Δευτέρα, Ιανουαρίου 31, 2022

Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη συλλογή Κρασάκη στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

 https://pinakothiki-chania.gr/wp-content/uploads/2021/10/afisa-krasaki.jpg

Η Ελλάδα μετά την επανάσταση – Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη συλλογή Κρασάκη

Η Ελλάδα μετά την επανάσταση
Καλλιτεχνικοί θησαυροί από τη συλλογή Κρασάκη

167 από τα 1.500 έργα τέχνης της Συλλογής Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη, ταξίδεψαν από την Κολωνία της Γερμανίας και παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην γενέτειρα του συλλέκτη Μιχάλη Κρασάκη, την Κρήτη και ειδικότερα στην Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων.

Φορέας: Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Διάρκεια: 30 Oκτωβρίου 2021- 30 Μαρτίου 2022

Τη μεγαλύτερη διοργάνωση που πραγματοποιείται στην Κρήτη στο πλαίσιο των εορτασμών από τα 200 χρόνια της κήρυξης της Ελληνικής Επανάστασης ετοιμάζεται να φιλοξενήσει η Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων παράλληλα με τους χώρους του Φιλολογικού Συλλόγου «Ο Χρυσόστομος». Πρόκειται για τους άγνωστους στο ευρύ κοινό καλλιτεχνικούς θησαυρούς της Συλλογής Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη, που αποτελούν και το αποκλειστικό υλικό της έκθεσης Η Ελλάδα μετά την ΕπανάστασηΚαλλιτεχνικοί Θησαυροί από τη Συλλογή Κρασάκη”. Η διοργάνωση τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, η οποία και θα εγκαινιάσει την έκθεση στις 30 Οκτωβρίου 2021

Σπάνια έργα ζωγραφικής και γλυπτικής, λιθογραφίες και σχέδια, χρηστικά αντικείμενα, ρολόγια και φορεσιές, όπλα και εκδόσεις συνθέτουν την έκθεση “Θησαυροί της μετεπαναστατικής Ελλάδας – Συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη”. Πρόκειται για υλικό που προέρχεται από την πλούσια ιδιωτική συλλογή του ζεύγους Κρασάκη με έδρα στη Γερμανία και η οποία για πρώτη φορά στις πέντε και πλέον δεκαετίες από τη σύστασή της παρουσιάζεται δημοσίως και μάλιστα στη γενέτειρα του συλλέκτη και δημοσιογράφου της Deutche Welle, Μιχάλη Κρασάκη, την Κρήτη.

Η έκθεση αποτελεί ένα εντυπωσιακό ψηφιδωτό όπου η πορσελάνη συναντά τον ορείχαλκο, το λάδι συμπορεύεται με το πενάκι, το ύφασμα “συνομιλεί” με το μέταλλο και οι δημιουργίες εικαστικών, εικονογράφων και τεχνιτών δημιουργούν τη συνολική εικόνα. Μια εικόνα που δεν εστιάζει μόνο στην Κρήτη και την εμπλοκή της στην Επανάσταση, αλλά με το περιεχόμενό της, που καλύπτει πολλές διαφορετικές πτυχές της επαναστατικής και μετεπαναστατικής περιόδου, αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.

Τη γενική επιμέλεια της έκθεσης έχει ο ζωγράφος, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης και Aντιπρόεδρος της Πινακοθήκης Χανίων, Δημήτρης Ανδρεαδάκης.

Συνοδεύεται δε, από πλούσια εικονογραφημένο κατάλογο 400 σελίδων (στα ελληνικά, αγγλικά και γερμανικά) με κείμενα της συγγραφέως Κατερίνας Σχινά, του συγγραφέα και δημοσιογράφου Νίκου Ψιλάκη, του ιστορικού τέχνης και επιμελητή των συλλογών του Ελληνικού Κοινοβουλίου Θοδωρή Κουτσογιάννη και του ιστορικού-ερευνητή Ευτύχη Τζιρτζιλάκη.

 


 

 https://www.spoudazo.gr/media/k2/items/cache/daf552acf2bbbfcbbc724b2e098faceb_L.jpg


Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων - Municipal Art Gallery of Chania |

ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΛΥΤΡΑΣ

Προσωπογραφία της βασίλισσας Όλγας, 1867

Ελαιογραφία σε καμβά, 123,5 x 70,5 εκ. Υπογραφή: Ν. Λύτρας. Στο αυθεντικό βασιλικό κάδρο. Μνημειακό ολόσωμο πορτραίτο της νεαρής Όλγας, φιλοτεχνημένο το 1867

 


 

 

ALEXANDRE MARIE COLIN

Κρητικός Αγωνιστής, 1827

Ελαιογραφία σε μουσαμά, 31,5 x 24 εκ. Υπογραφή και χρονολογία: A. Colin 1827 (κάτω δεξιά)

 


 

 

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Π. ΒΡΥΖΑΚΗΣ

Νεαρή Ελληνίδα, π. 1865 Ελαιογραφία σε καμβά, 45,5 x 38 εκ. υπογραφή: Θ.π.Βρυζάκης

 


 

WASSILI DMITRIJEWITSCH POLENOW

Άποψη του Παρθενώνα με το Ερέχεθειο, π. 1882

Ελαιογραφία σε καμβά, 70 x 105 εκ. υπογραφή: Polenow (κάτω δεξιά)

 


 

 

LUDWIG KÖLLNBERGER

Έλληνες και Βαυαροί στρατιώτες σε ώρα ανάπαυλας, 1834

Υδατογραφία σε καφετί χαρτί, επικολλημένη σε χαρτόνι, 15 x 17,5 εκ.

Πρόκεται για μία από τις πέντε πρωτότυπες υδατογραφίες του Ludvig Köllnberger και τις μοναδικές σε ιδιωτική συλλογή (εκείνες που φυλάσσονται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών είναι αντίγραφα). Θεωρούνται σπουδαία εικαστικά ντοκουμέντα της Ελλάδας κατά τα πρώτα χρόνια της ανεξαρτησίας.

 


 

Ασημένιο Κρητικό Γιαταγάνι 1796, μήκους 65 εκ.

Με χρυσές καλλιγραφίες στη λάμα (και στις δύο όψεις), χρονολογημένο „1211“ (=1796), η λαβή από ορείχαλκο με πλούσιο διάκοσμο, το θηκάρι από μασίφ ασήμι με κάστρα, πολιτείες, τρόπαια, πλοία, μυθικά όντα και άνθη. Σπανιότατο, υπέροχο ασημένιο γιαταγάνι της Κρήτης. Το περιεχόμενο της εγχάρακτης οθωμανικής επιγραφής στη μία όψη είναι:
هنسناحبسایهدلد ]کرگστکرسهدلاقاچب۱۲۱۱ (bıçakeldegerekdildeyasübhânsene 1211) που στα ελληνικά μεταφράζεται: στο χέρι κάποιου θα πρέπει να ́ναι το μαχαίρι, στη γλώσσα του Ω, ́υψιστε!Έτος 1211 (χριστιανική ημερομηνία: 1796).
Στην άλλη όψη της λάμας χαραγμένη η φράση: mashallah – «το Θέλημα του Θεού».

 


 

Χρυσοκέντητο Γιλέκο

Κεντητό με χρυσοκλωστή σε κόκκινο βελούδο με πλουσιότατο διάκοσμο με ροζέ φόδρα από μετάξι. Σφραγίδα ραφείου στη φόδρα: Lazzaro Ceffa 19 Set. 1897 Certificate Montenegro.

 


 

Έφιππος πολεμιστής

Eπιτραπέζιο ωρολόγιο από επιχρυσωμένο μπρούτζο, το άλογο από ασήμι 64 × 40 × 13 εκ

 


 

Ασημένια φιλιγκράν καρφίτσα στήθους, π. 1810

Σπάνια γιαννιώτικη καρφίτσα με εξαίρετο φιλιγκράν διάκοσμο. Επίχρυση με διακοσμητικούς περίτεχνους ρόδακες, επτά πολύχρωμες πέτρες, με κρεμαστό συρματερό στο κάτω μέρος, στη μέση το κρεμαστό φλουρί έχει αντικατασταθεί από κέρμα μίας χάλκινης δραχμής.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Τάσος Καλούτσας - ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (Διήγημα) -Μια προσέγγιση

 Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΩΣ ΛΙΠΑΣΜΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΩΣ ΕΜΠΟΔΙΟ ΣΤΟ ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ   Το  διήγημα του Τάσου Καλούτσα που αναρτούμε συμπυκνώνει βασικά χαρακ...