Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 30, 2024

UEFA: ο κορυφαίος διαφημιστής του τζόγου

  Η bet365 γίνεται επίσημος παγκόσμιος συνεργάτης του UEFA Champions League


Champions League / Η «εισβολή» του στοιχήματος, η υποκρισία και το κοινωνικό κόστος

Γιάννης Τσεκούρας

Οι αλλαγές στη μορφή του UEFA Champions League αλλά και των υπόλοιπων ευρωπαϊκών διοργανώσεων (Europa και Conference), που τέθηκαν σε ισχύ από φέτος, έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης μεταξύ των φιλάθλων και των ειδικών.

Πλέον δεν υπάρχουν όμιλοι στην αρχή του τουρνουά, όπως παλαιότερα, αλλά ουσιαστικά ένα μίνι πρωτάθλημα. Κάθε σύλλογος έχει το εξατομικευμένο πρόγραμμα οκτώ αγώνων με οκτώ διαφορετικούς αντιπάλους: δύο σε κάθε γκρουπ, έναν εκτός έδρας, έναν εντός.

Οι σύλλογοι λοιπόν, κατά βάση της ευρωπαϊκής ελίτ, θα παλέψουν για να πάρουν μία από τις οκτώ πρώτες θέσεις που εξασφαλίζουν απευθείας πρόκριση, ή αν αποτύχουν ένα εισιτήριο για τα play-off, φτάνοντας από την 9η στην 24η θέση.

Champions League: Η συμφωνία με την bet365 και το πραγματικό πρόβλημα

Είναι λογικό λοιπόν η προσοχή να πέφτει σε αυτή την αλλαγή της μορφής των διοργανώσεων, τις οποίες είχαμε συνηθίσει αλλιώς, ωστόσο πολύ λιγότερα έχουν ειπωθεί και γραφτεί για μια σημαντική ανακοίνωση των προηγούμενων μηνών: ότι η bet365, μια μεγαλύτερες στοιχηματικές εταιρείες παγκοσμίως, είναι ο νέος επίσημος παγκόσμιος συνεργάτης του UEFA Champions League.

Η τριετής παγκόσμια συνεργασία καλύπτει χορηγία της διοργάνωσης των ανδρών, με προβολή της επωνυμίας σε πινακίδες LED περιμετρικά του αγωνιστικού χώρου, media backdrops τηλεοπτικών καναλιών και στα ψηφιακά κανάλια του UEFA Champions League. Το ποσό της συμφωνίας δεν έχει γίνει γνωστό, ωστόσο το κοινωνικό κόστος φαίνεται πως θα είναι αρκετά υψηλό.

Όπως υπογραμμίζει ο Robin Ireland, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, σε άρθρο του στο The Conversation, πρόσφατη μεγάλη έρευνα έδειξε πως η κλίμακα της βλάβης που προκαλείται από τα τυχερά παιχνίδια στο Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να είναι οκτώ φορές μεγαλύτερη από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 1,3 εκατομμύρια ανθρώπους που αντιμετωπίζουν τις αρνητικές επιπτώσεις του τζόγου.

Κατά βάση, η συγκεκριμένη δραστηριότητα βλάπτει τους άνδρες και τα άτομα νεαρής ηλικίας. Μάλιστα, περισσότεροι από ένας στους δέκα από όσους συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι είχαν σκεφτεί να αυτοκτονήσουν.

Όπως αναφέρει και το Πανεπιστήμιο του Yale, ο υπερβολικός τζόγος μπορεί να εξαντλήσει τα οικονομικά του ατόμου, να καταστρέψει τις προσωπικές και επαγγελματικές σχέσεις και να βλάψει την ψυχική υγεία του παίκτη.

Φυσικά, η Uefa δεν είναι ο πρώτος αθλητικός οργανισμός που εμπλέκεται με εταιρείες στοιχημάτων. Οι χορηγίες από εταιρείες τυχερών παιχνιδιών αυξήθηκαν ραγδαία στην αγγλική Premier League, παρά τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις της στη δημόσια υγεία.

Η συμφωνία με την bet365, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων δωρεές εισιτηρίων για τους οπαδούς. Πρόκειται για μια αντιγραφή της τακτικής που χρησιμοποιείται για την προώθηση του τζόγου και την εμπλοκή των οπαδών στην Premier League.

Η εταιρεία δήλωσε φυσικά ότι είναι ευχαριστημένη με τη συνεργασία. Σύμφωνα με την Uefa, 1,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι παρακολουθούν το Champions League και οι χορηγοί με βαθιές τσέπες συχνά επιθυμούν να εμπλακούν με το κοινό του ποδοσφαίρου, το οποίο όπως καταλαβαίνουμε είναι εξαιρετικά ευρύ.

Εν τω μεταξύ, η Uefa, όπως αναφέρει το άρθρο, η οποία είχε έσοδα 4,3 δισεκατομμυρίων ευρώ (3,6 δισεκατομμύρια λίρες) την περίοδο 2022-2023, κυρίως από την πώληση δικαιωμάτων μετάδοσης, πρέπει να συνεχίσει να βγάζει χρήματα. Και η bet365 μπορεί να προσφέρει πολλά από αυτά. Το αφεντικό της εταιρείας, η Ντενίζ Κόουτς, φέρεται να είναι η πλουσιότερη γυναίκα στη Βρετανία.

Το συγκεχυμένο μήνυμα για τον τζόγο

Γενικότερα, το επαγγελματικό ποδόσφαιρο φαίνεται να παρουσιάζει ένα συγκεχυμένο μήνυμα σχετικά με τον τζόγο. Μπορεί κανείς να το χαρακτηρίσει και υποκριτικό βέβαια. Γιατί ενώ η Uefa συνεργάζεται με την bet365, η Premier League θα απαγορεύει στους συλλόγους να έχουν χορηγούς τυχερών παιχνιδιών στο μπροστινό μέρος των φανελών των παικτών από τη σεζόν 2026-2027.

Αξίζει να σημειωθεί πως οι στοιχηματικές εταιρείες αντιπροσώπευαν το 35% των συμφωνιών με τις ομάδες της Premier για διαφημίσεις στο μπροστινό μέρος της φανέλας, αναφορικά με την σεζόν 2023-2024, ενώ επτά ομάδες συνολικά είχαν συμφωνίες με στοιχηματικές (Μπόρνμουθ, Άστον Βίλλα, Μπρέντφορντ, Μπέρνλι, Έβερτον, Φούλαμ, Γουέστ Χαμ). Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα κινηθούν στο μέλλον, ενόψει της απαγόρευσης που θα τεθεί σε ισχύ.

Παρόμοιες απαγορεύσεις συναντάμε στη Serie A (Ιταλία) από το 2019 και στη La Liga (Ισπανία) από το 2021. Και ενώ η απαγόρευση είναι καλοδεχούμενη, αντιπροσωπεύει μόνο ένα μικρό μέρος της διαφήμισης τυχερών παιχνιδιών που διαποτίζει πλέον το ποδόσφαιρο.

Ενδεικτικό είναι πως υπάρχουν και περιπτώσεις, όπως ο επιθετικός Ivan Toney, στον οποίο επιβλήθηκε οκτάμηνος αποκλεισμός από την ποδοσφαιρική ομοσπονδία τον Μάιο του 2023 για παραβίαση των νόμων περί τυχερών παιχνιδιών, και στη συνέχεια επέστρεψε να παίξει για την Brentford FC με το «Hollywoodbets» κολλημένο στο μπροστινό μέρος της φανέλας του.

Έτσι, φαίνεται περισσότερο από κάθε άλλη περίοδο πως ο τζόγος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του αθλητισμού.

Για παράδειγμα, αξίζει να αναφέρουμε πως η Betano, στοιχηματική εταιρεία από τη Γερμανία, ήταν ο συνεργάτης της Uefa για το τουρνουά Euro 2024 των ανδρών, ενώ ανακοινώθηκε ως χορηγός για τις διοργανώσεις Europa και Europa Conference.

«Τζογαροποίηση» του αθλητισμού;

Δεδομένων των παραπάνω, δεν είναι υπερβολική η άποψη που διατυπώνουν πλέον αρκετοί, ότι οδηγούμαστε σε αυτό που περιγράφεται ως η «τζογαροποίηση» του αθλητισμού (gamblification of sport), η οποία περιλαμβάνει μια πολύπλευρη στρατηγική, η οποία στοχεύσει στη δημιουργία μιας συναισθηματικής σύνδεσης μεταξύ του αθλητισμού και του τζόγου. Ουσιαστικά, στοχεύει στο να ενσωματώσει τον τζόγο σε μια συγκεκριμένη κουλτούρα, έτσι ώστε προφανώς οι εταιρείες να βγάζουν ολοένα και περισσότερα χρήματα.

Περιλαμβάνει την προώθηση της ιδέας ότι το στοίχημα αναφορικά με αθλητικές διοργανώσεις είναι διασκεδαστικό, όπως κι ότι προσθέτει μια ευχαρίστηση/ενθουσιασμό στους φιλάθλους που παρακολουθούν κάποιο αθλητικό γεγονός, ωθώντας με αυτό τον τρόπο σε συγκεκριμένες καταναλωτικές συμπεριφορές.

Εκμεταλλεύεται το γεγονός ότι όποιος έχει τηλέφωνο, διαθέτει ουσιαστικά ένα κινητό πρακτορείο στοιχημάτων στην τσέπη του, επιτρέποντάς του να στοιχηματίζει ανά πάσα στιγμή για τα πάντα, από το τελικό σκορ του αγώνα μέχρι το χρόνο του πρώτου κόρνερ.

Ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως, σύμφωνα με παλαιότερα στοιχεία, το 80% των εσόδων της εταιρείας προερχόταν από αυτό που ονομάζεται «in-play betting», δηλαδή στοιχήματα που γίνονται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και όχι πριν.

Επίσης, υποτίθεται πως τόσο η Uefa όσο και η bet365 προωθούν την έννοια του «υπεύθυνου τζόγου». Όπως τονίζει ωστόσο ο Robin Ireland, πρόκειται για παραπλανητικό όρο, αφού τα τυχερά παιχνίδια ενέχουν κίνδυνο ούτως ή άλλως, ενώ ουσιαστικά επιρρίπτεται η ευθύνη αποκλειστικά στο άτομο για προβλήματα που μπορεί να προκύψουν λόγω της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Εάν για παράδειγμα εθιστεί, τότε θα φταίει το ίδιο που δεν έπαιξε «υπεύθυνα». Ατομική ευθύνη…

«Εν τω μεταξύ, η Uefa ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιεί την προβολή και τη δημοτικότητα του ποδοσφαίρου για την προώθηση της υγείας και της ευεξίας. Στην πραγματικότητα, το διοικητικό όργανο του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου συμβάλλει πλέον ενεργά στα κέρδη από τον τζόγο – ενώ υπάρχει ο κίνδυνος της αύξηση της βλάβης από τον τζόγο μεταξύ των αφοσιωμένων οπαδών του αθλήματος», καταλήγει με νόημα το άρθρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...