Τρίτη, Μαρτίου 22, 2011

ΟΤΑΝ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ....

ΟΤΑΝ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ...

Tου Θέμη Κοτσιφάκη , μέλους ΔΣ της ΟΛΜΕ
http://thekotsi.blogspot.com

Κυριακή 13-3-2011: Η μαύρη Κυριακή της Παιδείας. Όχι δεν είμαι προληπτικός. Αλλά η απόφαση του Υπουργείου  Παιδείας να συνενώσει 1933 σχολεία, καταργώντας τα 1056 από αυτά, καθώς και οι δηλώσεις της Υπουργού κας Διαμαντοπούλου πως αυτό είναι η αρχή, μόνο εφιαλτικά σενάρια μπορούν να σκιαγραφήσουν  για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Όλοι, ειδικοί και μη, συνειδητοποιούν πως δεν είναι «παιδαγωγικά» τα  κριτήρια που επέβαλαν τις συγχωνεύσεις - καταργήσεις των σχολείων, αλλά λογιστικά και οικονομικά. Η πολιτική του μνημονίου είναι η αιτία.
Παιδαγωγικές και εκπαιδευτικές όμως θα είναι και οι επιπτώσεις.
Ας δούμε μερικές:
·                     Η  δημιουργία μεγάλων σχολικών μονάδων  συμβάλλει  στην αποξένωση των μαθητών, των εκπαιδευτικών αλλά θα δυσκολέψει και την μεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία. Είναι χαρακτηριστικό πως οι πολυπληθείς σύλλογοι εκπαιδευτικών έχουν ως αποτέλεσμα να μην γνωρίζονται  καν μεταξύ τους οι διδάσκοντες. Οι σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών γίνονται απρόσωπες. Για όσους σχεδιάζουν επί  λογιστικού χάρτου τις συγχωνεύσεις των σχολείων, είναι αδύνατον να αντιληφθούν τι σημαίνει σχολική ζωή στο σύνολό της. Εκτός από επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα των μαθημάτων  που γίνεται μέσα  στην τάξη υπάρχει και το ανεπίσημο, το λεγόμενο «κρυφό» αναλυτικό πρόγραμμα στο σχολείο: οι αντιλήψεις, οι πρακτικές , οι κώδικες και οι κανόνες που διαμορφώνονται στο σχολείο, οι σχέσεις  των ανθρώπων, οι αξίες που υπαγορεύονται από τον τρόπο λειτουργίας του σχολείου,  η στήριξη που αισθάνονται πως έχουν (ή δεν έχουν) οι εκπαιδευτικοί στην άσκηση του έργου τους, το κοινωνικό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου κ.ά. Αυτά για τους λογιστές τους υπουργείου είναι «ψιλά», μα πάρα πολύ «ψιλά γράμματα»…
·                     Πολλές έρευνες, και του δικού μας Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, αναδεικνύουν  πως η συνάθροιση πολλών μαθητών και τα απρόσωπα σχολεία συμβάλουν στην αύξηση και την όξυνση των φαινομένων βίας που έτσι και αλλιώς έχουν κάνει αισθητή την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια ανάμεσα  στη νεολαία και τα σχολεία.  Η εφηβεία σήμερα είναι εκρηκτική, τα κοινωνικά προβλήματα, οι ρατσιστικές αντιλήψεις και οι αντιπαραθέσεις ομάδων  που εκδηλώνονται στους νέους, θέλουν τη «ζεστή» οικογενειακή ατμόσφαιρα του μικρού σχολείου για να αποκλιμακωθούν. Αλλιώς θα αναρωτιόμαστε σε λίγα χρόνια γιατί αυξάνει η βία στα σχολεία.
·                     Η αύξηση των μαθητών στην τάξη, παρά τις διακηρύξεις της Υπουργού Παιδείας, θα είναι μια ακόμη συνέπεια των συγχωνεύσεων-καταργήσεων, μιας και περισσότεροι μαθητές θα στοιβαχτούν στα σχολεία. Η  παραπέρα «αξιοποίηση» όλων των χώρων που διαθέτει ένα σχολείο, αποτέλεσμα της ανάγκης στέγασης του αυξημένου μαθητικού δυναμικού στα συγχωνευμένα σχολεία,  θα είναι σε βάρος όλων των άλλων αναγκαίων υποδομών που θα πρέπει να διαθέτει (όπως αίθουσα εκδηλώσεων, βιβλιοθήκη, εργαστήρια  κ.λπ).  Όλα αυτά θα υποβαθμίσουνπαραπέρα την εκπαιδευτική διαδικασία.
·                     Η αύξηση της μαθητικής διαρροής αλλά και η εσωτερική μετανάστευση  θα είναι μια ακόμα επίπτωση των συγχωνεύσεων των σχολείων, ιδιαίτερα σε περιοχές απομακρυσμένες. Οι οικογένειες των μαθητών θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε μεγαλύτερες πόλεις, ή αν αυτό είναι οικονομικά δυσβάσταχτο για την οικογένεια,  θα αναγκαστούν να διακόψουν τη φοίτηση των παιδιών τους, ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
·                     Η αναστάτωση και η εργασιακή ανασφάλεια που προκαλεί στους εκπαιδευτικούς η κατάργηση των οργανικών θέσεων που φέρνουν οι συγχωνεύσεις σχολείων, θα έχει και αυτή επίπτωση, μαζί με όλο το αρνητικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί με την γενικότερη πολιτική (μείωση δαπανών παιδείας, μείωση μισθών, στοχοποίηση των εκπαιδευτικών από την Υπουργό Παιδείας κ.λπ.) και θα  επηρεάσουν αρνητικά και σωρευτικά το όλο παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό κλίμα στο σχολείο.
Η κυβέρνηση δεν έχει δικαίωμα να κλείσει σχολεία για να πληρώνει τους δανειστές  και τις αγορές. (Το αναφέρει και η Επιτροπή Διεθνούς Δικαίου του ΟΗΕ στη 1613η συνάντησή της, 17-6-1980).
Η κυβέρνηση  κήρυξε την δημόσια εκπαίδευση σε διωγμό. Εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, η κοινωνία ολόκληρη οφείλει να υψώσει ασπίδα προστασίας για το δημόσιο σχολείο. Τώρα, γιατί  αύριο θα είναι αργά.

Δημοσιεύτηκε στον "Κόσμο του Επενδυτή" 
(Σάββατο, 19-3-11) 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...