Μαζί με τα δάση, πήραν φωτιά και οι μίζες: Τα κυκλώματα στην ενοικίαση πυροσβεστικών αεροσκαφών
Η επινοικίαση πτητικών μέσων αεροπυρόσβεσης ξεκίνησε και στην Ελλάδα την τελευταία εικοσιπενταετία όπως ήδη συνέβαινε σε ΗΠΑ - Καναδά - Αυστραλία - Τουρκία…
Το πολιτικό προσωπικό της χώρας γρήγορα μετέτρεψε την αναγκαιότητα μίσθωσης εναέριων πυροσβεστικών σε μπίζνα, ευκαιρία για άλλη μια «αρπαχτή», αυτή τη φορά πάνω από τα αποκαΐδια. Βασικός προμηθευτής ελικοπτέρων πυρόσβεσης, που τα επινοικίαζε στην Ελλάδα σε κάθε αντιπυρική περίοδο, υπήρξε τις δυο πρώτες δεκαετίες της νέας χιλιετηρίδας ο Κωνσταντίνος Δαφέρμος, ο οποίος στα στερνά του και πριν οδηγηθεί στη φυλακή για χρηματισμό πολιτικών προσώπων, με αφοπλιστικό χαμόγελο είχε καταθέσει στο δικαστήριο ότι «ο επιχειρηματίας χωρίς να λαδώσει το κρατικό γρανάζι, δεν μπορεί να κάνει καμία δουλειά».
Πόσοι και πόσοι εν ενεργεία πολιτικοί της συμπολίτευσης και της αντιπολίτευσης δεν είχαν διαβεί το κατώφλι του εκκεντρικού επιχειρηματία με τις λευκές κάλτσες και τα μαρμάρινα ακίνητα επί της Σταδίου στο γραφείο του και επί της Βασιλέως Γεωργίου πέριξ των ανακτόρων στο σπίτι του. Πόσοι και πόσοι πολιτικοί που κατείχαν θέσεις ευθύνης και έλαχε να συνεργαστούν με τον «Ασπρούλη» κατά τις αντιπυρικές περιόδους, δεν είδαν να φουσκώνουν τα πορτοφόλια τους… Άλλωστε, πώς συμβαίνει οι περισσότεροι εξ αυτών να απομακρύνονται από την πολιτική και εν συνεχεία επί σειρά ετών να διαβιώνουν ευκατάστατα χωρίς να εργάζονται;
Στην ελεύθερη αγορά όταν μια μπίζνα στέφεται με επιτυχία και διαφαίνεται ότι έχει μέλλον, σύντομα δημιουργείται ανταγωνισμός. Αυτό συνέβη και στην αεροπυρόσβεση. Στη πορεία, εκτός από τον Δαφέρμο, και άλλοι επιχειρηματίες ενεπλάκησαν στο άθλημα της επινοικίασης μέσων αεροπυρόσβεσης, καθώς και για τη συντήρησή του.
Η επινοικίαση μέσων αεροπυρόσβεσης καθίσταται πλέον κάθε χρόνο αναγκαίο κακό. Ωστόσο, υπάρχουν κυβερνήσεις – όπως η παρούσα – που επιδεικνύουν ιδιαίτερο ζήλο ως προς την επινοικίαση αλλά και την αγορά αεροπυροσβεστικών μέσων.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. από το 2019 σημειώνει τριπλή πρωτιά: Στον αριθμό μέσων που επινοικιάζει, στη δαπάνη για την πυρόσβεση αλλά και στις καμένες εκτάσεις. Αλήθεια, πώς τα καταφέρνει! Χρόνο με τον χρόνο όσο περισσότερα μέσα επινοικιάζει και όσο περισσότερα χρήματα δαπανά στο όνομα της αντιπυρικής προστασίας, τόσο μεγαλύτερες καταστροφές έχει;
Τι έχει ξοδέψει η κυβέρνηση Μητσοτάκη από το 2019
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, από το 2019 έως σήμερα, έχει επιδοθεί σ' ένα ράλι επινοικίασης εναέριων πυροσβεστικών μέσων δαπανώντας 650 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, παρ' ότι έχει τριπλασιαστεί ο αριθμός των επινοικιαζόμενων εναέριων μέσων και έχει επταπλασιαστεί το κόστος, κάθε χρόνο σημειώνεται νέο αρνητικό ρεκόρ 15ετιας καμένων εκτάσεων!
Για την επόμενη πενταετία η κυβέρνηση έχει ήδη υπογράψει συμβάσεις – μέσω της NSPA – για ενοικίαση πυροσβεστικών εναέριων μέσων συνολικού κόστους 400 εκατ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, επινοικιαστήκαν:
-
Οκτώ (8) ελικόπτερα τύπου Erickson (5-8 τόνους νερό)
-
Δεκατέσσερα (14) Bell (2,5 τόνους)
-
Πέντε (5) Kamov (4 τόνους)
-
Είκοσι (20) Air Tractor (1,2-2,5 τόνους)
Για τα επόμενα χρόνια το ετήσιο κόστος αεροπυρόσβεσης προβλέπεται να ξεπερνάει τα 130 εκατ. ευρώ.
Τι συμβαίνει με τα Air Tractor
Όμως, η πιο παράδοξη ιστορία είναι αυτή με τα Air Tractor. Από τις πρώτες μέρες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, το 2019, ουρανοκατέβατα εμφανίζεται στην Ελλάδα το «καρτέλ της φωτίας» με τα Air Tractor AT-802.
Το «καρτέλ της φωτιάς» είναι το σκάνδαλο διαφθοράς που συγκλονίζει την Ισπανία από το 2015 και αφορά στη μίσθωση εναερίων μέσων για δασοπυρόσβεση. Ο αρχικός υπολογισμός ζημίας του ισπανικού κράτους υπολογιζόταν σε περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, αποκαλύφθηκε ότι μια σειρά εταιρειών πώλησης και μίσθωσης αεροσκαφών είχαν σχηματίσει καρτέλ προκειμένου, επηρεάζοντας και δωροδοκώντας δημόσιους λειτουργούς και, έχοντας άμεση πρόσβαση στο Υπουργείο Εσωτερικών, να «μοιράζουν» τα έργα χωρίς ανταγωνισμό και ελέγχοντας τις τιμές.
Το καρτέλ είχε απλώσει τα δίχτυα του διεθνώς και είχε καταφέρει να ελέγξει, εκτός από την αγορά μίσθωσης εναερίων μέσων δασοπυρόσβεσης της Ισπανίας, και τις αγορές της Χιλής, της Πορτογαλίας, της Ιταλίας, του Ισραήλ, της Σλοβενίας, της Τουρκίας και της Κύπρου. Παράλληλα με την Ισπανία, έρευνα ξεκίνησε και στη Χιλή το 2017 που αφορούσε μισθώσεις εναερίων μέσων. Το 2020 επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 6,24 εκατ. δολαρίων και το 2023 το Ανώτατο Δικαστήριο της Χιλής καταδίκασε τις εταιρείες FAASA Chile Servicios Aéreos και τον Martínez Ridao σε πρόστιμο 1,7 εκατ. δολαρίων.
Μέχρι το 2019, η Ελλάδα ήταν από τις ελάχιστες χώρες της Μεσογείου, στην οποία δεν είχε διεισδύσει το «καρτέλ της φωτιάς». Τα μονοκινητήρια (κινητήρας ΡΤ6Α-67AG απόδοσης 1350 ίππων) ΑΤ-802F Fireboss της αμερικανικής Air Tractor πρωτοεμφανίζονται στην Ελλάδα προς επιενοικίαση το καλοκαίρι του 2021 με άνωθεν εντολή. Μέχρι επίσκεψη έκανε ο πρωθυπουργός για να καλωσορίσει την έλευσή τους. Αν και στις φωτιές του 2022 το Air Tractor δεν σημείωσε επιτυχίες επι του πεδίου, ο κυβερνητικός προπαγανδιστικός μηχανισμός συνέχιζε να το διαφημίζει.
Την ίδια χρονιά (2022) ξεκίνησε η διαβούλευση για την προμήθεια 36 νέων μονοκινητήριων αεροσκαφών σταθερής πτέρυγας με ελικοστρόβιλο κινητήρα σε αμφίβια διαμόρφωση συνολικού κόστους 144,9 εκατ. ευρώ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από την πρωτοβουλία NextGenerationEU της Ε.Ε. και στο πλαίσιο του «Ελλάδα 2.0 – Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», το ΕΣΠΑ 2021-2027 και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τον δανεισμό. Η συγκεκριμένη προκήρυξη θεωρήθηκε φωτογραφική για το αμφίβιο Air Tractor AT-802 Fire Boss.
Την επόμενη χρονιά 2023 ζητήθηκαν από την NSPA πάλι 20 αεροσκάφη και τελικά μισθώθηκαν 18 αεροσκάφη Air Tractors. Το κόστος μίσθωσης αυτών ανερχόταν σε 23.531.669 ευρώ. Από αυτά, 2.768.760 ευρώ ανατέθηκαν στην ισπανική εταιρεία PEGASUS AVIACION SA.
Στις 13 Νοεμβρίου του 2023, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, κ. Τουρνάς, υπέγραψε την απόφαση ανάθεσης στην NSPA για την παροχή μισθωμένων αεροσκαφών για τα επόμενα πέντε χρόνια. Σε αυτήν την απόφαση ζητήθηκε η μίσθωση 20 τέτοιων αεροσκαφών ετησίως (16 αμφίβια και 4 με τροχούς). Ο διαγωνισμός (MAR23003) αναρτήθηκε στην NSPA και, όπως ήταν αναμενόμενο, προσφορές υπέβαλαν και οι δύο ισπανικές εταιρείες (ΤΙΤΑΝ και PEGASUS).
Ποιος «συμμαθητής» σπρώχνει τα Air Tractors με το «καρτέλ της φωτιάς» στην Ελλάδα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου