Σάββατο, Ιουλίου 28, 2018

ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΣΤΟΧΑΣΜΟ

Μολιέρος
Ο μισάνθρωπος
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2018
Σελίδες: 113
Διαστάσεις: 12 x 18,8 εκ.
ISBN πανόδετου: 978-960-250-716-2
Τιμή: 12,50 // στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ: 8,75 €
Ο Μισάνθρωπος, το κορυφαίο, κατά πολλούς, επίτευγμα του μεγάλου Γάλλου δραματουργού, είναι συνάμα ένα κομβικής σημασίας έργο του γαλλικού κλασικισμού, αλλά και της παγκόσμιας λογοτεχνίας γενικότερα. Κεντρικός χαρακτήρας του έργου είναι ο Αλσέστ, μια από τις πλέον εμβληματικές και διαχρονικές μορφές της μολιερικής πινακοθήκης: ο ανυποχώρητος ιδεαλιστής και ηθικολόγος, που αξιώνει μια κοινωνική ζωή χωρίς υποκρισία και κατά συνθήκη ψεύδη, θεμελιωμένη σε μια άνευ ορίων και άνευ όρων ειλικρίνεια ανεξαρτήτως κόστους. Η παρουσία ενός τέτοιου ανθρώπου στη γαλλική αυλική κοινωνία του 17ου αιώνα, της απόλυτης ενσάρκωσης όλων των κακών που εκείνος βδελύσσεται, παράγει ένα εκρηκτικό μείγμα και μια σειρά τραγελαφικών και συνάμα τραγικών περιπλοκών που θα επιφέρουν στο τέλος την πικρή απογοήτευση και τη γελοιοποίηση του ήρωα.

Με την κυκλοφορία του Μισάνθρωπου το ΜΙΕΤ εγκαινιάζει την έκδοση των τριών ιστορικών μολιερικών μεταφράσεων της Χρύσας Προκοπάκη – θα ακολουθήσουν σύντομα το Σχολείο των γυναικών και ο Αμφιτρύων. Πραγματικό μεταφραστικό επίτευγμα, οι έμμετρες αποδόσεις των τριών αυτών σημαντικών μολιερικών έργων από τη Χρύσα Προκοπάκη είναι εξάλλου συνυφασμένες και με τρεις κορυφαίες στιγμές της πρόσφατης ιστορίας του θεάτρου μας, καθώς ευτύχησαν να παρουσιαστούν από τον Λευτέρη Βογιατζή σε παραστάσεις που άφησαν, πραγματικά, εποχή.
●●● / ●●●
 
John Gould
Αρχαία ελληνική τραγωδία και τελετουργία. Δέκα μελετήματα
Μετάφραση: Βάιος Λιαπής
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2018
Σελίδες: 385
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN χαρτόδετου: 978-960-250-712-4
Τιμή: 28,00 // στο βιβλιοπωλείο του  ΜΙΕΤ: 19,60 €
ISBN πανόδετου: 978-960-250-721-6

Ο Τζων Γκουλντ (John Algernon Gould, 1927–2001) υπήρξε ένας από τους λαμπρότερους μελετητές της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ και δίδαξε στα πανεπιστήμια της Οξφόρδης και του Σουώνση, πριν ολοκληρώσει τη σταδιοδρομία του στο πανεπιστήμιο του Μπρίστολ ως κάτοχος της έδρας αρχαίων ελληνικών Henry Overton Wills. Το ερευνητικό του έργο επικεντρώθηκε κυρίως στον Ηρόδοτο, στην αρχαία ελληνική τραγωδία και σε ζητήματα της αρχαίας ελληνικής θρησκείας.

Η έκδοση του ΜΙΕΤ Αρχαία ελληνική τραγωδία και τελετουργία συγκεντρώνει δέκα αντιπροσωπευτικά μελετήματα προερχόμενα από τη συγκεντρωτική έκδοση των άρθρων και των διαλέξεών του με τίτλο Myth, Ritual, Memory, and Exchange (Oxford University Press, 2001). Η επιλογή, η οποία εστιάζει σε ζητήματα που αφορούν την αρχαία ελληνική τραγωδία στη σχέση της με την τελετουργία, αναδεικνύει το συνδυασμό ευρείας γνώσης του κλασικού κόσμου, στιβαρής φιλολογικής παιδείας και βαθιάς κατανόηση των μεθόδων της συγκριτικής ανθρωπολογίας που χαρακτηρίζει τις επιστημονικές προσεγγίσεις του Γκουλντ και προσδίδει στο έργο του την ιδιαίτερη αξία του. Τα ζητήματα που αναλύονται στις μελέτες του τόμου αφορούν μεταξύ άλλων την αρχαία τελετουργία της ικεσίας, το πρόβλημα της ουσιαστικής κατανόησης της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, θέματα σχετικά με τη διονυσιακή λατρεία και τη σχέση της με την τραγωδία, συνάμα όμως και πιο «τυπικά» φιλολογικά ζητήματα, όπως η διαγραφή των χαρακτήρων, η αφηγηματική υφή ή η γλώσσα του αρχαίου δράματος. Με αυτό τον τρόπο προσφέρεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό η ευκαιρία να γνωρίσει, στην καλειδοσκοπική ποικιλομορφία του, το έργο ενός από τους σημαντικότερους μελετητές του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.
●●● / ●●●
 
Αλληλογραφία με τη Μουντίτα
Νίκος Καζαντζάκης ● Έλλη Λαμπρίδη, 1927-1957
Εισαγωγή, επιμέλεια, σχόλια: Γιολάντα Χατζή
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2018
Σελίδες: 485
Διαστάσεις: 14 x 21 εκ.
ISBN: 978-960-250-693-6
Τιμή: 30 // στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ: 21,00 €
Η αλληλογραφία της Έλλης Λαμπρίδη με τον Νίκο Καζαντζάκη είναι ένας μακροχρόνιος διάλογος ανάμεσα σε δύο εξέχουσες φυσιογνωμίες της ελληνικής διανόησης. Είναι συγχρόνως ένας διάλογος ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που αγαπήθηκαν, ένιωσαν βαθιά φιλία ο ένας για τον άλλο και είχαν στενή σχέση και πνευματική επικοινωνία.

Το ευρύ χρονολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται οι επιστολές που έχουμε στα χέρια μας (1927–1957) φωτίζει τη ζωή τους, τη σχέση τους, την πορεία τους, τις συνθήκες παραγωγής του δημιουργικού τους έργου. Συγχρόνως αποκαλύπτει τη διαρκή επαφή τους με τα πνευματικά, καλλιτεχνικά και ιδεολογικά κινήματα, καθώς τόσο ο Καζαντζάκης όσο και η Λαμπρίδη είχαν σε όλη τους τη ζωή έντονη παρουσία σε ό,τι συνέβαινε στην εποχή τους.




●●● / ●●●
 
Merlin Donald
Η καταγωγή του σύγχρονου νου. Τρία στάδια στην εξέλιξη της κουλτούρας και της γνωσιακής λειτουργίας
Μετάφραση: Σταμάτης Ντώνιας
Επιστημονική εποπτεία: Γιώργος Μαραγκός
Αθήνα, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2018
Σελίδες: 479
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN: 978-960-250-711-7

Τιμή: 32,00 € // στο βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ: 28,80 €
 
Το τολμηρό αυτό βιβλίο θέτει το κορυφαίο ερώτημα των επιστημών του ανθρώπου: πώς απέκτησε ο ανθρώπινος νους τις απαράμιλλες ικανότητές του; Αναζητώντας την απάντηση, ο συγγραφέας χαρτογραφεί την εξέλιξη της κουλτούρας και της γνωσιακής λειτουργίας του ανθρώπου, από τους πρωτόγονους προγόνους του έως την τεχνητή νοημοσύνη, και προτείνει μια πολυσυλλεκτική θεωρία για την ανάπτυξη της εκπληκτικής ανθρώπινης γνωσιακής ικανότητας.

Με μια συναρπαστική κατάδυση στην ανθρώπινη προϊστορία και ιστορία, ανασυνθέτει την πορεία της γνωσιακής μας εξέλιξης μέσα από τις αλλαγές της ανθρώπινης κουλτούρας, εξετάζοντας και συνδυάζοντας αρχαιολογικά, ανθρωπολογικά, ανατομικά και νευρολογικά δεδομένα. Αναδεικνύει τον καθοριστικό ρόλο της συμβολικής σκέψης και της ομιλίας στη ραγδαία πολιτισμική άνοδο του είδους μας και δείχνει πώς η επινόηση εξωτερικών μέσων μνημονικής καταγραφής και οι τεχνολογικές αλλαγές επέδρασαν –και συνεχίζουν να επιδρούν– στην εξελικτική μας πορεία.

Ο Μέρλιν Ντόναλντ (1939) είναι ομότιμος καθηγητής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κουήνς, στο Κίνγκστον του Οντάριο, στον Κανάδα. Το κατεξοχήν ερευνητικό του αντικείμενο, η προέλευση και η εξέλιξη της ανθρώπινης γνωσιακής λειτουργίας, συνδέει ποικίλα επιστημονικά πεδία, από τις θετικές επιστήμες μέχρι τις ανθρωπιστικές σπουδές.
●●● / ●●●
 
Gregory Bateson
Βήματα για μια οικολογία του νου. Μια επαναστατική προσέγγιση για το πώς να κατανοεί ο άνθρωπος τον εαυτό του
Μετάφραση: Ελένη Σαμαρά
Επιμέλεια: Βιολέτα Καφταντζή
Θεσσαλονίκη, University Studio Press 2017
Σελίδες: 541
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN: 978-960-12-2328-5
Η ελληνική έκδοση του μνημειώδους έργου του Γκρέγκορι Μπέιτσον είναι εκδοτικό γεγονός! Όχι μόνο γιατί αποτελεί έργο ζωής ενός από τους μεγαλύτερους ολιστικούς διανοητές του 20ού αιώνα, αλλά και γιατί είναι το πρώτο από τα βιβλία του που εκδίδεται στα ελληνικά.

Ο συγγραφέας προσπαθεί «να καθορίσει τη φύση της διεπαφής ανάμεσα στη σφαίρα του νου και τη φυσική πραγματικότητα», οικοδομώντας έναν νέο τρόπο σκέψης τον οποίο αποκαλει «οικολογία του νου». Σε αντίθεση με τη φροϊδική ψυχολογία που επέκτεινε την έννοια του νου εντός του ατόμου, ο Μπέιτσον επεκτείνει το νου εκτός του ατόμου. Ο νους θεωρείται έμφυτος στο ευρύτερο βιολογικό σύστημα και στην ολική εξελικτική δομή. «Δεν μιλάμε πλέον για την επιβίωση ενός όντος που περικλείεται από δέρμα, αλλά για την επιβίωση ιδεών σε κύκλωμα». 

Το ανεκτίμητο αυτό βιβλίο αφορά όχι μόνο όσους ασχολούνται με τα πεδία στα οποία αναφέρεται, όπως η ανθρωπολογία, η ψυχιατρική, η βιολογική εξέλιξη, η γενετική, η επιστημολογία κ.ά., αλλά και ένα ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, ώστε να γνωρίσει έναν καινοτόμο τρόπο σκέψης που ανοίγει νέα αντιληπτικά πεδία. Ο Μπέιτσον προσφέρει την ηχηρή πρόκληση ενός ανατρεπτικού, οικολογικού τρόπου σκέψης, ώστε ο καθένας μας να κατανοήσει, να αναστοχαστεί και να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του και τον κόσμο του οποίου αποτελεί μέρος, και να μοιραστεί μαζί του το όραμα για έναν κόσμο όπου θα επικρατήσει η «σοφία» και «θα επιβιώσει η αγάπη».
●●● / ●●●
 
Κοραής, Σταντάλ, Σατωμπριάν
Η Αναγέννηση της Ελλάδας
Μετάφραση – Επιμέλεια: Τατιάνα Τσαλίκη-Μηλιώνη
Αθήνα, Νήσος 2018
Σελίδες: 158
Διαστάσεις: 13,5 x 20,5 εκ.
ISBN: 978-960-589-071-1


Ένα Υπόμνημα του Αδαμάντιου Κοραή στο Παρίσι το 1803, την εποχή που ο Ναπολέων ήταν ακόμα Ισόβιος Ύπατος, είναι η αφετηρία της διεθνοποίησης του Ελληνικού Ζητήματος τις δύο πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα, αλλά και η αφορμή για έναν νεαρό Γάλλο ευγενή, τον Σατωμπριάν, να επισκεφθεί την Ελλάδα, τρία χρόνια αργότερα, το 1806, να γοητευθεί από τη λάμψη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και να απογοητευθεί από τους σύγχρονους Έλληνες, που δεν έμοιαζαν σε τίποτα με τους αρχαίους προγόνους τους. Δέκα χρόνια αργότερα, το Ελληνικό Ζήτημα, έχοντας ευαισθητοποιήσει ακόμα περισσότερους διανοούμενους και ανθρώπους του πνεύματος στην Ευρώπη, οδηγεί έναν νέο Γάλλο συγγραφέα με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Σταντάλ να γράψει ένα κείμενο για την Αναγέννηση της Ελλάδας, και μάλιστα το 1816, την πρώτη χρονιά της Ιεράς Συμμαχίας, χρονιά σκοτεινή για όλους τους επαναστάτες της Ευρώπης. Είναι γοητευτικό να παρασυρθούμε σε μία μάλλον απλουστευτική προσέγγιση της επίδρασης που ασκεί η μία προσωπικότητα στην άλλη, καθώς οι διαδρομές των ιδεών του φιλελληνισμού ούτε γραμμικές υπήρξαν ούτε οι φορείς τους έδιναν το ίδιο περιεχόμενο στις έννοιες Έλληνας, Γραικός, Ρωμιός, Ελλάδα, ωστόσο εδώ, μέσα από την παράθεση των αντιλήψεων αυτών των τριών για το Ελληνικό Ζήτημα, αναδεικνύεται μία πανευρωπαϊκή αλήθεια που είχαν αρχίσει πια να την υποψιάζονται πολλοί. Το παλιρροϊκό κύμα της νεωτερικότητας που ξεκίνησε το 1789, παρά την προσωρινή του ήττα, ήταν αδύνατον να φρεναριστεί πλέον από οποιαδήποτε Ιερά Συμμαχία.
●●● / ●●●
 
Σωτήρης Βαλντέν
Δικτατορία και Αντίσταση 1967-1974. Προσωπική μαρτυρία
Αθήνα, Θεμέλιο 2018
Σελίδες: 469, με α/μ φωτογραφίες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN: 978-960-310-401-8


Το βιβλίο αυτό αποτελεί την προσωπική μαρτυρία του συγγραφέα για τη δικτατορία των συνταγματαρχών και την αντίσταση. Ο Σωτήρης Βαλντέν έζησε την περίοδο της δικτατορίας ως μαθητής στην Αθήνα και στη συνέχεια ως φοιτητής στη Σουηδία και το Παρίσι, με πολλά ταξίδια, νόμιμα και παράνομα, στην Ελλάδα. Οργανώθηκε γρήγορα στην αντίσταση στις γραμμές της ανανεωτικής Αριστεράς και αργότερα ήταν ο σύνδεσμος της Κομμουνιστικής Οργάνωσης Σπουδαστών (ΚΟΣ) του ΚΚΕ (εσωτερικού) και του Ρήγα Φεραίου με την ηγεσία του Κόμματος στο εξωτερικό.

Ο Βαλντέν αφηγείται την ένταξή του στον Ρ.Φ. και την Αριστερά, την αντίσταση στο Κολλέγιο Αθηνών, την αντιδικτατορική δράση στη Σουηδία και την Ελλάδα κατά τις διαμονές του στη χώρα. Θίγονται θέματα όπως οι «δυναμικές ενέργειες», η δράση των φιλελεύθερων αστών, η «φιλελευθεροποίηση» του δικτατορικού καθεστώτος και η «νόμιμη» αντίσταση, οι εσωτερικές διαμάχες στην ανανεωτική Αριστερά, το κίνημα αλληλεγγύης και το φοιτητικό κίνημα στο εξωτερικό, καθώς και το κλίμα στην Ευρώπη μετά τον Μάη του '68. Παρουσιάζεται λεπτομερειακά η ιστορία της ΚΟΣ και του επανιδρυμένου Ρήγα Φεραίου την περίοδο της ανάπτυξης του φοιτητικού κινήματος. Δημοσιεύονται επίσης όλες οι αποφάσεις της ΚΟΣ και του Ρ.Φ., επιλεγμένα άρθρα από τον Θούριο (όργανο του Ρ.Φ.) τα έτη 1972-1974 καθώς και πίνακας με τα ονόματα των Ρηγάδων και των Ρηγιτισσών αυτής της περιόδου.
●●● / ●●●
 
Εύα Νικολαΐδου
Οι γυναίκες μιλούν. Οι μεγάλοι ποιητές μέσα από τα μάτια των γυναικών που έζησαν κοντά τους / Ελύτης, Ρίτσος, Σεφέρης, Βάρναλης
Αθήνα, Εκδόσεις Καπόν 2018
Σελίδες: 111, με α/μ φωτογραφίες
Διαστάσεις: 17 x 24 εκ.
ISBN: 978-618-5209-34-6



Οι μνήμες τους, αποκαλυπτικές… Βιώματα, αφηγήσεις αληθινές…

Γυναίκες που έζησαν δίπλα στους τέσσερις βραβευμένους μας ποιητές, —η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, σύντροφος του Οδυσσέα Ελύτη, η Φαλίτσα και η Έρη Ρίτσου, σύζυγος και κόρη αντίστοιχα του Γιάννη Ρίτσου, η Άννα Λόντου,
κόρη της Μαρώς Σεφέρη και θετή κόρη του ποιητή, και η Ευγενία Βάρναλη, κόρη του Κώστα Βάρναλη—, μας ξεναγούν, μέσα από τη δική τους ματιά αλλά κι ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό, στις άγνωστες πτυχές του ιδιωτικού τους βίου. Μέσα από τις συνεντεύξεις τους, που παραχώρησαν στη συγγραφέα Εύα Νικολαΐδου από το 1983 και έως το 2017, δεν αποκαλύπτουν μόνο την ανθρώπινη διάσταση των ίδιων των ποιητών, αλλά αναδεικνύεται εξίσου και η δική τους προσωπικότητα.
●●● / ●●●
 
Ταξίδια στη Ελλάδα (15ος-19ος αι.)
Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου
Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2018
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Σελίδες: 60, με έγχρωμες και α/μ εικόνες
Διαστάσεις: 14,5 x 20 εκ.
ISBN: 978-960-476-229-3

 
Η έκδοση κυκλοφόρησε στο πλαίσιο της ομότιτλης έκθεσης, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού από τις 7 Μαρτίου ως τις 29 Απριλίου 2018. Περιλαμβάνει σπάνιες εκδόσεις, έργα περιηγητικής φιλολογίας, χάρτες και απεικονίσεις του ελληνικού κόσμου, προερχόμενα από τη Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου, η οποία αποτελεί σήμερα τμήμα της Βιβλιοθήκης του Μουσείου Μπενάκη, μετά από δωρεά του Συλλέκτη το 2013.

●●● / ●●●
 
Ισλαμική καλλιγραφία: η τέχνη της ιρανικής γραφής
Κατάλογος έκθεσης
Κείμενα: συλλογικό
Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη 2018
Δίγλωσση έκδοση (ελληνικά / αγγλικά)
Σελίδες: 44, με έγχρωμες εικόνες
Διαστάσεις: 20 x 19 εκ.
ISBN: 978-960-476-231-6


Η έκδοση, συνοδευτική της ομότιτλης έκθεσης (Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, Απρίλιος – Ιούλιος 2018), είναι αφιερωμένη στην εξέλιξη της γραφής, αλλά και στη σύγχρονη καλλιγραφική δημιουργία. Μέσα από το φωτογραφικό υλικό (βιβλία και ενεπίγραφα αντικείμενα της συλλογής του Μουσείου Μπενάκη) και τα συνοδευτικά κείμενα, ο αναγνώστης ενημερώνεται για την ιστορία της καλλιγραφίας από τον 9ο έως τον 19ο αιώνα, ενώ έρχεται σε επαφή με δείγματα της σύγχρονης καλλιγραφίας, μέσα από έργα (ποιητικού και θρησκευτικού περιεχομένου) του ιρανού καλλιγράφου Μοτζταμπά Σαμπζέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Μετρό Θεσσαλονίκης: Ο Άρης Δημοκίδης παρουσιάζει (όχι με αμεροληψία) το χρονικό του πολύπαθου έργου

  Ο Άρης Δημοκίδης εκθέτει το χρονικό του πολύπαθου έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά αποτυγχάνει να δώσει μια σφαιρική εικόνα των λόγων π...