Δευτέρα, Μαρτίου 24, 2025

«Πέρασαν τ’ ἄνθη καὶ ἔφτασε τοῦ θερισμοῦ καιρός, ἄσπρισαν τὰ μαλλιά, ζητᾶ τ’ ἁλώνι πιὰ τὸ στάχυ»

 


«Ὅλα τὰ ἐδῶ γιὰ τοὺς θνητούς, κόπος· κι ὅλα γιὰ γέλια…»

Elias Malevitis, Greece - CulturebookΗλίας Μαλεβίτης


*

Από το βιβλίο Ένα ποίημα – μια ματιά. Πέντε Ομιλίες που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες από το Ίδρυμα Τάκης Σινόπουλος προδημοσιεύουμε ένα απόσπασμα από την εισήγηση του Ηλία Μαλεβίτη για το έργο του Γρηγόριου Ναζιανζηνού. Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος: Ο ιδιάζων | in.grΣτον τόμο γράφουν ακόμη οι Παντελής Μπουκάλας (δημοτικό τραγούδι), Λιάνα Σακελλίου (Γιώργος Σεφέρης), Κώστας Κουτσουρέλης (Νίκος Καζαντζάκης) και Πολύκαρπος Πολυκάρπου (Άγγελος Σικελιανός). Ο σχεδιασμός και η επιμέλεια της έκδοσης είναι του Θανάση Γαλανάκη.

///

Ὅλα στὴ ζωὴ σκιὰ καὶ φαντασία, καὶ πίσω ἀπ’ ὅλα παραμονεύει ἡ ματαιότητα, τὰ πάθη, οἱ δοκιμασίες, ἡ διαρκὴς ἀστάθεια ποὺ προκαλεῖ ἀγωνία καὶ μελαγχολία στὴν ψυχὴ τοῦ Γρηγορίου. Τίποτα πιὸ ἀδύναμο κι ἀσθενὲς ἀπὸ τοὺς θνητοὺς ἀνθρώπους. ῍Ας προσέξουμε πόσα οὐσιαστικὰ δηλωτικὰ ἐφήμερης παρουσίας χρησιμοποιεῖ γιὰ τὸν ἀνθρώπινο βίο:

Ὅλα τὰ ἐδῶ γιὰ τοὺς θνητούς, κόπος· κι ὅλα γιὰ γέλια,
ἄχνη, ἴσκιος, φαντασία, δροσιά, πνοή, φτερὸ καὶ ὁμίχλη,
ὄνειρο, κύματα, ροή, στὸ πέλαο αὐλάκι, σκόνη.
Κύκλος ποὺ ἀδιάκοπα γυρνᾶ, κυλῶντας ὅμοια πάντα·
μιὰ στέκεται, μιὰ προχωρεῖ, σπάζει καὶ πάλι σμίγει
ὧρες καὶ μέρες καὶ νυχτιές, θάνατοι πόνοι, λύπες
μ’ ἀρρώστιες ἀλλὰ καὶ χαρὲς κακοτυχιὲς καὶ τύχες.
[…]
Πόσα μὲ τὰ φτερὰ τοῦ νοῦ μὲ κύκλωσαν παλιὰ ὅσα
κι ὅσα καινούργια· ἀπ’ τοὺς θνητοὺς πιὸ ἀδύναμο δὲν ἔχει […]

(μτφρ. Ἰγνάτιος Σακαλῆς)

Πάντα μόγος θνητοῖς τἀνθάδε· πάντα γέλως,
χνοῦς, σκιά, φάσμα, δρόσος, πνοιή, πτερόν, ἀτμίς, ὄνειρος,
οἶδμα, ρόος, νηὸς ἴχνιον αὖρα, κόνις,
κύκλος ἀειδίνητος, ὁμοίϊα πάντα κυλίνδων,
ἐστηώς, τροχάων, λυόμενος, πάγιος,
ὥραις, ἤμασι, νυξί, πόνοις, θανάτοισιν, ἀνίαις,
τερπωλῇσι, νόσοις, πτώμασιν, εὐδρομίαις
[…]
Πάντα νόου πτερύγεσσιν ἐπέδραμον, ὅσσα παλαιά,
ὅσσα νέα· θνητῶν δ’ οὐδὲν ἀκιδνότερον […]

(Ι ́, Περὶ τῶν τοῦ βίου ὁδῶν)

Παρ’ ὅτι ὁ σύγχρονος ἀναγνώστης δικαιολογημένα ἀναγνωρίζει μιὰ διάχυτη ἀτμόσφαιρα ματαιότητας καὶ μηδενισμοῦ νὰ διαστίζει τὴν ποιητικὴ ἀγωνία τοῦ Γρηγορίου, κι ἡ ὁποία φαίνεται ν’ ἀκολουθεῖ τὸ ἡρακλείτειο πάντα ρεῖ, ἂς μὴν βιαστεῖ στὴν τελικὴ κρίση του. Αὐτὴ ἡ μελαγχολία καὶ ἡ αἴσθηση τῆς ματαιότητας τοῦ ἀνθρώπινου βίου εἶναι γνωστὴ ἤδη ἀπὸ τὴν Γραφή. Δὲν ριζώνει σὲ κάποιο εἶδος ἐγκόσμιου σκεπτικισμοῦ ἢ μηδενισμοῦ, παρὰ ἀκουμπᾶ στὰ βιβλικὰ παράλληλα τοῦ βιβλίου τῶν Ψαλμῶν καὶ τοῦ Ἐκκλησιαστῆ· σὲ αὐτὲς τὶς σύστοιχες βιβλικὲς ἐκφράσεις ματαιότητας τοῦ βίου καὶ ἀβεβαιότητας ἐξ ἄλλου ἀνιχνεύονται κι οἱ ἐμπνεύσεις τοῦ ποιητῆ μας. Συνακόλουθα, γιὰ τὸν Γρηγόριο τὸ σταθερὸ κι ἀπαρασάλευτο σημεῖο μέσα σ’ αὐτὴ τὴ μάταιη ζήση εἶναι ἡ πίστη του στὸν Χριστὸ καὶ στὴν ἕνωση μαζί του στὸ ἐπέκεινα. ̔Ο Χριστὸς εἶναι ποὺ νοηματοδοτεῖ ὅλην αὐτὴ τὴν —κατὰ τὰ ἄλλα— ἀ-νόητη, ἐφήμερη καὶ μάταιη, θνητὴ ὕπαρξη ― ἡ ἐλπίδα τῆς πληρότητας μιᾶς ἄλλης μεταθανάτιας ζωῆς. Μ’ αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ χριστιανικός του λυρισμὸς ξεφεύγει ἀπὸ τὴ μηδενιστικὴ ἀπελπισία, ὡστόσο διατηρεῖ ὅλη τὴν ἐκφραστικὴ παλέτα ἑνὸς ἀγωνιώδους καὶ μελαγχο- λικοῦ λυρισμοῦ, καθὼς δὲν διαπιστώνεται χαρμόσυνη καὶ δοξαστικὰ ἐκφραζόμενη αἰσιοδοξία. Μᾶλλον, εἶναι ἡ λύπη καὶ ἡ ἀγωνία ποὺ δίνουν τὸν κυρίαρχο τόνο.

῞Ενα μόνο οἱ ἄνθρωποι καλὸ καὶ σταθερὸ ἔχουν μόνο
νὰ ξεκινοῦν πάντ’ ἀπ’ αὐτὸ σέρνοντας τὸ σταυρό τους.
Τὰ δάκρυα κι οἱ στεναγμοί, νοῦς ποὺ τὰ θεῖα τὸν νοιάζουν,
ἡ ἐλπίδα, τῆς οὐρανικῆς ἡ φωταυγὴ Τριάδας
ποὺ κατοικεῖ στοὺς καθαρούς, ἀπὸ τὸ ἀνόητο χῶμα
ἡ ἀπαλλαγή, κι ἡ φύλαξη ἁγνῆς τῆς θείας εἰκόνας.
Ἡ ζωή μας νά ’ναι ἀλλιώτικη κι αὐτὸν τὸν κόσμο μ’ ἄλλον
κόσμο νὰ τὸν ἀλλάζομε σὲ μιὰ ζωὴ ὅλο πόνο.

Γράφει σχετικὰ ὁ Β. Τατάκης:

«Ἂν καὶ μένει σταθερὸς στὴν πίστη του, ὁ Γρηγόριος τρομάζει μπροστὰ στὸ χάος ποὺ παρουσιάζει ὁ κόσμος ὅπου θριαμβεύουν οἱ κακοί. ̔ Η ἴδια ἡ φύση τοῦ ἀνθρώπου —σύνθεση ὕλης καὶ πνεύματος— τὸν τρομάζει. Μπροστὰ σ’ αὐτά, ἡ εὐαίσθητη ψυχή του —ἂς μένει πιστή— προβάλλει τὶς ἀμφιβολίες ποὺ σχίζουν τὴν καρδιὰ κάθε ἀνθρώπου, τὴ λύπη γιὰ τὴν πτώση, τὶς τύψεις καὶ τὴ λύπη γιὰ τὴν ἁμαρτία.

Πέρα ἀπὸ τὶς τύψεις καὶ τὸν φόβο τῆς ἁμαρτίας, τὸν ταλανίζει ἡ ἔγνοια τοῦ ἐπερχόμενου θανάτου καὶ τῆς θείας κρίσης. Μὲ βαθιὰ ἀγωνία ἀντικρίζει τὸ τέλος τῆς ζωῆς ποὺ πλησιάζει καὶ φοβᾶται ὅτι δὲν εἶναι ἕτοιμος, ὡστόσο ἐλπίζει πάντα στὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ:

Πέρασαν τ’ ἄνθη καὶ ἔφτασε τοῦ θερισμοῦ καιρός,
ἄσπρισαν τὰ μαλλιά, ζητᾶ τ’ ἁλώνι πιὰ τὸ στάχυ,
ἡ ἀγουρίδα ὡρίμασε καὶ ὁ τρύγος νάτος ποὺ ἦρθε,
πατιοῦνται οἱ ἁμαρτίες μου τώρα στὸ πατητήρι.
Ὠιμένα ἡ μέρα μου ἡ πικρὴ καὶ πῶς νὰ τὴν ξεφύγω;
Τί θὰ γινῶ; Πῶς μὲ κρατάει τῆς ἁμαρτίας ὁ φόβος,
καὶ φόβος ἀπ’ ἀγριάγκαθα καὶ Γόμορρας σταφύλια
γεμάτος μήπως καὶ φανῶ, σὰν ὁ Χριστὸς μὲ κρίνει,
καὶ στοὺς θεοὺς Θεὸς αὐτὸς δίνει ὅ,τι τοὺς ἀξίζει,
ὅση τὰ μάτια τους βαστοῦν ἀπ’ τοῦ φωτὸς τὴ χώρα,
καὶ μιὰ μοῦ μένει ἐλπίδα πιὰ τὶς λιγοστές μου μέρες,
νὰ μ’ ὁδήγησεις καὶ νὰ ρθῶ σὲ σένα Τρισμακάριε.

(μτφρ. Ἱγνάτιος Σακαλῆς)

Παρῆλθον ἄνθη, καιρὸς ἤγγικεν θέρους.
Λευκὴ δέ μοι θρίξ, ἡ δ’ ἅλως καλεῖ στάχυν.
Ἀπῆλθεν ὄμφαξ, ἡ τομὴ δὲ πλησίον.
Ληνὸς πατεῖται τῶν ἐμῶν ἤδη κακῶν.
Φεῦ ἡμέρας μοὶ τῆς κακῆς! ἣν ποῦ φύγω;
Καὶ τίς γένωμαι; ὡς δέος μ’ ἁμαρτίας!
Δέος δ’ ἀκανθῶν, καὶ Γομόῤῥας βοτρύων,
πλήρη φανῆναι, Χριστὸς ἠνίκα κρίνων
Θεὸς θεοῖς δίδωσι τὰ πρὸς ἀξίαν,
χῶραν ἑκάστῳ φωτὸς ὡς ὄψις φέρει.
Ἐλπὶς μία μοι τὰς βραχείας ἡμέρας
παλινδρομῆσαι τῇ ποδηγίᾳ, Μάκαρ.

(ΟΒ ́, Εἰς τὴν ἔξοδον)»[..........................................]
ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ-ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ποιήματα που γράφονται τώρα : ΕΙΚΟΝΕΣ

    Χρήστος Μουχάγιερ  ΕΙΚΟΝΕΣ     Αλάνια έπαιζαν στη γειτονιά μήλα , ξυλίκι , μπάλα  Ποτάμι ο ιδρώτας έτρεχε , της ανεμελιάς το γάλα Μανάδε...