Πίσω από το ναυάγιο της Πύλου, ένας φίλος της Ελλάδας και της ΕΕ
Έρευνα των Reporters United, Lighthouse Reports, Der Spiegel, SIRAJ και El Pais αποκαλύπτει τη σχέση των πραγματικών διακινητών πίσω από το ναυάγιο της Πύλου με τον Λίβυο στρατηγό Χαλίφα Χαφτάρ, με τον οποίο μέχρι πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση ανέπτυσσε στενές σχέσεις ενώ η ΕΕ αναζητά συνεργασία μαζί του για να… περιορίσει τη μετανάστευση. Συνεντεύξεις με 17 επιζώντες, συγγενείς επιβατών και ένα δίκτυο πηγών στη Λιβύη ρίχνουν φως στο εάν οι εννέα Αιγύπτιοι που συνελήφθησαν στην Ελλάδα είχαν πράγματι τον ρόλο που τους αποδίδεται από τις ελληνικές αρχές.
ΠΗΓΗ: reportersunited.gr
Τη νύχτα της 8ης Ιουνίου μια σειρά από οχήματα μετέφεραν εκατοντάδες μετανάστες από τη Συρία, το Πακιστάν και την Αίγυπτο σε μια παραλία του Τομπρούκ της Λιβύης. Από εκεί, άνδρες, γυναίκες και παιδιά μεταφέρθηκαν με μικρά σκάφη κατά δεκάδες στο σκουριασμένο αλιευτικό Adriana που τους περίμενε. Λίγες ώρες αργότερα, τα ξημερώματα της 9ης Ιουνίου, το πλοίο με τους περίπου 750 επιβαίνοντες έβαλε πλώρη για την Ιταλία.
Αυτό μεταφέρουν στις καταθέσεις τους προς το Λιμενικό και την Αναπληρώτρια Ανακρίτρια Καλαμάτας εννέα από τους επιζώντες του ναυαγίου που σημειώθηκε τη νύχτα της 14ης Ιουνίου, 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου. Συνολικά 104 άτομα διασώθηκαν, ενώ 82 σωροί περισυνελέγησαν. Εκατοντάδες άνθρωποι ακόμη αγνοούνται.
Στήριξε την ανεξάρτητη δημοσιογραφία του Reporters United εδώ!
Σε προηγούμενη έρευνά μας παρουσιάσαμε μαρτυρίες και στοιχεία για τον ρόλο που έπαιξε το Λιμενικό στη βύθιση του σκάφους, αλλά και στο στάδιο της διερεύνησης των συνθηκών του ναυαγίου.
Εννέα Αιγύπτιοι επιβάτες ηλικίας μεταξύ 20 και 40 ετών συνελήφθησαν την επομένη του ναυαγίου στην Καλαμάτα, αντιμετωπίζοντας κατηγορίες για παράνομη είσοδο στη χώρα, παράνομη διακίνηση αλλοδαπών και για σειρά αδικημάτων του Ποινικού Κώδικα που αφορούν σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, πρόκληση ναυαγίου, ανθρωποκτονία από αμέλεια και έκθεση ζωής σε κίνδυνο.
Πώς έφτασαν αυτοί οι εννέα άνθρωποι να κατηγορούνται ως διακινητές και είχαν πράγματι τον ρόλο που τους αποδίδεται στην οργάνωση του ταξιδιού και τη βύθιση του σκάφους;
Οι Lighthouse Reports, Der Spiegel, SIRAJ, El País και Reporters United ερευνήσαμε το δίκτυο λαθρεμπορίου πίσω από το ναυάγιο της Πύλου, μέσα από συνεντεύξεις με 17 επιζώντες και συγγενείς αγνοουμένων, καθώς και ένα δίκτυο πηγών στη Λιβύη. Μιλήσαμε επίσης με πέντε από τις εννέα οικογένειες των συλληφθέντων και εξετάσαμε τις εννέα καταθέσεις μαρτύρων για να διαπιστώσουμε τον βαθμό στον οποίο οι φυλακισμένοι Αιγύπτιοι είναι πραγματικά υπεύθυνοι.
Εντοπίζοντας τον πραγματικό διακινητή στη Λιβύη
Για τις ανάγκες της έρευνας επικοινωνήσαμε με πέντε από τις οικογένειες των εννέα Αιγυπτίων συλληφθέντων. Όλοι οι συγγενείς υποστηρίζουν ότι οι φερόμενοι ως διακινητές ήταν αποκλειστικά επιβάτες στο πλοίο. Τρεις από τις οικογένειες μάς παρείχαν στοιχεία τα οποία υποστηρίζουν πως αποδεικνύουν την αθωότητα των συγγενών τους αφού απ’ αυτά φαίνεται πως είχαν πληρώσει για το ταξίδι τους. Όπως ένα screenshot από συνομιλία στο WhatsApp στην οποία ένας από τους συλληφθέντες φαίνεται να λαμβάνει πληροφορίες από τον πραγματικό διακινητή για το κόστος του ταξιδιού.
Καταφέραμε να επαληθεύσουμε την ταυτότητα του δεύτερου προσώπου της παραπάνω συνομιλίας, το οποίο σύμφωνα με την οικογένεια είναι ο πραγματικός διακινητής. Βρήκαμε το προφίλ του στο Facebook και με τη μέθοδο του γεωεντοπισμού εντοπίσαμε πως είχε μεταδώσει ζωντανά (live-stream) ένα βίντεο από το Τομπρούκ, το σημείο εκκίνησης του Adriana.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου