Ο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΥΓΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΧΡΟΝΩΝ
18 Σεπτεμβρίου 1886
Ο Ζαν Μορεάς (Jean Moreas) ,
κατά κόσμον Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος,
(Αθήνα: 1856- Παρίσι:1910),
δημοσιεύει στην εφημερίδα Φιγκαρό
το "Μανιφέστο του συμβολισμού",
ένα κείμενο που αντιτίθεται στο νατουραλισμό του Ζολά,
στον Παρνασσισμό , στην αισθητική του Ρεαλισμού
και στην αυστηρή λογική προφάνεια του στίχου.
Ο Συμβολισμός που προτείνει στην Ποίηση και,
κατ΄επέκταση στην Τέχνη,
πρέπει να επιζητεί την υποβολή.
Αυτή θα γίνει κατορθωτή μέσα από την ανάδειξη
της μουσικότητας των λέξεων και την εξύψωση
της πραγματικότητας στο επίπεδο της
ιδέας και του συμβόλου, ενώ θα επιδιώκει να εκφράζει
τις λεπτότερες αποχρώσεις των εντυπώσεων
και των ψυχικών καταστάσεων.
Ο Μορεάς θεωρεί ως πρωτεργάτες του συμβολισμού τους
ποιητές Μποντλέρ, Ριμπό, Βερλέν και Μαλαρμέ.
Το γαλλικό συμβολιστικό κίνημα θα συναντηθεί με
το γερμανικό ρομαντισμό και τους άγγλους προραφαηλίτες
και θα πάρει διεθνείς διαστάσεις μέσα από τα έργα
των Βέλγων Μέτερλινγκ και Βεράρεν, του Άγγλου
Όσκαρ Ουάιλντ, του Γερμανού Στέφαν Γκεόργκε κ.ά.
Η επίδραση του συμβολισμού στο πεδίο της ζωγραφικής
και των διακοσμητικών τεχνών θα είναι τεράστια.
Εκατό και πλέον χρόνια μετά, έργα καλλιτεχνών όπως
ο Κλιμτ, ο Σαβάν, ο Μπέκλιν,ο Σεγκαντίνι, ο Κνοπφ,
ο Κούμπιν, ο Χόντλερ, ο Κλίνγκερ, ο Μαρτίνι, ο Γουότς,
ο Μορό, ο Σαβάν, ο Γκογκέν , ο Σαβάν κ.ά, θεωρούνται
περιζήτητα στο συλλεκτικό κόσμο αποδεικνύοντας
την αμείωτη αγάπη του φιλότεχνου κοινού για ένα
κίνημα που άφησε πλούσιους και αθάνατους καρπούς.
κατά κόσμον Ιωάννης Παπαδιαμαντόπουλος,
(Αθήνα: 1856- Παρίσι:1910),
δημοσιεύει στην εφημερίδα Φιγκαρό
το "Μανιφέστο του συμβολισμού",
ένα κείμενο που αντιτίθεται στο νατουραλισμό του Ζολά,
στον Παρνασσισμό , στην αισθητική του Ρεαλισμού
και στην αυστηρή λογική προφάνεια του στίχου.
Ο Συμβολισμός που προτείνει στην Ποίηση και,
κατ΄επέκταση στην Τέχνη,
πρέπει να επιζητεί την υποβολή.
Αυτή θα γίνει κατορθωτή μέσα από την ανάδειξη
της μουσικότητας των λέξεων και την εξύψωση
της πραγματικότητας στο επίπεδο της
ιδέας και του συμβόλου, ενώ θα επιδιώκει να εκφράζει
τις λεπτότερες αποχρώσεις των εντυπώσεων
και των ψυχικών καταστάσεων.
Ο Μορεάς θεωρεί ως πρωτεργάτες του συμβολισμού τους
ποιητές Μποντλέρ, Ριμπό, Βερλέν και Μαλαρμέ.
Το γαλλικό συμβολιστικό κίνημα θα συναντηθεί με
το γερμανικό ρομαντισμό και τους άγγλους προραφαηλίτες
και θα πάρει διεθνείς διαστάσεις μέσα από τα έργα
των Βέλγων Μέτερλινγκ και Βεράρεν, του Άγγλου
Όσκαρ Ουάιλντ, του Γερμανού Στέφαν Γκεόργκε κ.ά.
Η επίδραση του συμβολισμού στο πεδίο της ζωγραφικής
και των διακοσμητικών τεχνών θα είναι τεράστια.
Εκατό και πλέον χρόνια μετά, έργα καλλιτεχνών όπως
ο Κλιμτ, ο Σαβάν, ο Μπέκλιν,ο Σεγκαντίνι, ο Κνοπφ,
ο Κούμπιν, ο Χόντλερ, ο Κλίνγκερ, ο Μαρτίνι, ο Γουότς,
ο Μορό, ο Σαβάν, ο Γκογκέν , ο Σαβάν κ.ά, θεωρούνται
περιζήτητα στο συλλεκτικό κόσμο αποδεικνύοντας
την αμείωτη αγάπη του φιλότεχνου κοινού για ένα
κίνημα που άφησε πλούσιους και αθάνατους καρπούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου