Παρασκευή, Μαΐου 24, 2013

ΜΕ ΤΟ ΦΑΚΟ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ (3)

 ΙΔΙΟΦΥΙΕΣ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΠΑΟΥΧΑΟΥΣ

Βερολίνο περ.1926. Μερικοί από τους βασικούς συντελεστές- δασκάλους του θρυλικού Μπαουχάους, απαθανατίζονται στην οροφή του κτιρίου . Βλέπουμε από τα αριστερά προς τα δεξιά : Josef Albers, Hinnerk Scheper, Georg Muche, László Moholy-Nagy, Herbert Bayer, Joost Schmidt, Walter Gropius, Marcel Breuer, Wassily Kandinsky, Paul Klee, Lyonel Feininger, Gunta Stölzl και Oskar Schlemmer

Photo: Bauhaus-Archiv Berlin/Centre Pompidou, Paris
ΔΙΑΒΑΣΤΕ  Μπάουχαους - Βικιπαίδεια
************************************************
 ΟΣΚΑΡ ΣΛΕΜΕΡ , ΕΝΑΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟΥ

Σλέμερ, Όσκαρ (Oscar Schlemmer, Στουτγάρδη 1888 – Σρίνγκεν, Μπαντενβέλερ 1943). Γερμανός ζωγράφος, γλύπτης και σκηνογράφος. Ήταν ιδρυτικό μέλος του Μπαουχάους της Βαϊμάρης, όπου διηύθυνε το τμήμα πολιτισμού και θεάτρου, και αργότερα εργάστηκε στο Μπρεσλάου (σημερινού Βρότσλαβ της Πολωνίας) και στο Σαρλότενμπουργκ. Η δημιουργία του με τον τίτλο Τριαδικό μπαλέτο, με πρωτότυπες μηχανικές εμπνεύσεις υπερρεαλιστικού περιεχομένου, είχε μεγάλη επιτυχία και επίδραση στη γερμανική σκηνογραφία, την οποία προσπάθησε να μεταρρυθμίσει με σκοπό να τονίσει περισσότερο την καθαρότητα της ανθρώπινης μορφής. Στη ζωγραφική, ξεκινώντας από την κυβιστική αντίληψη, ανέπτυξε μια τεχνοτροπία συγγενική με το πνεύμα της σχολής του Παρισιού και κατέληξε σε έναν επιτυχημένο συνδυασμό αρχιτεκτονικής και ζωγραφικής στις τοιχογραφίες του, τις οποίες ονόμασε Μauerbild. Την τελευταία περίοδο της δημιουργίας του στράφηκε προς την αφηρημένη τέχνη.
ΠΗΓΗ: ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΔΟΜΗ



  ********************************

Το Τριαδικό μπαλέτο του Όσκαρ Σλέμερ : ένα ιστορικό «αντι-μπαλέτο»

της Λίλας Καρακώστα


To Τριαδικό μπαλέτο, αρχίζει να διαμορφώνεται το 1912 από τον εικαστικό καλλιτέχνη Oskar Schlemmer σε συνεργασία με τους χορευτές Albert Burger και Elsa Hötzel, ως συνολική (κινησιολογική και εικαστική) ανανεωτική για το χορό πρόταση. Η πρώτη παράσταση πραγματοποιείται στη Στουτγάρδη το 1922, λίγο πριν ο Schlemmer αναλάβει χρέη Δασκάλου στο Bauhaus της Βαϊμάρης. Στη δεκαετή πορεία διαμόρφωσής του, το εικαστικό στοιχείο κυριαρχεί σε βάρος της κίνησης. Κόντρα στην επικρατούσα τάση της εποχής, της απελευθέρωσης της κίνησης και της εκφραστικής δύναμης του ανθρώπινου σώματος, ο Schlemmer όχι μόνο περιορίζει την κίνηση αλλά την κάνει και τελείως μηχανική, μετατρέποντας τους χορευτές σε ανθρώπινες κούκλες. Ο ρόλος των χορευτών-ερμηνευτών είναι, ουσιαστικά, να κινήσουν τις άκαμπτες, βαριές, ογκώδεις, γεωμετρικές φόρμες που απαρτίζουν τα κοστούμια, τις περισσότερες φορές με την επιπρόσθετη δυσκολία της μάσκας που περικλείει όλο το κεφάλι και περιορίζει την όραση – και μάλιστα με κίνηση αυστηρά στιλιζαρισμένη! Κοφτές, σπασμωδικές κινήσεις και συνεχείς στροφές παραπέμπουν σε χορό μαριονετών, μηχανικών κουκλών ή «αυτομάτων». Ο ρόλος του κοστουμιού που ως γλυπτικό κέλυφος περικλείει και αλλοιώνει την ανθρώπινη μορφή, είναι τόσο καθοριστικός αλλά και περιοριστικός για την κίνηση, που μπορούμε να μιλάμε για ένα κανονικό «αντιμπαλέτο».


Triadisches Ballet / Triadic Ballet by Oskar Schlemmer from Paulo Henrique on Vimeo.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...