Σάββατο, Νοεμβρίου 18, 2023

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ ΝΤΙΛΝΤΙΛΙΑΝ ΚΑΙ Η ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΟΥΣ

 Η ιστορία μιας σπουδαίας οικογένειας Αρμένιων φωτογράφων

Η οικογένεια Ντιλντιλιάν, Σεβάστεια, περ. 1890. Φωτογραφική συλλογή οικογένειας Ντιλντιλιάν.


Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης: Από την Ανατολία στη Δύση


Διάρκεια Έκθεσης 11 Οκτωβρίου 2023-21 Φεβρουαρίου 2024

Η έκθεση αποτυπώνει την οδύσσεια μιας αρμενικής οικογένειας, των Ντιλντιλιάν, πολλά από τα μέλη της οποίας εργάστηκαν αρχικά ως φωτογράφοι στην οθωμανική Τουρκία. Έζησαν, εργάστηκαν και μεγάλωσαν τις οικογένειές τους στις πόλεις της Ανατολίας Σεβάστεια (Σίβας), Μερζιφούντα, Σαμψούντα και στις γύρω κοινότητες. Αυτή η ιστορία ξεκινάει στη δεκαετία του 1870, παρακολουθώντας τη ζωή των Ντιλντιλιάν κατά τις τελευταίες δεκαετίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και μετά. Για πάνω από τριάντα χρόνια, εργάστηκαν ως επίσημοι φωτογράφοι του Κολλεγίου Ανατόλια, του αμερικανικού ιεραποστολικού σχολείου όπου φοιτούσαν Αρμένιοι και Έλληνες της περιοχής. Η ρήξη που δημιούργησε η Γενοκτονία των Αρμενίων και η τελική εξορία της οικογένειας από την πατρίδα τους παίζουν κεντρικό ρόλο σε αυτή την ιστορία. Εκατοντάδες χιλιάδες επιζώντες Αρμένιοι και Έλληνες αναγκάστηκαν να εξοριστούν μεταξύ 1922 και 1923. Τα επιζώντα μέλη της οικογένειας ξαναέφτιαξαν  τη ζωή τους στις νέες τους πατρίδες, την Ελλάδα, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά δεν ξέχασαν ποτέ τη ζωή που άφησαν πίσω τους. Συνέχισαν να διηγούνται τις ιστορίες τους, να μοιράζοντας τις εικόνες και τα όνειρα της χαμένης αρμενικής πατρίδας τους.

Η έκθεση βασίζεται στο αρχείο της οικογένειας Ντιλντιλιάν, το οποίο αποτελείται από χιλιάδες φωτογραφίες, γυάλινα αρνητικά, σχέδια, έργα τέχνης, έγγραφα, επιστολές και οικογενειακά κειμήλια. Τα κείμενα της έκθεσης βασίζονται σε γραπτά απομνημονεύματα και προφορικές συνεντεύξεις πολλών γενεών της οικογένειας.  Σημαντικό μέρος της έκθεσης επίσης αποτελούν φωτογραφίες και τα τεκμήρια της συλλογής του Κολλεγίου κυρίως από τα  πρώιμα χρόνια στη Μερζιφούντα της Ανατολίας. Την έκθεση επιμελήθηκε ο Armen T. Marsoobian, εγγονός του Tsolag Dildilian, του ιδρυτή της οικογενειακής φωτογραφικής επιχείρησης, σε συνεργασία με τους Ιωάννη Μότσιανο, επιμελητή και Ευθυμία Παπασωτηρίου, αρχιτέκτονα, του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού. Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα της Thessaloniki PhotoBiennale 2023 του MOMus.

___________________________________

Συνδιοργάνωση: ΜΟΜus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Κολλέγιο Ανατόλια

Υποστήριξη: Επίτιμο Προξενείο της Αρμενίας στη Θεσσαλονίκη, Αρμενική Κοινότητα Θεσσαλονίκης

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Thessaloniki PhotoBiennale 2023 μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα https://photobiennale-greece.gr/

 

ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΝΤΙΝΤΙΛΙΑΝ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 21 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Στο πλαίσιο της  Thessaloniki PhotoBiennale 2023 έχει προγραμματιστεί εκδήλωση λόγου με αφορμή την έκθεση «Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian: από την Ανατολία στη Δύση». Θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, αμφιθέατρο «Μελίνα Μερκούρη», την Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023 / 19:00 – 20:30, αφού προηγηθεί ξενάγηση στην έκθεση από τον Armen Marsoobian στις 18:00.Το πρώτο φωτογραφείο των Ντιλντιλιάν στην Κοκκινιά, περ. 1923. Φωτογραφική συλλογή οικογένειας Ντιλντιλιάν

Ιστορίες ανθρώπων θα «ακουστούν» και θα αποτυπωθούν φωτογραφικά στην εκδήλωση λόγου που θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (αμφιθέατρο «Μελίνα Μερκούρη») την Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023, 19:00-20:30, με αφορμή την τρέχουσα έκθεση με τίτλο «Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian: από την Ανατολία στη Δύση» στο πλαίσιο της Thessaloniki PhotoBiennale 2023 του MOMus. Η φωτογραφία είχε σημαντικό ρόλο στις ζωές των Αρμενίων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, καθώς οι ίδιοι άμεσα υιοθέτησαν τη νέα αυτή εφεύρεση/τεχνική και την υπηρέτησαν πιστά ως επαγγελματίες. Η ιστορία της φωτογραφικής οικογένειας Ντιλντιλιάν, που ξεκίνησε από τη Μερζιφούντα της Ανατολίας στο τέλος του 19ου αιώνα για να μεταναστεύσει ακολούθως αρχικά στην Ελλάδα και στη συνέχεια στις ΗΠΑ, θα αποτελέσει αφορμή για συζήτηση, όπου στο επίκεντρο θα τεθεί η ανεπίσημη φωτογραφία, ή αλλιώς η φωτογραφία των αφανών ανθρώπων, η μνήμη που αυτή μεταφέρει, αλλά και η διαχείρισή της.
Ομιλητές στην εκδήλωση θα είναι ο Κώστας Ιωαννίδης, αναπληρωτής καθηγητής Θεωρίας και Κριτικής της Τέχνης, στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και ο Armen Marsoobian, καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ, που ως απόγονος της οικογένειας Ντιλντιλιάν ανέλαβε τη διάσωση και προβολή του φωτογραφικού της αρχείου.
Η συμμετοχή στην εκδήλωση θα είναι ανοιχτή για το κοινό, ενώ θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία, ελληνικά και αγγλικά.Ελληνίδες χωριατοπούλες και παιδιά κοντά στη Μερζιφούντα, περ. 1910. Φωτογραφική συλλογή οικογένειας Ντιλντιλιάν

Πρόγραμμα
Εκδήλωση λόγου στο πλαίσιο της έκθεσης «Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian: από την Ανατολία στη Δύση»
Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (αμφιθέατρο «Μελίνα Μερκούρη»), Λεωφόρος Στρατού 2, Θεσσαλονίκη
Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023 / 19:00 – 20:30

19:00 – 19:20
Κώστας Ιωαννίδης, αναπληρωτής καθηγητής Θεωρίας και Κριτικής της Τέχνης, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Αθήνα
«Η φωτογραφία και οι ιστορίες αφανών ανθρώπων» / “Photography and the Stories of Invisible People”
19:00 – 20:00
Armen Marsoobian, καθηγητής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ, ΗΠΑ, συνεπιμελητής της έκθεσης
“The Presence of Absence: Ottoman Armenians, Vernacular Photography, and Migration” / «Η παρουσία της απουσίας: Οθωμανοί Αρμένιοι, ανεπίσημη φωτογραφία και μετανάστευση»
20:00 – 20:30
Συζήτηση

Η έκθεση «Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian: από την Ανατολία στη Δύση» αποτυπώνει την οδύσσεια μιας αρμενικής οικογένειας, των Ντιλντιλιάν, πολλά από τα μέλη της οποίας εργάστηκαν αρχικά ως φωτογράφοι στην οθωμανική Τουρκία. Έζησαν, εργάστηκαν και μεγάλωσαν τις οικογένειές τους στις πόλεις της Ανατολίας Σεβάστεια (Σίβας), Μερζιφούντα, Σαμψούντα και στις γύρω κοινότητες. Αυτή η ιστορία ξεκινάει στη δεκαετία του 1870, παρακολουθώντας τη ζωή των Ντιλντιλιάν κατά τις τελευταίες δεκαετίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας αλλά και μετά. Για πάνω από τριάντα χρόνια, εργάστηκαν ως επίσημοι φωτογράφοι του Κολλεγίου Ανατόλια, του αμερικανικού ιεραποστολικού σχολείου όπου φοιτούσαν Αρμένιοι και Έλληνες της περιοχής.
Η ρήξη που δημιούργησε η Γενοκτονία των Αρμενίων και η τελική εξορία της οικογένειας από την πατρίδα τους παίζουν κεντρικό ρόλο σε αυτή την ιστορία. Εκατοντάδες χιλιάδες επιζώντες Αρμένιοι και Έλληνες αναγκάστηκαν να εξοριστούν μεταξύ 1922 και 1923. Τα επιζώντα μέλη της οικογένειας ξαναέφτιαξαν  τη ζωή τους στις νέες τους πατρίδες, την Ελλάδα, τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά δεν ξέχασαν ποτέ τη ζωή που άφησαν πίσω τους. Συνέχισαν να διηγούνται τις ιστορίες τους, να μοιράζοντας τις εικόνες και τα όνειρα της χαμένης αρμενικής πατρίδας τους.
Η έκθεση βασίζεται στο αρχείο της οικογένειας Ντιλντιλιάν, το οποίο αποτελείται από χιλιάδες φωτογραφίες, γυάλινα αρνητικά, σχέδια, έργα τέχνης, έγγραφα, επιστολές και οικογενειακά κειμήλια καθώς και 70 φωτογραφίες και τεκμήρια της συλλογής του Τμήματος Βιβλιοθηκών και Αρχείων του Κολλεγίου Ανατόλια.
Η έκθεση, που παρουσιάζεται στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού έως τις 11 Φεβρουαρίου 2024, αποτελεί συνδιοργάνωση του MOMus-Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και του Κολλεγίου Ανατόλια, με την υποστήριξη του Επίτιμου Προξενείου της Αρμενίας στη Θεσσαλονίκη και της Αρμενικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια: Armen Marsoobian, Ιωάννης ΜότσιανοςΤο ταξίδι με το πλοίο S.S. Belgravia με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Φωτογραφική συλλογή οικογένειας Ντιλντιλιάν

 

Η  ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ ΝΤΙΛΝΤΙΛΙΑΝ ΚΑΙ Η ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΟΥΣ

1.Αργυρώ Μποζώνη: «Η ιστορία μιας σπουδαίας οικογένειας Αρμένιων φωτογράφων»LIFO

2. Γιώτα Μυρτσιώτη: «Ο Πόντος, το Ανατόλια, οι Ντιλντιλιάν »| Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Βιβλία του 2024: Είκοσι τρεις προτάσεις για όλα τα γούστα από το Inside Story

Βιβλία του 2024 23 προτάσεις για όλα τα γούστα. Μαζί με τα 10 καλύτερα βιβλία του 2024 , σύμφωνα με τη Washington...