Τετάρτη, Φεβρουαρίου 12, 2020

ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΓΙΑ ΕΞΕΧΟΥΣΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΠΘ

Οι θησαυροί του Α.Π.Θ.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΩΝ
ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ
ΓΙΑ ΕΞΕΧΟΥΣΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ



Σπουδαίοι ζωγράφοι φιλοτέχνησαν τα πορτρέτα σημαντικών
ανθρώπων του πνεύματος και της επιστήμης ,
που δίδαξαν στο Α.Π.Θ.
Ανάμεσα στους ζωγράφους αυτούς διακρίνονται οι κορυφαίοι
εκπρόσωποί τους Γουναρόπουλος, Παρθένης , Μπουζιάνης, Γαλάνης,
Βιτσώρης, Κοντόπουλος, Βασιλείου, Παραλής Μόραλης, Λεφάκης ,
Κανέλλης, Φλωρά-Καραβία, Κόντογλου, Ρέγκος κ.α.
Επειδή πιστεύουμε ότι, στους δύσκολους καιρούς που περνάμε,
είναι χρέος μας να ανατρέχουμε στις μεγάλες προσωπικότητες
που σημάδεψαν με το έργο τους αυτόν το τόπο,
παρουσιάζουμε μια σειρά από προσωπογραφίες
"φωτισμένων" δασκάλων του παρελθόντος,
καμωμένες από μεγάλους έλληνες δημιουργούς.


*************************



Αλέξανδρος Παπαναστασίου(1876-1936)
 (Λαμπρός κοινωνιολόγος και πολιτικός - Ιδρυτής του Α.Π.Θ.).


Αποτέλεσμα εικόνας για Αλέξανδρος ΠαπαναστασίουΑλέξανδρος Παπαναστασίου - Βικιπαίδεια


Πίνακας του  Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967)

Στο κάτω αριστερό μέρος του πίνακα αναγράφεται διά χειρός
Παπαναστασίου το παρακάτω απόσπασμα από το περίφημο
"Δημοκρατικό Μανιφέστο" του (12/2/1922), το οποίο του κόστισε και
τριετή ποινή φυλάκισης από τη βασιλική κυβέρνηση Γούναρη:
" Η Ελλάς δεν είναι βασιλικόν τιμάριον.
Είναι δημιούργημα του πνεύματος, των μόχθων
και των αγώνων των τέκνων της και δεν
ημπορεί να γίνει ανεκτόν να θυσιασθή
και το ελάχιστον τμήμα της χάριν
προσωπικών βασιλικών συμφερόντων".

(Υπογραφή)

Σημείωση: Στη συλλογή του Α.Π.Θ. υπάρχουν άλλες δύο προσωπογραφίες του
Παπαναστασίου , φιλοτεχνημένες από τους Αλέκο Κοντόπουλο και Τάσσο Αλεβίζο.
Το έργο του Παρθένη είναι το μόνο που έγινε "διά ζώσης", δηλαδή
χρησιμοποιήθηκε ως μοντέλο ο ίδιος ο Παπαναστασίου.
Ο πίνακας κληροδοτήθηκε στο Πανεπιστήμιο το 1964 από την αδελφή του Π., κυρία
Αριστοβούλη Λοπρέστη, και κοσμεί σήμερα το γραφείο του Πρύτανη του Α.Π.Θ.


*********************
 

Χαράλαμπος Θεοδωρίδης

 ( Ο φιλόσοφος καθηγητής ,1883-1958).

 

 

 

 

 

 

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Χαράλαμπος Θεοδωρίδης

Χαράλαμπος Θεοδωρίδης - Βικιπαίδεια

Φιλόσοφος και καθηγητής στη
Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ.
από το 1926 έως το 1946.

Με θαυμάσιες σπουδές στη Μεγάλη Σχολή του Γένους, στο πανεπιστήμιο Αθηνών
και στα πανεπιστήμια της Λειψίας
και του Μονάχου,
αρχικά εργάστηκε στη Μέση Εκπαίδευση, όπου συνέγραψε το πρώτο αξιόλογο
εγχειρίδιο σχολικής ιστορίας από καταβολής ελληνικού κράτους
Τα πανεπιστημιακά έργα του
Εισαγωγή στη Φιλοσοφία
(1933)
και Επίκουρος: η αληθινή όψη
του αρχαίου κόσμου (1954)
μύησαν γενιές νέων ανθρώπων
στις αρχές του διαλεκτικού και ιστορικού υλισμού.
Ο Θεοδωρίδης
, στα μαύρα χρόνια της Κατοχής,
εκπλήρωσε το πατριωτικό χρέος του συνεργαζόμενος με την Αντίσταση.
Για το λόγο αυτό η Ελληνική Πολιτεία τον τίμησε καταλλήλως:
τον απέλυσε από τη θέση του, ενώ άφησε ανενόχλητους
συναδέλφους του που συνεργάστηκαν με τους κατακτητές.
Η προσωπογραφία του φιλοτεχνήθηκε από το θαυμάσιο ζωγράφο
Πολύκλειτο Ρέγκο (1903-1984).
Αποτέλεσμα εικόνας για Πολύκλειτο Ρέγκο (1903-1984)
***********************************

 

Αλέξανδρος Δελμούζος (1880-1956).


Αποτέλεσμα εικόνας για Αλέξανδρος Δελμούζος (1880-1956).Αλέξανδρος Δελμούζος - Βικιπαίδεια


Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.
(1928-1937 και 1945-1946), εμπνευσμένος παιδαγωγός,
πρωτεργάτης της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης επί
Ελ. Βενιζέλου, ιδρυτικό μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου,
διωχθείς από τους σκοταδιστές Διευθυντής

του "επαναστατικού" Ανώτερου Παρθεναγωγείου Βόλου,
Επόπτης Δημοτικής Εκπαίδευσης, Διευθυντής του Διδασκαλείου
Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Μαράσλειο, συγραφέας των
περίφημων έργων Δημοτικισμός και Παιδεία (1926)
και το Κρυφό Σχολειό (1950).
Την προσωπογραφία του φιλοτέχνησε η ζωγράφος
Αγλαΐα Παπά (1904-1984).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εσείς σε ποιον γιατρό προτιμάτε να πηγαίνετε , τον ορθοπεδικό ή το ορθοπαιδικό;

 ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΙΣΤΟΡΙΑ Ορθοπεδικός ή ορθοπαιδικός, αλίμονο κ. Θεοδωρόπουλε ...