Ο ΣΤΙΓΚ ΛΑΡΣΟΝ γεννήθηκε το 1954 στη Σουηδία. Υπήρξε οικονομικός αναλυτής, δημοσιογράφος και αρχισυντάκτης του σουηδικού πολιτικού περιοδικού Expo. Η τριλογία του με τίτλο MILLENΝIUM αποτέλεσε παγκόσμιο εκδοτικό φαινόμενο, αφού οι πωλήσεις έχουν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια αντίτυπα, τα δικαιώματα έχουν πουληθεί σε περισσότερες από 50 χώρες και έχουν γυριστεί αντίστοιχες κινηματογραφικές ταινίες.
Και τα τρία βιβλία της τριλογίας, που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Ψυχογιός, έχουν σαρώσει τα λογοτεχνικά βραβεία.
Το πρώτο βιβλίο, με τίτλο ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΕ ΤΟ ΤΑΤΟΥΑΖ, έχει τιμηθεί με τα Glasnyckeln –το πιο σημαντικό σκανδιναβικό βραβείο αστυνομικής λογοτεχνίας–, ITV3 Crime Thriller Award, Waterstone’s Book of the Year, Best Abridged Crime Audio Book, ενώ ήταν υποψήφιο για τρία Anthony Awards στις ΗΠΑ. Επίσης, ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΠΟΥ ΕΠΑΙΖΕ ΜΕ ΤΗ ΦΩΤΙΑ, το δεύτερο βιβλίο της τριλογίας, βραβεύτηκε το 2006 ως το καλύτερο σουηδικό αστυνομικό μυθιστόρημα. Το τρίτο και τελευταίο βιβλίο, ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΣΤΗ ΦΩΛΙΑ ΤΗΣ ΣΦΗΓΚΑΣ, τιμήθηκε με το βραβείο Glasnyckeln το 2008. Δυστυχώς ο συγγραφέας δεν πρόλαβε να γευτεί τον λογοτεχνικό θρίαμβό του αφού, λίγες μόνο ημέρες μετά την παράδοση των τριών τόμων του χειρογράφου του, πέθανε από καρδιακή ανακοπή.
Όλοι, εκτός από το θείο της Χάριετ, τον Χένρικ Βάνιερ, έναν ηλικιωμένο βιομήχανο, που έχει βάλει σκοπό της ζωής του να λύσει το μυστήριο προτού πεθάνει. Στους τοίχους του γραφείου του υπάρχουν σαράντα τρία κορνιζαρισμένα λουλούδια. Τα επτά πρώτα ήταν δώρα από την ανιψιά του. Τα υπόλοιπα έφταναν ανώνυμα κάθε χρόνο στα γενέθλιά του.
Έτσι αρχίζει το MILLENNIUM, μια περιπέτεια εγκλήματος και τιμωρίας, σεξουαλικής διαστροφής και οικονομικής απάτης, αλλά και μια τρυφερή ερωτική ιστορία ανάμεσα σε έναν κατατρεγμένο δημοσιογράφο και ένα ανορεκτικό κορίτσι με τατουάζ, άσο στους υπολογιστές.
Ένα μνημειώδες πολιτικοοικονομικό αλλά και ερωτικό θρίλερ που προκάλεσε αίσθηση σε όλη την Ευρώπη! (Από την παρουσίαση της έκδοσης)
Ο Λάρσον στο πρώτο βιβλίο της τριλογίας του προλαβαίνει να μιλήσει για όλα: την πολιτική, την οικονομία, τον φασισμό, τον μισογυνισμό, τη βία, την ψυχική ασθένεια. [...] Η αστυνομική υπόθεση που υφαίνει τον καμβά της αφήγησης είναι ένα τυπικό "μυστήριο του κλειδωμένου δωματίου", μόνο που το δωμάτιο στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ένα ολόκληρο νησί. Με την αφορμή της αστυνομικής πλοκής, ξεδιπλώνεται μια πλατιά αφήγηση με πολλά παράλληλα νήματα και δεκάδες ήρωες. (Σοφία Νικολαΐδου, Τα Νέα, Βιβλιοδρόμιο, 11/7/2009)
Εξαιρετικά τα σχεδόν δοκιμιακά κομμάτια για τον σαδομαζοχισμό και οι ήρωες τόσο απτοί που είναι να λυπάσαι για τον πρόωρο θάνατο του συγγραφέα, ο οποίος δεν πρόλαβε παρά να υπογράψει τρία βιβλία. Πολυεπίπεδο, με πολυπρισματική αφήγηση και δομή βιβλίο που, παρά το σασπένς, βυθίζεσαι τόσο στα όσα καταγγέλλει κι αναζητά που δεν θέλεις να σου τελειώσει για να μη το αφήσεις από το χέρι. (Ελένη Γκίκα, Έθνος, 14/6/2009)
Ο συγγραφέας συνδυάζει αριστοτεχνικά το μυθιστόρημα μυστηρίου που θεμελιώνεται στο "ποιος έκανε το έγκλημα", με πιθανούς δράστες ανθρώπους υπεράνω υποψίας, και στο θρίλερ αμερικανικού τύπου με κατά συρροήν δολοφόνους. Αυτό που κυρίως τον προβληματίζει είναι το ζήτημα των γυναικών που πέφτουν θύματα ανδρικής βίας και ο ναζισμός που άνθησε στη Σουηδία στη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Ο Λάρσον που ως ρεπόρτερ είχε ασχοληθεί με τον ρατσισμό και τις ακροδεξιές οργανώσεις με την τριλογία του ήθελε να μιλήσει για τη Σουηδία του 21ου αιώνα, με την παγκοσμιοποιημένη οικονομία, την εγκληματική συμπεριφορά ορισμένων επιχειρηματιών, τις απάτες στο τραπεζικό σύστημα, την εκτεταμένη διαφθορά, τους απατεώνες που χρησιμοποιούν κρατικούς πόρους για να πλουτίσουν, το ξέπλυμα μαύρου χρήματος. (Φίλιππος Φιλίππου, Το Βήμα, 10/5/2009)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου