

" Νεκρά σήμερον είν' όλα΄καιροί άλλοι, άλλα ήθη΄
εις πολλούς εκ των μεγάλων η αμάθεια εχύθη,
και κανείς των τι πατρίδα κατοικεί δεν συλλογείται,
ούτε ποίων προπατόρων είναι τέκνον ενθυμείται."
εις πολλούς εκ των μεγάλων η αμάθεια εχύθη,
και κανείς των τι πατρίδα κατοικεί δεν συλλογείται,
ούτε ποίων προπατόρων είναι τέκνον ενθυμείται."
Αλέξανδρου Σούτσου, Ο ψωμοζήτης στρατιώτης, 1831.
ΣΧΟΛΙΟ
ΣΧΟΛΙΟ
Το παραπάνω τετράστιχο γράφτηκε σε άλλους καιρούς
και αποτυπώνει με τον πιο εύγλωττο τρόπο την απογοήτευση
που συνέχει τον ποιητή για τα κατάντια των ταγών της κοιωνίας του,
κυρίαρχα στοιχεία των οποίων είναι η αλλοίωση των ηθών και η αμάθεια.
Η αντίθεση ανάμεσα στο ρυπαρό παρόν και στο λαμπρό παρελθόν είναι το
αγαπημένο μοτίβο των ρομαντικών ποιητών του 19ου αιώνα,
που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε ένα άφιλο και
αλλοιωμένο ηθικά περιβάλλον , σε σχέση με το μυθοποιημένο παρελθόν.
Όμως , αν το καλοσκεφθεί κανείς, το τετράστιχο αυτό μοιάζει
να γράφτηκε για να περιγράψει τη σημερινή κατάσταση, όπου
οι ηγέτες μας από τη μια επικαλούνται τους ενδόξους ημών προγόνους
και από την άλλη κάνουν το παν για να αποδείξουν
ότι δεν είναι άξιοι απόγονοί τους ,
λόγω της διαφθοράς και της καραμπινάτης αμάθειας
που βασιλεύουν στους κύκλους τους.
και αποτυπώνει με τον πιο εύγλωττο τρόπο την απογοήτευση
που συνέχει τον ποιητή για τα κατάντια των ταγών της κοιωνίας του,
κυρίαρχα στοιχεία των οποίων είναι η αλλοίωση των ηθών και η αμάθεια.
Η αντίθεση ανάμεσα στο ρυπαρό παρόν και στο λαμπρό παρελθόν είναι το
αγαπημένο μοτίβο των ρομαντικών ποιητών του 19ου αιώνα,
που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε ένα άφιλο και
αλλοιωμένο ηθικά περιβάλλον , σε σχέση με το μυθοποιημένο παρελθόν.
Όμως , αν το καλοσκεφθεί κανείς, το τετράστιχο αυτό μοιάζει
να γράφτηκε για να περιγράψει τη σημερινή κατάσταση, όπου
οι ηγέτες μας από τη μια επικαλούνται τους ενδόξους ημών προγόνους
και από την άλλη κάνουν το παν για να αποδείξουν
ότι δεν είναι άξιοι απόγονοί τους ,
λόγω της διαφθοράς και της καραμπινάτης αμάθειας
που βασιλεύουν στους κύκλους τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου