Ο αστυνόμος Πάκο επιστρέφει στη δράση, αλλά είναι κουρασμένος
ΜΟΡΙΣ ΑΤΙΑ
Η λευκή Καραϊβική
μτφρ. Χαρά Σκιαδέλλη
εκδ. Πόλις, σελ. 384
Ως το πρώτο μυθιστόρημα μιας νέας τριλογίας προλογίζεται η «Λευκή Καραϊβική» του Μορίς Ατιά, το τελευταίο βιβλίο του Γάλλου συγγραφέα με πρωταγωνιστή τον σινεφίλ αστυνομικό Πάκο Μαρτίνεθ.
Ο Πάκο έχει παραιτηθεί από την αστυνομία, εργάζεται ως κριτικός κινηματογράφου και δικαστικός συντάκτης στην εφημερίδα Le Provencal και ζει με την αγαπημένη του καπελού Ιρέν και την κόρη τους. Την ήρεμη ζωή του θα αναστατώσει το τηλεφώνημα του παλιού του συνεργάτη και φίλου Κουπί, ο οποίος έχει διαφύγει στις Γαλλικές Αντίλλες με τη σύντροφό του, τη νεαρή καλλονή Εύα. Ο Πάκο χρωστάει στον Κουπί και το παλιό του χρέος, χάρη στο οποίο η Ιρέν είναι ζωντανή, τον οδηγεί στην τροπική Καραϊβική, σε ένα μέρος με αποπνικτική ζέστη, υγρασία, ναρκωτικά, σεξ, διαπλοκή και βία. Ο Κουπί έγινε μάρτυρας μιας στυγερής δολοφονίας, η Εύα τον εγκατέλειψε και κινδυνεύει και ο Πάκο, χωρίς την ασφάλεια της αστυνομικής του ιδιότητας, προσπαθεί να ξεδιαλύνει μια σειρά δολοφονιών στις οποίες εμπλέκονται νέα, μυστηριώδη πρόσωπα.
Είμαστε στο 1976, ο Μάης του ’68 συνέβη αρκετά μακριά από τη Γουαδελούπη, όπου οι αποκιοκρατικές πρακτικές συνεχίζονται, οι κοινωνικές αντιθέσεις είναι μεγάλες, οι τουρίστες μένουν σε πολυτελή ξενοδοχεία και οι ντόπιοι σε παράγκες, το κόστος ζωής είναι τρομακτικά υψηλό και η ατμόσφαιρα εκρηκτική όπως το ηφαίστειο του νησιού που είναι έτοιμο να εκραγεί. Ο συγγραφέας αλλάζει κάθε τόσο οπτική γωνία και αφηγείται την ιστορία μέσα από τη διαφορετική ματιά του κάθε ήρωα της «Λευκής Καραϊβικής», διατηρώντας το αναγνωστικό ενδιαφέρον, ενώ η αγωνία κλιμακώνεται με τις δραματικές ανατροπές που παίρνει η πλοκή. Ωστόσο, όσοι έχουν παρακολουθήσει τις περιπέτειες του Πάκο στο «Μαύρο Αλγέρι», την «Κόκκινη Μασσαλία» και το «Παρίσι Μπλουζ», την τριλογία που καθιέρωσε τον ψυχαναλυτή συγγραφέα στο αστυνομικό μυθιστόρημα, και έχουν γνωρίσει σε βάθος τον τσαλακωμένο χαρακτήρα του ευαίσθητου «μπάτσου» ίσως απογοητευτούν από τον κουρασμένο Μαρτίνεθ.
Το μεγάλο ατού του Γάλλου συγγραφέα, το ψυχολογικό προφίλ των ηρώων του και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο των ιστοριών του, εμφανίζουν σημάδια φθοράς και επανάληψης.
Ο Πάκο κινείται στα ίδια, γνώριμα πια, μονοπάτια, οι ατάκες του μοιάζουν ηχογραφημένες, ενώ τα περιφερειακά πρόσωπα που υφαίνουν το μυστήριο είναι τόσο πολλά που δεν αναλύονται σε βάθος.
Οσοι γνωρίσουν για πρώτη φορά τον αστυνόμο Μαρτίνεθ θα διαβάσουν ένα ευχάριστο καλοκαιρινό μυθιστόρημα. Ωστόσο, ο Μορίς Ατιά έχει δείξει στο παρελθόν ότι είναι πολύ περισσότερο από αυτό.
Η λευκή Καραϊβική
μτφρ. Χαρά Σκιαδέλλη
εκδ. Πόλις, σελ. 384
Ως το πρώτο μυθιστόρημα μιας νέας τριλογίας προλογίζεται η «Λευκή Καραϊβική» του Μορίς Ατιά, το τελευταίο βιβλίο του Γάλλου συγγραφέα με πρωταγωνιστή τον σινεφίλ αστυνομικό Πάκο Μαρτίνεθ.
Ο Πάκο έχει παραιτηθεί από την αστυνομία, εργάζεται ως κριτικός κινηματογράφου και δικαστικός συντάκτης στην εφημερίδα Le Provencal και ζει με την αγαπημένη του καπελού Ιρέν και την κόρη τους. Την ήρεμη ζωή του θα αναστατώσει το τηλεφώνημα του παλιού του συνεργάτη και φίλου Κουπί, ο οποίος έχει διαφύγει στις Γαλλικές Αντίλλες με τη σύντροφό του, τη νεαρή καλλονή Εύα. Ο Πάκο χρωστάει στον Κουπί και το παλιό του χρέος, χάρη στο οποίο η Ιρέν είναι ζωντανή, τον οδηγεί στην τροπική Καραϊβική, σε ένα μέρος με αποπνικτική ζέστη, υγρασία, ναρκωτικά, σεξ, διαπλοκή και βία. Ο Κουπί έγινε μάρτυρας μιας στυγερής δολοφονίας, η Εύα τον εγκατέλειψε και κινδυνεύει και ο Πάκο, χωρίς την ασφάλεια της αστυνομικής του ιδιότητας, προσπαθεί να ξεδιαλύνει μια σειρά δολοφονιών στις οποίες εμπλέκονται νέα, μυστηριώδη πρόσωπα.
Είμαστε στο 1976, ο Μάης του ’68 συνέβη αρκετά μακριά από τη Γουαδελούπη, όπου οι αποκιοκρατικές πρακτικές συνεχίζονται, οι κοινωνικές αντιθέσεις είναι μεγάλες, οι τουρίστες μένουν σε πολυτελή ξενοδοχεία και οι ντόπιοι σε παράγκες, το κόστος ζωής είναι τρομακτικά υψηλό και η ατμόσφαιρα εκρηκτική όπως το ηφαίστειο του νησιού που είναι έτοιμο να εκραγεί. Ο συγγραφέας αλλάζει κάθε τόσο οπτική γωνία και αφηγείται την ιστορία μέσα από τη διαφορετική ματιά του κάθε ήρωα της «Λευκής Καραϊβικής», διατηρώντας το αναγνωστικό ενδιαφέρον, ενώ η αγωνία κλιμακώνεται με τις δραματικές ανατροπές που παίρνει η πλοκή. Ωστόσο, όσοι έχουν παρακολουθήσει τις περιπέτειες του Πάκο στο «Μαύρο Αλγέρι», την «Κόκκινη Μασσαλία» και το «Παρίσι Μπλουζ», την τριλογία που καθιέρωσε τον ψυχαναλυτή συγγραφέα στο αστυνομικό μυθιστόρημα, και έχουν γνωρίσει σε βάθος τον τσαλακωμένο χαρακτήρα του ευαίσθητου «μπάτσου» ίσως απογοητευτούν από τον κουρασμένο Μαρτίνεθ.
Το μεγάλο ατού του Γάλλου συγγραφέα, το ψυχολογικό προφίλ των ηρώων του και το κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο των ιστοριών του, εμφανίζουν σημάδια φθοράς και επανάληψης.
Ο Πάκο κινείται στα ίδια, γνώριμα πια, μονοπάτια, οι ατάκες του μοιάζουν ηχογραφημένες, ενώ τα περιφερειακά πρόσωπα που υφαίνουν το μυστήριο είναι τόσο πολλά που δεν αναλύονται σε βάθος.
Οσοι γνωρίσουν για πρώτη φορά τον αστυνόμο Μαρτίνεθ θα διαβάσουν ένα ευχάριστο καλοκαιρινό μυθιστόρημα. Ωστόσο, ο Μορίς Ατιά έχει δείξει στο παρελθόν ότι είναι πολύ περισσότερο από αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου