Το τάνκερ-απόβλητο του Βαγγέλη Μαρινάκη και το κέρδος σε βάρος της ζωής των (Μπανγκλαντεσιανών) άλλων
Τον Μάρτιο του 2025, το Trader III, τάνκερ συμφερόντων Μαρινάκη, κατέληξε σε διαλυτήριο του Μπανγκλαντές, εκεί όπου νυχθημερόν εργάτες -ακόμα και παιδιά- μετατρέπουν τεράστια πλοία σε παλιοσίδερα. «Αποκομίζουν κέρδη σε βάρος των ζωών των Μπανγκλαντεσιανών και του περιβάλλοντος», είχε πει το 2023 η οργάνωση Human Rights Watch για τις εταιρείες που στέλνουν καράβια για διάλυση στο Μπανγκλαντές. Σιωπή της ναυτιλιακής του Μαρινάκη και του υπουργού Περιβάλλοντος Σταύρου Παπασταύρου.
Trader είναι ο έμπορος, είναι κι αυτός που ανταλλάσσει κάτι με κάτι άλλο. Trader III είναι και τ’ όνομα ενός τάνκερ μέχρι πρότινος συμφερόντων του εφοπλιστή και μιντιάρχη Βαγγέλη Μαρινάκη, το οποίο -αφού κρίθηκε ότι έχει ολοκληρώσει το ταξίδι της ζωής του- πλέον κείται σε μια ακτή-διαλυτήριο, στην περιοχή Τσάτογκραμ (αλλιώς: Τσιταγκόνγκ) του Μπανγκλαντές, εκεί όπου ντόπιοι εργάτες νυχθημερόν «διαλύουν» πλοία, τα μετατρέπουν σε σκραπ, σε παλιοσίδερα.
Σύμφωνα με έκθεση της διεθνούς οργάνωσης Human Rights Watch (HRW) από το 2023, οι εταιρείες που στέλνουν τα πλοία τους για διάλυση στις ακτές του Μπανγκλαντές κάνουν ένα είδος ανταλλαγής: «Αποκομίζουν κέρδη σε βάρος των ζωών των Μπανγκλαντεσιανών και του περιβάλλοντος».
Στηρίξτε την ανεξάρτητη δημοσιογραφία του Reporters United εδώ.
Το σημερινό ρεπορτάζ μας αποκαλύπτει πώς μέσα σε λίγες μέρες το δεξαμενόπλοιο Trader III (IMO 9213416) κατέληξε από τα συμφέροντα του κ. Μαρινάκη σε διαλυτήριο πλοίων του Μπανγκλαντές, όπου η διάλυση τάνκερ αποτελεί μία από τις πιο θανατηφόρες και περιβαλλοντικά επιζήμιες εργασίες στον κόσμο.
Τάνκερ Μαρινάκη: Με τη σημαία της Λιβερίας και όχι της Ελλάδας
Η ιστορία μας ξεκινά στις 20 Ιανουαρίου 2023, τη μέρα που σύμφωνα με τη βάση ναυτιλιακών δεδομένων Equasis η Capital Gas Ship Management (συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη) έγινε διαχειρίστρια (commercial manager) του Trader III.
Την ίδια μέρα ιδιοκτήτρια του πλοίου έγινε η εταιρεία Globus Gas Carrier Corp, η οποία χρησιμοποιεί για την αλληλογραφία της τη διεύθυνση της Capital Gas Ship Management Corp του κ. Μαρινάκη («care of» ή «c/o») στην οδό Ιάσονος, στον Πειραιά. Κατά τον διεθνή ναυτιλιακό Τύπο, η πλευρά Μαρινάκη αγόρασε το Trader III από τη μαλαισιανή ναυτιλιακή MISC έναντι περίπου 28 εκατ. ευρώ.

Όσο συνδεόταν με τα συμφέροντα Μαρινάκη, το Trader III δεν ταξίδευε με τη σημαία της Ελλάδας, αλλά της Λιβερίας, μία από τις λεγόμενες σημαίες ευκαιρίας που, όπως είχαμε εξηγήσει στην έρευνά μας για τις «μαύρες κηλίδες» της εφοπλιστικής οικογένειας Λασκαρίδη το 2020, προσφέρουν στους πλοιοκτήτες πλεονεκτήματα, όπως το να πληρώνουν χαμηλότερους μισθούς, να καταβάλλουν λιγότερους φόρους και να ελέγχονται δυσκολότερα για την εφαρμογή της εργατικής και της περιβαλλοντικής νομοθεσίας. (Η Capital Gas Ship Management δεν σχολίασε τη χρήση της σημαίας της Λιβερίας από το Trader III, παρά το ερώτημά μας προς την εταιρεία.)
Σύμφωνα με την πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων MarineTraffic, στις 29 Ιανουαρίου 2025 το Trader III, ναυπηγημένο το 2002 για τη μεταφορά υγροποιημένου ορυκτού αερίου (LNG), ξεφόρτωσε στο τουρκικό λιμάνι Νεμρούτ, βόρεια της Σμύρνης.

Την επόμενη μέρα αναχώρησε με κατεύθυνση προς τη Χίο και, αφού έμεινε για λίγο στ’ ανοιχτά του Ανατολικού Αιγαίου, έβαλε στις 31 Ιανουαρίου πλώρη για το αιγυπτιακό λιμάνι Πορτ Σάιντ, διασχίζοντας τα ελληνικά χωρικά ύδατα μεταξύ Ψαρών και Χίου και περνώντας ανάμεσα απ’ τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.
Το τάνκερ δεν έδεσε ποτέ στο Πορτ Σάιντ, παρά μονάχα έμεινε στ’ ανοιχτά της Αιγύπτου ώς τις 14 Φεβρουαρίου, όταν και ξεκίνησε τον πλου του που θα κατέληγε στο Μπαγκλαντές. Τελικά προσέγγισε την παραθαλάσσια περιοχή Τσάτογκραμ (στην οποία βρίσκεται και η ομώνυμη πόλη, η δεύτερη μεγαλύτερη του Μπανγκλαντές) στις 10 Μαρτίου, όπου και περίμενε αρόδο ώσπου να κινήσει στις 15 Μαρτίου για το διαλυτήριο King Steel της εταιρείας KR Ship Recycling Industries.

Το Trader III ήταν συμφερόντων Μαρινάκη έως τις 15 Μαρτίου, όταν και πουλήθηκε στην Global Marketing Systems (GMS). Πρόκειται για τον μεγαλύτερο cash buyer («αγοραστή μετρητοίς») στον κόσμο, εταιρεία που ειδικεύεται στις αγορές πλοίων προς ανακύκλωση. Οι πλοιοκτήτες συνηθίζουν να πωλούν τα προς απόσυρση τάνκερ τους σε εταιρείες όπως η GMS, οι οποίες τα οδηγούν στη διαδικασία της διάλυσης σε χώρες της Ασίας, όπως το Πακιστάν, το Μπανγκλαντές και η Ινδία.
Σύμφωνα με τον ναυτιλιακό Τύπο, τα διαλυτήρια σε αυτά τα κράτη συνήθως πληρώνουν διπλάσια ή και περισσότερα ανά τόνο σε σχέση με τα διαλυτήρια του ανεπτυγμένου κόσμου, γεγονός που επιτρέπει στον cash buyer, τον μεσάζοντα ανάμεσα στον πλοιοκτήτη και το διαλυτήριο, να λάβει (και να προσφέρει) σημαντικά υψηλότερα ποσά για κάθε πλοίο.
Μια ιστορική δικαστική απόφαση στο Λονδίνο
Αφού το Trader III (συμφερόντων Μαρινάκη) πουλήθηκε στην GMS, κι αυτή στη συνέχεια το οδήγησε στο Μπανγκλαντές για διάλυση, τι ευθύνη μπορούν να έχουν οι υπεύθυνοι του τάνκερ και η εταιρεία του κ. Μαρινάκη για όσα συμβαίνουν στο διαλυτήριο της Τσάτογκραμ, χιλιάδες μίλια μακριά από την οδό Ιάσονος, την έδρα της Capital στον Πειραιά;
Με ένα ανάλογο ζήτημα καταπιάστηκε το 2021 ένα δικαστήριο στο Λονδίνο, το οποίο έλαβε μια ιστορική απόφαση για την εταιρεία Maran του ομίλου Αγγελικούση, τη μεγαλύτερη ελληνική ναυτιλιακή και μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο.
Σ’ εκείνη την υπόθεση ένας εργάτης είχε σκοτωθεί το 2018 σε διαλυτήριο του Τσάτογκραμ, στο Μπανγκλαντές, ενώ εργαζόταν σε πλοίο της Maran. Η οικογένεια του θύματος προσέφυγε κατά του ομίλου Αγγελικούση στο Λονδίνο. Η ελληνική ναυτιλιακή ζήτησε από το δικαστήριο να απορρίψει την προσφυγή ως μη παραδεκτή, πριν εξετάσει την ουσία της, με το σκεπτικό ότι το καράβι δεν της ανήκε κατά τη στιγμή του εργατικού δυστυχήματος.[....................................]ΣΑΥΝΕΧΙΣΤΕ


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου