ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΜΙΑ ΧΥΔΑΙΑ ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ " ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΥΕΡΓΕΤΗ" ΤΩΝ ΠΑΓΟΥΡΙΝΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΑΠΑΙΔΕΥΣΗ
“Αυτό πρέπει να καταλάβετε καλά: Οι άνθρωποι που εμπλέκονται με τη ναυτιλία δεν έχουν ανάγκη την ελληνική κυβέρνηση, δεν έχουν ανάγκη το υπουργείο, δεν έχουν ανάγκη τον ΙΜΟ, δεν έχουν ανάγκη τον πρωθυπουργό. Μπορούν να «χέσουνε πάνω» στον πρωθυπουργό. Δε τον έχουν ανάγκη τον πρωθυπουργό. Γιατί; Γιατί η ναυτιλία δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Κανένας εφοπλιστής δεν κερδίζει τίποτα από την Ελλάδα. Δεν υπάρχουν φορτία από την Ελλάδα, δεν υπάρχουν συμβόλαια στην Ελλάδα, τίποτα στην Ελλάδα. Μόνο τα γραφεία του εφοπλιστή είναι εδώ. Το 80% των πλοίων έχουν ξένη σημαία. Δεν ενδιαφέρονται για την Ελληνική σημαία”.*Ψυχρολουσία Πλακιωτάκη με δήλωση εφοπλιστή Π. Λασκαρίδη: «Οι πλοιοκτήτες μπορούν να χέσουν πάνω στον πρωθυπουργό»
Ο Π. Λασκαρίδης και ο πιο σημαντικός υπουργός Ναυτιλίας στον κόσμο
...
Οι μαύρες κηλίδες των αδελφών Λασκαρίδη
Αλιευτικό μεταφορτώνει αλιεύματα σε πλοίο-ψυγείο στην Ανταρκτική. © Andrew McConnell / Greenpeace
Πίσω από τους νέους «ευεργέτες» με το φιλάνθρωπο και φιλοπεριβαλλοντικό προφίλ, η πραγματικότητα ενός παγκόσμιου στόλου του οποίου τα καράβια, εκτός του ότι δεν είναι ελληνικά, αποτυγχάνουν συχνά στις επιθεωρήσεις και αποτελούν, σύμφωνα με την Greenpeace, «περιβαλλοντικό κίνδυνο» για ορισμένα από τα πιο ευαίσθητα οικοσυστήματα του κόσμου.
Ίσως να μην υπάρχει άλλη επιχειρηματική οικογένεια στην Ελλάδα αυτή την εποχή που να είναι τόσο πολυσχιδής, τόσο πανταχού παρούσα σε ό,τι αφορά τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες αλλά και τη φιλανθρωπική της δράση. Ναυτιλία και αλιεία, καζίνα και ξενοδοχεία, δωρεές στο Πολεμικό Ναυτικό και νέα πλατεία Ομονοίας, εκστρατεία για θάλασσα χωρίς πλαστικά και μαθητές στα σχολεία με δωρεάν παγουρίνα.
Τα ευρήματα της έρευνας
Το Reporters United επιχείρησε να δει πίσω από την εγχώρια αγιογραφία για την οικογένεια Λασκαρίδη. Ερευνώντας τις ναυτιλιακές δραστηριότητές της κατέληξε στα εξής ευρήματα:
- «Στηρίζουμε την πατρίδα»: Οι αδελφοί Λασκαρίδη παρεμβαίνουν για τα εθνικά θέματα και χρησιμοποιούν με ευκολία τη λέξη «πατρίδα» – και όμως ούτε ένα από τα περισσότερα από 70 καράβια τους δεν είναι υπό ελληνική σημαία.
- Εκθειάζονται από τα περισσότερα εγχώρια ΜΜΕ για το φιλανθρωπικό τους έργο και εγκαλούν το κράτος που δεν αυξάνει τη φορολογία για τους πλούσιους – αλλά η καθολική χρήση σημαιών ευκαιρίας από τα πλοία τους αποτελεί πρακτική που κατά τη διεθνή βιβλιογραφία συνδέεται με την αποφυγή φόρων, την έλλειψη σεβασμού σε στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα και την ελλιπή προστασία του περιβάλλοντος.
- Διεξάγουν εκστρατείες στην Ελλάδα για το θαλάσσιο περιβάλλον – αλλά στα πλοία τους εντοπίζονται συχνά ελλείψεις που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος, των εργατικών δικαιωμάτων και της ασφαλούς ναυσιπλοΐας. H έρευνά μας εντόπισε τουλάχιστον 14 πλοία του ομίλου στα οποία επιβλήθηκε από τις αρχές το σοβαρό μέτρο της κράτησης.
- Οργανώνουν καμπάνιες καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης -από κοινού μάλιστα με το υπουργείο Περιβάλλοντος- όμως ένα πλοίο τους πιάστηκε επ’αυτοφώρω, σύμφωνα με τις γαλλικές αρχές, να ρυπαίνει «εκ προθέσεως» τη θάλασσα, ενώ ένα άλλο βυθίστηκε φορτωμένο με πετρέλαιο ανοιχτά των Φόκλαντ μετά από σύγκρουση με παγόβουνο στην Ανταρκτική.
Αυτές τις μαύρες κηλίδες ερεύνησε και παρουσιάζει το Reporters United.
«Ο μοναδικός Έλληνας που ασχολείται ταυτόχρονα με τόσα πράγματα»
Πρώτα όμως ας συστήσουμε την οικογένεια Λασκαρίδη σε όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το όνομα. Τα αδέλφια Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης κατάφεραν σε βάθος δεκαετιών να καθιερωθούν ως μέλη της ελληνικής οικονομικής ελίτ αναπτύσσοντας τις δραστηριότητές τους στο χώρο της ναυτιλίας -με αλιευτικά, πλοία-ψυγεία, μπαλκ κάριερ (φορτηγά χύδην φορτίων όπως τα σιτηρά, ο άνθρακας, το σιδηρομετάλλευμα και το τσιμέντο) και πετρελαιοφόρα-, των ξενοδοχείων -με σημαίες τη Μεγάλη Βρεταννία και το King George στο Σύνταγμα-, των καζίνων -σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη-, της αεροπλοΐας (με σημαντικό ποσοστό στην Aegean Airlines) αλλά και της φιλανθρωπίας, με δωρεές σε τομείς από το Ναυάγιο των Αντικυθήρων έως τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Βρέθηκαν επίσης στο προσκήνιο με δημοσιεύματα για τη σχέση τους με εταιρεία της συζύγου του πρωθυπουργού, με σχετικά να είναι τα ρεπορτάζ του Documento για χρηματοδότηση από οφ-σορ συμφερόντων Λασκαρίδη της εταιρείας Zeus+Dione της Μαρέβας Γκραμπόφσκι. (Η απάντηση της πλευράς Λασκαρίδη σε σχετικό μας ερώτημα στο τέλος του ρεπορτάζ. Η κ. Γκραμπόφσκι δεν απάντησε σε ανάλογο ερώτημα του Reporters United.)
Ο Πάνος Λασκαρίδης είναι ο μεγαλύτερος από τα δύο αδέλφια. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1947. Το 1965 αποφοίτησε από τη Γερμανική Σχολή Αθηνών η οποία μέχρι σήμερα πλέκει το εγκώμιο του αποφοίτου της: «Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, με πολυσχιδείς επαγγελματικές δραστηριότητες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, που εκτείνονται από την Κίνα και φθάνουν μέχρι και τα νησιά Φόκλαντ» – κρατήστε την τοποθεσία Φόκλαντ, θα τη συναντήσουμε αργότερα. «Ίσως είναι ο μοναδικός Ελληνας που ασχολείται ταυτόχρονα με τόσα διαφορετικά πράγματα».
Από το 2018 έως τις αρχές του 2020 ο εφοπλιστής ανέλαβε την προεδρία της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA), έχοντας ήδη αναδειχθεί μέλος του προεδρείου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ανάλογη πορεία έχει και ο νεότερος αδελφός. Στο διθυραμβικό βιογραφικό της Γερμανικής Σχολής διαβάζουμε για τον Θανάση Λασκαρίδη ότι «σε νεαρή ηλικία μαζί με τον αδερφό του Πάνο κληρονόμησαν μία αλιευτική εταιρεία με 5 πλοία επικεφαλής των οποίων ήταν η “Ευριδίκη” που έγραψε ιστορία στις μεταφορές των “Κατεψυγμένων Ψαριών Ευριδίκης”.[.............]
ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου