Αλκίφρων
Ἀλκίφρων (περ. 2ο-3ο αἰ. μ.Χ.). Ἐρωτικὸς ποιητὴς, ἐπιστολογράφος καὶ σοφιστής. Ἰδιαίτερα γνωστὸς γιὰ τὶς δύο ἐπινοημένες ἐπιστολές του τοῦ Μένανδρου πρὸς τὴ Γλυκέρα.
Οι παράσιτοι
Οι επιστολές των παρασίτων
ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ :
ΑΛΚΙΦΡΩΝ - "ΟΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΣΙΤΩΝ"
[Όπου η πρόσκληση σε δείπνο ενός φουκαρά από έναν σπαγκοραμμένο πλούσιο, παρά λίγο να καταλήξει σε τραγωδία]
Χθὲς δείλης ὀψίας Γοργίας ὁ Ἐτεοβουτάδης συμβαλών μοι κατὰ τύχην χρηστῶς ἠσπάσατο καὶ κατεμέμφετο ὅτι μὴ θαμίζοιμι παρ αὐτόν. καὶ μικρὰ προσπαίξας ‘ἴθι πρὸς Διός’· εἶπεν ‘ὦ βέλτιστε, καὶ μετὰ βραχὺ λουσάμενος ἧκε Ἀηδόνιον ἡμῖν τὴν ἑταίραν ἄγων.
ἔστι δέ μοι συνήθης ἐπιεικῶς καὶ μένει, πάντως οὐκ ἀγνοεῖς, μικρὸν ἄπωθεν τοῦ Λεωκορίου· δεῖπνον [τε] ἡμῖν ηὐτρέπισται γεννικὸν ἰχθὺς τεμαχίτης καὶ σταμνία τοῦ Μενδησίου νέκταρος, εἴποι τις ἄν, πεπληρωμένα.
καὶ ὁ μὲν ταῦτα εἰπὼν ᾤχετο· ἐγὼ δὲ παρὰ τὴν Ἀηδόνιον δραμὼν καὶ φράσας παῤ ὅτου καλοῖτο, ἐδέησα κινδύνῳ περιπεσεῖν. ἀγνώμονος γὰρ, ὡς ἔοικε, πειραθεῖσα τοῦ Γοργίου καὶ μικροπρεποῦς περὶ τὰς ἀποδόσεις, τὴν ὀργὴν ἔναυλον [ἐγκειμένην] ἔχουσα, πλήρη τὴν κακ〈κ〉άβην ἀποσπάσασα τῶν χυτροπόδων ἐδέησέ μου κατὰ τοῦ βρέγματος καταχέαι ζέοντος τοῦ ὕδατος, εἰ μὴ φθάσας ἀπεπήδησα παρὰ βραχὺ φυγὼν τὸν κίνδυνον. οὕτως ἡμεῖς ἐλπίσιν ἀπατηλαῖς βουκολούμενοι πλείους τῶν ἡδονῶν τοὺς προπηλακισμοὺς ὑπομένομεν.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
[Gerontakos]
Ο Τρεχόδειπνος προς τον Μανταλοκρούστη
Αργά χτες το σούρουπο με συνάντησε τυχαία στο δρόμο ο Γοργίας ο Ετεοβουτάδης.
Ο τύπος πρώτα με φίλησε θερμά, ύστερα με κατσάδιασε που δεν πατάω συχνά στο σπίτι του. Μετά το γύρισε στην πλάκα και στο τέλος είπε :
«Μα το Δία , έλα κι εσύ , καλέ μου φίλε, στο σπίτι μου. Μέχρι να λουστείς, θα έχει έρθει η Αηδονούλα μου φέρνοντας ένα πουτανάκι, που μπήκε πρόσφατα στην παρέα μας . Ξέρεις πού μένει; Λίγο πιο πάνω από το Λεωκόριο*.
Στο μεταξύ είμαστε έτοιμοι για ένα τρικούβερτο βραδινό : μια ψαρούκλα κομμένη σε φέτες και στο πλάι σταμνιά κρασιού γεμάτα με νέκταρ, θα το ΄λεγε κανείς, από τη Μένδη»**
.
Αυτά μου είπε κι έφυγε ευθύς. Κι εγώ έτρεξα αμέσως στην Αηδονούλα και της είπα ποιος με προσκάλεσε σε δείπνο, αλλά παρά λίγο να ΄βρω τον μπελά μου.
Ξέροντας αυτή από πρώτο χέρι πόσο αφιλότιμο και σπαγκοραμμένο μούτρο στις ανταμοιβές είναι ο Γοργίας- ακόμα στα αυτιά της ηχούσαν οι αγριογκαρίδες του-, πάει και βουτάει από την πυροστιά ένα τσουκάλι με βραστό νερό και παρά λίγο να μου το αδειάσει στο κεφάλι. Μόλις που πρόλαβα να το σκάσω για να αποφύγω τη συμφορά...
(Αχ, φίλε, οι λεφτάδες ) Μας ξεγελούν γεμίζοντάς μας με ψεύτικες ελπίδες . Πιο πολλές είναι προσβολές που υπομένουμε απ΄αυτούς απ΄όσα απολαμβάνουμε κοντά τους.
_____________________
ΣΧΟΛΙΑ
Λεωκόριον: τό, ἡρῷον ἐν Ἀθήναις ἐν μέσῳ τῷ Κεραμεικῷ, κτισθὲν ὑπὸ τῶν Ἀθηναίων εἰς μνήμην τῶν δύο θυγατέρων Λεώ τινος, αἵτινες παρεδόθησαν ὑπὸ τοῦ πατρὸς αὐτῶν εἰς σφαγὴν ὑπὲρ τῆς σωτηρίας τῆς πόλεως(Λεξικό LIDDELL & SCOTT)
2. Το επίθετο Μενδήσιος αναφέρεται στην ελληνική πόλη Μένδη στη Χαλκιδική και όχι στην αιγυπτιακή πόλη Μένδη. Ο Μενδήσιος οίνος ανήκε στα εξαιρετικά κρασιά των αρχαίων Ελλήνων.
Αρχαία Μένδη

Αν στη θέση των τριών "πρωταγωνιστών" του Αλκίφρονα βάλουμε αντίστοιχους τύπους της εποχής μας , εύκολα θα αντιληφθούμε ότι τίποτε δεν έχει αλλάξει από τότε ως προς τα ήθη των ανθρώπων.
Στο πρόσωπο του Γοργία βλέπουμε τις γνωστές πλούσιες αλλά αγροίκες περσόνες που φιγουράρουν σ΄όλα τα μίντια , τους νεόπλουτους και τους ολιγάρχες, που διατρέχουν όλο τον κόσμο με την κουστωδία τους, ένα συνονθύλευμα από παρασιτούντα ανθρωπάκια , μπράβους και πόρνες πολυτελείας, που χωρίς αιδώ κάνουν ξέφρενη και προκλητική ζωή . Ο σύγχρονος Γοργίας είναι ο πλούσιος που ξοδεύει τα λεφτά του για διασκέδαση , ο χορηγός που εξαγοράζει το δικαίωμα της ταπείνωσης των ακολούθων του. 
Σήμερα, το αντάλλαγμα δεν είναι πια ένα πιάτο με συναγρίδα και καλό κρασί , αλλά η πρόσβαση σε κοσμικά γκαλά , σε πάρτι σε ιδιωτικά νησιά, σε ταξίδια με υπερπολυτελή γιοτ , η επίδειξη φωτογραφιών με διάσημους στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτή η ξέφρενη ζωή κραιπάλης και παραλυσίας είναι το σύγχρονο ισοδύναμο του πλούσιου συμποσίου ενός Αθηναίου παραλή, που γλεντάει έχοντας γύρω του όμορφες γυναίκες και ένα σωρό κόλακες και τσανακογλείφτες .
Οι Τρεχόδειπνοι της εποχής μας ικανοποιούνται με την ψευδαίσθηση της ένταξης στην ελίτ της εξουσίας. Γίνονται συνειδητά οι γελωτοποιοί που ανέχονται δημόσιες προσβολές για την ψυχαγωγία του αλαζονικού ή αγροίκου αφεντικού , μόνο και μόνο για να ζουν σε ένα περιβάλλον ευμάρειας και χλιδής αλλά και για να κλέβουν ένα κομματάκι δημοσιότητας εμφανιζόμενοι στο πλευρό του ολιγάρχη.
Η φράση "Μας ξεγελούν γεμίζοντάς μας με ψεύτικες ελπίδες" αποκαλύπτει και την ουσία της σχέσης ανάμεσά τους. Ο παράσιτος ελπίζει πάντα για μια πιο σταθερή θέση, για πραγματική φιλία ή γενναιότερη ανταμοιβή, ελπίδες που ο πλούσιος ενθαρρύνει σκόπιμα για να τον κρατάει υπό έλεγχο, αλλά σπανίως τις υλοποιεί.
Η Επιστολή είναι ξεκάθαρα μια διαχρονική αλληγορία για την εκμετάλλευση της ανάγκης και της φιλοδοξίας των ανθρώπων που ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας από τους ισχυρούς . Δείχνει πώς η οικονομική ανισότητα δημιουργεί σχέσεις όπου η ανθρώπινη αξιοπρέπεια πωλείται για ψίχουλα .
Μέσα σ΄αυτό το περιβάλλον ξεχωρίζει η μορφή της Αηδονούλας, εταίρας μεν και μάλλον προαγωγού, αλλά που διαθέτει στοιχειώδη αξιοπρέπεια. Χαρίζει σ΄όποιον πληρώνει το κορμί της έναντι προσυμφωνημένου χρηματικού ανταλλάγματος και απαιτεί την εκπλήρωση της συμφωνίας στο ακέραιο από τον εφήμερο εραστή. Αν αυτός αποδειχθεί αφερέγγυος , δε θέλει να έχει σχέσεις μαζί του.Στάση απίστευτου θάρρους για γυναίκα και μάλιστα πόρνη σε μια καθολικά ανδροκρατούμενη κοινωνία.
Ιδωμένη υπό αυτό το πρίσμα η κωμικοτραγική σκηνή της οργισμένης γυναίκας που επιχειρεί να ζεματίσει τον γλοιώδη παράσιτο δείχνει χαρακτήρα αξιοπρεπούς ατόμου , σπάνιου ακόμη και για την την εποχή μας .Της βγάζουμε νοερά το καπέλο και υποκλινόμαστε για το μάθημα αξιοπρέπειας που έδωσε όχι μόνο στους δύο "επιστολικούς"άντρες αλλά και σε μας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου