Ρόμπερτ ντε Νίρο προς μεγιστάνες του πλούτου: «Αν μπορείτε να ξοδέψετε δισεκατομμύρια για να φτιάξετε πυραύλους, εφαρμογές και εικονικούς κόσμους, μπορείτε να ξοδέψετε ένα κλάσμα από αυτό για να ταΐσετε παιδιά και να ανοικοδομήσετε κοινότητες. Θέλετε να αυτοαποκαλείστε οραματιστές; Τότε αποδείξτε το με συμπόνια, όχι με δελτία τύπου»
Πέμπτη, Δεκεμβρίου 04, 2025
ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Το Ταρανδάκι των Χριστουγέννων
Για τον Κρίστι
Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ
Σιωπηλή Αγάπη
Aπόδραση στη Νορμανδία
Πέντε Νύχτες στου Φρέντι 2
ΤΙ ΠΑΙΖΟΥΝ ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ 4-10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
Ταινίες στους Κινηματογράφους της Θεσσαλονίκης:
Ζωούπολη 2 (Zootopia 2)
Grand Prix: Ο Γύρος της Ευρώπης (Grand Prix of Europe)
Nouvelle Vague
Σωτάδης ο Μαρωνείτης ή Κρης: δύο επιγράμματα
Σωτάδης ο Μαρωνείτης ή Κρης: δύο επιγράμματα
Mετάφραση: Gerontakos
Δαμόκλειος σπάθη, πίνακας του Ρίτσαρντ Γουέστολ (1812).
1.
Ακόμα κι αν η τύχη σου έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της,
Εσύ να θεωρείς πως είσαι ελάχιστα ευνοημένος απ΄αυτήν .
Ό,τι δεν έχεις , μην το επιζητείς, αφού δεν είναι δικό σου.
Τίποτε από τα δύο δεν είναι σταθερό, άρα αδύνατο να διαρκούν το ίδιο.
Αν είσαι πλούσιος κι η καθημερινή σου έγνοια είναι
το πώς θα αβγατίσεις τα πλούτη σου,
τότε τόσα σου λείπουν , όσα σου περισσεύουν.
Στο φτωχό που θέλει ν΄ αποκτήσει και στον πλούσιο
που θέλει να συσσωρεύσει κι άλλα αγαθά
Ίσος είναι μέσα τους ο κόπος της φροντίδας .
****************
2. Ο Αινείας και η Σίβυλλα στον Κάτω Κόσμο, περ. 1600 από τον Γιαν Μπρίγκελ τον Πρεσβύτερο
3ος αιώνας π.Χ
Δύο επιγράμματα Ο Σωτάδης ήταν Αρχαίος Έλληνας λογοτέχνης από την Μαρώνεια Ροδόπης ή την Κρήτη που έζησε τον 3ο αιώνα π.Χ.[2] Την εποχή που ήταν βασιλιάς της Αιγύπτου ο Πτολεμαίος Β΄ Φιλάδελφος (285 π.Χ. - 246 π.Χ.) έζησε στην Αλεξάνδρεια που ήταν διάσημη ως κέντρο λογοτεχνίας, επιστημών και πολιτισμού με την Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Από το έργο του σώθηκαν μόνο μερικά αποσπάσματα τα οποία ο Ιωάννης Στοβαίος θεωρεί πλαστά. Ο Έννιος μετέφρασε μερικά από τα ποιήματα που ανήκαν στο είδος του, είχε έναν γιο τον Απολλόδωρο για τον οποίο χρεώνεται ότι ανακάλυψε την Καρκινική γραφή.[3] Ο Σωτάδης ήταν ο βασικός εκπρόσωπος στην Ποιητική Σάτιρα που ασχολήθηκε με την Παιδεραστία, έγραψε στην Ιωνική διάλεκτο, τα έργα του αποτελούσαν μυθολογικές παρωδίες όπως η "Εις Άδου κατάβασις", ο "Πρίηπος", η "Αμαζών" κ.ά. Οι κωμωδίες του, των οποίων μόνο οι τίτλοι έχουν διασωθεί, ονομάζονταν "Φλύακες" και "Κίναιδοι". Και όμως η ποίηση αυτή του Σωτάδη επαινείται γενικά από τους παλαιούς ως ευφυής και «χαρίεσσα». Σε ένα από τα ποιήματα του σατύρισε με βαρύτατους χαρακτηρισμούς τον ίδιο τον βασιλιά Πτολεμαίο Β΄ για τον γάμο του με την αδελφή του Αρσινόη Β΄ της Αιγύπτου με την φράση "ρίχνει το καβλί σου σε μιά ανίερη τρύπα".[4] Ο Σωτάδης φυλακίστηκε αλλά κατόπιν δραπέτευσε στην νήσο του Καύνου, τον συνέλαβε ο Πάτροκλος, (ο στρατηγός του Πτολεμαίου), αφού τον έκλεισε σε μολύβδινο κιβώτιο τον πόντισε στο πέλαγος. [......]
1.Σωτάδης ο Κρης (ποιητής) /Βικιπαίδεια,3ος αιώνα π.Χ.
Et in Arcadia Ego (2)
Et in Arcadia Ego – Αρκαδική Οικολογία
Κώστας Σαϊτάνης“Et in Arcadia Ego” είναι μια σιβυλλική Λατινική φράση που πρωτοεμφανίστηκε σε έναν πίνακα του Giovanni Francesco Barbieri (Guercino), (1618-1622), ο οποίος απεικονίζει δύο ανθρώπους να ενατενίζουν με εκστασιασμό ένα ανθρώπινο κρανίο στο δάσος. Ο Πίνακας είναι αναρτημένος στην Εθνική Πινακοθήκη της Ρώμης (Galleria Nazionale d’Arte Antica).

Λίγο αργότερα η έκφραση αυτή εμφανίζεται σε δύο πίνακες του Nicolas Poussin, έναν του 1627 και έναν του 1650, με τίτλο The Shepherds of Arcadia (Οι Ποιμένες της Αρκαδίας). Και στα δύο έργα του Poussin, τρεις Αρκάδες ποιμένες και μία γυναικεία φιγούρα στέκονται δίπλα σε ένα τάφο τον οποίο περιεργάζονται και φαίνεται να αναρωτιούνται για την αινιγματική φράση “Et in Arcadia ego” που είναι σμιλευμένη στην πέτρα του τάφου. Στον πρώτο πίνακα μάλιστα, φαίνεται να υπάρχει πάνω στον τάφο και ένα κρανίο – όπως και στον πίνακα του Guercino. Η σκηνή αντανακλά μια μελαγχολική ενατένιση του θανάτου με τις εικονιζόμενες φιγούρες να διακατέχονται από περίσκεψη και βαθύτερο συλλογισμό και ίσως μελαγχολία – τα συναισθήματα συνειδητοποίησης του εφήμερου και μεταβατικού της ζωής.
Το γεγονός ότι ο Poussin φιλοτέχνησε δύο διαφορετικούς πίνακες με το
ίδιο θέμα και ίδιο τίτλο, με διαφορά χρόνου 22 έτη, δείχνει ότι τα έργα
του δεν προέκυψαν απλά ως μια προσωπική αυθόρμητη έμπνευση της στιγμής
αλλά ενδεχομένως απηχούσαν τις επικρατούσες κοινωνικές αντιλήψεις της
εποχής. Αυτό φαίνεται και από το μεγάλο καλλιτεχνικό ρεύμα που προέκυψε
εκείνη την εποχή, με πολλούς καλλιτέχνες να δημιουργούν πίνακες και
γκραβούρες με σκηνές που απεικονίζουν το Αρκαδικό ιδεώδες
με ειδυλλιακά βουκολικά τοπία όπου πρωταγωνιστούν θεοί και νύμφες -με
τον θεό Πάνα να κατέχει εξέχουσα θέση. Μερικοί τέτοιοι καλλιτέχνες ήταν ο
Laurent de la Hyre (1606-1656), ο Peter Scheemakers (1691-1781), ο Francesco Zuccarelli (1702-1788), ο Richard Wilson (1714-1782), ο Sir Joshua Reynolds (1723-1792), ο Honore Fragonard (1732-1806), ο Leon Vaudoyer (1803-1872), ο Aubrey Beardsley (1872-1898), ο George Wilhelm Kolbe (1877-1947), ο Augustus John (1878-1961), καθώς και πολλοί άλλοι σύγχρονοι:
Et In Arcadia Ego – Proekt Fabrika
Et in Arcadia ego – Mark Woods
Et in Arcadia Ego – Johann Louw
Et in Arcadia ego – Harry Steen
Et In Arcadia Ego – Francis Wheatley
Et In Arcadia Ego – Francis Wheatley
Et in Arcadia Ego – Johann Georg Schütz
Et in Arcadia Ego – European School, 18th Century
Et in Arcadia Ego – Alexander Runciman
Et in Arcadia Ego – John G. Boyd
Et In Arcadia Ego – Virgil Mancaş

Την έκφραση “Et In Arcadia Ego” υιοθέτησε, επίσης, ως δικό του motto, ο Γερμανός συγγραφέας Γκαίτε (Johann Wolfgang von Goethe , 1749-1832) στο έργο του Italian Journey (1816), αφότου είδε τον πίνακα του Guercino. Η έκφραση “Et in Arcadia Ego” είναι επίσης ο τίτλος του βιβλίου του Evelyn Waugh’s Brideshead Revisited (1945), αλλά και ο τίτλος του ένατου και του δέκατου επεισοδίου της σειράς Star Trek: Picard
Αν και κατά λέξη η έκφραση “Et in Arcadia Ego” μεταφράζεται “Και εγώ στην Αρκαδία“, -που συχνά μεταφράζεται και ως “ακόμη και στην Αρκαδία, είμαι εκεί“, η σημασία της δεν έχει αποκρυπτογραφηθεί. Σε ποιόν αναφέρεται; Στον άγνωστο νεκρό του τάφου; Στον κάτοχο του έργου του Ζωγράφου; Στον Ζωγράφο τον ίδιο; Στον κάθε περιηγητή της Αρκαδίας; ή εν τέλει …στον ίδιο το Θάνατο;
Οι περισσότεροι κριτικοί της τέχνης συγκλίνουν στο ότι το μήνυμα στην πέτρα έχει αφήσει ο Θάνατος (“Ακόμα και στην Αρκαδία, εγώ, (ο Θάνατος), υπάρχω”),
και ότι οι βοσκοί συνειδητοποιούν ότι η φράση σημαίνει πως ακόμη και σε
έναν ευδαιμονικό παράδεισο, όπως η Αρκαδία, υπάρχει και ο θάνατος, και
ότι η ζωή δεν είναι αιώνια.
Μια εναλλακτική εξήγηση, είναι να σημαίνει “Και Εγώ (ο άνθρωπος στον τάφο) Έζησα στην Αρκαδία” δηλαδή ότι το άτομο που θάφτηκε στον τάφο έζησε κάποτε (απολάμβανε τις απολαύσεις της ζωής) στη γη της Αρκαδίας.
Και στις δύο εκδοχές αντανακλούν την θεώρηση της εποχής ότι η Αρκαδία ήταν ένας ειδυλλιακός παραδεισένιος τόπος.[.......................................]ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Et in Arcadia Ego – Αρκαδική Οικολογία
Et in Arcadia ego(1): Ένα οδοιπορικό στο “Άγιο Όρος της Πελοποννήσου”

Et in Arcadia ego: Ένα οδοιπορικό στο “Άγιο Όρος της Πελοποννήσου”
Πήραμε τα βουνά και τα μοναστήρια για να ανακαλύψουμε την άγρια γοητεία της Αρκαδίας.
Άννα Ρούτση*
|
02.12.2025 
Et in Arcadia ego. Η μυστηριώδης φράση που συναντάμε σε τόσους πίνακες του 17ου – 18ου αιώνα, σε βιβλία, σε έργα, ακόμη και σε τίτλους επεισοδίων του… Star Trek! Σχετίζεται με την ειδυλλιακή, απόμακρη, σχεδόν ουτοπική ομορφιά του τόπου, αλλά και τη συνειδητοποίηση ότι τίποτε δεν είναι αιώνιο και η ζωή είναι ένα μεταβατικό εφήμερο στάδιο.
Η Αρκαδία και το Αρκαδικό ειδύλλιο -Θεοί, Νύμφες και ο ξακουστός θεός Πάνας-, ενέπνευσαν καλλιτέχνες, λογοτέχνες και στοχαστές με το Αρκαδικό Ιδεώδες, ακόμα και την φιλολογική ακαδημία της Αρκαδίας στη Ρώμη. Αγαπημένος τόπος των περιηγητών από κάθε γωνιά του κόσμου – δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο Παυσανίας έμεινε στην Αρκαδία τρία χρόνια περίπου και έγραψε τα “Αρκαδικά” του το 176 μ.Χ..

Η θέα από τον Γουλά στη Νεστάνη
Χαρακτηρίζεται από ψηλά, συχνά απόκρημνα βουνά με έλατα, καθαρές πηγές, ζωηρά ποτάμια, όπως ο Λούσιος, ανεκτίμητους αρχαιολογικούς θησαυρούς, κειμήλια από τη νεότερη ιστορία και την ελληνική Επανάσταση του 1821, μονοπάτια, πανέμορφα πετρόχτιστα χωριά, καλό κρασί και φαγητό. Άλλωστε ο Πάνας, μισός άνθρωπος μισός τράγος, γιος του Ερμή και θεός της γονιμότητας, ήταν πιστός ακόλουθος του θεού Διονύσου. Επίσης, η Αρκαδία έχει χαρακτηριστεί και ως «Άγιο Όρος της Πελοποννήσου», αφού διαθέτει πάρα πολλά και μεγάλης ιστορικής σημασίας μοναστήρια.[............................]
Et in Arcadia ego: Ένα οδοιπορικό στο “Άγιο Όρος της Πελοποννήσου” |
ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ LIFO Το Ταρανδάκι των Χριστουγέννων Niko: Beyond the Northern Lights Animation 2024 (ΕΓΧΡ.) Σκηνοθεσία: ...
-
Χαραμοφάης (Με τον μαλάκα) ;Στίχοι: Γιάννης Μηλιώκας Μουσική: Franco Corliano Χαραμοφάης Με τον μαλάκα Γιάννης Μηλιώκας Έχω θυμό με...
-
῎ ΜΙΑ ΧΡΥΣΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΑΡΧΗ, ΠΟΥ ΑΓΝΟΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΓΧΩΤΙΚΟΥΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΗΛΙΘΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Ηδη δέ τινας ἐγὼ εἶδο...






















