María de los Remedios Alicia Rodriga Varo y Uranga
Πηγή: wikiart.org
- Born: December 16, 1908; Anglès, Spain
- Died: October 8, 1963; Mexico City, Mexico
- Nationality: Spanish, Mexican, Catalan
- Art Movement: Surrealism
- Field: painting
- Friends and Co-workers: Jacqueline Lamba
- Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Remedios_Varo
- Official site: www.remedios-varo.com
Η Remedios Varo Uranga ήταν μια από τις λίγες αναγνωρισμένες γυναίκες σουρεαλίστριες ζωγράφους του πρώτου μισού του 20ου αιώνα. Αψήφησε τον ανδροκρατούμενο καλλιτεχνικό κόσμο εκείνης της εποχής μέσω της μοναδικής και ιδιόμορφης προσέγγισής του Σουρεαλισμού. Τα θεμέλια για την αρχική της μορφή του σουρεαλισμού τέθηκαν νωρίς στην παιδική και εφηβική της ηλικία, τροφοδοτούμενη από ένα πολυπολιτισμικό υπόβαθρο και ανατροφή. Επίσης, μεγάλη επιρροή ήταν ο πατέρας της, ο οποίος της ενστάλαξε κάποιες βασικές αξίες, όπως η ένθερμη τελειομανία της και η ελευθερία της σκέψης, που αργότερα διαμορφώθηκε στο έργο της.
Ο πατέρας της , Βάρο, μηχανικός στο επάγγελμα, γαλούχησε τις καλλιτεχνικές δυνατότητες της κόρης του δίνοντάς της καθοδήγηση στην ανάπτυξη των τεχνικών δεξιοτήτων σχεδίασης. Άνοιξε επίσης την πόρτα στη ζωηρή φαντασία της χαρίζοντας της βιβλία φαντασίας και περιπέτειας. Επηρεασμένη με τεχνικό και φιλοσοφικό τρόπο από τον πατέρα της και πνευματικά από τη βαθιά θρησκευόμενη μητέρα της, η Βάρο διχάστηκε ανάμεσα στους δύο κόσμους. Ως εκ τούτου, βρήκε τον εαυτό της να παρασύρεται προς τον σουρεαλισμό και να τον υιοθετεί ως το στιλ, με το οποίο θα εξέφραζε τους αγώνες του εσωτερικού της κόσμου.
Στους πίνακές της, η Varo βρήκε ένα ασφαλές μέρος για να επαναστατήσει ενάντια στις καθολικές πρακτικές από τη μητρική της πλευρά, κάτι που η καλλιτέχνης βρήκε αρκετά περιοριστική. Συνδύασε μυστικιστικά όντα και ουτοπικές μηχανές μαζί για να γεννήσει το μοναδικό και μαγευτικό στιλ της. Η καλλιτέχνιδα υιοθέτησε τον μυστικισμό και τον αποκρυφισμό ως κύριο θέμα της, και απέρριψε τον χριστιανικό και θρησκευτικό συμβολισμό (τα ρεαλιστικά μοτίβα υπερρεαλιστών καλλιτεχνών της εποχής, όπως π.χ.Σαλβαδόρ Νταλί στο μεταγενέστερο έργο του,Μαξ Ερνστ ή Βίκτορ Μπράουνερ.
Μέσω της τέχνης της, η Varo εξέφρασε τις φεμινιστικές της πεποιθήσεις και την ανάγκη της να αντιταχθεί στην ανωτερότητα των ανδρών καλλιτεχνών εκείνης της εποχής. Τις δεκαετίες του 1920 και του 1930, οι γυναίκες ζωγράφοι δεν αναγνωρίζονταν πλήρως ως αληθινοί καλλιτέχνες από τους άντρες ομολόγους και ως εκ τούτου, η Varo και οι συνάδελφοί της σουρεαλίστριες προσπάθησαν να κερδίσουν μια θέση στο προσκήνιο σε μια σκηνή όπου κυριαρχούσαν οι άνδρες.
Καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας της, οι θεατές μπορούν να βρουν το επαναλαμβανόμενο μοτίβο της έγκλειστης γυναίκας - μια φυλάκιση των γυναικείων χαρακτήρων σε σκοτεινούς ή απομονωμένους χώρους, κρυμμένους από τον έξω κόσμο. Ένα άλλο σύμβολο που εμφανίζεται συνεχώς είναι το μισοφέγγαρο - ένα στοιχείο που συμβολίζει τη γυναικεία όψη, αλλά και τη σκιώδη και εσωστρεφή φύση του ζωγράφου, που προσπάθησε να κάνει τον θεατή να νιώσει πώς ήταν να είσαι γυναίκα καλλιτέχνης στις αρχές του 20ου αιώνα.
Οι τεχνικές της υπογραφής του Varo ήταν μια αντιπαράθεση στοιχείων, ένας καπνός (κοινή τεχνική των σουρεαλιστών καλλιτεχνών, όπως ο Wolfgang Paalen και ο Salvador Dali, που επιτρέπει στον ζωγράφο να φορτίζει τον καμβά με μια μυστικιστική ατμόσφαιρα), μια ουτοπική σύνθεση και χρήση ισορροπημένων χρώματα και αντιθέσεις.
Για να σηματοδοτήσει την παρουσία της σε έναν καμβά, η Varo έχτισε ανδρόγυνους χαρακτήρες με χαρακτηριστικά προσώπου που έμοιαζαν με τα δικά της. Αντιπαραθέτοντας τη φύση με τη μηχανή και τα συναισθήματα με τη λογική, η καλλιτέχνης έχτισε έναν πολυδιάστατο κόσμο όπου μπορούσε να εκφράσει πλήρως τις πολλαπλές πτυχές του εαυτού της, συνυφαίνοντας τη γυναίκα καλλιτέχνη, τον μυστικιστή, τον επιστήμονα και την πνευματική ύπαρξη σε ένα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου