπτυξη της ιστορίας αποτελούν τον συνδετικό κρίκο των όσων διαδραματίζονται «επί γης» με τις επουράνιες επιλογές που ως απώτερο σκοπό έχουν να δημιουργήσουν έναν «κλώνο» ο οποίος καλείται να εκπληρώσει μιαν ουράνια μυστική αποστολή περί τα τέλη της δεύτερης χιλιετίας.

Τα πρόσωπα-κλειδιά για την πραγμάτωση αυτού του αλλόκοτου σχεδίου θα είναι ο Μαξ Ντέλιους και ο Οννο Κουίστ, δύο άνθρωποι που ήρθαν στον κόσμο τη βραδιά που οι ναζιστές πυρπόλησαν το Ράιχσταγκ, δύο μονοζυγωματικά δίδυμα που οι δρόμοι της ζωής τους διασταυρώνονται περί τα τέλη της ταραγμένης δεκαετίας του '60. Οι δύο άνδρες αποτελούν το άκρως αντίθετο ο ένας του άλλου. Ο Μαξ είναι ένας εκδηλωτικός, επικούρειος και ερωτομανής αστρονόμος ο οποίος, πίσω από την επιφανειακή του εξωστρέφεια, κρύβει επιμελώς ένα βαθύ ψυχικό τραύμα, απόρροια μιας απίστευτης οικογενειακής τραγωδίας που στιγμάτισε την παιδική του ηλικία. Ο Οννο, από την άλλη, είναι ένας εσωστρεφής καταστασιακός, γόνος μιας δυναστείας καλβινιστών ολλανδών πολιτικών, ιδιοφυΐα στην ερμηνεία «νεκρών» γλωσσών, παραιτημένος όμως και με προβλήματα επικοινωνίας με τους γύρω του.





Ο Χάρι Μούλις


Η φιλία των δύο ανδρών και οι εκτεταμένες συνακόλουθες συζητήσεις μεταξύ τους θα δώσουν την αφορμή στον «πανεπιστήμονα» Μούλις να απλώσει μπρος στα έκπληκτα μάτια του αναγνώστη έναν εντυπωσιακό καμβά από τις πλέον απίθανες φιλοσοφικές θεωρίες, ιστορικά ανέκδοτα, φανταστικούς διαλόγους και καλλιτεχνικά αινίγματα που έχουν εμφανιστεί ποτέ στις σελίδες ενός μυθιστορήματος. Γιατί ο Κιούμπρικ στην ταινία του 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος «βαφτίζει» HAL τον υπολογιστή που καταλαμβάνει την εξουσία στο διαστημόπλοιο; Γιατί ο πρωταγωνιστής στη Δίκη του Κάφκα ονομάζεται Γιόζεφ Κ.; Τις απαντήσεις σε αυτούς τους ευφάνταστους γρίφους καθώς και σε δεκάδες άλλους, εφάμιλλα σπινθηροβόλους και προκλητικά ανατρεπτικούς, έρχεται, διά στόματος των δύο ηρώων του, να δώσει ο ίδιος ο Μούλις, καθώς με χάρη μεταφέρει την αφήγηση από τα μαθηματικά στη λογοτεχνική κριτική, από την ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική σε αρχέγονες μυστικιστικές δοξασίες, από τη σύγχρονη ευρωπαϊκή ιστορία στα διαχρονικά φιλοσοφικά και ηθικά ερωτήματα, ενώ παράλληλα με την εξωτερική δράση και τη δέση της πλοκής υποστηρίζει με συνέπεια και επιτυχία τις θεματικές αντιμεταθέσεις στις οποίες αδιάλειπτα προβαίνει.

Η γνωριμία των δύο ανδρών με την τσελίστα Αδα Μπρονς θα αποτελέσει τον καταλύτη στην ως εκείνη τη στιγμή άρρηκτη φιλική σχέση τους. Από το ερωτικό τρίγωνο που θα δημιουργηθεί θα γεννηθεί ένα αγόρι το οποίο δεν θα γνωρίζει αν φυσικός του πατέρας είναι ο Μαξ ή ο Οννο. Ο μικρός Κουίντεν Κουίστ, παιδί με ιδιαίτερες ικανότητες και ξεχωριστά χαρίσματα, θα είναι ο «εκλεκτός», ένας εν αγνοία του μυστικός απεσταλμένος των επουράνιων δυνάμεων. Αποστολή του θα είναι να μεταφέρει πίσω στον ουρανό τις λίθινες πλάκες με τις Δέκα Εντολές, το συμβόλαιο που συνυπέγραψε ο Θεός με τους ανθρώπους. Αιτία; Οι άνθρωποι έχουν πλέον πουλήσει την ψυχή τους στον Διάβολο με αντάλλαγμα την τεχνολογία. Οι πρόσφατες επιστημονικές ανακαλύψεις οδηγούν με σιγουριά στο τέλος την ανθρώπινη κοινωνία, υποχρεώνοντας τις επουράνιες δυνάμεις να άρουν την υποστήριξή τους και να εγκαταλείψουν το γένος των ανθρώπων στην τύχη του.

Η Ανακάλυψη του ουρανού αποτελεί συγγραφικά το magnum opus του Χάρι Μούλις. Μαξιμαλιστικό στη στόχευση και μανιχαϊστικό στον ιδεολογικό του άξονα διερευνά ακατάπαυστα και εξαντλητικά κάθε πτυχή της ανθρώπινης συνείδησης θέτοντας προς προβληματισμό βασικά υπαρξιακά διλήμματα, θέματα κρίσεως και αποφάσεων, μοίρας και πεπρωμένου.

Ο Μούλις υπερβαίνει κάθε πνευματικό φράγμα και γράφει σε όλα τα δυνατά επίπεδα μετερχόμενος κάθε γνωστή λογοτεχνική φόρμα. Το στυλ του είναι ταυτόχρονα ουράνιο και γήινο, ειρωνικό και φιλοσοφικό, δραματικό και πνευματώδες, αρχαϊκό και φουτουριστικό, επιστημονικό και ποιητικό. Σχεδόν κάθε θέμα με το οποίο έχει καταπιαστεί στα προηγούμενα έργα του βρίσκει τη θέση του εδώ κατά τρόπο που είναι συγχρόνως ευφυής και απόλυτα φυσικός. Αυτό εν μέρει οφείλεται στην πανταχού παρούσα αίσθηση του χιούμορ που ο Μούλις αναμφίβολα διαθέτει, χιούμορ που είναι τόσο μεταδοτικό όσο και ηθελημένο. Είναι ένας σοβαρός συγγραφέας που οργανώνει με τάξη το υλικό του κολοσσιαίου ακαδημαϊκού μαθήματος που παραδίδει στους αναγνώστες του, δεν ξεχνά όμως παράλληλα ότι η κύρια αποστολή του είναι να ψυχαγωγήσει. Ετσι κατορθώνει πραγματικά να πείσει τον αναγνώστη του ότι είναι σε θέση να επαναφέρει την τάξη μέσα στο χάος του σύγχρονου κόσμου μέσω ενός μυθιστορήματος.

Είτε αποτελέσει το πρώτο ολλανδικό Νομπέλ Λογοτεχνίας (όπως έντονα συζητιέται σε πολλούς ευρωπαϊκούς λογοτεχνικούς κύκλους την εφετινή χρονιά) είτε όχι, ο Μούλις αδιαμφισβήτητα έχει επιτύχει με την Ανακάλυψη του ουρανού να χαρτογραφήσει την ανθρώπινη αγωνία για το μέλλον μέσα από ένα μυθιστόρημα σπάνιας ομορφιάς και εκπληκτικού διανοητικού μεγαλείου.

Δ. ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
***
3. Το παρακάτω απόσπασμα από συνέντευξη του Χ.Μ. στη
Μικέλα Χαρτουλάρη και στον Ανταίο Χρυσοστομίδη,
κατά τη διάρκεια της εκπομπής-όασης

«Κεραίες της εποχής μας»,
που επιμελούνται στην ΕΤ1.Μούλις, ο αιρετικός

Ρεπορτάζ: Μ. ΠΕΤΡΟΥΤΣΟΥ - Σ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ - Δ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

Θεωρείται ο σπουδαιότερος σύγχρονος Ολλανδός συγγραφέας κι από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους. Τα τελευταία χρόνια είναι μόνιμα υποψήφιος για το βραβείο Νόμπελ. «Η ανακάλυψη του ουρανού», το πιο γνωστό του βιβλίο, γαλούχησε γενεές Ολλανδών αναγνωστών.

«Η έμπνευση δεν σου έρχεται, όταν την περιμένεις καθισμένος στο γραφείο σου», λέει ο Χάρι Μούλις
Ο λόγος για τον Χάρι Μούλις, ο οποίος μιλά στη Μικέλα Χαρτουλάρη και στον Ανταίο Χρυσοστομίδη στις «Κεραίες της εποχής μας» που θα μεταδώσει αύριο η ΕΤ1 στις 22.00. Το ντοκιμαντέρ γυρίστηκε στο Αμστερνταμ και στην Αθήνα. Το σενάριο, η σκηνοθεσία και το μοντάζ είναι του Απόστολου Καρακάση και η φωτογραφία του Δημήτρη Κορδελά. Τη μουσική υπογράφει ο Σταύρος Ξαρχάκος και την εκτέλεση παραγωγής ο Θάνος Λαμπρόπουλος (Περίπλους).

«Αν έχεις άγχος πότε θα σου έρθει η καλή ιδέα, έχασες», εξομολογείται ο Μούλις. «Δεν πρέπει ποτέ να φοβάσαι την έλλειψη έμπνευσης. Η καλή ιδέα δεν θα σου έρθει εκεί που την περιμένεις, καθισμένος στο γραφείο σου, αλλά ξαφνικά, μέσα στο τραμ ή στο ντους». Αγαπάει ιδιαίτερα τη φιλοσοφία και δεν κρύβει τον θαυμασμό του για τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό. «Ακόμα και η σύγχρονη αρχιτεκτονική στις κλασικές αρχαιοελληνικές αρχές βασίζεται» λέει. «Και ξέρετε κάτι; Ακόμα κι όταν είχατε τον Παττακό και τον Παπαδόπουλο, ποτέ δεν ξεχνούσα ότι σε αυτό εδώ το μέρος γεννήθηκε η Δημοκρατία».

Είναι από τους Ευρωπαίους συγγραφείς, ίσως με το πιο ενδιαφέρον βιογραφικό. Γιος συνεργάτη των ναζί και μιας Εβραίας, από μικρός αναγκάστηκε να ζήσει στο πετσί του τη δύσκολη οικογενειακή του κατάσταση και τα τραύματα από αυτή την εμπειρία δεν μπορούσαν παρά να επηρεάσουν το λογοτεχνικό του έργο.

Η ζωή του Μούλις μοιάζει να ακολούθησε, στο καλύτερο και στο χειρότερο, την Ιστορία της ευρωπαϊκής ηπείρου. Μετά τον πόλεμο βρέθηκε να αναλύει, συχνά ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών λόγω της «αιρετικής» ματιάς του, το φαινόμενο του ναζισμού. Ελαβε μέρος στις διαδηλώσεις των «Πρόβο» των αρχών της δεκαετίας του '60 γοητευμένος από την κουβανική επανάσταση. Βρέθηκε να διαδηλώνει κατά των Αμερικανών για τον πόλεμο του Βιετνάμ. Η «αιρετική» του ματιά γίνεται αισθητή σε όλα τα έργα του, είτε αυτά είναι μυθιστορήματα είτε δοκίμια, όπως το περίφημο βιβλίο που έγραψε για τον Αϊχμαν.

«Ο πυρήνας του έργου μου -εξηγεί- βρίσκεται στη φαντασία. Χρησιμοποιώ υλικό από την πραγματικότητα αλλά για να κάνω κάτι που δεν ανήκει στην πραγματικότητα». «Είναι σαν το πορτρέτο μιας γυναίκας με ένα ψάρι στο κεφάλι που ζωγραφίζει ο Πικάσο. Κανέναν δεν ενδιαφέρει ποια είναι η γυναίκα ή ποιο είναι το ψάρι. Αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι τι ζωγραφίζει ο Πικάσο, αλλά πώς το ζωγραφίζει».


ΣΩ.ΜΑ.


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 27/11/2008