Τετάρτη, Απριλίου 06, 2022

Η μεγάλη κυρία του πιάνου, Ελισάβετ Λεόνσκαγια, στην Αθήνα


Η μεγάλη κυρία του πιάνου, Ελισάβετ Λεόνσκαγια


Η 77χρονη σολίστ αναμετρήθηκε με το κολοσσιαίων διαστάσεων και απαιτήσεων «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2» του Μπραμς, επαληθεύοντας στο ακέραιο τη φήμη της.

Την Ελισάβετ Λεόνσκαγια, μία από τις τελευταίες πραγματικά μεγάλες κυρίες του πιάνου, φιλοξένησε η ΚOA σε συναυλία υπό τον καλλιτεχνικό της διευθυντή Λουκά Καρυτινό στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής (1/4/2022). Γεννημένη στη Γεωργία από Ρώσους γονείς πολωνικής και εβραϊκής καταγωγής, κάτοικος και υπήκοος Αυστρίας εδώ και περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες, η 77χρονη πιανίστρια αναμετρήθηκε με το κολοσσιαίων διαστάσεων και απαιτήσεων «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 2» του Μπραμς, επαληθεύοντας στο ακέραιο τη φήμη της. Απ’ αρχής μέχρι τέλους ηγήθηκε της εκτέλεσης.

Εκτελώντας ένα κοντσέρτο τεράστιας διάρκειας, η στιβαρή γραφή του οποίου θέτει συνεχώς τον σολίστα αντιμέτωπο με μια μεγάλη ορχήστρα με αξιώσεις παρουσίας και θηριώδεις εξάρσεις δυναμικής, η έμπειρη Λεόνσκαγια ουδέποτε φάνηκε να ωθείται στα όρια των δυνατοτήτων της. Δίχως απώλειες σε εκφραστική ευγένεια, επιστράτευσε τεράστιο εύρος δυναμικής στον ήχο, κρατώντας με άνεση τον πρώτο λόγο ακόμη και στις θορυβωδέστερες αναμετρήσεις της με την ΚΟΑ. Το ξεδίπλωμα της φραστικής διέθετε ρωμαλέο σφρίγος, μυώδη άρθρωση και, ταυτόχρονα, σαγηνευτικό πλούτο διαβαθμίσεων έντασης και αποχρώσεων, προσδίδοντας στο παίξιμο πλούτο και πολιτισμένο συναίσθημα που εκτεινόταν από τις πλέον χαμηλόφωνες, τρυφερές, επιτηδευμένα «διστακτικές» διατυπώσεις έως στιβαρούς βρυχηθμούς που προκαλούσαν δέος. Συνοδεύοντας μια πιανίστρια τέτοιου διαμετρήματος, Καρυτινός και ΚOA έπαιξαν σε πλήρη εγρήγορση, με αμεσότητα και αθλητική εξωστρέφεια.

Η συναυλία ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ. 1» (1925) του Σοστακόβιτς, αριστοτεχνικό συμφωνικό πρωτόλειο στο οποίο αναγνωρίζουμε τις ποικίλες καταβολές και -εν σπέρματι- όλες τις εκφραστικές συνιστώσες της μουσικής γλώσσας του μελλοντικού κορυφαίου Σοβιετικού δημιουργού. Παρά την επιτηδευμένη ελαφράδα του, πρόκειται για τεχνικά και ερμηνευτικά ιδιαίτερα απαιτητικό έργο. ΚOA και Καρυτινός ανταποκρίθηκαν επιτυχημένα και με άνεση, κυρίως στις ρομαντικών καταβολών όψεις των δύο τελευταίων μερών: τις πλατιές ελεγειακές μελωδίες, τις απότομες μεταπτώσεις, τις βίαιες κορυφώσεις. Αντίθετα, δυσκολεύτηκαν να υποστηρίξουν με τον δέοντα υποδόριο συνεκτικό ειρμό το παιγνιώδες, πειρακτικό πνεύμα, τη λαμπερή ενορχήστρωση που αξιοποιεί στο έπακρο τις ηχητικές χροιές κάθε οργάνου και τους σύνθετους, σβέλτους ρυθμούς των δύο πρώτων μερών.

Piano Key Loop GIF - Piano Key Loop Crystal Rose GIFsΟΤΑΝ Η ΕΛΙΣΑΒΕΤ ΛΕΟΝΣΚΑΓΙΑ ΕΡΜΗΝΕΥΣΕ TO IΔΙΟ ΕΡΓΟ ΣΤΑ 56 ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑ

 Brahms: Piano concerto No.2  - Elisabeth Leonskaja...

 Israel Philharmonic Orchestra Paavo Järvi - conductor 

 Elisabeth Leonskaja - piano 

Tel Aviv 2001(Σειρά έξι βίντεο)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ο ουλτρακαπιταλισμός που κυριαρχεί από τις αρχές της χιλιετίας και οι τρομακτικές αλλαγές που έχει επιφέρει στις κοινωνίες της εποχής μας

  Δύση, δημοκρατία, αντισυστημισμός – και το νέο κοινωνικό ζήτημα Παναγής Παναγιωτόπουλος booksjournal.gr   Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου 2024  ...