Η «Καταιγίδα» αποτελεί ένα από τα πιο φημισμένα έργα του Giorgione.Θεωρείται έργο ορόσημο για την αναγεννησιακή τοπιογραφία
και έχει χαρακτηριστεί ως μυθολογικός, θρησκευτικός, αλληγορικός ή ακόμα
και ιστορικός πίνακας.
Αναπαριστά την έντονα δραματοποιημένη σκηνή μίας επερχόμενης θύελλας,
στην οποία ξεχωρίζουν τρεις ανθρώπινες μορφές, μία ημίγυμνη γυναίκα που θηλάζει
ένα βρέφος κι ένας άνδρας.
Ο άνδρας δεν έχει σαφή ταυτότητα.Άλλοι τον θέλουν στρατιώτη ή βοσκό, από το μακρύ ραβδί πάνω στο οποίο στηρίζεται, άλλοι πιστεύουν ότι είναι τσιγγάνος, λόγω του μελαψού χρώματός του, μπορεί όμως να είναι κάποιος νεαρός αριστοκράτης ή να συμβολίζει τον Αδάμ.
"Θολή" είναι επίσης και η ταυτότητα της γυναίκας, που διάφορες ερμηνείες την ταυτίζουν με τσιγγάνα, με πόρνη, αλλά
και με την Εύα.
Φαίνεται ότι η ανδρική φιγούρα δεν ήταν εξ αρχής μέρος του πίνακα. Η εξέτασή του πίνακα με ακτίνες Χ έδειξε ότι στη θέση του ήταν ζωγραφισμένη μια καθιστή γυναικεία φιγούρα.
Φαίνεται ότι η ανδρική φιγούρα δεν ήταν εξ αρχής μέρος του πίνακα. Η εξέτασή του πίνακα με ακτίνες Χ έδειξε ότι στη θέση του ήταν ζωγραφισμένη μια καθιστή γυναικεία φιγούρα.
Ερμηνεία της «Καταιγίδας»
• Η πιο διαδεδομένη ερμηνεία του πίνακα
είναι η μοίρα του Αδάμ και της Εύας
μετά την εκδίωξή τους από τον Παράδεισο.
•Με αυτή την έννοια, η σχεδόν γυμνή καθιστή γυναίκα που
κοιτάζει σκεφτική το θεατή είναι η Εύα που θηλάζει τον Κάιν,
υποδηλώνοντας έτσι τη θεϊκή ρήση περί επίπονης μητρότητας
αλλά και της σπλαχνικότητας του γυναικείου φύλου.
•Αν ο άντρας απέναντί της είναι ο Αδάμ,
αυτός ξεκουράζεται μάλλον ακουμπώντας στο ραβδί του
κατάκοπος από την καθημερινή εργασία, την οποία είναι
υποχρεωμένος να εκτελεί ως ποινή,
σύμφωνα με τη θεϊκή παραγγελία.
• Οι δύο κομμένοι κίονες πάνω σε βάθρο είναι
τα συνήθη σύμβολα του θανάτου σε άφθονους πίνακες ,
εδώ όμως επιπλέον έχουν το χαρακτήρα
της υπενθύμισης της βραχύβιας ζωής του ανθρώπου.
* Στον πύργο που βλέπουμε στο βάθος είναι αποτυπωμένο
ένα λιοντάρι, σύμβολο του Αγίου Μάρκου,
πιθανή ένδειξη της πόλης Πάδουα, ενώ στη στέγη
του κοντινότερου σπιτιού διακρίνουμε ένα λευκό πουλί.
• Ο κεραυνός που σχίζει τον νεφελοσκέπαστο ουρανό είναι η ένδειξη
της παρουσίας του (παντοδύναμου ή οργισμένου) Θεού,
τυπικό μοτίβο της αρχαιοελληνικής και της Εβραϊκής θρησκείας,
που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο ευμετάβλητο της ζωής .
• Η καλά αρχιτεκτονημένη πόλη στο βάθος εκφράζει τον απολεσθέντα
για τους ανθρώπους Παράδεισο ως χτυπητή αντίθεση σχετικά με τις απόλυτα σκληρές συνθήκες που βιώνουν τα πρόσωπα του πρώτου πλάνου .
*O άντρας κοιτά τη γυναίκα, η γυναίκα κοιτά το θεατή και ο θεατής κοιτά τον άντρα, σε ένα ιδεατό τρίγωνο , μέσα σε ένα ονειρικό και απειλητικό περιβάλλον.
είναι η μοίρα του Αδάμ και της Εύας
μετά την εκδίωξή τους από τον Παράδεισο.
•Με αυτή την έννοια, η σχεδόν γυμνή καθιστή γυναίκα που
κοιτάζει σκεφτική το θεατή είναι η Εύα που θηλάζει τον Κάιν,
υποδηλώνοντας έτσι τη θεϊκή ρήση περί επίπονης μητρότητας
αλλά και της σπλαχνικότητας του γυναικείου φύλου.
•Αν ο άντρας απέναντί της είναι ο Αδάμ,
αυτός ξεκουράζεται μάλλον ακουμπώντας στο ραβδί του
κατάκοπος από την καθημερινή εργασία, την οποία είναι
υποχρεωμένος να εκτελεί ως ποινή,
σύμφωνα με τη θεϊκή παραγγελία.
• Οι δύο κομμένοι κίονες πάνω σε βάθρο είναι
τα συνήθη σύμβολα του θανάτου σε άφθονους πίνακες ,
εδώ όμως επιπλέον έχουν το χαρακτήρα
της υπενθύμισης της βραχύβιας ζωής του ανθρώπου.
* Στον πύργο που βλέπουμε στο βάθος είναι αποτυπωμένο
ένα λιοντάρι, σύμβολο του Αγίου Μάρκου,
πιθανή ένδειξη της πόλης Πάδουα, ενώ στη στέγη
του κοντινότερου σπιτιού διακρίνουμε ένα λευκό πουλί.
• Ο κεραυνός που σχίζει τον νεφελοσκέπαστο ουρανό είναι η ένδειξη
της παρουσίας του (παντοδύναμου ή οργισμένου) Θεού,
τυπικό μοτίβο της αρχαιοελληνικής και της Εβραϊκής θρησκείας,
που δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο ευμετάβλητο της ζωής .
• Η καλά αρχιτεκτονημένη πόλη στο βάθος εκφράζει τον απολεσθέντα
για τους ανθρώπους Παράδεισο ως χτυπητή αντίθεση σχετικά με τις απόλυτα σκληρές συνθήκες που βιώνουν τα πρόσωπα του πρώτου πλάνου .
*O άντρας κοιτά τη γυναίκα, η γυναίκα κοιτά το θεατή και ο θεατής κοιτά τον άντρα, σε ένα ιδεατό τρίγωνο , μέσα σε ένα ονειρικό και απειλητικό περιβάλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου