Δευτέρα, Μαρτίου 24, 2025

ΑΣΤΟΧΙΑ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ : Σε μια ευνομούμενη χώρα θα είχε επέμβει ο εισαγγελέας και θα είχαν «ξυλωθεί» ο Ταχιάος , ο υπουργός υποδομών και όλοι οι επιτελείς τους

 


Γιάννης Μυλόπουλος / Μετρό Αθήνας: Έκθετοι Ελληνικό Μετρό και υπουργείο υποδομών

Γιάννης Μυλόπουλος

Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν τον συντάκτη τους, χωρίς να συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψη του Tvxs.gr

Οι έμπειροι εργολάβοι γνωρίζουν πάρα πολύ καλά ότι αν σε κάποιο τμήμα του έργου που κατασκευάζουν δεν εφαρμόζεται εγκεκριμένη από το δημόσιο μελέτη, η αντίστοιχη δαπάνη δεν μπορεί να πληρωθεί.

Και επιπλέον γνωρίζουν καλά ότι αν κάποιο τμήμα του έργου δεν καλύπτεται από εγκεκριμένη από το δημόσιο μελέτη και συνεπώς και από τα έργα ασφαλείας που τη συνοδεύουν, την πλήρη ευθύνη για το όποιο ατύχημα συμβεί την αναλαμβάνει ο ίδιος ο ανάδοχος.

Και γι’ αυτό και οι έμπειροι εργολάβοι, σαν την κοινοπραξία που κατασκευάζει την γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, αποφεύγουν τέτοια επικίνδυνα μονοπάτια.

Ο υφυπουργός υποδομών, συνεπώς, Νίκος Ταχιάος δεν είπε όλη την αλήθεια στις δηλώσεις του, όταν προσπάθησε να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα και να αποκρούσει τις προφανείς ευθύνες του δημοσίου για τη… λάθος σήραγγα μήκους 160 μέτρων η οποία διανοίγονταν επί 6 μήνες χωρίς εγκεκριμένη μελέτη και άρα και χωρίς εγκεκριμένα μέτρα ασφαλείας.

Ο υφυπουργός επιχείρησε να επιρρίψει το σύνολο της ευθύνης στους εργαζόμενους στο εργοτάξιο.

Όπως ακριβώς ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επιχείρησε από την πρώτη στιγμή μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών να επιρρίψει το σύνολο της ευθύνης στον μοιραίο σταθμάρχη.

Η θεωρία του ανθρώπινου λάθους, όμως, στις υποδομές και τις μεταφορές συγκαλύπτει τις αυτονόητες ευθύνες του δημοσίου για την ασφάλεια ανθρώπων και κατασκευών.

Η απόλυτη ευθύνη για τη διάνοιξη σήραγγας χωρίς εγκεκριμένη από το δημόσιο μελέτη βαραίνει την επιβλέπουσα υπηρεσία, την ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ. Η οποία επί 6 μήνες είτε δεν αντιλήφθηκε, είτε αντιλήφθηκε αλλά δεν αντέδρασε στην κατασκευή μιας σήραγγας 160 μέτρων που δεν προβλέπονταν στην εγκεκριμένη μελέτη για το έργο.

Τόσο στην πρώτη περίπτωση που κανείς δεν πήρε χαμπάρι, όσο και στη δεύτερη που το αντιλήφθηκαν αλλά δεν αντέδρασαν, η εταιρεία του δημοσίου φέρει την απόλυτη ευθύνη.

Όπως αυτονόητα ευθύνη φέρει και το υπουργείο υποδομών. Το οποίο όταν ενημερώθηκε δεν αντέδρασε στο ότι η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ επί 6 μήνες εκτελούσε πλημμελώς το έργο της επίβλεψης της διάνοιξης των σηράγγων της γραμμής 4 του μετρό. Και συνεπώς επί 6 μήνες εκτελούνταν ένα υπόγειο έργο χωρίς εγκεκριμένη μελέτη, χωρίς να λαμβάνονται δηλαδή οι ενδεδειγμένες πρόνοιες για την ασφάλεια του έργου, των ανθρώπων και των υποδομών.

Θα περίμενε κανείς ο κ. Ταχιάος να έχει ήδη ζητήσει την παραίτηση της διοίκησης της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.

Όπως θα περίμενε κανείς και ο υπουργός υποδομών ή ο πρωθυπουργός να έχει ήδη ζητήσει την παραίτηση Ταχιάου.

Πρόκειται για μοναδικό περιστατικό στον σύγχρονο πολιτισμένο κόσμο.

Η επίρριψη της ευθύνης για ένα τέτοιο κεφαλαιώδες λάθος, διαρκείας 6 ολόκληρων μηνών, σε μεμονωμένους υπαλλήλους από τον υφυπουργό είναι υποκριτική και δείχνει είτε άγνοια της διοίκησης των τεχνικών έργων, είτε πρόθεση συγκάλυψης.

Το πρόβλημα με ένα έργο που εκτελείται εκτός εγκεκριμένης μελέτης δεν είναι απλώς διαδικαστικό. Και δεν έχει να κάνει μόνο με την αδυναμία πληρωμής της αντίστοιχης δαπάνης. Αυτό είναι το λιγότερο.

Εκείνο που είναι το πλέον σοβαρό είναι ότι έργο χωρίς εγκεκριμένη μελέτη ενέχει κινδύνους για ανθρώπους και υποδομές και εγείρει σοβαρά ζητήματα ασφαλείας.

Κι αυτό γίνεται κρίσιμο όταν αναφερόμαστε σε δύσκολα και πολύπλοκα έργα, όπως οι υπόγειες κατασκευές.

Γιατί στις μελέτες των υπόγειων έργων γίνεται η ανάλυση των κινδύνων, η λεπτομερής περιγραφή τους και η διαστασιολόγηση των έργων που εγγυώνται την ασφάλεια ανθρώπων και κατασκευών.

Η μη εφαρμογή εγκεκριμένης μελέτης στα υπόγεια έργα εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους διαφορικών καθιζήσεων και συνεπώς και παραμορφώσεων εδάφους και κατασκευών. Οι οποίες, με τη σειρά τους, μπορεί να προκαλέσουν την κατάρρευση τμήματος του εδάφους ή και των υποδομών.

Κίνδυνοι που κανονικά περιγράφονται με λεπτομέρεια στις εγκεκριμένες τεχνικές μελέτες. Όπως επίσης περιγράφονται και τα μέτρα για την ακριβή παρακολούθηση των καθιζήσεων και των παραμορφώσεων, όπως και τα μέτρα και τα τεχνικά έργα για την ενίσχυση και την υποστήριξη του έργου, του εδάφους και των κατασκευών.

Τέλος, στις μελέτες των υπόγειων έργων περιγράφονται οι τρόποι αποφυγής των κινδύνων, καθώς και μετριασμού των συνεπειών τους.

Στην προκειμένη περίπτωση, επί 6 μήνες διανοίγονταν μια υπόγεια σήραγγα για την οποία το δημόσιο δεν είχε στα χέρια του εγκεκριμένη μελέτη. Και συνεπώς δεν υπήρχε ούτε η πρόβλεψη των ενδεχόμενων κινδύνων, ούτε η περιγραφή τους, ούτε και οι τρόποι της αντιμετώπισής τους που θα διασφάλιζαν την χωρίς προβλήματα για την ασφάλεια ανθρώπων και υποδομών διάνοιξη της σήραγγας.

Πάμε κι όπου βγει, δηλαδή, και στην κατασκευή κρίσιμων υποδομών.[...................................]


Μετρό Αθήνας: Έκθετοι Ελληνικό Μετρό και υπουργείο υποδομών

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ποιήματα που γράφονται τώρα : ΕΙΚΟΝΕΣ

    Χρήστος Μουχάγιερ  ΕΙΚΟΝΕΣ     Αλάνια έπαιζαν στη γειτονιά μήλα , ξυλίκι , μπάλα  Ποτάμι ο ιδρώτας έτρεχε , της ανεμελιάς το γάλα Μανάδε...