
Η αστυνομική λογοτεχνία πλέον έχει γίνει αρκούντως δημοφιλής, τόσο που εμφανίστηκε στα βιβλιοπωλεία πρώτη φορά το αστυνομικό περιοδικό CLM – The Crimes and Letters Magazine (διευθυντής Στράτος Μυρογιάννης, αρχισυντάκτης Κώστας Καλφόπουλος) – κάτι που έλειπε από την ελληνική βιβλιαγορά· πρόσφατα άλλαξε τίτλο και μετονομάστηκε σε Πολάρ.
Δεν νοείται σύγχρονος αστυνομικός συγγραφέας που να μην αξιοποιεί την πραγματικότητα, η οποία αναμφίβολα επιδρά στις σκέψεις και στη συμπεριφορά των ηρώων του.Η σημερινή ελληνική αστυνομική λογοτεχνία κάνει επισημάνσεις, καταγράφει και δημοσιοποιεί τα κοινωνικά προβλήματα. Δεν τα αποκαλύπτει διότι δεν κάνει ρεπορτάζ, κάτι που είναι δουλειά του Τύπου, απλώς τα διερευνά και επιχειρεί κατά κάποιον τρόπο να τα ερμηνεύσει. Λογοτεχνία και Τύπος είναι πράγματα διαφορετικά. H πρώτη βαδίζει παράλληλα με τον δεύτερο, ενώ τον αξιοποιεί αντλώντας από αυτόν πληροφορίες. Μέσα στην κρίση η συμβολή της είναι και σημαντικότερη, καθώς η δύσκολη πραγματικότητα δίνει το στίγμα της εποχής.
Στην ουσία, οι αστυνομικοί συγγραφείς στην πλειονότητά τους χρησιμοποιούν την αστυνομική ίντριγκα ως όχημα, ή ως πρόσχημα, για να μιλήσουν για τα φλέγοντα θέματα της επικαιρότητας, έστω κι αν ορισμένοι κριτικοί αυτό το θεωρούν αρνητικό. Η δράση και η ένταση στα έργα τους συνταιριάζονται με την έκφραση ιδεών, για την υπεράσπιση αξιών και κινημάτων, για την έκθεση προβληματισμών που ταλανίζουν τους πολίτες, σε μια εποχή κρίσης των ιδεολογιών και σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία.
Το σύγχρονο αστυνομικό αφήγημα που γράφεται στην Ευρώπη και μερικές άλλες χώρες του κόσμου (Μεξικό, Κούβα, Αργεντινή), αυτό που έχει αποκληθεί ως «μεσογειακό αστυνομικό μυθιστόρημα», δεν έχει μεγάλη σχέση με το αφήγημα μυστηρίου στο οποίο θήτευσε με επιτυχία η Άγκαθα Κρίστι και οι ομότεχνοί της. Σε αυτό γίνεται λόγος για την κοινωνία, την πολιτική, την Ιστορία, την τέχνη, οι ήρωές του προβληματίζονται για ποικίλα θέματα και κατ’ επέκταση προβληματίζουν τον αναγνώστη.
Η επικαιρότητα προσφέρει την απαραίτητη έμπνευση στους συγγραφείς, για να αναπτύξουν την πλοκή και τους χαρακτήρες των έργων τους. Δεν νοείται σύγχρονος αστυνομικός συγγραφέας που να μην αξιοποιεί την πραγματικότητα, η οποία αναμφίβολα επιδρά στις σκέψεις και στη συμπεριφορά των ηρώων του.
Η κρίση, βεβαίως, δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Σε αρκετά μυθιστορήματα, κυρίως ιταλικά, συναντάμε συχνά τη λέξη κρίση, δηλαδή η Ελλάδα δεν έχει το μονοπώλιο του όρου. Σήμερα το αστυνομικό είδος έχει μπει για τα καλά στα χωράφια της λεγόμενης «σοβαρής λογοτεχνίας» και, εκτός από την οικονομική κρίση, πραγματεύεται ποικίλα θέματα που συνδέονται με αυτήν. Αυτό φαίνεται και στις εκδοθείσες πρόσφατα συλλογές αστυνομικών διηγημάτων. Τόσο στον τόμο
Πρέπει να σημειώσουμε πως οι Έλληνες συγγραφείς δεν έχουν να ζηλέψουν πολλά από τους ξένους ομοτέχνους τους. Έχοντας εντρυφήσει στους κλασικούς του είδους, εξοικειωμένοι με τα λογοτεχνικά ρεύματα που έρχονται από το εξωτερικό, γράφουν αξιανάγνωστα αστυνομικά μυθιστορήματα. Αρκετά από αυτά είναι καλύτερα από ορισμένα μεταφρασμένα. Και μια επισήμανση, αυτή τη φορά αρνητική: τελευταία, παρατηρούμε επιρροές από τη σκανδιναβική αστυνομική λογοτεχνία (στον όγκο των σελίδων, τη θεματική και την πολυλογία), πράγμα που υποβαθμίζει τις συνέπειες της κρίσης και επιβαρύνει την ποιότητα των παραγόμενων έργων.

Ο Φίλιππος Φιλίππου είναι συγγραφέας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου