Τρίτη, Οκτωβρίου 14, 2025

ΜΙΑ ΜΑΧΗ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΛΗ /One Battle After Another) : η θαυμάσια μεταφορά του βιβλίου του Τόμας Πίντσον στη σημερινή Αμερική του Τραμπ

Mια Μάχη μετά την Άλλη  *****

One Battle After Another, 2025, Έγχρ. Διάρκεια: 161'

Σκηνοθεσία: Πολ Τόμας Άντερσονundefined

Πρωταγωνιστούν: Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Σον Πεν, Ρετζίνα Χολ

 

Αυτή είναι η δεύτερη απόπειρα του Πολ Τόμας Άντερσον να φτιάξει μια ταινία εμπνεόμενος από τις μυθιστορηματικές ιδέες του Τόμας Πίντσον (προηγήθηκε το «Inherent Vice») και αυτήν τη φορά το κάνει με μεγαλύτερη ελευθερία. Όμως αυτό δεν είναι απλή υπόθεση. Ο κεντρικός ήρωας ρωτάει έναν φουκαρά φίλο της κόρης του, λίγο πριν χάσει τα ίχνη της:  «ξέρεις τι σημαίνει να είσαι ελεύθερος;». Μέχρι που αυτή η δίνη σκηνοθετικής ελευθερίας, παρασύρει τον θεατή σε μια οπτική δίνη, σε μια αδιανόητη αυτοκινητιστική καταδίωξη στην άσφαλτο – μια σκηνή που πρέπει να βιωθεί στη μεγάλη οθόνη.

Ο Μπομπ Φέργκιουσον (σε δαιμόνια φόρμα ο πλήρως αφοσιωμένος Ντι Κάπριο) ήταν ο πυροτεχνουργός στην τρομοκρατική οργάνωση «French 75» και ταυτόχρονα ερωτευμένος με την αδάμαστη επαναστάτρια Περφίντια Μπέβερλι Χιλς (Τεγιάνα Τέιλορ) ένα αγρίμι του αντάρτικου πολέμου που έβραζε από άσβεστη οργή κατά της μηχανής. Όμως η Μπέβερλι θα γίνει αντικείμενο φετιχιστικής εμμονής του διεστραμμένου στρατηγού Λόκτζο. Ο Σον Πεν βυθίζεται ολοκληρωτικά στο ρόλο του παρανοϊκού σαδιστή με το παραληρηματικό του παίξιμο. Ο Ντι Κάπριο κουβαλάει στο αγχωμένο του βλέμμα όλη τη ματαίωση των απελευθερωτικών διεκδικήσεων. Ενσαρκώνει έναν παροπλισμένο μαχητή που ζει σαν ανθρώπινο απομεινάρι καθώς μουδιάζει τον εγκέφαλό του με ουσίες, για να ξεχάσει ότι και ο ίδιος έχει ξεχαστεί με το πέρασμα του χρόνου. Την τελευταία του μάχη θα τη δώσει με τον ψύχραιμο χαρακτήρα του Μπενίσιο Ντελ Τόρο, τον ψύχραιμο δάσκαλο καράτε που οργανώνει μεθοδικά την προστασία των μεταναστών από τη σκούπα του στρατού στα ημιφωτισμένα ισπανόφωνα καταφύγια.

Ο σκηνοθέτης δεν κρίνει ποτέ τις πικρές συνέπειες του ηττημένου ιδεαλισμού, ούτε τις αντιφάσεις και τη σύγχυση των ηρώων του. Δεν στέκεται επικριτικά απέναντι στην σιωπηρή παραίτηση, ούτε καν στον χαφιεδισμό. Διασκεδάζει, όμως, τόσο με την ιδέα των αμόλυντων ιδανικών, όσο και με την γελοιότητα μιας ακροδεξιάς σέκτας που φέρει το λάβαρο της λευκής υπεροχής. Τολμάει επίσης να αμφισβητήσει την καθαρότητα των κινηματικών διεκδικήσεων. Τις περνάει από ένα τεστ DNA που τελικά μετουσιώνεται σε αληθινό τεστ πατρότητας, σε μια σκηνή σχεδόν γελοία αλλά ταυτόχρονα ανατριχιαστικά βίαιη.

Το τιτάνιο αφηγηματικό οικοδόμημα του Πολ Τόμας Άντερσον είναι τόσο καλά δομημένο που έστω και μια αόρατη κλωστή να του φύγει, μπορεί εύκολα να καταρρεύσει. Όμως το λάθος στην αβίαστη σκηνοθεσία δεν έρχεται ποτέ και το λεπτοδουλεμένο μοντάζ κρατά τον θεατή σε μια κατάσταση ανυπομονησίας και συμμετοχής, σε ένα μείγμα φανταστικής αφήγησης και αβυσσαλέων συγκρούσεων. Κανένα αστείο δεν είναι απλά ένα αστείο και σε κάθε σκηνή ελλοχεύει μια φρίκη που φαίνεται να διαρκεί για πάντα, αλλά δεν διαρκεί ούτε ένα δευτερόλεπτο παραπάνω απ’ ό,τι πρέπει. 

Οι περισσότεροι καινοτόμοι και ιδιοφυείς καλλιτέχνες που ασχολούνται με τον κινηματογράφο, έχουν προσπαθήσει να προσεγγίσουν το ευρύ κοινό και έχουν αποτύχει. Ο Άντερσον γνωρίζει καλά ότι υπηρετεί μια μεγάλη λαϊκή τέχνη και αυτή η παραδοχή μόνο ευεργετεί το δικό του υψηλό επίπεδο διανόησης. Εφευρετικός και καλλιτεχνικά προικισμένος, ο Άντερσον θα μπορούσε να ήταν άβολη παρουσία σε ένα σύστημα μαζικής ψυχαγωγίας που συνήθως χρησιμοποιείται για να επικοινωνήσει μπανάλ παραδοχές και ηθικά μαθήματα ζωής. Οι ριζοσπαστικοί κινηματογραφιστές συνήθως πέφτουν θύματα της σπουδαιότητας των ιδεών τους σε σημείο που το έργο τους παύει να είναι απολαυστικό. Η απόλαυση στο σινεμά σχεδόν θεωρείται συνθηκολόγηση με τον συντηρητισμό του Χόλιγουντ. Εδώ όμως έχουμε ένα πολιτικό μανιφέστο που ψυχαγωγεί χωρίς φραγμό γύρω από τις φυλετικές διακρίσεις, τον μιλιταρισμό και την συστημική καταπίεση και μια ξέφρενη κωμωδία φτιαγμένη τόσο για τα μάτια όσο και για την καρδιά και το μυαλό. Οι φύλακες της ηθικής και οι στρατευμένοι θεατές, ίσως κάποτε κατανοήσουν τι μπορεί να σημαίνει η απόλαυση της τέχνης. Μέχρι τότε, ο Πολ Τόμας Άντερσον μπορεί να θεωρείται η πιο ισχυρή δύναμη που διατηρεί ζωντανή την τέχνη του κινηματογράφου.

 

Η γνώμη των κριτικών για όσους/ες  αγαπούν τα... αστεράκια

Μήτσης / Αθηνόραμα

4

Κύρκος / Αυγή

5

Γαλανού / Flix.gr

4,5

Καντέα-Παπαδόπουλος / Αθηνόραμα

4

Δανίκας / Πρώτο Θέμα

4

Δημητρόπουλος / News247

4,5

Ζαλίγκας / Ελευθερος Τύπος

4,5

Ζουμπουλάκης / Βήμα

3,5

Καϊμάκης / Athens Voice / Documento

4

Καπράνος / Ναυτεμπορική

4

Κατσίκας / Σινεμά

4

Κουτσογιαννόπουλος / Mega/LIFO

5

Παναγόπουλος / Εφ. Συν.

4

Χαρμπής / Καθημερινή

4


ΤΟ  ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΠΙΝΤΣΟΝ ΠΟΥ ΕΝΕΠΝΕΥΣΕ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΕ Ο ΑΝΤΕΡΣΟΝ ΒΑΙΝΛΑΝΤ

ΒΑΙΝΛΑΝΤ

PYNCHON THOMAS

Το μυθιστόρημα εκτυλίσσεται στη Βόρεια Καλιφόρνια το 1984, σ’ ένα φανταστικό μέρος που λέγεται Vineland, όπου ζει ο Ζόιντ Γουίλερ (Zoyd Wheeler), ένας πρώην χίπης που ζει ήσυχα με την έφηβη κόρη του Πρέρι (Prairie). Ο Ζόιντ είναι υποχρεωμένος κάθε χρόνο να αποδεικνύει στο κράτος ότι είναι «παρανοϊκός» (με θεαματικό τρόπο!) για να παίρνει επίδομα.

Η φαινομενικά χαλαρή ζωή του αναστατώνεται όταν εμφανίζεται η πρώην σύντροφός του, Φρένιατζ Τραβερς (Frenesi Gates), που τον είχε προδώσει τη δεκαετία του ’60 για χάρη ενός πράκτορα του FBI, του Μπρόκ Βόντον (Brock Vond) — ενός αυταρχικού, μανιακού τύπου που χρησιμοποιεί την «τάξη και ασφάλεια» ως πρόσχημα για προσωπική εξουσία.

Η κόρη τους, η Πρέρι, προσπαθεί να ανακαλύψει ποια ήταν πραγματικά η μητέρα της, και μέσα από αυτήν την αναζήτηση ξετυλίγεται το κουβάρι των ιδεολογικών συγκρούσεων της δεκαετίας του ’60: τα κινήματα, την επανάσταση, το FBI, την προδοσία και τη μετάβαση από την κουλτούρα των χίπηδων στο Ρέιγκανικό, τηλεοπτικό, επιτηρούμενο κράτος των ’80s.


💥 Θεματικά μοτίβα

  • Η απώλεια της επαναστατικής αθωότητας των ’60s.

  • Η εμπορευματοποίηση και η τηλεοπτικοποίηση της ζωής και της πολιτικής.

  • Η κρατική επιτήρηση και η καταστολή.

  • Η οικογένεια ως μικρογραφία της Ιστορίας — προδοσίες, αγάπες, επανασυνδέσεις.

Διαβάστε μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση του βίου και της συγγραφικής πορείας του Πίντσον:Βασίλης Καγιάς, «Στα ίχνη του Thomas Pynchon»


Δεν υπάρχουν σχόλια:

GERONTAKOS ΠΡΟΣ ΦΙΛΟΔΗΜΟΝ

      Eρωτικό ζευγάρι άνδρα-γυναικας  πάνω  σε λυχνάρι λαδιού (Ρωμαιογερμανικό Μουσείο)   ...