Ρόμπερτ ντε Νίρο προς μεγιστάνες του πλούτου: «Αν μπορείτε να ξοδέψετε δισεκατομμύρια για να φτιάξετε πυραύλους, εφαρμογές και εικονικούς κόσμους,
μπορείτε να ξοδέψετε ένα κλάσμα από αυτό για να ταΐσετε παιδιά και να ανοικοδομήσετε κοινότητες.
Θέλετε να αυτοαποκαλείστε οραματιστές;
Τότε αποδείξτε το με συμπόνια, όχι με δελτία τύπου»
Πέμπτη, Ιουλίου 06, 2023
"Το Γεράκι της Μάλτας" του Ντάσιελ Χάμετ και του Τζον Χιούστον: δύο θρυλικά έργα για τη νουάρ λογοτεχνία και τον νουάρ κινηματογράφο
Ο Τζον Χιούστον, γράφει ο Β. Ραφαηλίδης
το 1975 στο Βήμα και σε κριτική για την ταινία του Χιούστον -Βρώμικη
Πόλη-, είναι ο Οδυσσέας του Σινεμά και έχει δικαίωμα να κοροϊδεύει όσους
δυστυχείς επιμένουν να φθάσουν στην Ιθάκη τους. Ο Χιούστον, αυτός ο
παρολίγον μόνιμος υπαξιωματικός του αμερικάνικου στρατού, ο πρώην λοχίας
του μεξικάνικου στρατού , ο πρώην επαγγελματίας μποξέρ που σταμάτησε
όταν του έσπασαν τη μύτη, ο πρώην μυθιστοριογράφος, ζωγράφος και
σεναριογράφος και από το 1941, σκηνοθέτης, είναι ο κορυφαίος της
λεγόμενης «χαμένης γενιάς» του Χόλιγουντ. Δεν είναι δύσκολο να
επισημάνει κανείς το στυλ και τις σταθερές της προβληματικής του
Χιούστον όταν γνωρίζει τις δύο ταινίες του- κλειδιά: To Γεράκι της Μάλτας (1941) και το Ο θησαυρός της Σιέρρα Μάδρε(1947).
Το σύμπαν που φτιάχνει ο Χιούστον είναι
συνήθως ένα αυτάρκες σύμπαν, χωρίς επικοινωνία με τους «απέξω», στο
εσωτερικό του οποίου γυροφέρνει μια ελπίδα και επιτυχία και πόλεμο που
δεν πραγματοποιείται ποτέ. Οι ήρωες του Χιούστον είναι μονίμως
απελπισμένοι αλλά όχι και παραιτημένοι. Μάχονται λυσσασμένα μέχρι την
τελική πτώση και εδώ βρίσκεται το παράξενο μεγαλείο τους. Οι
ελπίζοντες έχουν χαμένο το παιχνίδι εκ των προτέρων γιατί το παίζουν
πάντα με χαρτιά σημαδεμένα από τον αντίπαλο. Αυτό συμβαίνει κατά κόρον
και στην πλοκή της σημερινής ταινίας που κατέχει κάποιες πρωτιές που
πρέπει να αναφέρουμε:
-Πρώτον, σηματοδοτεί την πρώτη σκηνοθετική δουλειά του μέχρι πρότινος σεναριογράφου, Τζον Χιούστον.
-Δεύτερον, σηματοδότησε το ξεκίνημα
ενός νέου κινηματογραφικού είδους, του φιλμ νουάρ και δημιούργησε το
αρχέτυπο του ιδιωτικού ντεντέκτιβ πάνω στο οποίο βασίστηκαν πολλοί
συνάδελφοί του μετέπειτα.
-Τρίτον, έβγαλε από την αφάνεια τον
42χρονο τότε Χάμφρει Μπόγκαρτ που μέχρι το Γεράκι της Μάλτας έπαιζε σε
δευτεροκλασάτα αστυνομικά φιλμ και σήμανε την αρχή μιας υπέροχης φιλίας
και συνεργασίας μεταξύ των Χιούστον και Μπόγκαρτ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου