Η Ολυμπιάδα, η woke κουλτούρα, η εκκλησία - Ο νέος διχασμός
Οι ακροδεξιές πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις, έχουν βρει έναν νέο εχθρό, για την κοινωνία σε Ευρώπη και Αμερική, την Woke κουλτούρα
Τα όσα συμβαίνουν με αφορμή την τελετή έναρξης της Ολυμπιάδας στο Παρίσι, αναδεικνύουν τον νέο διχασμό στις δυτικές κοινωνίες. Μία σκηνή της τελετής, η οποία θέλησε να συμβολίσει την συμμετοχή όλων των ανθρώπων στην κοινωνία, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων από την Καθολική Εκκλησία, από το κόμμα της Λεπέν, από εταιρείες δωρητών και φυσικά από το κόμμα του Τράμπ.
Τα βέλη στρέφονται κατά της... woke κουλτούρας, «η οποία διαβρώνει την δυτική κοινωνία, αρχές και αξίες». Ένας νέος συντηρητισμός ανατέλλει, βρίσκοντας άλλοθι σε ένα κίνημα υπέρ δικαιωμάτων, όσο και αν υπάρχουν υπερβολές, στα αιτήματα ή στην έκφραση τους. Το θέμα είναι ότι οι συντηρητικές δυνάμεις ανακάλυψαν εχθρό, κάποια νέα διαβολική δύναμη.
Την επομένη της τελετής έναρξης της Ολυμπιάδας των Παρισίων, η καθολική εκκλησία της Γαλλίας με ανακοίνωσή της, εξέφρασε τη βαθιά λύπη της για τον «χλευασμό της Χριστιανοσύνης».
«Σκεφτόμαστε όλους τους Χριστιανούς σε όλες τις ηπείρους που έχουν πληγωθεί από αυτές τις σκηνές» σημείωνε η ίδια ανακοίνωση, κάνοντας λόγο για «ιδεολογικές προκαταλήψεις λίγων καλλιτεχνών».
Οι διοργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων ζήτησαν αμέσως «συγγνώμη» από Καθολικούς και άλλους Χριστιανούς που τυχόν προσβλήθηκαν από την παρωδία του διάσημου έργου του Λεονάρντο ντα Βίντσι "Μυστικός Δείπνος" κατά την τελετή έναρξης την Παρασκευή.
Το σκετς περιελάβανε 18 ερμηνευτές που πόζαραν πίσω από ένα μακρύ τραπέζι με παρόμοιο τρόπο όπως απεικονίζονται ο Ιησούς και οι 12 απόστολοι στον πίνακα του ντα Βίντσι. Ανάμεσα στους ερμηνευτές ήταν, drag queens, ένα τρανσέξουαλ μοντέλο και ένας γυμνός τραγουδιστής, που υποδυόταν τον θεό Διόνυσο, γεγονός που προκάλεσε την καταδίκη της Καθολικής Εκκλησίας.
Η πρώτη αντίδραση όμως ήρθε από την ανιψιά της Μαρίν Λεπέν, την ευρωβουλευτή Μαριόν Μαρεσάλ Λεπέν: «Παρακολουθώ την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων με τα παιδιά μου. Είναι δύσκολο να εκτιμήσω τις λίγες επιτυχημένες σκηνές, ανάμεσα στην αποκεφαλισμένη Μαρία-Αντουανέτα, το ζευγάρι που φιλιέται, τις drag queens, τον εξευτελισμό της Δημοκρατικής Φρουράς που αναγκάζεται να χορέψει με την Aya Nakamura και τη γενική ασχήμια των κοστουμιών και της χορογραφίας. Πρόκειται για μια απελπισμένη προσπάθεια να εξυμνήσει κανείς τις αξίες του αθλητισμού και την ομορφιά της Γαλλίας εν μέσω μιας τόσο χοντροκομμένης προπαγάνδας της Woke κουλτούρας», έγραψε.
Στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, ο Ρεπουμπλικανός πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, Μάικ Τζονσον χαρακτήρισε την αναπαράσταση «σοκαριστική και προσβλητική για τους Χριστιανούς ανά την υφήλιο, που παρακολούθησαν την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Ο πόλεμος κατά της πίστης και των παραδοσιακών αξιών μας δεν έχει όρια σήμερα. Αλλά γνωρίζουμε ότι η αλήθεια και η αρετή πάντα θα λάμπουν».
Είχαμε όμως και λογοκρισία εν έτει 2024, μιας τελετής έναρξης Ολυμπιάδας.
Η σκηνή που ο τραγουδιστής Φιλίπ Κατρίν ερμηνεύει σχεδόν γυμνός, ως άλλος θεός Διόνυσος το τραγούδι «Nu» θεωρήθηκε από αρκετές χώρες προσβλητική με αποτέλεσμα οι αντίστοιχοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς να προβούν σε λογοκρισία. Μεταξύ αυτών και ο αμερικανικός τηλεοπτικός κολοσσός NBC έκοψε σκηνές. «Σοκαριστήκαμε από τον χλευασμό του Θεού» είπαν οι αρμόδιοι.
Woke κουλτούρα: Πρόσχημα ή κίνδυνος;
Οι ακροδεξιές πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις, έχουν βρει έναν νέο εχθρό, για την κοινωνία σε Ευρώπη και Αμερική, την Woke κουλτούρα. Είναι σίγουρο ότι το χρειάζονται, είναι βέβαιο ότι και με αυτό τον τρόπο στοιχειοθετούν την κατάπτωση των αξιών, με ευθύνη κεντροδεξιών, δεξιών και αριστερών.
Ας δούμε όμως τι είναι η περίφημη woke κουλτούρα. Το θέμα αφορούσε για δεκαετίες τους μαύρους και τα δικαιώματα τους.
Όπως γράφουν πολλά Λεξικά και αναλυτές στις ΗΠΑ, ο όρος σήμερα χρησιμοποιείται από συντηρητικούς κύκλους ως ΟΜΠΡΕΛΑ, για να περιγράψουν προοδευτικές απόψεις, τις οποίες θεωρούν επικίνδυνες.
Η αλήθεια όμως είναι ότι ο όρος επινοήθηκε αρχικά από προοδευτικούς Μαύρους Αμερικανούς και χρησιμοποιήθηκε σε κινήματα φυλετικής δικαιοσύνης στις αρχές έως τα μέσα του 1900. Εξέφρασε αυτόν / αυτούς, που ξύπνησαν, που τα κατάφεραν να ξεφύγουν από την μιζέρια και την καταπίεση.
Το να «ξυπνάς» πολιτικά στην κοινότητα των Μαύρων σημαίνει ότι κάποιος είναι ενημερωμένος, μορφωμένος και έχει συνείδηση της κοινωνικής αδικίας και της φυλετικής ανισότητας.
Ένα τραγούδι διαμαρτυρίας ήταν η αρχή. Το «Scottsboro Boys» από τον Lead Belly τη δεκαετία του 1930, χρησιμοποίησε τον όρο.
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell ya what it all about
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell ya what it all about
I'm gonna talk to Joe Louis
And it all angered me
Don't even try to think about it
Alabama ree
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell ya all about
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell ya all about
I'm gonna tell all the colored people
Even the old nigga here
Don't ya ever go to Alabama
And try to live
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Gon' tell ya all about
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell ya all about
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell ya all about
I'm gonna tell all the colored people
Livin' in Harlem swing
Don't ya ever go to Alabama
Just try to sing
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Gon' tell ya all about
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell it all about
I'm gonna tell all the colored people
Livin' in Harlem swing
Don't ya ever go to Alabama
Just try to sing
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell what it's all about
Go to Alabama and ya better watch out
The landlord'll get ya, gonna jump and shout
Scottsboro Scottsboro Scottsboro boys
Tell what it's all about
Οι Scottsboro Boys ήταν εννέα μαύροι έφηβοι που κατηγορήθηκαν ψευδώς ότι βίασαν δύο λευκές γυναίκες σε ένα εμπορευματικό τρένο της Southern Railroad στη βόρεια Αλαμπάμα το 1931 σε μια υπόθεση που κράτησε δεκαετίες, σύμφωνα με το Εθνικό Μουσείο Αφροαμερικανικής Ιστορίας και Πολιτισμού.
Στην ηχογράφηση του τραγουδιού του Lead Belly αρκετά χρόνια μετά το περιστατικό, το «stay wake» προέτρεψε τους μαύρους Αμερικανούς να γνωρίζουν τις δυνατότητες ρατσιστικής βίας στον Νότο.
Τον όρο θυμήθηκαν στις ΗΠΑ, το 2014, με αφορμή το κίνημα Black Lives Matter. Οι διαδηλώσεις στο Φέργκιουσον του Μιζούρι εκείνη τη χρονιά έδωσαν στο φως τις κοινωνικές αδικίες και την αστυνομική βία που αντιμετώπισε η μαύρη κοινότητα μετά τον θανατηφόρο πυροβολισμό της αστυνομίας κατά του Μάικλ Μπράουν.
Κίνημα για όλα ή μια ιδιοτροπία των καιρών;
Γρήγορα όμως στα αιτήματα των μαύρων, κάτι από τον όρο woke, προστέθηκαν σχεδόν τα πάντα. Τα αιτήματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, των βίγκαν, των υπερασπιστών του περιβάλλοντος και κάθε άλλο αίτημα μικρότερης ή μεγαλύτερης κοινωνικής ομάδας που αισθάνεται καταπιεσμένη.
Πολλά από τα αιτήματα είναι υπερβολικά, εκφράζονται με τρόπο επιθετικό κατά κάθε πλειοψηφίας. Δεν μιλάμε για κίνημα με στόχους και σαφή προσανατολισμό.
Στην woke κουλτούρα εντάσσονται τα πάντα ή αποδίδονται τα πάντα. Το θέμα μπορεί κανείς να το ξεπεράσει ως μια ιδιοτροπία των καιρών. Θα μπορούσε να απασχολεί ελάχιστα. Όμως οι συντηρητικές δυνάμεις, ιδίως οι ακροδεξιές και εκκλησιαστικοί κύκλοι, το αναδεικνύουν σαν τον υπέρτατο κίνδυνο. Και είναι αυτό που μετατρέπει μια ιδιοτροπία των καιρών σε αντικείμενο αντιπαράθεσης συντήρησης και προόδου. Ή καλύτερα, κάποιοι θέλουν σώνει και καλά να αποτελέσει στοιχείο αντιπαράθεσης.
Είναι κάτι σαν τους... μπαχαλάκηδες στην
Ελλάδα. Οι οποίοι απειλούσαν την ασφάλεια των πολιτών. Όχι οι μαφίες,
όχι τα κυκλώματα δολοφόνων, αλλά οι... μπαχαλάκηδες. Ήταν μια
επιτυχημένη επιχείρηση δημιουργίας εχθρού, μακριά όμως από τους
αληθινούς εχθρούς.
Κάτι τέτοιο συμβαίνει και με την woke κουλτούρα.
Την... αντιπαράθεση θα την βρούμε μπροστά μας, όπως περίτρανα αναδείχθηκε με αφορμή την Ολυμπιάδα των Παρισίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου