Παρασκευή, Νοεμβρίου 25, 2022

Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ (1929-2022): «Ποιητής, δοκιμιογράφος, βιογράφος, εκδότης και μεταφραστής, ένας από τους Γερμανούς διανοουμένους με τη μεγαλύτερη επιρροή και από τους πιο γνωστούς στον κόσμο»

 

Πέθανε ο συγγραφέας και δοκιμιογράφος Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ

Ο Γερμανός ποιητής, μυθιστοριογράφος, δοκιμιογράφος και εκδότης Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ, συγγραφέας μεταξύ άλλων των βιβλίων «Μαυσωλείο» και «Το σύντομο καλοκαίρι της αναρχίας», πέθανε σε ηλικία 93 ετών, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο εκδοτικός οίκος του Suhrkamp. «Οι εκδόσεις Suhrkamp πενθούν το θάνατο του Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ, ο οποίος απεβίωσε στο Μόναχο, σε ηλικία 93 ετών», αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Ποιητής, δοκιμιογράφος, βιογράφος, εκδότης και μεταφραστής, ήταν ένας από τους Γερμανούς διανοουμένους με τη μεγαλύτερη επιρροή και από τους πιο γνωστούς στον κόσμο», αναφέρει ο εκδοτικός οίκος, συνιδρυτής του οποίου ήταν ο θανών.

Ο Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ γεννήθηκε στις 11 Νοεμβρίου 1929 στη Βαυαρία. Σπούδασε λογοτεχνία, γλώσσες και φιλοσοφία, μεταξύ άλλων στο Φριμπούρ και στο Παρίσι. Το 1957 εξέδωσε το πρώτο βιβλίο του, την ποιητική συλλογή «Υπεράσπιση των λύκων».

Τα δοκίμια, τα ποιήματα και τα μυθιστορήματά του αποτελούν μια σφοδρή κριτική της γερμανικής μπουρζουαζίας και του αμερικανικού ιμπεριαλισμού. Είχε επίσης πρωτοστατήσει για την επανέκδοση της ανώνυμης μαρτυρίας «Μια γυναίκα στο Βερολίνο», στην οποία περιγράφονται οι πολυάριθμοι βιασμοί που διαπράχθηκαν από τους σοβιετικούς στρατιώτες που είχαν καταλάβει τη γερμανική πρωτεύουσα στο τέλος του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου.

Η μαρτυρία αυτή είχε ξεχαστεί μετά την πρώτη κυκλοφορία του βιβλίου του 1954, που είχε τύχει ψυχρής υποδοχής στη Γερμανία, αλλά έγινε εκδοτική επιτυχία μετά την επανέκδοσή του. Το πλούσιο έργο του Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ έχει τιμηθεί με πολυάριθμα βραβεία, τόσο στη Γερμανία όσο και στο εξωτερικό.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

German Museum of Books and Writing "Signs - Books - Networks" - Mass Media  - Hans Magnus Enzensberger1. Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ - Βικιπαίδεια

https://www.ansa.it/webimages/img_457x/2022/11/25/2b3cb8cc8605393b3936fe5aeaa8aad2.jpg2. Hans-Magnus Enzensberger - ΠΡΟΣΩΠΟ – Βιβλιοnet

3.  ΔΙΑΒAΣΤΕ (pdf) Το σύντομο καλοκαίρι της αναρχίαςΤο σύντομο καλοκαίρι της αναρχίας | Public βιβλία

Ένα κολάζ μαρτυριών για τη ζωή και τον θάνατο του Μπουεναβεντούρα Ντουρούτι, του ηγέτη των αναρχικών και ήρωα της Ισπανικής Επανάστασης. Η Eπανάσταση της 19 Ιουλίου 1936 στην Iσπανία

 

Μπουεναβεντούρα Ντουρρούτι (1896-1936) - Βικιπαίδεια

Ο συγγραφέας μοντάρει σε ένα βιογραφικό μωσαϊκό αναμνήσεις φίλων, συγγενών και συντρόφων, ανέκδοτα, ρεπορτάζ, ομιλίες, συνεντεύξεις, επιστολές, φέιγ βολάν, αποσπάσματα εφημερίδων και προπαγανδιστικά φυλλάδια. Ανάμεσά τους ενθέτει οκτώ δικές του παρεμβάσεις για τον ισπανικό αναρχισμό και το ιστορικό και πολιτικό υπόβαθρο της εποχής, της δεκαετίας του ’30, που σημαδεύτηκε από την άνοδο του φασισμού.

Ο Ισπανός μηχανικός Ντουρούτι οργάνωνε απεργίες και απαγωγές δικαστικών, λήστευε τράπεζες, έβαζε βόμβες, έστηνε οδοφράγματα και αφοσιώθηκε με το εθελοντικό τάγμα του στον αγώνα κατά του στρατηγού Φράνκο. Φυλακίστηκε και κατέφυγε επανειλημμένα στην εξορία. Ηλέκτριζε τα πλήθη και αφιέρωσε ανεπιφύλακτα τη ζωή του στις ιδέες του. Η ζωή και η δράση του δεν έτυχαν ποτέ εξαντλητικής ιστορικής έρευνας. Ακόμα και για τον αιφνίδιο θάνατό του υπάρχουν διάφορες εκδοχές.

Στο πολυσυζητημένο ερώτημα αν το έργο αυτό του Εντσενσμπέργκερ είναι μυθιστόρημα ή ντοκουμέντο έδωσε μια απάντηση ο βιβλιοκριτικός της εφημερίδας Frankfurter Rundschau: «Το βιβλίο αυτό είναι πιο πλούσιο σε περιεχόμενο και πιο συναρπαστικό στην ανάγνωση από τα έργα που κυκλοφορούν σήμερα ως “μυθιστορήματα” στην αγορά».

________________________________

4. Magnus Enzensberger Interview: A Closer Look

“Everyone has a novel inside. Not everyone writes that novel, thank goodness.” 

Sit back and enjoy this honest and in-depth interview with one of Europe’s great socially engaged intellectuals

 – German author Hans Magnus Enzensberger. 86-year-old Enzensberger, who has lived through the Third Reich and World War II, has remained a non-ideological person: “I lack the ability to put faith in things. Anything that ends in ‘ism.’ You have to take a closer look. What are we dealing with here? It often turns out that it doesn’t correspond to reality.” In connection to this, the issue of digital surveillance upsets Enzensberger. He feels that it has also become an ideology, and that “all that Facebook nonsense” is just another way of making money: “I enjoy being analogue. I eat in an analogue fashion. I sleep in an analogue fashion. I love in an analogue fashion. I don’t love digitally. I don’t need that. Maybe I’m just old hat.” 

 

 Enzensberger reflects on how works published in the 1960’s – including his own – reflected a great hunger and desire for change: “German society had to be re-established. It was no longer viable… And that can’t be accomplished quietly. It comes with all sorts of labour pains so to speak.” Writing his autobiographies, he came up with the idea of confronting an older gentleman with a younger man in order to maintain the honest perspective of the young man he once was: “There’s a fine line between autobiography and lies.”

 

 Hans Magnus Enzensberger (b. 1929) is a German writer with a great literary output ranging over poetry, essays, non-fiction, theatre, plays, opera, radio montages and children’s books. Among his most recent publications is his first book of memoirs ‘Tumult’ (2014), about the watershed years 1963-1970, which was widely praised. Enzensberger is also an editor (e.g. of the prestigious book series Die Andere Bibliothek) and has translated numerous poetry collections. He is the recipient of several literary awards, including a special Lifetime Recognition Award in 2009 given by the trustees of the Griffin Trust for Excellence in Poetry, which also awards the annual Griffin Poetry Prize. 

 

 Hans Magnus Enzensberger was interviewed by Marc-Christoph Wagner in connection to the Louisiana Literature festival at the Louisiana Museum of Modern Art in August 2015. Camera: Klaus Elmer Edited by: Klaus Elmer Produced by: Marc-Christoph Wagner Copyright: Louisiana Channel, Louisiana Museum of Modern Art, 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...