Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 29, 2014

O επίμονος συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας

O επίμονος συλλέκτης και η νέα εποχή

2090


(Έκθεση:Ζωγραφική ΙΙΙ

(2000-2015)

από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Φρυσίρα).

  Γιάννης  Ν. Μπασκόζος
Πηγή: ο αναγνώστης, 28 Σεπτεμβρίου, 2014  

Η αναπαραστατική ζωγραφική στην αρχή του αιώνα μας, μέσα από τη ματιά του επίμονου  συλλέκτη Βλάση Φρυσίρα εκτίθεται στο Μουσείο Φρυσίρα (Μουσείο Φρυσίρα - Frissiras Museum)
στην Πλάκα από Τρίτη 1η Οκτωβρίου. Τον αποκαλώ «επίμονο » γιατί όλα αυτά τα χρόνια επέμενε με πείσμα να στηρίζει, να αγοράζει και να προβάλλει την αναπαραστατική ζωγραφική σε μια εποχή όπου αυτή είχε παραδοθεί στην χλεύη των διάσημων επιμελητών, κάποιων καθηγητών και πολλών media.
Η έκθεση αυτή αποτελεί το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας που ξεκίνησε το 2012, εξετάζοντας την εικόνα της αναπαραστατικής ζωγραφικής στην Ελλάδα και την Ευρώπη τις δυο εικοσαετίες  60-80 και 80-2000 και τώρα την πρώτη δεκαπενταετία  του 21ου αι.
Μπορούμε να πούμε ότι η έκθεση αυτή εκπροσωπεί τις τάσεις της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα; Ο επιμελητής της έκθεσης Θανάσης Μουτσόπουλος αναφέρει ότι σε μια τέτοια έκθεση οι προσδοκίες είναι πολλές αλλά «λίγα στοιχεία δηλώνουν κάτι τέτοιο». Και συμπληρώνει: Κάτι που διαφοροποιεί αυτή τη δεκαετία από την προηγούμενη είναι η ριζική υποχώρηση του φαινομένου της New British Art που κυριάρχησε την τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα και η μεταστροφή του συλλέκτη που τη δημιούργησε προς τη ζωγραφική. Άρα, η ζωγραφική εμφανίζεται ενισχυμένη και στο προσκήνιο, όσο περίπου πριν είκοσι χρόνια. Η άλλη μεγάλη αλλαγή θα είναι η υποχώρηση (αν όχι η εξαφάνιση) του μοντέλου του καλλιτέχνη-σουπερστάρ. Οι τελευταίοι τέτοιοι που γνωρίσαμε ήταν ο Βρετανός Damien Hirst ή ο Ιάπωνας Takashi Murakami, και από τότε δεν διαφαίνεται μια νέα επανάληψη.

 Ο Βλάσης Φρυσίρας. Στο γραφείο του.
Ο συλλέκτης Βλάσης Φρυσίρας στο σπίτι του (Photo: Έθνος)

Ο Θανάσης Μουτσόπουλος υπερασπιζόμενος την αναπαραστατική ζωγραφική θα πει: « Η ζωγραφική αναπαράσταση από τη μια έχει δεχτεί ήδη πολλαπλά βλήματα, όμως σήμερα αποκαθηλώνονται και τα νεότερα μέσα της φωτογραφίας ή του βίντεο, όχι για το παρωχημένο των απόψεών τους, αλλά για το άυλο του χαρακτήρα τους. Αυτά φυσικά συμβαίνουν σε μια εποχή όπου  το μέσον δεν έχει παρά μια και μόνον επιλογή: να επανεφευρεθεί εξ αρχής (ή έστω, από ένα σημείο) για να σταθεί πειστικά απέναντι στο πανηγύρι των media, της ποπ μουσικής και, φυσικά, του κινηματογράφου. Με άλλα λόγια να σταθεί, να ζήσει σε μια αυτόνομη κατάσταση, μακριά από τη ναφθαλίνη των μουσείων και το (αβάσταχτο) βάρος του παρελθόντος και της ιστορίας (από τα οποία καταπιέζονται πολύ λιγότερο τα media, η ποπ μουσική ή ο κινηματογράφος). Φυσικά, σήμερα η ζωγραφική θα έπρεπε να βρίσκεται σε προνομιακή θέση απέναντι στην εμπορική κατάρρευση των άλλων εικαστικών μέσων, του βίντεο, των εγκαταστάσεων ή της φωτογραφίας, καθώς και της διευρυμένης τους κρίσης (η εννοιακή τέχνη, γι’ άλλη μια φορά στην ιστορία της, κινδυνεύει να γίνει αντικείμενο χλεύης και γελοιογραφίας λόγω των εκκεντρικοτήτων της)».
Η έκθεση που αποτελείται από έργα της Συλλογής Φρυσίρα στηρίζεται σταθερά στην ελληνική δημιουργία , με ζωγράφους που εκπλήσσουν όχι με την εφευρετικότητά τους αλλά με την τόλμη και την φαντασία που ναδύουν τα έργα τους. Πλάι τους εκτίθενται πολλοί ευρωπαίοι, αμερικανοί ιρανοί, ασιάτες και άλλοι εικαστικοί   που εκπροσωπούν τις πιο σύγχρονες τάσεις στον εικαστικό χώρο σήμερα όπως το καλλιτεχνικό ζευγάρι Daryoush Asgar (ιρανικής καταγωγής) και η αυστριακή Elisabeth Gabriel  ή ο Herman Levente  και ο Axel Pahlavi   ενώ δεν μπορείς να μη σταθείς στα έργα των Ανδρέα Κοντέλλη, Αχιλλέα Παπακώστα, Ντανιέλας Σταματιάδη κ.ά,


Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:

Asgar/ Gabriel, Bisky Norbert, Μπήτσικας Ξενοφών, Μποβιάτσου Λαμπρινή, Brann Renaud, Djurdjevic Biljana, Γιανναρούδης Κώστας, Hahn Adam Raphael, Κατσιπάνος Θεόφιλος, Komu Riyas, Κοντέλλης Ανδρέας, Κουρκούβελος Γιώργος, Κρυσταλλά Ασπασία, Ksiazek Bogumil, Λάλας Θανάσης, Λαμπρινίδης Παναγιώτης, Leglise Frederic, Lellouche Brice, Levente Hermann, Loutz Frederique, Luan Xo Jie, Maciejowski Marcin, Μιχαλακοπούλου Ελένη, Μελανίτης Γιάννης, Μερτίλης Άρης, Pahlavi Axel, Παπακώστας Αχιλλέας, Πλέσσας Κώστας, Πλοιαρίδης Βαγγέλης, Πανταζής Δημήτρης Pouyandeh Nazanin, Rabus Leopold, Σαρασσίτης Δημήτρης, Shi Xiang, Siebert Uta, Σπυρόπουλος Γιώργος, Σταματιάδη Ντανιέλα, Tift Andrew, Tinei Alexander, Todorovic Milos, Τζαμουράνης Δημήτρης, Βαρελάς Γιάννης, Βασμουλάκης Αλέξανδρος, Βαβυλουσάκης Κων/νος, Βερούκας Αλέξης, Wnek Grzegorz, Ξαφοπούλου Αλεξία.

***************
 
 Oil on canvas paintings by the art duo Asgar/Gabriel (Daryoush Asgar and Elisabeth Gabriel)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...