Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΓΗΡΑΙΑΣ ΚΥΡΙΑΣ
ΜΙΑ ΤΡΑΓΙΚΗ ΚΩΜΩΔΙΑ
Μια δισεκατομμυριούχος γηραιά κυρία επιστρέφει στη χρεοκοπημένη πατρίδα της, τη φανταστική γερμανική πόλη Γκίλεν, και είναι πρόθυμη να προσφέρει στους κατοίκους ένα τεράστιο χρηματικό ποσό υπό τον όρο να διαπραχτεί ο φόνος του παλιού εραστή της , που την εξανάγκασε να φύγει από την πόλη και να στραφεί στην πορνεία , προκειμένου να ζήσει το παιδί που γεννήθηκε από τη σχέση τους.
Οι αρχές και οι κάτοικοι της πόλης αρχικά απορρίπτουν ως αποκρουστική την πρόταση της γηραιάς κυρίας , που αντιβαίνει στις αξίες του ανθρωπισμού και τις χριστιανικές τους αρχές. Στη συνέχεια όμως αρχίζουν να βλέπουν διαφορετικά την πρότασή της, αποδεικνύοντας ότι πάνω από αρχές και αξίες βρίσκονται το συμφέρον και η απληστία, δύο πανίσχυρα ένστικτα, ικανά να μεταμορφώνουν όλους τους ανθρώπους σε άπληστους φονιάδες.
Τελικά, η "Επίσκεψη" αποδεικνύεται ότι δεν είναι ένα απλό θεατρικό έργο ηθών , αλλά μια εφιαλτική αλληγορία της πανίσχυρης επίδρασης του χρήματος πάνω στους ανθρώπους .
Φρήντριχ Ντύρενματ - Βικιπαίδεια
Άσπλαχνος μοραλίστας και σατιρικός, απόγονος του Αριστοφάνη και του
Πλαύτου, του Μολιέρου, του Νεστρόυ, του Ζιροντού, του Πιραντέλλο του
Βέντεκιντ και του Ουάϊλντερ, ο Φρήντριχ Ντύρενματ γίνεται κριτικός του κοινωνικού του συνόλου
σε μεγάλη κλίμακα. Γι' αυτόν η κοινωνία δεν είναι ένας κύκλος ορισμένων
προνομιούχων τάξεων αποκλειστικά, ή ενός παραδοσιακά γνωστού τρόπου
ζωής: Κατά τη γνώμη του η κοινωνία αποτελείται από ανθρώπους που ζουν
σύμφωνα με τον ίδιο κανόνα ή βρίσκονται κάτω από το ίδιο βάρος της
ανατολής ενός καινούργιου πολιτισμού. Η κοινωνική κριτική του είναι μια
κριτική κουλτούρας.Διαθέτει όλα τα μέσα της σάτιρας, του γκροτέσκο, της παρωδίας και της ειρωνείας και ξαφνικά του μεταφυσικά γενάμενου τραγικού. Η παραβολή του «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» συγκαταλέγεται στα πιο σημαντικά έργα κοινωνικής κριτικής του καιρού μας.
Στο δοκίμιο του «Προβλήματα του θεάτρου» (1955) δηλώνει ότι σήμερα η κωμωδία είναι η μοναδική σκηνική φόρμα, μέσα από την οποία επιτυγχάνεται το τραγικό στοιχείο, όπως και στον Σαίξπηρ. Με τα έργα του δεν επιθυμεί να δώσει «την πάρα πολύ φτηνή παρηγοριά» ούτε πολύ περισσότερο, να πει την αλήθεια με την περιπέτεια» και δεν θέλει καθόλου μα καθόλου «να κάνει το κοινό του να θυμώσει». Γνωρίζει το «παράλογο» αυτού του κόσμου δεν απογοητεύεται όμως «γιατί, ακόμη και λιγοστές πιθανότητες αν έχουμε να τον σώσουμε -ο θεός ας μας ελεεί γι' αυτό- θα μπορούσαμε να τον αντιμετωπίζουμε ακόμη...» [...] (Από την έκδοση)
Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας - Βικιπαίδεια
Θεατρική Ομάδα Τρίπολης
Σκηνοθεσία: Γεωργία Δάλκου
Σοφία Αντωνοπούλου: Κλαίρη Τσαχανασιάν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου