Τρίτη, Αυγούστου 27, 2024

10 ΚΑΛΑ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΠΟΚΑΛΟΚΑΙΡΟ

 

Τα αστυνομικά του αποκαλόκαιρου 


του Μάρκου Κρητικού

 

10 καλά αστυνομικά από την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή που διάβασα στις διακοπές.

 

Αντίποδες (2024)

σελ. 224

Το Deepfake είναι η τρίτη περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον συγγραφέα  Μιχάλη Κρόκο. Αυτή τη φορά τον συναντάμε στην Αθήνα, τον ιδιαίτερα θερμό Μάιο του 2022, να περιφέρεται άσκοπα στους δρόμους και στα καφέ του Κέντρου.  Έχει σχεδόν τέσσερα χρόνια να εκδώσει βιβλίο και ως συνήθως αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Όμως, η επίσκεψη στο σπίτι του  μιας αινιγματικής γυναίκας θα αλλάξει τα δεδομένα της ζωής του.  Θα του συστηθεί ως εισαγγελέας πρωτοδικών και θα του αναθέσει έναντι παχυλής αμοιβής να παρεισφρήσει  με την ιδιότητα του κειμενογράφου στα άδυτα μιας μυστηριώδους οργάνωσης με παράνομη δραστηριότητα, κυρίως δωροδοκιών και εκβιασμών με fake βίντεο, προκειμένου να φωτογραφίσει ένα έγγραφο που αποδεικνύει την αθωότητα μιας παλιάς φίλης του που βρισκόταν σε   κίνδυνο γιατί είχε δει κάτι που δεν έπρεπε.  Τα πράγματα όμως θα πάρουν παράξενη τροπή και μέσα σε λίγες μέρες ο Κρόκος θα βρεθεί εγκλωβισμένος σε μια ιστορία που τα όρια του πραγματικού και του εικονικού δεν είναι διακριτά, «σαν  ήρωας ενός βιβλίου που γραφόταν σε απευθείας μετάδοση». Για άλλη μια φορά, ο συγγραφέας με μοντέρνα –κάποιες φορές ιδιωματική– γλώσσα,  εμπλουτισμένη με προφορικές λέξεις και εκφράσεις, συνθέτει γλαφυρά το  χαοτικό σύμπαν ενός ιδιόρρυθμου πρωταγωνιστή με κυρίαρχο το ιδιαίτερο  και  απόλυτα αναγνωρίσιμο  αφηγηματικό ύφος του.  Απολαυστικό, καλοκαιρινό pulp.

 

Εκδόσεις Καστανιώτη (2024)

σελ. 195

Η κινηματογραφική σκηνή της πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου στο πίσω μέρος ενός σταματημένου λεωφορείου  στον αυτοκινητόδρομο Λάρνακας – Λευκωσίας αποτελεί το κεφάλαιο μηδέν στην αρχή του βιβλίου. Γύρω από το συμβάν αυτό περιστρέφεται η αφήγηση σε δυο διαφορετικούς μυθιστορηματικούς χρόνους που εναλλάσσονται σε κάθε κεφάλαιο. Στον πρώτο, με τη μορφή αντίστροφης μέτρησης ο αναγνώστης παρακολουθεί τα γεγονότα που προηγήθηκαν του αυτοκινητιστικού δυστυχήματος και στον δεύτερο αυτά που ακολούθησαν. Σταδιακά αντιλαμβάνεται ότι οι πρωταγωνιστές από το προηγούμενο βιβλίο του συγγραφέα (ΚεχριBARι, 2021) που είχαν αφήσει ανοιχτούς λογαριασμούς μεταξύ τους, εμπλέκονται σε μια νέα αυτοτελή ιστορία που διαδραματίζεται στην Ελλάδα και στην Κύπρο.  Παράνομοι διακινητές μη εγκεκριμένων φαρμάκων για πλούσιους πελάτες, επαγγελματίες δολοφόνοι, Ρώσοι μαφιόζοι, διεφθαρμένοι Κύπριοι αστυνομικοί, Αλβανοί τοκογλύφοι, ο πρώην αστυνόμος Πέτρος Ελευθεριάδης και ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Κρις Πάπας – μυθιστορηματικός ήρωας του Μ. Ευσταθιάδη(!)– συνθέτουν μια συναρπαστική ιστορία υψηλής έντασης, που έχει στον πυρήνα της, τη μανία για εκδίκηση. Ο συγγραφέας με το τέχνασμα των δυο παράλληλων αφηγήσεων αποκαλύπτει σταδιακά στον αναγνώστη τα κομβικά στοιχεία της πλοκής συντηρώντας υποδειγματικά το μυστήριο  και με εναλλαγές πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης ενεστωτικής αφήγησης αυξάνει το σασπένς  και τον παρασύρει σε ένα εκρηκτικό τέλος.

 

Μετάφραση: Γιάννης Καυκιάς

Εκδόσεις των Συναδέλφων (2024)

σελ. 136

Σνάιπερ είναι το όνομα που έχει δώσει ο Τύπος σε έναν διαβόητο επαγγελματία δολοφόνο. Εκτελεί με επιτυχία τα συμβόλαια θανάτου που του αναθέτει ό Χάρι, ένας παλιός του γνώριμος απ’ τον στρατό που έχει σχέσεις με τον υπόκοσμο. Ένα σπίτι στο οποίο ζει με την όμορφη Μαρί-Φρανς και τον μικρό αδερφό της Πατρίκ σε μια πολυπολιτισμική  γειτονία του Παρισιού, με δαιδαλώδη σοκάκια και ψηλά κτίρια, αποτελεί το ορμητήριό του. Ο σκοπός του  είναι να μαζέψει χρήματα για να αποσυρθεί από το επάγγελμα και να ζήσουν ήρεμα σε μια αγροτική κατοικία στη Νορμανδία.  Όταν όμως θα αναγκαστεί, για να βγάλει από την δύσκολή θέση τον Πατρίκ και τον φίλο του, να σκοτώσει τον άντρα που τους είχε πιάσει επ’ αυτοφώρω να κλέβουν, θα αρχίσουν τα προβλήματα. O αστυνομικός διευθυντής Γκαρντέλ, ένας μοναχικός τύπος λίγο πριν τη σύνταξη και ερωτευμένος με μια γυναίκα της νύχτας, θα αντιληφθεί ότι δράστης του φόνου είναι ο Σνάιπερ, αυτή τη φορά για προσωπικούς του λόγους και θα αρχίσει την έρευνα στη περιοχή γύρω απ’ τον τόπο του εγκλήματος. Ένα άνευ προηγουμένου μακελειό σε ένα αστυνομικό τμήμα και μια πληροφορία από το μακρινό παρελθόν θα τον οδηγήσουν στα ίχνη του.  Μια σκληρή αστυνομική νουβέλα με ξέφρενο αφηγηματικό ρυθμό, απόλυτη λιτότητα εκφραστικών μέσων «αλά Μανσέτ», και υποδειγματικά κλιμακούμενο σασπένς όσο πλησιάζει η τελική αναμέτρηση.

 

  • Jim FeastO Σέρλοκ Χολμς και το μυστικό του Καρλ Μαρξ

Μετάφραση: Όλγα Καρυώτη

Έρμα (2024)

σελ. 248

Βρισκόμαστε στη λουτρόπολη Κάρλσμπαντ της Βοημίας, τον Αύγουστο του 1875, τέσσερα χρόνια μετά τα δραματικά γεγονότα της Παρισινής Κομμούνας, που βρίσκονται συνεχώς στο φόντο της ιστορίας και οι αντηχήσεις τους επηρεάζουν τον τρόπο που σκέφτεται και ενεργεί το εκκεντρικό καστ των πρωταγωνιστών.  Η ιστορία ξεκινά με τον  διπλό φόνο, ενός ζάπλουτου Αμερικάνου,  μεγαλέμπορου όπλων και μιας υπηρέτριας στα ιαματικά λουτρά του ξενοδοχείου. Ο φιλόσοφος Καρλ Μαρξ που έχει επισκεφτεί την πόλη  ινκόγκνιτο για λόγους υγείας με την έξυπνη κόρη του Έλενορ και  ο νεαρός Σερλοκ Χολμς που βρίσκεται εκεί με την οικογένειά του για διακοπές θα αναλάβουν δράση σε ρόλους ντετέκτιβ. Παράλληλα  η αστυνομία ερευνά τα κίνητρα των δολοφονιών αλλά κάποιοι εκ των υπόπτων συμπεριφέρονται παράξενα φοβούμενοι ότι  θα αποκαλυφθούν τα μυστικά τους.  Ένα διασκεδαστικό και πνευματώδες  αστυνομικό μυθιστόρημα, στα πρότυπα του Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ που συνδυάζει  τις βασικές νόρμες του whodunit με την βικτωριανή ατμόσφαιρα των ιστοριών μυστηρίου.  Ο συγγραφέας, με φλεγματικό χιούμορ και έντονα παρωδιακά στοιχεία,  διαπλέκει μυθιστορηματικούς ήρωες με  ιστορικά πρόσωπα, και στοιχεία μυθοπλασίας με πραγματικά γεγονότα, και με πλήθος διακειμενικών λογοτεχνικών αναφορών «συνομιλεί» με σπουδαίους φιλοσόφους και συγγραφείς προκειμένου να μας διαφωτίσει για το πνεύμα και την κουλτούρα της εποχής,  στοιχεία που προσδίδουν σε ένα κλασικό whodunit μια ενδιαφέρουσα νεωτερική εκδοχή.

 

  • Hugues PaganOι ανώνυμοι

Μετάφραση: Γιάννης Καυκιάς

Πόλις (2024)

σελ. 480

Τη δεκαετία του ’70, σε μια πόλη της γαλλικής επαρχίας που δεν κατονομάζεται, η δεκαπεντάχρονη κόρη ενός σιδηροδρομικού υπάλληλου εξαφανίζεται και την επόμενη μέρα οι φόβοι επιβεβαιώνονται. Εντοπίζεται άγρια δολοφονημένη  και σεξουαλικά κακοποιημένη. Ο αρχηγός της αστυνομίας με πρόθεση να κλείσει γρήγορα την υπόθεση δηλώνει αυθαίρετα ότι «επρόκειτο για ένα έγκλημα περιπλανώμενου αλήτη» και οργανώνει μια μεγάλη επιχείρηση για να εντοπίσει τον δράστη στις περιοχές που ζουν άστεγοι και μετανάστες. Όμως, ο επιθεωρητής της αστυνομίας και παρασημοφορημένος υπολοχαγός του πολέμου της Αλγερίας, Κλοντ Σνεντέρ –τον είχαμε γνωρίσει στο εξαιρετικό νουάρ Χαμένο προφίλ (Πόλις, 2019)–  που έχει πρόσφατα επιστρέψει στην πόλη εγκαταλείποντας μια λαμπρή καριέρα στην παρισινή αστυνομία,  θα αναλάβει την υπόθεση και από τα πρώτα στοιχεία θα αντιληφθεί ότι κάτι παράξενο κρύβεται πίσω απ’ τη δολοφονία. Το πολυβραβευμένο μυθιστόρημα, Οι ανώνυμοι, περιγράφει έξοχα τη νοσηρή ατμόσφαιρα μιας εκμαυλισμένης  κοινωνίας που υποθάλπει τη διαφθορά, την κατάχρηση εξουσίας τις ταξικές διαφορές και τις ακραίες πολιτικές θέσεις.  Σε περιβάλλον  γενικευμένης  σήψης και ενώ οι μελαγχολικές νότες των μπλουζ συνοδεύουν αρμονικά την αφήγηση  σαν μουσική υπόκρουση κινηματογραφικής ταινίας, ένας αρχετυπικός ντετέκτιβ, με νωπές τις επώδυνες μνήμες του πολέμου, αρνείται πεισματικά  να παραβεί τις αρχές του αν και γνωρίζει  ότι το παιχνίδι είναι χαμένο. Το αυθεντικό νουάρ του φετινού καλοκαιριού.[........................................................]Noir Style GIFs - Find & Share on GIPHY ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

10 αστυνομικά του αποκαλόκαιρου (του Μάρκου Κρητικού)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Νίκος Σαραντάκος βγήκε σε σύνταξη και μας δωρίζει την απολαυστική αποχαιρετιστήρια ομιλία του (1ο Μέρος)

  Αναμνήσεις ενός μεταφραστή (1ο μέρος) ΝΙΚΟΣ ΣΑΡΑΝΤΑΚΟ...