Κυριακή, Ιουλίου 24, 2022

«Άλφρεντ Κούμπιν: Εξομολογήσεις μιας Βασανισμένης Ψυχής»

Alfred Kubin (10 April 1877 – 20 August 1959)- Wikipedia

«Άλφρεντ Κούμπιν: Εξομολογήσεις μιας Βασανισμένης Ψυχής»
Περισσότερο επίκαιρη από ποτέ είναι σήμερα η τέχνη του Άλφρεντ Κούμπιν (Alfred Kubin), του μεγάλου Βοημού καλλιτέχνη, εικονογράφου και συγγραφέα του μοναδικού μυθιστορήματός του το οποίο με τίτλο «Η Άλλη Πλευρά» κυκλοφορεί και στα ελληνικά. Και όχι μόνο λόγω της τρέχουσας γεωπολιτικής σύγκρουσης και πολεμικής αντιπαράθεσης. Η βία, η καταστροφή του πολέμου, οι επιδημίες, οι φυσικές καταστροφές, η χειραγώγηση των μαζών και άλλες άβυσσοι της ανθρώπινης κατάστασης ήταν παρούσες στα έργα του. Τον κόσμο του Κούμπιν παρουσιάζει μεγάλη έκθεση που φιλοξενεί το Leopold Museum στη Βιέννη έως τις 24 Ιουλίου. Στην «Άλφρεντ Κούμπιν: Εξομολογήσεις μιας Βασανισμένης Ψυχής» εκτίθενται πολλά έργα αυτού του φανταστικού δημιουργού όπως και έργα καλλιτεχνών οι οποίοι τον επηρέασαν, όπως των Γκόγια, Γκιστάβ Μορώ, Φελισιέν Ροπς, Έντβαρτ Μουνκ και Τζέιμς Ένσορ.


 
Τα παιδικά και νεανικά χρόνια του Κούμπιν σφραγίστηκαν από αποτυχία και κατάθλιψη. Τον απέβαλαν από το Γυμνάσιο, εγκατέλειψε τη μαθητεία ως φωτογράφος, έχασε νωρίς τη μητέρα του, αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει δίπλα στον τάφο της, είχε νευρική κρίση μετά από σύντομη στρατιωτική θητεία. Η διέξοδος ήταν το ότι το 1898 πήγε στο Μόναχο όπου άρχισε να σπουδάζει τέχνη. 

Τον Μάρτιο του 1903, στο Σέρντινγκ όπου είχε εγκατασταθεί η οικογένειά του, συνάντησε την Έμυ Μπάγιερ, τη μελλοντική αρραβωνιαστικιά του, η οποία την ίδια χρονιά πέθανε από τυφοειδή πυρετό. 

Το νέο χτύπημα της μοίρας στον 26χρονο Κούμπιν είχε ως αποτέλεσμα παρατεταμένη δημιουργική κρίση. Τρία χρόνια αργότερα μετακόμισε σε ένα απομονωμένο αγρόκτημα στο Βέρνσταϊν αμ Ιν στην Άνω Αυστρία, όπου βρήκε την ηρεμία και την ησυχία να γράψει το μυθιστόρημά του·το έγραψε μέσα σε οκτώ εβδομάδες και το εικονογράφησε μέσα σε άλλες τέσσερις. Η επιτυχία του λογοτεχνήματος έφερε παραγγελίες για εικονογραφήσεις και ο Κούμπιν, μεταξύ πολλών άλλων, εικονογράφησε έργα των Έντγκαρ Άλαν Πόε, Ζεράρ ντε Νερβάλ, Φιόντορ Ντοστογιέβσκι και Ε.Τ.Α. Χόφμαν.
 
Η συνάντησή του με τον Πάουλ Κλέε το 1911 σηματοδότησε την έναρξη μια έντονης καλλιτεχνικής ανταλλαγής. Ακολουθώντας τη συμβουλή του Βασίλι Καντίνκσι και της Γκαμπριέλε Μύντερ την ίδια χρονιά εγκατέλειψε τη σχολή στο Μόναχο και εντάχθηκε ως εξωτερικό μέλος στην ομάδα «Γαλάζιος Καβαλάρης (Blaue Reiter)» που μόλις είχε ιδρυθεί. Ο θάνατος των ομοτέχνων του, Άουγκουστ Μάκε και Φραντς Μαρκ στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου, καλλιτεχνών με τους οποίους είχε κάνει κοινές εκθέσεις ως μέλος της ομάδας «Γαλάζιος Καβαλάρης», τον επηρέασε βαθύτατα. Λόγω της εύθραυστης υγείας του ο ίδιος δεν επιστρατεύτηκε αλλά ζούσε με τον καθημερινό φόβο να κληθεί.
 
Στα έργα του καταπιάνεται με τη βαρβαρότητα και την απανθρωπιά του πολέμου. Σχεδίαζε δαιμονικούς αντι-κόσμους τους οποίους τάιζε το ασυνείδητο· κόσμους τους οποίους κατοικούσαν ζωικές φιγούρες ή ανθρωπο-ζωικά υβρίδια, που μοιάζουν σαν απειλητικές μορφές της μοίρας στο έλεός των οποίων είναι ανίσχυροι άνθρωποι (https://www.youtube.com/watch?v=IEqkFWGcBEY).

 Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, με τις συμμετοχές του στις Μπιενάλε της Βενετίας του 1950 και 1952 και τη βράβευσή του το 1951 με το Αυστριακό Κρατικό Βραβείο για τη Λογοτεχνία, τη Μουσική και τις Καλές Τέχνες ο Άλφρεντ Κούμπιν έχαιρε επιτέλους ευρείας αναγνώρισης στην Αυστρία. Το 1959, στο νεκροκρέβατό του ψέλλισε μια φράση στην οποία συνοψίζεται ίσως η ζωή του και το έργο του: «Μην μου πάρετε τον φόβο μου, είναι το μοναδικό κεφάλαιό μου».
 
Το Leopold Museum, στον σύνδεσμο https://www.leopoldmuseum.org/en/press/press-materials/1238/ALFRED-KUBIN-Confessions-of-a-tortured-soul, παρουσιάζει πολλά από τα έργα που εκτίθενται στο πλαίσιο της «Άλφρεντ Κούμπιν: Εξομολογήσεις μιας Βασανισμένης Ψυχής».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

_____________________________

 https://www.politeianet.gr/components/com_virtuemart/shop_image/product/E891FE26B897CEEFBFEDA4F8569023D1.jpg

Παρουσίαση

"Η Άλλη Πλευρά" είναι το μοναδικό μυθιστόρημα του περίφημου Βοημού ζωγράφου και εικονογράφου Άλφρεντ Κούμπιν. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό, φανταστικό, περιπετειώδες αφήγημα που προαναγγέλλει τα έργα του Κάφκα και εκπλήσσει με την προφητική του διορατικότητα.
Ο ήρωας δέχεται την πρόσκληση ενός παλιού του συμμαθητή, του Πάτερα, να ταξιδέψει με τη γυναίκα του στην κεντρική Ασία και να εγκατασταθεί στο Ονειρικό Βασίλειο που έχει εγκαθιδρύσει εκεί ο πάμπλουτος φίλος του. Το Ονειρικό Βασίλειο μοιάζει περισσότερο με παρωχημένη και οικτρή απομίμηση Κεντροευρωπαϊκών χωρών, όπου όμως το καθημερινό και το κοινότοπο συνυπάρχουν με το αινιγματικό και το ανεξήγητο. Όταν η κατάσταση χειροτερεύει, ο ήρωας προσπαθεί να πλησιάσει τον Πάτερα και να του ζητήσει βοήθεια, συναντά όμως απρόβλεπτα εμπόδια. Οι μυστηριώδεις επιδημίες που ακολουθούν οδηγούν τη χώρα στην πλήρη διάλυση, μετατρέποντας το όνειρο σε εφιάλτη.
"Η Άλλη Πλευρά", στα ογδόντα και πλέον χρόνια που πέρασαν από τότε που πρωτοκυκλοφόρησε το 1909, δεν έπαψε να επανεκδίδεται και να ανατυπώνεται στη Γερμανία και την Αυστρία, κερδίζοντας τον θαυμασμό του αναγνωστικού κοινού. Πρόκειται δηλαδή για ένα μυθιστόρημα εκ των πραγμάτων ήδη κλασικό. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Περιεχόμενα

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ: Η Πρόσκληση
1: Η Επίσκεψη
2: Το Ταξίδι
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: Πέρλα
1: Η Άφιξη
2: Το Δημιούργημα του Πάτερα
3: Η Καθημερινή Ζωή
4: Η Μαγεία
5: Το Προάστιο (Αποσαφήνιση της φιλοσοφίας, Η σύγχυση του ονείρου)
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ: Η Πτώση του Ονειρικού Βασιλείου
1: Ο Αντίπαλος
2: Ο Έξω Κόσμος
3: Η Κόλαση
4: Οράματα - Ο θάνατος του Πάτερα
5: Η Κατάληξη

______________________ 

A pioneer of the Symbolist and Expressionist movements, Bohemian illustrator and printmaker Alfred Kubin often evoked dark, morbid and imaginative elements to create his riveting black-and-white drawings. 

 Born in Leitmeritz, Bohemia on April 10, 1877, Alfred Leopold Isidor Kubin endured a traumatic childhood: at the age of ten, he witnessed his mother's agonizing death from tuberculosis; soon after, his father had married his mother's sister, who herself died within the year; before he turned twelve, he was subjected to sexual abuse by an older, pregnant woman.

 At fifteen, Kubin was apprenticed to the landscape photographer Alois Beer, although the experience was not salutary, and at its conclusion he attempted suicide on his mother's grave. 

After a brief stint in the Austrian army and another mental breakdown, Kubin began studying art, first at a private studio and then at the Munich Academy.Στρόβιλος - Ο κ. Πενθήμερος, 5. Το όνειρο του Κub...

 It was in Munich that the young artist first encountered the work of Odilon Redon, Edvard Munch and Max Klinger, which profoundly inspired his own practice. In 1911, he joined the Blaue Reiter group, whose founding members included Wassily Kandinsky and Franz Marc, and participated in their 1913 exhibition at Galerie Der Sturm. Thereafter, he worked at a remove from any formal group or movement, living in a small castle on a medieval estate in Upper Austria. Upon the annexation of Austria in 1938, the Nazi's declared Kubin's work “degenerate,” but his reclusive nature allowed him to continue working through the war. In his later years, he was accoladed with the Grand Austrian State Prize for Visual Art and the Austrian Medal for Science and Art. 

He died in his castle on August 20, 1959. Kubin's work is represented in the collections of the Museum of Modern Art in New York, the Albertina Museum in Vienna, and the National Gallery in Prague. [from:https://www.sothebys.com/en/artists/a...

 

Music: Robert Rich "Fall Up, The Clouds Will Catch You"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: =>Ο κ. Πενθήμερος, Το όνειρο του Κubin και το Γέλιο του Μπερξόν ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Double Score από τον Παναθηναϊκό: υποδειγματική αντίδραση των οπαδών απέναντι στους γενοκτόνους σιωνιστές στις κερκίδες και νίκη στο παρκέ

Πανό τεραστίων διαστάσεων κατά της γενοκτονίας των Παλαιστινίων στη Γάζα από το Ισραήλ ανάρτησαν στο ΟΑΚΑ οι οπαδοί του Παναθηναϊκού το βρ...