Παρασκευή, Μαρτίου 25, 2022

Έναν βραβευμένο ντοκιμαντέρ στα βήματα του ταξιδευτή Καζαντζάκη στην Ιαπωνία

Manga, καπιταλισμός και τζαζ: To τελευταίο ταξίδι του... - Provocateur

Οι Έλληνες κριτικοί βράβευσαν το «Τελευταίο ταξίδι» του Άρη Χατζηστεφάνου


Στο ντοκιμαντέρ “Τελευταίο Ταξίδι” του Άρη Χατζηστεφάνου απένειμε η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) το βραβείο για την καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος του 24ου Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται ότι το “Τελευταίο Ταξίδι” «ανανεώνει τη γραφή του Καζαντζάκη μέσα από τη χρήση της φωνής του Γιάννη Αγγελάκα και τη σκηνοθετική ευελιξία με την οποία μεταφέρει την παραδοσιακή Ιαπωνία στην καπιταλιστική εκδοχή του σήμερα».

Ύστερα από την πρώτη sold out προβολή του ντοκιμαντέρ στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το “Τελευταίο Ταξίδι” επιστρέφει στις αίθουσες. Την Πέμπτη 24 Μαρτίου στις 20:00 ο Άρης Χατζηστεφάνου, ο Γιάννης Αγγελάκας, η Όλια Λαζαρίδου και όλοι οι συντελεστές θα καλωσορίσουν το κοινό στην αίθουσα “Τριανόν” στην Αθήνα σε μια ειδική εκδήλωση για την έναρξη των προβολών. Την ίδια ημέρα, ξεκινούν οι προβολές και στη Θεσσαλονίκη, στην αίθουσα “Τζον Κασαβέτης”, ενώ στις 30 Μαρτίου θα πραγματοποιηθεί προβολή στην Πάτρα στον πολυχώρο “Γιαπί”.

Στο νέο του ντοκιμαντέρ, ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηστεφάνου συναντά τον Γιάννη Αγγελάκα και την Όλια Λαζαρίδου και μαζί ακολουθούν τα βήματα του Νίκου Καζαντζάκη σε δυο ταξίδια που πραγματοποίησε στην Ιαπωνία πριν και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τα οποία καθόρισαν τη σκέψη του και τελικά στοίχισαν τη ζωή του.Home

65 χρόνια μετά τον θάνατο του μεγάλου συγγραφέα, ο Γ .Αγγελάκας και η Ό. Λαζαρίδου διαβάζουν αποσπάσματα από τις σημειώσεις του Νίκου Καζαντζάκη, ενώ η κάμερα «σχολιάζει» με πολιτική ματιά τον κόσμο που θα συναντούσε σήμερα στα ταξίδια του. Οι εικόνες από τη σύγχρονη και την παλιά Ιαπωνία εμπλουτίζονται με anime, video games και ιαπωνικά manga.

Οι παλιοί αχθοφόροι αφήνουν τις χειράμαξες και γίνονται ντελιβεράδες της διαμοιραστικής οικονομίας, ενώ ιερόδουλες στέκονται στα ίδια πεζοδρόμια του Τόκιο που κάποτε ενέπνευσαν τον σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ στην ταινία Metropolis.

Η ιστορία εκτυλίσσεται με φόντο τη σύγκρουση υπερδυνάμεων για την κυριαρχία στην Ασία, αλλά και μια πανδημία που – τότε όπως και τώρα – ανατρέπει τις βεβαιότητες για τον κόσμο γύρω μας.

Το μοντάζ υπογράφει ο Άρης Τριανταφύλλου, ενώ ο μουσικός παραγωγός Rsn δημιουργεί την πρωτότυπη μουσική με Jazz, Trip Hop και Electronica ήχους. To Post Production επιμελήθηκε ο Θάνος Τσάντας. Επεξεργασία ήχου Άρης Αζιλαζιάν και Γιάννης Μαρκοπουλιώτης. Σχεδιασμός αφίσας Λουίζα Καραγεωργίου.

Πρόγραμμα προβολών

  • Από 24/3 Μαρτίου, Αθήνα, Τριανόν,
  • Από 24/3 Μαρτίου, Θεσσαλονίκη, αίθουσα «Τζον Κασσαβέτης»
  • 30 Μαρτίου Πάτρα, ΓΙΑΠΙ, Πάροδος Δρακοπούλου 8  (παρουσία συντελεστών)Τελευταίο Ταξίδι: Το νέο ντοκιμαντέρ του Άρη Χατζηστεφάνου | CultureNow.gr
  • Τι έγραψαν οι κριτικοί για το Τελευταίο Ταξίδι



    «Η διαυγής ανάγνωση από τον Καζαντζάκη του γεωπολιτικού τοπίου και η σκληρή κριτική του στον καπιταλισμό προσέλκυσε το ενδιαφέρον του σκηνοθέτη… Στηριγμένο στην καταγραφή των ταξιδιών του Καζαντζάκη στην Άπω Ανατολή το «Τελευταίο Ταξίδι» εξετάζει τη διαδρομή (του συγγραφέα) ενώ την χρησιμοποιεί σαν πλαίσιο για να εξερευνήσει πως ο μεσοπόλεμος δημιούργησε αυτό που έμεινε γνωστό ως «ιαπωνικό θαύμα».
    Christopher Vourlias – Variety

    «Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα εγχώρια ντοκιμαντέρ που έχουμε δει εδώ και καιρό… Το ασπρόμαυρο ψηφιακό βίντεο, οι ατμοσφαιρικοί ηλεκτρονικοί ήχοι, η αστική ποίηση της καταγεγραμμένης εικόνας και μια (αναπάντεχη) αλλαγή αφηγητή τα τελευταία λεπτά συνθέτουν ένα «απορροφητικό» ντοκιμαντέρ που σε καθιστά συνοδοιπόρο του Καζαντζάκη σε ένα ταξίδι στον χώρο και στον χρόνο».
    Γιάννης Βασιλείου – Lifo

    «Ο Χατζηστεφάνου ακολουθεί (τον Καζαντζάκη) με το καρτερικό μοντάζ του Άρη Τριανταφύλλου και την ατμοσφαιρική μουσική του RSN, διατηρώντας πάντα το ασπρόμαυρο και διανθίζοντας το με επίκαιρα της εποχής, στιγμιότυπα από anime αλλά και σκηνές από βίντεο γκέιμ. Παραδίδοντας σε κάτι λιγότερο από μια ώρα ένα ποιητικό memoir που φωτίζει την πλευρά ενός μύθου που ελάχιστοι είχαν διακρίνει».
    Παναγιώτης Μένεγος – The Magazine, News 247

    «Βραβευμένο από τα μέλη της ΠΕΚΚ πριν από λίγες μέρες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με τον τίτλο του Καλύτερου Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, το φιλμ του Χατζηστεφάνου πετυχαίνει ένα διπλό κατόρθωμα. Αφενός μεν αναδεικνύει, χάρη και στην ιδιαίτερη φωνητική χροιά του Αγγελάκα, τα κυρίαρχα σημεία της κοσμοθεωρίας του μέγιστου συγγραφέα και αφετέρου σκιαγραφεί συναρπαστικά το πέρασμα της παραδοσιακής Ιαπωνίας στον μοντέρνο και άγριο καπιταλισμό, χωρίς να αμελεί την κινηματογραφική διάσταση του εγχειρήματος που τονίζεται υποδειγματικά από την τζαζ μουσική του Rsn και την έξυπνη χρήση των anime, των ιαπωνικών manga και των videoganes».
    Κωνσταντίνος Καϊμάκης – Athens Voice

    «Ο Άρης Χατζηστεφάνου επιχειρεί στην τελευταία ταινία του κάτι διαφορετικό. Ένα ταξίδι σε άλλη ήπειρο και σε άλλο χρόνο. Με οδηγό το “Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα” του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930, καταγράφει με την κάμερά του ασπρόμαυρες εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ο συνδυασμός τους με την αφήγηση του κορυφαίου πεζογράφου έχει ένα απρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα (βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης)».
    Χρήστος Μήτσης – Αθηνόραμα

    «Ένα ντοκιμαντέρ υψηλής αισθητικής που συνδέει το παρελθόν με το παρόν. Mία βαθιά πολιτική ταινία που είναι ταυτόχρονα άρτια εικαστικά».
    Μιλτος Τόσκας – Alterthess

    «Ο Άρης Χατζηστεφάνου παραδίδει ένα εντελώς απρόσμενο σε σχέση με το γνώριμο στυλ του, ντοκιμαντέρ αλλά όχι λιγότερο πολιτικό… Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προσέγγιση σε μια απρόσμενη, και καλοδεχούμενη, συνάντηση κειμένου και εικόνας».
    Θοδωρής Δημητρόπουλος – News 247

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΟΥΔΕΝ ΣΧΟΛΙΟΝ

ΣΥΝΘΕΣΗ EIKONAΣ: Gerontakos ΔΙΑΒΑΣΤΕ Νέα Αριστερά για Νετανιάχου / Με το «κανένα σχόλιο» στο Tvxs η κυβέρνηση Μητσοτά...