Τετάρτη, Νοεμβρίου 08, 2023

Ουγκέτσου Μονογκατάρι (1953) : αριστούργημα...

 

Ουγκέτσου Μονογκατάρι (1953)

Στην Ιαπωνία του 16ου αιώνα, δύο φιλόδοξοι αγρότες επιθυμούν να αλλάξουν την τύχη τους. Ο αγγειοπλάστης Genjuro αποφασίζει να πάει στο Κιότο και να πουλήσει τα εμπορεύματά του, ενώ ο γαμπρός του Tobei αποφασίζει να γίνει Σαμουράι. 
Εξαιτίας του εμφυλίου πολέμου, το χωριό τους σύντομα καταστρέφεται από τους επιδρομικούς στρατούς και ο Genjuro επιζεί ως εκ θαύματος. Και οι δύο παίρνουν τις γυναίκες τους και κατευθύνονται προς την πόλη. Στη συνέχεια, ο Genjuro στέλνει τη σύζυγό του πίσω στο σπίτι, και της υπόσχεται πως θα επιστρέψει σύντομα, ενώ ο Tobei, εγκαταλείπει τη σύζυγό του για να γίνει Σαμουράι. Εν τω μεταξύ, μια πλούσια ευγενής γυναίκα, η λαίδη Wakasa, δείχνει ενδιαφέρον για τα προϊόντα του Genjuro, και τον προσκαλεί στο μέγαρό της.

«Ουγκέτσου Μονογκατάρι» (1953) του Κέντζι Μιζογκούτσι


Από τον Θανάση Πατσαβό
cinemagazine.gr

Το «Ουγκέτσου Μονογκατάρι» είναι ένα μαγευτικό φιλμ - συνήθης ύποπτος στις λίστες των κριτικών με τις δέκα καλύτερες ταινίες όλων των εποχών - από τον σημαντικότερο, κατά τον Γκοντάρ, Ιάπωνα σκηνοθέτη. Μόνο ο ίδιος ο Κέντζι Μιζογκούτσι

Κέντζι Μιζογκούτσι (1898-1956)

μοιάζει να μην συμφωνούσε με τις ελεγείες που έγραφαν οι κριτικοί για το έργο του. Πάντοτε εξέφραζε δυσαρέσκεια για το τελικό αποτέλεσμα των ταινιών του ή ταπεινά έλεγε: «Δεν χρησιμεύουν παρά για ψυχαγωγία, αλλά είναι παιδιά μου και τα αγαπώ». Άνθρωπος δύστροπος, αυταρχικός και δύσκολος με τους συνεργάτες του, αλλά πάνω από όλα τελειομανής, σαν μικρό παιδί εξέφραζε μετριοφροσύνη, χαμογελώντας κατά βάθος για τους επαίνους που εισπράττει.

Το «Ουγκέτσου» τον βρίσκει στο αποκορύφωμα της ωριμότητάς του, έχοντας πίσω του πάνω από 70 φιλμ τόσο από την περίοδο του βουβού όσο και του ομιλούντος κινηματογράφου. Με σκηνικό την επαρχιακή, μεσαιωνική Ιαπωνία που μαστίζεται από εμφυλίους, αντλεί έμπνευση κυριολεκτικά από ανατολή και δύση.

Παντρεύοντας δύο φαινομενικά ασύμβατα λογοτεχνικά σύμπαντα, δύο ιστορίες φαντασμάτων από την ομώνυμη συλλογή του Ακινάρι Ουέντα από τον 18ο αιώνα και ένα σύντομο διήγημα του Γκι Ντε Μοπασάν, το «Ουγκέτσου» είναι μια ταινία που αρνείται την κατηγοριοποίηση, όντας πάνω από όλα ένα δημιούργημα του μεγαλοφυούς σκηνοθέτη της. Οι ετερόκλητες πηγές δεν προδίδονται πουθενά στην σφιχτοδεμένη πλοκή που αναπνέει σαν κάτι εντελώς καινούριο.

Στο επίκεντρο βρίσκονται δύο φτωχά ζευγάρια – οι άντρες, ξεσηκωμένοι από την δεδομένη αναστάτωση του πολέμου, αποφασίζουν να κυνηγήσουν την τύχη τους: ο κεραμοποιός να κερδίσει πλούτη, ο αγρότης να μεταμορφωθεί σε σαμουράι.

 Στην πορεία οι τέσσερίς τους θα ξεκοπούν, οι άνδρες κυνηγώντας τις δικές τους χίμαιρες και οι γυναίκες πληρώνοντας ακόμη βαρύτερο τίμημα για επιλογές που ουσιαστικά δεν ήταν δικές τους.

Στα χέρια του Μιζογκούτσι το φανταστικό, το μελόδραμα και η αντιπολεμική διαμαρτυρία μετατρέπονται σε έκφραση του αιώνιου ανθρώπινου δράματος, της φιλοδοξίας και της παροξυσμικής επιθυμίας που δίνει θάρρος πέρα από το ρεαλιστικό ζύγιασμα των καταστάσεων.

Η αεικίνητη κάμερα του Μιζογκούτσι δημιουργεί μια ασταμάτητη ροή γεγονότων και σύνδεσης ιστοριών. Μια ρευστή πραγματικότητα που με αξιοθαύμαστη ευελιξία μετακινείται αδιάκοπα από το ρεαλιστικό (η δίνη του πολέμου, η βία, ο αγώνας για επιβίωση, οι καθημερινές εργασίες) στο απόκοσμο (φαντάσματα που έρχονται να απαιτήσουν ή να προσφέρουν παρηγοριά, η φύση καλυμμένη από μια αχλή μυστηρίου).

Πέρα όμως από κάθε ανάλυση, το «Ουγκέτσου» είναι μια ταινία οδυνηρά όμορφη. Όπως τα ανεκπλήρωτα όνειρα που βασανίζουν τους ήρωές του, οι ομιχλώδεις εικόνες του, γεμάτες λυρισμό και ωμή δύναμη, είναι καταδικασμένες να παραμείνουν για πολύ καιρό στη μνήμη σας.

ΟΥΓΚΕΤΣΟΥ ΜΟΝΟΓΚΑΤΑΡΙ (UGETSU MONOGATARI)
Ιαπωνία, 1953
Σκηνοθεσία:
Κέντζι Μιζογκούτσι Σενάριο: Γιοσικάτα Γιόντα Φωτογραφία:Καζούο Μιγιαγκάουα Πρωταγωνιστούν: Ματσίκο Κίο, Μασαγιούκι Μόρι, Μιτσούκο Μίτο, Κινούγιο Τανάκα Διάρκεια: 96΄





Δεν υπάρχουν σχόλια: