Παρασκευή, Ιανουαρίου 06, 2023

Διαδραστική περιήγηση στο Ιερό των Δελφών, τον "ομφαλό της Γης" του αρχαίου ελληνικού κόσμου

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgQ5Bb0R9rEQPKWzwbHSekbThFGOvrb43PzCtG9258xZXDkf0IVQxKKmVbpTw9dcJiwUpT26QM3jqptwTKMmFTy6e-PXFLcBHuFz3XRkdpuCWdgB8DHAJjTPq89mU5V_BoYxm3zxvq0j-iiT2Z7koaZxnj0Wz_DqQbwTN3X-PpU-ufTYSWQsWbVBkbPPg/w640/EllinikosKosmos_Delfoi.webpΠανοραμική άποψη του ιερού χώρου του Μαντείου των Δελφών όπως ήταν στην αρχαιότητα.

Ταξίδι στον ομφαλό της Γης

Το πρώτο πράγμα που καλείται να απαντήσει ο θεατής της νέας, διαδραστικής περιήγησης στο Ιερό των Δελφών που δημιούργησε το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», είναι αν ο ίδιος έχει βρεθεί ποτέ στον «ομφαλό της γης», σαν επισκέπτης. Η απάντηση δίνεται πατώντας το αντίστοιχο κουμπί στο κάθισμα της «Θόλου», του ημισφαιρικού θεάτρου εικονικής πραγματικότητας του «Ελληνικού Κόσμου», όπου παρουσιάζεται η περιήγηση και για να είμαστε ειλικρινείς, το τι θα απαντήσει κανείς παίζει μικρό ρόλο. Γιατί είτε έχει πατήσει το πόδι του στους Δελφούς είτε όχι, θα παρακολουθήσει ένα πλήρες, εικονικό ταξίδι, για μικρούς και μεγάλους, στον χώρο και στον χρόνο του δελφικού ιερού και μαντείου, που αποτελούσε για αιώνες λατρευτικό κέντρο και σύμβολο της ενότητας του αρχαιοελληνικού κόσμου.


Στην Ιερά Οδό των αφιερωμάτων διακρίνεται και ο Δούρειος Ιππος.
Στην Ιερά Οδό των αφιερωμάτων διακρίνεται και ο Δούρειος Ιππος.

Η εκκίνηση γίνεται όπως θα γινόταν και στην αρχαιότητα: από το σημείο συνάντησης των λατρευτικών πομπών στην αρχή της «Ιεράς Οδού», του κεντρικού άξονα του Ιερού των Δελφών. Πάνω του, ειδικά από τον 6ο έως τον 4ο π.Χ. αιώνα, όταν το δελφικό μαντείο άκμαζε, βάδιζαν πολίτες, άρχοντες και εκπρόσωποι ολόκληρων πόλεων που είχαν έρθει για να ζητήσουν χρησμό και που εξέφραζαν την ευγνωμοσύνη τους στον Απόλλωνα με εντυπωσιακά αναθήματα. Τα αφιερώματα αυτά έχουν σωθεί μόνο στις περιγραφές του Παυσανία, στις οποίες εξάλλου βασίστηκε (όπως και στα ανασκαφικά ευρήματα) η διαδραστική περιήγηση του «Ελληνικού Κόσμου» στους Δελφούς. Και όπως διαπιστώνεται, ήταν αναθήματα λαμπρά: ο χάλκινος ταύρος που αφιέρωσαν στον θεό οι Κερκυραίοι έπειτα από μια μεγάλη αλιευτική επιτυχία τους το 480 π.Χ., τα 37 αγάλματα με τα οποία οι Σπαρτιάτες μνημόνευαν τη νίκη τους έναντι των Αθηναίων στους Αιγός Ποταμούς το 405 π.Χ., το ομοίωμα του Δούρειου Ιππου που ανέθεσαν οι Αργείοι το 414 π.Χ. για να τιμήσουν τη νικηφόρα για εκείνους μάχη με τους Σπαρτιάτες στη Θυρέα, αναπαρίστανται εδώ, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, σε όλη τους τη δόξα.


Το εσωτερικό τμήμα, ο σηκός, του ναού του Απόλλωνα στους Δελφούς.
Το εσωτερικό τμήμα, ο σηκός, του ναού του Απόλλωνα στους Δελφούς.

«Ας στρέψουμε τώρα το βλέμμα μας στ’ αριστερά», προτρέπει κάποια στιγμή η μουσειοπαιδαγωγός του «Ελληνικού Κόσμου» που έχει αναλάβει από μικροφώνου τη ζωντανή «ξενάγηση» στους Δελφούς και που στη διάρκειά της θέτει εκπαιδευτικά ερωτήματα προς ενίσχυση της συμμετοχής των θεατών. Αυτό που βλέπει κανείς πλέον είναι ο «Θησαυρός των Σιφνίων», ένα από τα πλέον λαμπρά και διακοσμημένα κτίρια του Ιερού των Δελφών, που λειτουργούσε ως θησαυροφυλάκιο των κατοίκων της Σίφνου και των δικών τους αφιερωμάτων. Το καλύτερα διατηρημένο τμήμα του κτιρίου είναι η βόρεια πλευρά της ζωφόρου του, που απεικονίζει τη Γιγαντομαχία. Με τη συνδρομή ωστόσο της εικονικής πραγματικότητας μπορεί κανείς να δει καθαρά, με τα πραγματικά τους χρώματα, και τις άλλες απεικονίσεις της ζωφόρου, όπως την κρίση του Πάρι ή την αρπαγή των Λευκιππιδών. Στο αντίστοιχο κτίριο της Αθήνας, τον «Θησαυρό των Αθηναίων», ο θεατής έχει τη δυνατότητα να εισέλθει στο εσωτερικό και να θαυμάσει ένα πλήθος αγγείων, όπλων και άλλων αφιερωμάτων, ενώ ένα ακόμα εντυπωσιακό αθηναϊκό ανάθημα, η «Στοά των Αθηναίων», παρουσιάζεται επίσης στην αρχική του μορφή.


Η Σφίγγα των Ναξίων, ένα ακόμη από τα αναθήματα, είναι αφιέρωμα των κατοίκων της Νάξου.
Η Σφίγγα των Ναξίων, ένα ακόμη από τα αναθήματα, είναι αφιέρωμα των κατοίκων της Νάξου.

Συνάντηση με την Πυθία

Και όταν φτάνει κανείς στον Ναό του Απόλλωνα, όταν «παρατηρεί» από κοντά το χάλκινο άγαλμα του θεού (που του αφιέρωσαν οι Ελληνες μετά τη ναυμαχία της Σαλαμίνας), όταν «περιεργάζεται» τον τρίποδα των Πλαταιών (που το 324 μ.Χ. μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη), όταν θαυμάζει τον Κίονα με τις Χορεύτριες, τη Σφίγγα των Ναξίων και αρκετά ακόμα σημαντικά μνημεία, όταν ειδικά εισέρχεται στο άδυτο του ναού (αφήνοντας πίσω του τις επιγραφές με τα ρητά των επτά σοφών της αρχαιότητας ή το μυστηριώδες δελφικό «Ε» στον πρόναο), όταν «συναντά» την Πυθία και ακούει ένα δείγμα των χρησμών της, τότε πια αισθάνεται, όσο το επιτρέπει η τεχνολογία, ότι οι Δελφοί είναι εδώ, ακέραιοι, μπροστά του. Το αρχαίο θέατρο αναπαρίσταται με κάθε λεπτομέρεια και η θέα του δελφικού τοπίου από το άνω διάζωμά του είναι έξοχη. Τελικά, μόνο τα επιλογικά πλάνα από τον αρχαιολογικό χώρο όπως είναι σήμερα διαλύουν την εικονική πραγματικότητα που παρουσιάστηκε τα προηγούμενα 40 λεπτά και για την οποία εργάστηκε μια ομάδα αποτελούμενη από 3D modellers, προγραμματιστές, αρχαιολόγους, αλλά και από τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και επικεφαλής των ερευνητικών και επιστημονικών προγραμμάτων του, Δημήτρη Εφραίμογλου.

Οι προβολές ξεκινούν την Πέμπτη 5 Ιανουαρίου στη Θόλο του «Ελληνικού Κόσμου» (Πειραιώς 254).


Πηγή: Ν. Ζώης, Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον Τάσο Αποστολίδη για το νέο του graphic novel «Αριστοτέλης» με εικονογράφηση Αλέκου Παπαδάτου

Tάσος Αποστολίδης:«Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη έχει να κάνει με την πραγματική ζωή, με το τώρα» Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Τάσο Απ...