Πέμπτη, Απριλίου 28, 2022

Άλφρεντ Χίτσκοκ - Φρενίτις (1972)

Το «Φρενίτις» είναι μια κλασική ταινία Χίτσκοκ, καθώς έχει όλα τα βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν πολλές από τις δημιουργίες του, όπως πολύ σασπένς, ανατριχιαστικές ή ακόμη και φρικιαστικές σκηνές και μπόλικες δόσεις σαρκαστικού χιούμορ. Το βασικό θέμα της ταινίας είναι το γνωστό θέμα των ταινιών του Χίτσκοκ: ένας αθώος άνθρωπος έχει βρεθεί στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή.

Η πόλη του Λονδίνου συνταράσσεται από τις δολοφονίες ενός κατά συρροή ψυχοπαθούς και σεξομανούς δολοφόνου, γνωστού ως “ο δολοφόνος με τη γραβάτα”, λόγω του τρόπου που στραγγαλίζει τα θηλυκά θύματα του. Θα κατηγορηθεί για τους φόνους ένας αθώος άνθρωπος, ο οποίος θα βρει ελάχιστους φίλους για να τον βοηθήσουν να παραμείνει μακριά από τα δίχτυα της αστυνομίας. Κάθε μέρα που περνάει, όμως, ενοχοποιείται όλο και περισσότερο από τις πράξεις του πραγματικού δολοφόνου.

Το «Frenzy» έχει σκηνές υψηλής σκηνοθετικής ευφυΐας, με πολύ σασπένς και ανατριχίλα. Ο Χίτσκοκ κατέχει την τέχνη του κινηματογράφου τόσο καλά, ώστε να μπορεί να προκαλέσει στο θεατή συναισθήματα αγωνίας, που συχνά προσεγγίζουν την ασφυξία, είτε με απόλυτα σαφή τρόπο είτε αδήλως. Σε μια φρικιαστική σκηνή ο Χίτσκοκ μας δείχνει την απάνθρωπη πράξη του δολοφόνου από την αρχή της, με τον τρόπο που θα προσεγγίσει το θύμα του, μέχρι το οδυνηρό τέλος της, με το στραγγαλισμό του θύματος. Ο Χίτσκοκ γνωρίζει πως σαν θεατές γνωρίζουμε την κατάληξη της σκηνής κι έτσι χειρίζεται την όλη σκηνή με έναν τρόπο σχεδόν βασανιστικό για το θεατή, αργά, μεθοδικά και σαδιστικά. Τρεις ολόκληρες ημέρες χρειάστηκε αυτή η σκηνή για να γυριστεί, καθώς είναι κεντρική στην ταινία. Σε μια άλλη σκηνή, όμως, ο Χίτσκοκ δε μας δείχνει τίποτα. Έχοντας ήδη δείξει τον τρόπο που σκοτώνει τα θύματα του ο δολοφόνος, αφήνει τα πάντα στη φαντασία του θεατή. Ο Χίτσκοκ αρκείται στο να αφήσει την κάμερα να απομακρύνεται σιγά-σιγά από την κλειστή πόρτα ενός διαμερίσματος, πίσω από την οποία συντελείται το έγκλημα, χωρίς μουσική και με απόλυτη ησυχία, δημιουργώντας ένα συναίσθημα ασφυξίας, μέχρι να καταλήξει εκτός του κτιρίου και στη φασαρία των πολυσύχναστων δρόμων του Λονδίνου, ώστε να συνειδητοποιήσουμε πως κανείς δεν πρόκειται να ακούσει τα ουρλιαχτά φρίκης του θύματος. Δεν είναι τυχαίο που ο Χίτσκοκ είναι ο master του θρίλερ και του σασπένς.

Η εμπνευσμένη σκηνοθεσία του Χίτσκοκ συνεπικουρείται από ένα ωραίο σενάριο, με πνευματώδεις και χιουμοριστικούς διαλόγους (δεν μπορώ να θυμηθώ κάποια στιγμή που οι διάλογοι να ήταν ανιαροί ή περιττοί) και με μια ωραία υπόθεση. Ο σεναριογράφος είναι ο Anthony Shaffer, ο οποίος μόλις είχε γράψει εκείνη την εποχή το πετυχημένο θεατρικό έργο «Sleuth». Είναι γεγονός πως την ίδια υπόθεση την έχουμε ξαναδεί πολλές φορές και σε διάφορες παραλλαγές σε άλλες ταινίες, ιδιαίτερα μετά το 1972 που γυρίστηκε αυτή η ταινία, αλλά είναι άλλο να την εξιστορεί ο Χίτσκοκ και άλλο κάποιος άλλος. Είναι αλήθεια πως λείπουν από το σενάριο τα στοιχεία της έκπληξης, της ανατροπής και του διαπεραστικού μυστηρίου, όπως τα έχουν οι κορυφαίες ταινίες του σκηνοθέτη, αλλά τα στοιχεία του θρίλερ, του σασπένς και του χιούμορ μας αποζημιώνουν και με το παραπάνω. Δεν μπορούμε πάντα να τα έχουμε όλα.  

Όλοι οι ηθοποιοί που συμμετέχουν στην ταινία είναι καλοί (και φθηνοί στις αμοιβές τους, όπως επιθυμούσε διακαώς ο Χίτσκοκ) στους ρόλους τους και απολαμβάνουν μια ελευθερία στις ερμηνείες τους, την οποία σοφά τους δίνει ο Χίτσκοκ. Μόνο σε ορισμένες σκηνές είναι η διεύθυνση του Χίτσκοκ στους ηθοποιούς αυστηρότατη και πολύ συγκεκριμένη. Η διεύθυνση φωτογραφίας έχει κάνει εξαιρετική δουλειά στο να μας παρουσιάσει ένα μουντό και γκρίζο Λονδίνο, όπου τα φωτεινά χρώματα εκλείπουν, η μουσική στέκεται στο ύψος των περιστάσεων, οι τοποθεσίες που έχουν επιλεγεί για τα γυρίσματα είναι ατμοσφαιρικές και ζωηρές, καθώς άλλοτε αποτυπώνουν ένα Λονδίνο παλλόμενο με ζωή και άλλοτε μία σκοτεινή και επικίνδυνη πόλη και γενικώς, ολόκληρη η παραγωγή της ταινίας είναι τόσο προσεγμένη όσο απαιτούσε πάντοτε ο Άλφρεντ Χίτσκοκ. Ο σεβασμός του Χίτσκοκ στο θεατή που θα δει τις ταινίες του είναι απαράμιλλη. 

[................................................]

ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Φρενίτις | Cinemanights | Κριτικές Ταινιών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Γ.Ρούσσος=>Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ο διαχρονικός μετρ του σασπένς - TVXS

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Γρηγόρης Γεροτζιάφας: «Ήρθε η ώρα η Αριστερά και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη να κάνουν ένα βήμα μπροστά»

Γρηγόρης Γεροτζιάφας: Τι να κάνουμε anoixtoparathyro.gr 19 Απριλίου 2024 Ήρθε η ώρα η Αριστερά και η ευρύτερη προοδευτική παράταξη ...