Ρόμπερτ ντε Νίρο προς μεγιστάνες του πλούτου: «Αν μπορείτε να ξοδέψετε δισεκατομμύρια για να φτιάξετε πυραύλους, εφαρμογές και εικονικούς κόσμους,
μπορείτε να ξοδέψετε ένα κλάσμα από αυτό για να ταΐσετε παιδιά και να ανοικοδομήσετε κοινότητες.
Θέλετε να αυτοαποκαλείστε οραματιστές;
Τότε αποδείξτε το με συμπόνια, όχι με δελτία τύπου»
The "Naked Edge (1961) : Αυθεντικό ψυχολογικό θρίλερ με έντονα στοιχεία νουάρ , η τελευταία ταινία του σπουδαίου ηθοποιού Γκάρι Κούπερ
[......................]
Αυθεντικό
ψυχολογικό θρίλερ με έντονα στοιχεία νουάρ στη φωτογραφία, ευρηματικότητα στο
μοντάζ και δεύτεροι ρόλοι που συμπληρώνουν με μέτρο τους δύο πρωταγωνιστές.
Υπόθεση
Ο επιχειρηματίας
JasonRoot (MartinBoddey) μαχαιρώνεται ένα
βράδυ στο γραφείο του. Εκείνη τη νύχτα ο GeorgeRadcliffe (GaryCooper),
μαζί με τον DonaldHeath
(RayMcAnally) είναι οι μοναδικοί
υπάλληλοι που βρίσκονται στο κτίριο και εργάζονται υπερωρία. Ο Radcliffe, μετά τις φωνές για
βοήθεια του δολοφονηθέντος υποστηρίζει ότι είδε τον Heathνα τρέχει
με μια τσάντα, που περιείχε πολλά χρήματα και να φεύγει από το γραφείο. Τελικά
ο Heathσυλλαμβάνεται στο κλιμακοστάσιο, χωρίς όμως να βρεθεί ποτέ η
τσάντα με τα χρήματα. Στο δικαστήριο η κατάθεση του Radcliffeείναι
καταδικαστική για το συνάδελφό του κι έτσι ο Heathθα βρεθεί στη φυλακή. Μετά το τέλος
τη δίκης ο Radcliffeεξομολογείται στη σύζυγό MarthaRadcliffe(DeborahKerr) ότι μετά από μια
επιτυχία του στο χρηματιστήριο μπορεί να δημιουργήσει τη δική του επιχείρηση.
Πέντε
χρόνια μετά κι ενώ ο Radcliffeείναι πλέον ένας πλούσιος και επιτυχημένος επιχειρηματίας,
φτάνει ένα καθυστερημένο γράμμα από το μυστηριώδη και άγνωστο JeremyGray (EricPortman),
που απειλεί τον Radcliffeότι θα αποκαλύψει όλη την πραγματικότητα σχετικά με τη
βραδιά του φόνου και τον εκβιάζει ζητώντας του χρήματα. Από τότε όλο και
περισσότερες υποψίες θα εισχωρήσουν στο μυαλό της Marthaκαι , στο
τέλος, θα πιστέψει ότι ο σύζυγός της είναι ένας δολοφόνος, που καταδίκασε έναν
αθώο άδικα σε φυλακή.
Μέσα
από συγκρούσεις, αμφιβολίες και υποψίες η Marthaθα βρεθεί αντιμέτωπη , στο τέλος, με
το δολοφόνο, που κρατάει ακονισμένο ένα ξυράφι. "
Καθώς το Ισραήλ εντείνει τον φονικό βομβαρδισμό των 2,3 εκατομμυρίων Παλαιστινίων στην πολιορκημένη και κατεχόμενη Λωρίδα της Γάζας, ο best seller σκιτσογράφος και δημιουργός της σειράς του Netflix, «Tear Along the Dotted Line», Zerocalcare αποσύρθηκε από το φεστιβάλ το Σάββατο.
Σε δήλωσή του ο Zerocalcare ανέφερε:
«Δυστυχώς, η χορηγία της ισραηλινής πρεσβείας στο Lucca Comics
αποτελεί πρόβλημα για μένα. … Ξέρω ότι το λογότυπο στην αφίσα είναι
απλώς ένα σύμβολο, αλλά αυτό το σύμβολο για πολλούς αγαπημένους μου
ανθρώπους αντιπροσωπεύει τον φόβο ότι δεν θα δουν αύριο τον ήλιο να
ανατέλλει, τα χαλάσματα κάτω από τα οποία είναι θαμμένοι οι αγαπημένοι
τους, την απειλή να πεθάνουν παγιδευμένοι σε μια υπαίθρια φυλακή».
Το Lucca Comics, το οποίο θα διεξαχθεί από 1 έως 5 Νοεμβρίου, στην
Ιταλία, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στον κόσμο μετά το
Comiket του Τόκιο.
Η Διεθνής Αμνηστία Ιταλίας αποσύρθηκε επίσης από το
φεστιβάλ, δηλώνοντας ότι «η χορηγία της ισραηλινής πρεσβείας στο Lucca
Comics μας αναγκάζει να παραιτηθούμε από την παρουσία μας».
«Καταλαβαίνουμε ότι είναι μια παγιωμένη πρακτική η χορηγία των
πρεσβειών των χωρών προέλευσης των καλλιτεχνών που δημιουργούν την
εικόνα του φεστιβάλ, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι οι
ισραηλινές δυνάμεις πολιορκούν και βομβαρδίζουν αδιάκοπα τη Λωρίδα της
Γάζας, με τεράστιες απώλειες σε ζωές αμάχων».
Ο Ιταλός τραγουδοποιός Giancane και το συγκρότημα Gli Ultimi, που επρόκειτο να εμφανιστούν μαζί στο Lucca Comics, αποσύρθηκαν επίσης από το φεστιβάλ.
Οι Gli Ultimi δήλωσαν ότι η απόφασή τους να μην εμφανιστούν λήφθηκε
«σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τον παλαιστινιακό λαό, που δέχεται σφοδρές
επιθέσεις τις τελευταίες ημέρες, όπως και τις τελευταίες δεκαετίες».
Η Παλαιστινιακή Εκστρατεία για το Ακαδημαϊκό και Πολιτιστικό Μποϊκοτάζ του Ισραήλ, ιδρυτικό μέλος του κινήματος Μποϊκοτάζ, Αποεπένδυσης και Κυρώσεων (BDS), κάλεσε σε μποϊκοτάζ του Lucca Comics και όλων των εκδηλώσεων που συνεργάζονται με την ισραηλινή κυβέρνηση.
Tracklist: 00:00:00 Isaac Albéniz: Suite Española No. 1, Op. 47: I. Granada (Sebastian Stanley) 00:04:58 Manuel de Falla: El Sombrero de tres Picos: III. Danza de los Vecinos (Benita Meshulam) 00:08:16 Isaac Albéniz: Suite Española No. 1, Op. 47: IV. Cadiz (Sebastian Stanley) 00:12:58 Federico Mompou: Primer cuaderno: I. Angelico (Alessandro Deljavan) 00:14:42 Isaac Albéniz: Iberia, Cahier 1: Evocación (Esteban Sánchez) 00:20:19 Claude Debussy: Estampes, L. 100: II. la soirée dans Grenade (Christopher Devine) 00:25:18 Isaac Albéniz: Iberia, Cahier 1: El Puerto (Esteban Sánchez) 00:29:37 Manuel de Falla: Danza de la Vida Breve (Benita Meshulam) 00:33:05 Enrique Granados: Danza Española, Op. 37: II. Oriental (Pablo Matías Becerra) 00:38:29 Cécile Chaminade: Guitare, Op. 32 (Mark Viner) 00:41:31 Isaac Albéniz: Suite Española No. 1, Op. 47: IX. Cuba (Sebastian Stanley) 00:47:47 Claude Debussy: Préludes, Book II: III. la puerta del vino (Alessandra Ammara) 00:51:15 Manuel Font y de Anta: II Cuaderno: I. Alhambra (Riccardo Schwartz) 00:58:10 Federico Mompou: Primer cuaderno: III. Placide (Alessandro Deljavan) 01:00:20 Isaac Albéniz: Iberia, Cahier 2: Rondena (Esteban Sánchez) 01:06:50 Enrique Granados: Goyescas: IV. Quejas, o la maja y el ruiseñor - Complaint, or the Girl and the Nightingale (Jean-Francois Dichamp) 01:13:54 Federico Mompou: Primer cuaderno: VII. Lento (Alessandro Deljavan) 01:17:09 Manuel Font y de Anta: III Cuaderno: II. en un patio sevillano (Riccardo Schwartz) 01:25:09 Cécile Chaminade: La lisonjera, Op. 50 (Mark Viner) 01:28:50 Federico Mompou: Segundo cuaderno: XV. Lento-plaintif (Alessandro Deljavan) 01:31:38 Manuel de Falla: Serenata Andaluza (Benita Meshulam) 01:37:12 Claude Debussy: Préludes, livre 1, L. 117: IX. la sérénade interrompue (Alessandra Ammara) 01:39:54 Isaac Albéniz: Iberia, Cahier 2: Almería (Esteban Sánchez) 01:49:41 Manuel de Falla: Nocturno (Benita Meshulam) 01:54:24 Maurice Ravel: Rapsodie Espagnole for Two Pianos: III. Habanera. Assez Lent et d'un rythme las (Ingryd Thorson & Julian Thurber) 01:57:26 Isaac Albéniz: Recuerdos de Viaje, Op. 71: No. 1, en el Mar (Esteban Sánchez) 02:01:49 Enrique Granados: Goyescas: V. el Amor y la muerte - Ballad of Love and Death (Jean-Francois Dichamp) 02:14:37 Federico Mompou: Cançons i danses: I. — (Alessandro Deljavan) 02:18:07 Isaac Albéniz: Recuerdos de Viaje, Op. 71: No. 3, Alborada (Esteban Sánchez) 02:22:18 Enrique Granados: Danza Española, Op. 5: XII. Arabesca (Pablo Matías Becerra) 02:27:37 Manuel de Falla: Cancion (Benita Meshulam) 02:30:08 Cécile Chaminade: Sérénade, Op. 29 (Mark Viner) 02:32:39 Federico Mompou: Paisajes: I. la fuente y la campana (Alessandro Deljavan) 02:36:16 Isaac Albéniz: Mallorca, Op. 202 (Esteban Sánchez) 02:42:25 Manuel de Falla: Cuatro Piezas Españolas: III. Montanesa (Benita Meshulam)
Ένας
περίπατος στους κεντρικούς δρόμους του Μανχάταν αρκεί για να βιώσεις
μια παράλληλη πραγματικότητα που οικοδομείται μεθοδικά τις τελευταίες
ημέρες από την αμερικανική κυβέρνηση και το κράτος του Ισραήλ για όσα
συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή
Περπατώντας για λίγα λεπτά
στο κέντρο της Times Square βομβαρδίζεσαι διαρκώς από διαφημιστικά
μηνύματα του κράτους του Ισραήλ. Πολλές από τις γιγαντοοθόνες που
καλύπτουν και το τελευταίο εκατοστό των κτιρίων προβάλλουν τη σημαία του
Ισραήλ αλλά και φωτογραφίες και τα ονόματα των ομήρων που κρατά η Χαμάς
– όλα ανάμεσα σε διαφημίσεις καλλυντικών, ηλεκτρονικών παιχνιδιών και
τηλεσειρών. Παρόμοιες αφίσες συναντάς και πάνω σε φορτηγάκια που
κινούνται διαρκώς στις παράπλευρες οδούς και λεωφόρους. Όπως αποκάλυψε
προ ημερών το Politico, τέτοιου είδους μηνύματα που εμφανίστηκαν
ταυτόχρονα σε όλες τις μεγάλες πόλεις του κόσμου χρηματοδοτούνται από το
ισραηλινό υπουργείο Εξωτερικών. Αν και αρκετές από τις διαφημίσεις ίσως
φιλοξενούνται αφιλοκερδώς, ο διαφημιστικός χώρος και χρόνος που
καταλαμβάνεται τα τελευταία 24ωρα ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια
δολάρια.[.................................]
Τις
τελευταίες δεκαετίες η συντηρητική παράταξη, σε ορισμένες τουλάχιστον
ευρωπαϊκές χώρες, εκεί όπου ευθυγραμμιζόταν με το γραφειοκρατικό
(νεο)φιλελεύθερο κατεστημένο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παρουσίαζε ένα
πρόσωπο ανεκτικό, στα όρια του δικαιωματισμού, για τον οποίο
κατηγορείται συνήθως η ανανεωτική Αριστερά· ένα πρόσωπο αρκετά
απομακρυσμένο από το παραδοσιακό, αυταρχικό παρελθόν της.
Αυτό
γινόταν με τη σιωπηρή ανοχή των ψηφοφόρων της, όχι βέβαια γιατί αυτοί
συμφωνούσαν, αλλά γιατί καταλάβαιναν ότι σε ένα αυστηρά χαραγμένο
πλαίσιο, όπου η Αριστερά δεν είχε πολλά περιθώρια εναλλακτικών
οικονομικών πολιτικών, η υιοθέτηση αιτημάτων του λεγόμενου
«δικαιωματισμού» αφαιρούσε από τον αντίπαλο και το τελευταίο του όπλο.
Ο
δικαιωματισμός έχει όμως για τη Δεξιά τα όριά του. Και αυτά βρίσκονται
εκεί όπου τα δικαιώματα προσκρούουν στα οικονομικά συμφέροντα, στη
λογιστική αξιολόγηση των κοινωνικών φαινομένων ή, αν προτιμάει κανείς,
με παλιότερη αλλά πάντα επίκαιρη γλώσσα, στην άρνηση άρσης των όρων
αναπαραγωγής των ταξικών ανισοτήτων.
Ο Γάλλος
πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν είναι αναμφίβολα τυπικός εκπρόσωπος της
ευρωπαϊκής νομενκλατούρας. Θεωρητικά φιλελεύθερος και ανεκτικός, έχει
πολλές φορές υποκύψει στα θέλγητρα του αυταρχισμού και της
αστυνομοκρατίας. Στην περίπτωση όμως της αντιμετώπισης των νέων των
προαστίων, δείχνει τώρα ένα ριζικά διαφορετικό πρόσωπο. Η πρωθυπουργός
του, Ελιζαμπέτ Μπορν, ανακοίνωσε μέτρα όπως:
1)
Δημιουργία νέων σωμάτων, των «Δημοκρατικών Δυνάμεων Δράσης», με μικτή
σύνθεση αποτελούμενη από αστυνομικούς και πολίτες, που θα δρουν στις
γειτονιές.
2) Διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της δημοτικής αστυνομίας.
3) Δημιουργία 8.500 νέων οργανικών θέσεων αστυνομίας και χωροφυλακής.
4)
Δυνατότητα υποχρεωτικής ένταξης των νεαρών παραβατικών σε χώρους
υποδοχής δικαστικής προστασίας της νεότητας, κάτι ανάμεσα στη σημερινή
εκπαιδευτική παρακολούθησή τους και σε κλειστές φυλακές.
5)
Για μερικούς νεαρούς παραβάτες του νόμου προβλέπεται «πλαισίωση από
στρατιωτικούς», οι οποίοι, σύμφωνα με την Ελιζαμπέτ Μπορν, «θα μπορούν
να τους μεταδώσουν τις αξίες της πειθαρχίας και της υπέρβασης του
εαυτού».
6) Οι γονείς των παραβατικών νέων θα
πρέπει «να παρακολουθούν μαθήματα γονικής υπευθυνότητας» ή θα υφίστανται
«ποινές εκτέλεσης εργασιών γενικού συμφέροντος».
7)
Παραβάτες και γονείς θα παρέχουν μια «οικογενειακή οικονομική
συνεισφορά προς ενώσεις θυμάτων» και, αν ο ανήλικος έχει προκαλέσει
καταστροφές, «οι δύο γονείς, είτε είναι χωρισμένοι είτε όχι, είτε ζουν
με το παιδί είτε όχι, θα καταβάλλουν αποζημιώσεις».
Πίσω
από τον ωραιοποιημένο λόγο τα οπισθοδρομικά μέτρα δεν κρύβονται: για
τους παραβατικούς νέους υποχρεωτική στράτευση, αναμορφωτήρια, για τους
γονείς επίσης «αναμόρφωση» αλλά και αναγκαστική εργασία, εξοντωτικά
πρόστιμα και αποζημιώσεις. Οταν τα πράγματα φτάνουν στα άκρα,
Νεοφιλελευθερισμός και Ακροδεξιά γίνονται ένα.
Ο
ελληνικός νόμος 4000 του 1958 περί τεντιμποϊσμού προέβλεπε κούρεμα με
την ψιλή και διαπόμπευση, αλλά και ποινική δίωξη γονέων. Δεν πρόκειται
βέβαια για ίδιες περιπτώσεις – εκείνοι τότε γιαούρτωναν ή, αργότερα,
ενοχλούσαν με τα μακριά μαλλιά τους. Εδώ πρόκειται για εξεγέρσεις, που
προκαλούν βέβαια και μεγάλες ζημιές. Ομως και τώρα, αφού κανείς δεν
θέλει να ασχοληθεί με τις πραγματικές αιτίες, προτάσσονται η καταστολή
και ο ηθικός πανικός. Κοστίζει λιγότερο, είναι δηλαδή «τζάμπα μαγκιά».
Λησμόνησε την κραυγή των γλάρων, και το φούσκωμα του βαθιού πελάγου
Και το κέρδος και τη ζημιά.
Κάτω απ’ τη Θάλασσα ένα ρέμα
Έγλειψε τα κόκαλά του ψιθυρίζοντας. Μ’ ανεβοκατεβάσματα
Πέρασε τα στάδια των γερατειών του και της νιότης του
Μπαίνοντας μέσα στη ρουφήχτρα.
Εθνικέ ή Εβραίε
Ω εσύ που γυρίζεις το τιμόνι κοιτάζοντας προς τον αγέρα,
Στοχάσου το Φληβά, που ήταν κάποτες όμορφος κι αψηλός σαν εσένα.
**************************************
2.
Η έρημη χώρα του T.S. Eliot αποτελεί ένα από τα θεμελιακά έργα της παγκόσμιας μοντέρνας ποίησης.
Διαβάστε παρακάτω μια σύντομη αλλά ενδιαφέρουσα ανάλυση του έργου από τον Θάνο Βερέμη, που γράφτηκε στην Καθημερινή τον Οκτώβριο του 2022, για να τιμήσει τα εκατόχρονα τoυ εμβληματικού έργου.
3.Δείτε το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του BBC για τον ΤΣ Έλιοτ που προβλήθηκε στην Ελλάδα το 1990. Το ντοκιμαντέρ αυτό είναι ένα από τα δέκα επεισόδια της σειράς "The Modern World: Ten Great Writers (1988)/"Δέκα μεγάλοι συγγραφείς του σύγχρονου κόσμου (TV Mini Series 1988).
***********************
4. ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΤΗΝ "ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ"
Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του Πανεπιστημίου Harvard πραγματοποίησαν την Παρασκευή 13 Μαΐου 2022 εκδήλωση για τα 100 χρόνια από την έκδοση του ποιήματος The Waste Land του Αγγλοαμερικανού ποιητή T.S. Eliot (Βραβείο Nobel Λογοτεχνίας, 1948).
Ομιλήτριες ήταν η κ. Αγγελική Σπυροπούλου, Καθηγήτρια της Νεότερης Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας και Θεωρίας στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Πρόεδρος του οικείου τμήματος, με θέμα ομιλίας «Η έννοια του κλασικού στον Έλιοτ και ο Μοντερνισμός» και η κ. Χριστίνα Ντόκου, Επίκουρη Καθηγήτρια Αμερικανικής Λογοτεχνίας και Πολιτισμού του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα ομιλίας «Έλιοτ και Μύθου Μέθεξη».
Τις ομιλήτριες καλωσόρισαν ο κ. Χρήστος Γιαννόπουλος, εκ μέρος του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του Πανεπιστημίου Harvard και ο κ. Νικόλαος Μπουμπάρης, εκ μέρους του Συνδέσμου Φιλολόγων Αργολίδας.
Ακολούθησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με το κοινό που παρακολούθησε την εκδήλωση τόσο από την Αίθουσα Εκδηλώσεων του ΚΕΣ Ελλάδος όσο και μέσω live streaming στο κανάλι του CHS Greece ( / chsgreece )
Η εκδήλωση αναρτάται στο κανάλι μας, μετά από ευγενική παραχώρηση του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του Πανεπιστημίου Harvard.
Ευχαριστούμε θερμά όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης.
(Ακολουθεί σύντομο βιογραφικό του Τόμας Στερνς Έλιοτ)
Ο Τόμας Στερνς Έλιοτ (Thomas Stearns Eliot,1888-1965) ήταν Αγγλοαμερικανός ποιητής, θεατρικός συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας.
Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ποιητές του 20ού αιώνα και ηγετική φυσιογνωμία του μοντερνιστικού κινήματος στην ποίηση. Το 1948 βραβεύτηκε με το Nobel Λογοτεχνίας.
Ανάμεσα στα πιο γνωστά έργα του ανήκουν το «Ερωτικό τραγούδι του Τζ. Άλφρεντ Προύφροκ» (1915), η «Έρημη Χώρα» (1922), οι «Κούφιοι Άνθρωποι» (1925) τα «Τέσσερα Κουαρτέτα» (1943) καθώς και το θεατρικό έργο «Φονικό στην Εκκλησιά» (1935).
Το έργο του ποιητή, κριτικού και δοκιμιογράφου Τ.Σ. Έλιοτ είναι άρρηκτα δεμένο με τις κοινωνικές και πολιτιστικές ανακατατάξεις της περιόδου μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Απογοητευμένος από την εποχή του, στράφηκε στο παρελθόν, αντλώντας από τις αξίες και παραδόσεις του.
Υποστήριζε ότι η ποίηση δεν απευθύνεται στις μάζες αλλά σε μια πνευματική ελίτ και δημιούργησε τομή στον χώρο της λογοτεχνικής κριτικής, αναδεικνύοντας την αυτονομία του κειμένου ως μοναδικού φορέα του νοήματος.