Πέμπτη, Ιουλίου 20, 2023

«Ίκαρος, ο έφηβος Άγγελος»: Ο ζωγράφος Τάσος Μαντζαβίνος δένει στην ατομική του έκθεση στην Τήνο το χθες με το σήμερα

 

«Ίκαρος, ο έφηβος Άγγελος» / Την εποχή της αλαζονείας

1336830Μαντζαβίνος6.jpg

Βιώνουμε τις επιπτώσεις της αλαζονικής μας συμπεριφοράς. Απέναντι στη φύση που θέλουμε να κυριεύσουμε και να εκμεταλλευτούμε άπληστα, παραβαίνοντας τους κανόνες της και ανατρέποντας τις πολύτιμες για τα οικοσυστήματά της ισορροπίες της. Συνεχίζοντας να δηλητηριάζουμε και να υπερθερμαίνουμε τον αέρα που αναπνέουμε, να αφανίζουμε τους τελευταίους βιότοπους πάνω στη γη και στον βυθό της θάλασσας.

Αφήνοντας αρχηγούς και αρχηγίσκους να αποφασίζουν σε διεθνείς διασκέψεις για το κλίμα, που χειραγωγούν τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα και οι μεγάλοι παραγωγοί ορυκτών καυσίμων, για τα εξαγοράσιμα «μέτρα εναντίον της κλιματικής κρίσης». Να θεσμοθετούν Ημέρες Περιβάλλοντος και λίαν προσφάτως και Ημέρες Μνήμης των Θυμάτων της Κλιματικής Κρίσης. Που ανέρχονται, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος για τα τελευταία σαράντα χρόνια στην ανεπτυγμένη Ευρώπη, σε 2.000.000 νεκρούς.

Και εξακολουθώντας να καταφεύγουμε από την απτή και αισθητή πλέον πραγματικότητα μέσα στην πραγματικότητα των κατασκευασμένων «χωρίς λόγο εικόνων» της μικρής οθόνης. Αντλώντας αναγκαστικά λίγη εφήμερη δροσιά από τα πολυδιαφημιζόμενα μετά τον θανατηφόρο καύσωνα του 1987 κλιματιστικά των τσιμεντένιων και γυάλινων κλουβιών μας, που επιταχύνουν την καταστροφή του πλανήτη.

Ο διαχρονικός μύθος του Ίκαρου

https://www.culturenow.gr/wp-content/uploads/2023/07/tasos-mantzavinos-ikaros-2.jpgΟ μύθος του Ίκαρου αφορά τη δραματική ιστορία ενός νεαρού που ζει φυλακισμένος μαζί με τον πατέρα του Δαίδαλο στον Λαβύρινθο της μινωικής Κρήτης. Και κάνει πράξη το όνειρο του ανθρώπου σαν τα πουλιά να πετάξει. Δραπετεύει μαζί του χάρη στην επιδεξιότητα του πατέρα και στα φτερά που αυτός είχε φτιάξει από πούπουλα και κερί. Αγνοεί όμως τις οδηγίες τού συνετού μάστορα.

Πλησιάζει, μέσα στη μέθη της πρωτόγνωρης ελευθερίας και της έλλειψης αυτογνωσίας, τόσο κοντά τον ήλιο, ώστε τα φτερά του να λιώσουν και να πνιγεί στο πέλαγος. Ο μύθος του Ίκαρου είναι διαχρονικός. Γιατί φέρει μέχρι τις μέρες μας όλα τα εκείνα γνωρίσματα που συγκροτούν τον αλαζόνα και εγωπαθή σύγχρονο άνθρωπο της βιομηχανικής Δύσης. Που παραγνωρίζει, μέσα στη μέθη της επηρμένης και θεωρούμενης απόλυτης παντοκρατορίας του πάνω στη γη, τα όριά του. Και κωφεύει στα σήματα κινδύνου που εκπέμπει η ίδια η φύση και διατυπώνουν εδώ και χρόνια οι ειδικοί.https://skoufagallery.gr/wp-content/uploads/2023/07/40%CE%A780-2-scaled.jpg

Ο ζωγράφος Τάσος Μαντζαβίνος δένει στην τελευταία του ατομική έκθεση, που διοργανώνει η Γκαλερί Σκουφά στην ιδιωτική οικία Ασπάλαθος, στον Τριαντάρο της Τήνου, το χθες με το σήμερα. Που καθρεφτίζεται και στον τίτλο της: «Ίκαρος, ο έφηβος Άγγελος». Χρησιμοποιεί τον μύθο για να γράψει πάνω στη ζωγραφική του επιφάνεια ένα παραμύθι βυζαντινότροπο και λαϊκό συνάμα. Το αφηγείται με σκηνές που μιλούν αποσπασματικά για τον ύπνο της λογικής πριν από το ταξίδι, το ξεκίνημά του και την πτήση σου, τον τρόμο πριν από την πτώση.

Γράφει τον χώρο στην ακτή ή στο πέλαγος με στοιχεία πραγματικά, που μεταπλάθει με τις αδρές, πηχτές ή κυματιστές πινελιές του σε στοιχεία αφαιρετικά σχηματοποιημένα ή υπερρεαλιστικά. Σμιλεύει με τον χρωστήρα του και μεταμορφώνει τον Ίκαρο άλλοτε σε νεαρό, ρωμαλέο άνδρα με μαγιό να κρατά τα φτερά του σε στάση αναμονής, άλλοτε σε κοιμισμένη, κείμενη ή μισοξαπλωμένη ή ιπτάμενη φιγούρα, με φτερά σαν φλόγες κάτω από ένα κίτρινο σημείο που θυμίζει γλόμπο, με φυσιογνωμία ασκητική, πλασμένη με απτές, καμπύλες φόρμες που υποδηλώνουν τους μυς. Κι άλλοτε τη μετασχηματίζει σε ένα πλάσμα φανταστικό και πτηνόμορφο, να δείχνει με τις απεγνωσμένες κινήσεις των φτερών του και τη φοβισμένη έκφραση στο ανθρώπινο πρόσωπό του την αγωνία του. Βυθίζει έτσι τον θεατή σε ένα ταξίδι συλλογικό και σύγχρονο, πλασμένο με τις εικονογραφικές μνήμες της παράδοσης.

Info

Τάσος Μαντζαβίνος, «Ίκαρος, ο έφηβος Άγγελος»

Οργάνωση,: Γκαλερί Σκουφά. Επιμέλεια: Γιώργος Μυλωνάς

A Touch of New/Vacation House Aσπάλαθος, οικισμός Τριαντάρος, Τήνος

Διάρκεια έκθεσης: 22 Ιουλίου-13 Αυγούστου 2023

Ωρες λειτουργίας: Καθημερινά 6.15-9 μ.μ.

_________________

Ο ζωγράφος Τάσος Μαντζαβίνος μας ξεναγεί στο κελί του και μιλάει για την τέχνη του, στο πλαίσιο των Φιλμ Ντοκιμαντέρ του Heraklion Arts and Culture "Έλληνες Εικαστικοί Καλλιτέχνες - Η τέχνη μέσα στην κοινωνία της πανδημίας".  

 _______________________

Τάσος Μαντζαβίνος – Βιογραφικό Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1958. Σπούδασε Ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1979-1985). Από το 1986 έως το 1996 δίδαξε ελεύθερο σχέδιο στη Σχολή Βακαλό. Έχει εικονογραφήσει τα βιβλία: «Αντί της σιωπής» (Λευτέρης Πούλιος, 1993), «Ο αφανής θρίαμβος της ομορφιάς» (Αργύρης Χιόνης, 1995), «Μικρή Ζωολογία» (συλλογικό, 1998), «Η ναυτιλία κύκλους κάνει» (Φίλιππος Μπεγλέρης, 2011), «Τα ρεμπέτικα» (5 χαλκογραφίες, 60 αντίτυπα, Εκδόσεις Μίμνερμος, 2012), «Ιδανικοί Αυτόχειρες» (Κ.Γ. Καρυωτάκης, 12 λιθογραφίες, 50 αντίτυπα, Εκδόσεις Μίμνερμος, 2013), «Ο Αδάμ και η Εύα» (Τ. Μαντζαβίνος, λιθογραφίες, 60 αντίτυπα, Εκδόσεις Μίμνερμος, 2015), «The Raven» (Edgar Allan Poe, Τ. Μαντζαβίνος, λιθογραφίες, 40 αντίτυπα, Εκδόσεις Μίμνερμος, 2016). Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές εντός και εκτός Ελλάδος. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Armand Guillaumin (1841-1927) - Της μεγάλης των Γάλλων ιμπρεσιονιστών σχολής

Αρμάν Γκιγιομέν(1841-1927) ****************************************   Μορέ – Αρμάν Γκιγιομέν Κατερίνα Βασιλείου ...