Δευτέρα, Οκτωβρίου 27, 2025

Δημήτρης Παπίκας: "Περλιμπλίν & Μπελίσα" | Σερενάτα Μπουρλέσκα (2024/25)...

Έρωτας του Δον Περλιμπλίν και της Μπελίσα στον κήπο του. Η θεατρίνα Λόλα. Τρία σύντομα μονόπρακτα

Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα: Το "αηδόνι της Ανδαλουσίας" που ...Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα

Έρωτας του Δον Περλιμπλίν και της Μπελίσα στον κήπο του. Η θεατρίνα Λόλα. Τρία σύντομα μονόπρακτα

Ο Λόρκα στο "Περλιμπλίν και Μπελίσα... "δανείζεται" τη στοιχειώδη ιστορία της λαϊκής φυλλάδας, αλλά μόνο για να την ανατρέψει εκ βάθρων και για να της δώσει περιεχόμενο τραγικό.

Ο πλούσιος, άσχημος, άχαρος γερο-φασουλής Δον Περλιμπλίν του Λόρκα... είναι ο μόνος Περλιμπλίν στον κόσμο που δεν έκανε... περλιμπλινική καριέρα! Ζει μόνος, σε μια γριά οικονόμο-υπηρέτρια που τον φροντίζει, στο αρχοντικό, μεγάλο, άχαρο σπίτι του, ανάμεσα σε αμέτρητα βιβλία που του κρατούν συντροφιά τις κρύες νύχτες του χειμώνα... και ούτε καν φαντάζεται τι σημαίνει να ονομάζεται "Δον Περλιμπλίν".

Απέναντι απ' το σπίτι του τελευταίου Ισπανού ιδαλγού, Δον Περλιμπλίν, έρχεται να εγκατασταθεί μια πανέμορφη νέα κοπέλα που με το μοιραίο της όνομα, "Μπελίσα", είναι σαν να ξεπήδησε μέσα απ' τις σελίδες του Λόπε ντε Βέγκα και κουβαλά μαζί της όλη την "προίκα" μιας μυθικής περσόνας. Είναι η προσωποποίηση της "ξελογιάστρας", αιώνιας γυναίκας, της άπιαστης, άπιστης, ποθητής μικρής ερωμένης! Ενσαρκώνει όλους τους μύχιους, ανεκπλήρωτους πόθους του Περλιμπλίν και στήνει μπροστά του ολοζώντανη τη θηλυκή μορφή που τον έλκει και τον σαγηνεύει ακαταμάχητα: της λαϊκής "κούκλας" Μπελίσα. Έχει φτάσει πια, όπως φαίνεται, ο καιρός του δικού του: "έρως ανίκατε μάχαν"! Ή είναι σαν ο δαίμονας που προσπαθούσε μάταια τόσον καιρό να βάλει σε πειρασμό τον Δον Κιχώτη δείχνοντας του ωραία, ηλιόλουστα, υπαρκτά τοπία γυμνών γυναικών, ενώ εκείνος δεν είχε μάτια για αλλού εκτός από την αιώνια, ανύπαρκτη και ιδανική για τούτο αγαπημένη του, Δουλτσινέα, να έστρεψε τώρα το διαπεραστικό του βλέμμα επάνω στον Περλιμπλίν! Εδώ σε αυτό το σημείο ακριβώς, τη στιγμή που συναντιούνται ο ήρως της λαϊκής φυλλάδας "αλληλούιας" με την ηρωίδα του Λόπε, κλείνει η παρένθεση μας κι αρχίζει το έργο του Λόρκα.

Στον... ξύλινο φασουλή που έγινε άνθρωπος μέσα από τον έρωτά του, ο θεατής αναγνωρίζει μια όψη του προδομένου εαυτού του. Δεν ξέρει αν πρέπει να γελά ή να κλαίει με τα παθήματα του ήρωα, όμως τώρα σίγουρα γνωρίζει από πρώτο χέρι... τι σημαίνει να ονομάζεσαι "Δον Περλιμπλίν".

Μετάφραση: ΛΕΑΝΔΡΟΣ ΠΟΛΕΝΑΚΗΣ

******************************** 


"Περλιμπλίν & Μπελίσα" - Σερενάτα Μπουρλέσκα (2024-25)
Μια νέα όπερα του Δημήτρη Παπίκα, βασισμένη στο θεατρικό έργο του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα σε ελληνική μετάφραση Νίκου Γκάτσου


Παρουσίαση της όπερας σε συναυλιακή μορφή· 28 & 30/08 2025, Θέατρο «Μίκης Θεοδωράκης» Κορδελιού Θεσσαλονίκης
Σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και την Αντιδημαρχία Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Κορδελιού - Ευόσμου
Ζωντανή ηχογράφηση από την παρουσίαση του έργου

Ταυτότητα παράστασης:
Πρωτότυπη μουσική/Δημιουργία λιμπρέτου/Μουσική διεύθυνση/Διεύθυνση παραγωγής: Δημήτρης Παπίκας
Φωτισμοί/Ενδυματολόγος/Κατασκευή κουστουμιών: Θωμάς Κουρσιούμης
Κατασκευή/προσαρμογή κουστουμιών: Λίζα Κωνσταντοπούλου
Μακιγιάζ: Φαίδρα Ζαγοριανού, Ελένιος Ισιδώρου, Κωνσταντίνα Ρούτση
Κομμώσεις/Βοηθός σκηνής: Εύα Καρκαφίρη
Κατασκευή σκηνικών αντικειμένων/μαριονετών: Θωμάς Κουρσιούμης, Δημήτρης Παπίκας
Μουσική προετοιμασία: Φαίδρα Ζαγοριανού, Δημήτρης Παπίκας
Βοηθός μαέστρου: Φαίδρα Ζαγοριανού
Σχεδιασμός ήχου: Λευτέρης Καλπακτσίδης
Οργάνωση παραγωγής: Δημήτρης Παπίκας, Λευτέρης Καλπακτσίδης
Σχεδιασμός προγράμματος & αφίσας: Λευτέρης Καλπακτσίδης
Χαρακτικό/Λογότυπο έργου: Δημήτρης Παπίκας

Διανομή:
Δον Περλιμπλίν: Λευτέρης Καλπακτσίδης
Μπελίσα: Ελισσώ Ντάβλη
Μαρκόλφα/Πρώτο Δαιμόνιο: Σοφία Σεμερτζίδου
Μητέρα της Μπελίσας/Δεύτερο Δαιμόνιο: Μαρία Χώματα

Ορχήστρα:
Φλάουτο/Πίκκολο: Μάριος Σπορίδης
Κλαρινέτο/Μπάσο κλαρινέτο: Παναγιώτης Ανδρέου 
Κόρνο: Κατερίνα Νέτσκα
Τρομπέτα: Ορέστης Λαγκούσης
Κρουστά: Παρασκευή Σαλτζίδη
Πιάνο: Βασίλης Τριανταφύλλου
Πλήκτρα: Κωνσταντίνα Κουκουμπέση
Βιολιά I: Φαίδρα Ζαγοριανού, Ελένιος Ισιδώρου
Βιολιά II: Σοφία Κουπίδου, Ασπασία Κανελλοπούλου
Βιόλα: Νώντας Τζιβένης
Βιολοντσέλο: Θεοδώρα Κοντούδη
Κοντραμπάσο: Στέφανος Στεφανίδης

Τα μουσικά νούμερα:
01) Πράξη Πρώτη: Οβερτούρα — 00:00
02) Πρόλογος μέρος 1 — 05:49
03) Πρόλογος μέρος 2 — 08:36
04) Πρόλογος μέρος 3 — 11:18
05) Πρόλογος μέρος 4 — 12:40
06) Πρόλογος μέρος 5 — 16:52
07) Εικόνα Πρώτη: Εισαγωγή & Αριέττα — 22:59
08) "Όποιος με ποθεί είμαι δική του!" — 25:57
09) "Μπελίσα... σ' αγαπώ" — 31:31
09Α) Σφυρίγματα — 37:59
10) Ιντερμέδιο Δαιμονίων — 38:32
10Α) "Εμείς τα Δαιμόνια!" — 40:17
11) "Αγάπη, κουράστηκα να σε περιμένω" — 47:39
12) Πράξη Δεύτερη: Ιντερλούδιο — 50:47
13) Εικόνα Δεύτερη: Εισαγωγή & Μινουέτο — 51:19
14) Χαμπανέρα της Μπελίσας — 53:27
14Α) Underscore μετά τη χαμπανέρα — 58:16
15) Φινάλε σκηνής — 1:00:49
16) Αλλαγή σκηνής — 1:02:39
17) Εικόνα Τρίτη: Εισαγωγή & Άρια — 1:04:05
17Α) Ρετσιτατίβο & Underscore — 1:08:23
18) "Πέρα στο σκοτεινό ποτάμι" — 1:11:38
19) "Είναι η ώρα" — 1:19:46
20) "Εγώ είμαι η ψυχή μου κι εσύ το κορμί σου" — 1:24:16
21) "...στον κήπο θα τον καρτερεί" (Φινάλε) — 1:28:04

Μίξη ήχου: Δημήτρης Παπίκας

Η παρουσίαση του έργου εντάσσεται στα πλαίσια της Διπλωματικής Εργασίας ΙΙ για το ΤΜΣ του Ιονίου Πανεπιστημίου, στην κατεύθυνση «Σύνθεσης ενόργανης και φωνητικής μουσικής». Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Δήμητρα Τρυπάνη.

Ευχαριστούμε τον κο Γιάννη Τουλή για την στήριξη και τη βοήθειά του, το τμήμα κρουστών του ΠΑΜΑΚ για την παραχώρηση των κρουστών οργάνων, τον κο Δημήτρη Ζαχαράκη για την παραχώρηση του περαιτέρω εξοπλισμού των κρουστών, τον κο Ίγκορ Εφίμωβ για το δανεισμό του μπάσου κλαρινέτου, την κα Ελεονώρα Καλαϊτσίδου για την παραχώρηση του ηλεκτρικού πιάνου και το 2ο Γυμνάσιο Τούμπας για την παραχώρηση αίθουσας προβών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: