Τετάρτη, Οκτωβρίου 23, 2024

ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ :Για πόσους μήνες θα κυκλοφορεί ως χειροκίνητο , λόγω μη ολοκλήρωσης των δοκιμών αυτοματισμού του;

 (ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΙΩΣΗΦΙΝΑ ΣΒΑΝΙΑ)


 Χειροκίνητο τελικά το… αυτόματο Μετρό στη Θεσσαλονίκη

Γιάννης Μυλόπουλος


Οι πιέσεις που ασκήθηκαν τελευταία στη Θεσσαλονίκη ώστε να αποκαλυφθεί η αλήθεια με το Μετρό, τελικά απέδωσαν καρπούς. Οι επίμονες ερωτήσεις που υποβάλαμε εδώ και ενάμισι μήνα προς τη λειτουργό εταιρεία του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν απαντήθηκαν, βέβαια, από την ίδια την εταιρεία. Η οποία, λόγω σοβαρότητας και αξιοπιστίας, δεν δέχθηκε να ακολουθήσει τον ίδιο δρόμο των άστοχων και ανακριβών δηλώσεων που ακολουθούν οι κυβερνητικοί.

Οι επίμονες ερωτήσεις μας, όμως, ανάγκασαν τον υφυπουργό υποδομών Ν. Ταχιάο να παραδεχτεί τελικά αυτό που επιμελώς η κυβέρνηση έκρυβε τόσον καιρό.

Στην ερώτηση αν σε διάστημα 13 μηνών, από τον Οκτώβριο του 2023 που ανέλαβε την ευθύνη της λειτουργίας του έργου η εταιρεία THEMA, μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου 2024, που ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε να «παραδώσει το Μετρό στους πολίτες», όπως το έθεσε, πρόλαβαν να εκτελεστούν τα υποχρεωτικής 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια που επιβάλλουν οι διεθνείς κανονισμοί για να λειτουργήσει το αυτόματο Μετρό εμπορικά με ασφάλεια, ο υφυπουργός παραδέχτηκε αυτό που όλοι γνώριζαν, αλλά που η κυβέρνηση επιμελώς απέκρυπτε.

Το αυτόματο, χωρίς μηχανοδηγό, Μετρό της Θεσσαλονίκης δεν θα είναι έτοιμο για ασφαλή εμπορική λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου.

Αυτό που θα παραδοθεί τον επόμενο μήνα θα είναι ένα ημιτελές Μετρό. Που θα λειτουργεί χειροκίνητα, μέχρι να ολοκληρωθούν οι δοκιμαστικές λειτουργίες των αυτοματισμών, προκειμένου να παραδοθεί μετά από αρκετό καιρό το έργο σε ασφαλή εμπορική λειτουργία.

Αφού αυτές οι αυτόματες δοκιμαστικές λειτουργίες των ηλεκτρονικών συστημάτων που θα εξασφαλίσουν τη χωρίς μηχανοδηγό, ασφαλή κίνησή του, κατά δήλωση του ίδιου του υφυπουργού, θα ξεκινήσουν πολύ καθυστερημένα, στις αρχές Νοεμβρίου.

Αυτό που πρόωρα, δηλαδή πριν να ολοκληρωθούν οι δοκιμαστικές λειτουργίες που εγγυώνται την ασφαλή λειτουργία του έργου, θα παραδοθεί στους πολίτες δεν θα είναι ένα αυτόματο, αλλά ένα ημιτελές και χειροκίνητο Μετρό, με προσωπικό στους συρμούς, που θα κάνει τους απαραίτητους χειρισμούς.

Το ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με την «παράδοση του Μετρό στους πολίτες της Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου», όπως βεβιασμένα υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός στα εγκαίνια της ΔΕΘ, ήταν περισσότερο από σαφές τον τελευταίο καιρό.

Κατ’ αρχήν ήταν οι αντιφάσεις στις οποίες έπεφταν οι αρμόδιοι κυβερνητικοί, προσπαθώντας να εξηγήσουν τα ανεξήγητα. Πως δηλαδή γίνεται και σε 13 μήνες, από τον Οκτώβριο του 2023, που ανέθεσαν με αδικαιολόγητη καθυστέρηση τη λειτουργία του έργου στην Ιταλο-Γαλλική εταιρεία THEMA, μέχρι το τέλος Νοεμβρίου του 2024 που εξήγγειλαν την παράδοση του έργου, κατάφεραν και εκτέλεσαν… 18μηνης διάρκειας δοκιμαστικά δρομολόγια, όπως προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί ασφαλείας;

Μετά ήταν οι οφθαλμοφανώς ανακριβείς δηλώσεις κυβερνητικών παραγόντων, ότι δήθεν άλλαξαν οι κανονισμοί και δεν ισχύουν οι 18 μήνες δοκιμαστικών λειτουργιών. Που, όμως, διαψεύδονταν από δηλώσεις των ίδιων, μόλις 3 χρόνια πριν, όταν διαβεβαίωναν για υποχρεωτικά, 18μηνης διάρκειας, δοκιμαστικά δρομολόγια.

Σημαντικό ρόλο στην αποκάλυψη της αλήθειας έπαιξε, βέβαια και η επιμονή μας να ρωτάμε εδώ και ενάμισι μήνα τη λειτουργό εταιρεία, αν θα έχουν ολοκληρωθεί τα δοκιμαστικά δρομολόγια μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Κι ακόμη, αν το αυτόματο, χωρίς μηχανοδηγό, Μετρό της Θεσσαλονίκης θα δοθεί, πράγματι, σε ασφαλή εμπορική λειτουργία στις 30/11.

Η αιδήμων σιωπή της υπεύθυνης για την ασφαλή λειτουργία του Μετρό εταιρείας, ήταν άκρως αποκαλυπτική της αλήθειας. Καθώς η εταιρεία THEMA δεν δέχθηκε να ακολουθήσει τον κυβερνητικό κατήφορο να λέει… ανακρίβειες. Ότι δηλαδή τάχα ολοκληρώθηκαν οι 18 μήνες δοκιμών που εγγυώνται την ασφαλή λειτουργία του αυτόματου έργου, μέσα σε μόλις 13 μήνες. Ή ότι, δήθεν, άλλαξαν οι διεθνείς κανονισμοί επειδή δεν βολεύουν την ελληνική κυβέρνηση.

Καθοριστικά στην αποκάλυψη της αλήθειας ήταν, όμως και τα πρόσφατα ατυχήματα κατά τις δοκιμές του Μετρό, δυο μόλις μήνες πριν την παράδοση του έργου και τα οποία απέκρυπταν επιμελώς. Ο εκτροχιασμός συρμού που κόστισε 600.000 ευρώ και η μετωπική σύγκρουση συρμών στο Αμαξοστάσιο, που έφερε στο φως της δημοσιότητας η Εφημερίδα των Συντακτών, επιβεβαίωσαν τις ανησυχίες για την ασφαλή λειτουργία του Μετρό.

Όσο, όμως, περισσότερο μιλούσε ο υφυπουργός Ταχιάος, τόσο χειρότερα γίνονταν τα πράγματα.

Αφού οι ένοχες, όσο και ατυχείς προσπάθειες εξωραϊσμού αυτών των ατυχημάτων, τα οποία τελικά αναγκάστηκε να επιβεβαιώσει, ενίσχυσαν την ανησυχία και ενέτειναν την πεποίθηση ότι δεν λέει την αλήθεια.

Το επιχείρημα ότι δήθεν πρόκειται για παιδικές ασθένειες του συστήματος ήταν τουλάχιστον αφελές. Αφού όλοι καταλάβαιναν ότι αυτό το σύστημα  που είναι ακόμη… παιδί, σύμφωνα με τις δικές του δηλώσεις, δεν θα προλάβαινε να… μεγαλώσει και να αποβάλει τις παιδικές ασθένειες μέσα σε δυο μόλις μήνες, όπως εκείνος ισχυρίζονταν.

Αλλά και η αμήχανη απόδοση των ατυχημάτων σε κακούς… χειρισμούς από τον υφυπουργό, ενίσχυσε την αμφιβολία για το αν η κατάσταση είναι υπό έλεγχο. Καθώς αποκάλυψε, άθελά του, ότι το Μετρό, ενάμισι μήνα πριν την παράδοσή του, δεν λειτουργεί ακόμη με αυτόματο τρόπο, αλλά… χειροκίνητα.

Τέλος, η απελπισμένη προσπάθεια του υπουργού Σταϊκούρα να χρησιμοποιήσει τη δύναμη της μεταφυσικής, επιστρατεύοντας την εκκλησία για να… εξορκίσει το κακό και επιβιβάζοντας παπάδες στο Μετρό, ήταν το κερασάκι στην τούρτα της κυβερνητικής προσπάθειας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.

Μετά από τις πιέσεις, ο υφυπουργός αναγκάστηκε να αποκαλύψει την αλήθεια.

Το Μετρό που θα παραδώσουν θα είναι ημιτελές. Θα είναι, δηλαδή, ένα… μαϊμού αυτόματο Μετρό, που θα λειτουργεί χειροκίνητα και που θα αντικαταστήσει για αρκετό καιρό το υπερσύγχρονο αυτόματο έργο που μας υπόσχονταν. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες δοκιμαστικές λειτουργίες.

Οι οποίες, προφανώς, μετά τις 30 Νοεμβρίου που θα παραδοθεί το έργο, θα συνεχίσουν να εκτελούνται κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν το Μετρό δεν θα μεταφέρει επιβάτες.

Μέχρι το έργο να είναι έτοιμο να παραδοθεί με ασφάλεια σε κανονική εμπορική λειτουργία, μετά από αρκετό καιρό. Έτσι όπως θα το παρέδιδε κάθε σοβαρός οργανισμός που σέβεται τον εαυτό του.

Με δυο λόγια, μας κοροϊδεύουν στα μούτρα.

Μετά από:

  • 18 χρόνια από την έναρξη κατασκευής του έργου,
  • 5,5 χρόνια από την ανάληψη της διοίκησής του από αυτή την κυβέρνηση το 2019,
  • 100 εκατομμύρια ευρώ που έδωσαν στους εργολάβους σαν αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις που οι ίδιοι προκάλεσαν,
  • την καταστροφή της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας ενός εξαιρετικής σημασίας, μοναδικού αρχαιολογικού πολεοδομικού συγκροτήματος που βρέθηκε ακέραιο στο σταθμό Βενιζέλου και τέλος,
  • επανειλημμένες υποσχέσεις ότι δήθεν το έργο θα ήταν έτοιμο από τον Απρίλιο του 2023 ακόμη,

έρχονται σήμερα, τέλος του 2024 και παραδίδουν ένα ημιτελές, ένα… μαϊμού αυτόματο Μετρό.

Bon pour lorient”, δηλαδή καλό για την ανατολή, που θα έλεγαν οι πάλαι ποτέ αποικιοκράτες για τα έργα που έκαναν για τους υπηκόους τους.

Οι ευθύνες της κυβέρνησης είναι τεράστιες.

Όχι μόνο γιατί για μια ακόμη φορά αποδεικνύεται ότι ψεύδεται. Αλλά και γιατί αποδεικνύεται αναξιόπιστη να παραδώσει ένα ασφαλές, αυτόματης λειτουργίας, υπερσύγχρονο έργο.

Αυτή την κυβέρνηση θα την ακολουθεί πάντα το «πάμε κι όπου βγει» που οδήγησε στο τραγικό δυστύχημα των Τεμπών…

*Του Γιάννη Α. Μυλόπουλου, Καθηγητή, πρώην Πρύτανη ΑΠΘ, Πρώην Πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ, Επικεφαλής παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη

  Πώς η Ρωσία με τους «Βορειοκορεάτες» αποκτά μια νέα δύναμη pelop.gr  Πελοπόννησος Newsroom ...