«Οἳ δ᾽ Ἄργός τ᾽ εἶχον Τίρυνθά τε τειχιόεσσαν Ἑρμιόνην Ἀσίνην τε, βαθὺν κατὰ κόλπον ἐχούσας»
Ιλιάδα, Β, 559-560
Γιώργου Σεφέρη, "Ο βασιλιάς της Ασίνης"
ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ανήκει στην ποιητική συλλογή του Γ. Σεφέρη Ημερολόγιο Καταστρώματος Α' και, όπως δηλώνεται στο τέλος, γράφτηκε μέσα στη διετία 1938-1940. Σχετίζεται με μια αόριστη μνεία της Ασίνης (πόλης της Αργολίδας) στο Β', 560 της Ιλιάδας (κατάλογος νεών*):
Ερμιόνην Ασίνην τε βαθύν κατά κόλπον εχούσας (= την Ερμιόνη και την Ασίνη που βρίσκονται στο βαθύ κόλπο).
Το ποίημα στηρίζεται κυρίως πάνω στα αντιθετικά ζεύγη: φως-σκιά, επιφάνεια-βάθος, παρόν-παρελθόν, παρουσία-απουσία.
Ο ποιητής ξεκινάει από μια εμπειρία των αισθήσεων (περιήγηση στο κάστρο της Ασίνης) και φτάνει σε μια πνευματική εμπειρία: ο ποιητής ένα κενό (στ. 54).
Ο βασιλιάς της Ασίνης αποδίδεται μέσα στο ποίημα με μια σειρά από εικόνες και σύμβολα που εκφράζουν την απουσία της ζωής και το αίσθημα του κενού.
Κεντρική ιδέα του ποιήματος το εφήμερο της ανθρώπινης ύπαρξης, η βεβαιότητα σχεδόν πως από αυτό που συνθέτει την ατομικότητα, την προσωπικότητά μας, αυτό που είμαστε τώρα (σκέψεις, συναισθήματα κλπ) , χάνεται μετά το θάνατό μας. Το κενό κάτω από τη χρυσή προσωπίδα του ξεχασμένου αλλοτινού βασιλιά της Ασίνης αποτελεί το βασικό μοτίβο-κλειδί στην ερμηνεία του ποιήματος.
Ο ποιητής , αν και κατ΄εξοχήν ευαίσθητος, με οξυμένη φαντασία και στοχαστικός άνθρωπος , αδυνατεί να ανασυνθέσει τη ζωή και την προσωπικότητα ενός άλλου ανθρώπου που έζησε στο παρελθόν. Συνειδητοποιεί πως πέραν της αίσθησης του παρόντος, που μας δίνουν οι αισθήσεις μας , δεν υφίσταται καμία άλλη διασφάλιση, καμία άλλη συνέχεια για ό,τι συνιστά τη ζωή και την ύπαρξη ενός ανθρώπου.
_____________________________
Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΙΝΗΣ
Ασίνην τε...
ΙΛΙΑΔΑ
| Κοιτάξαμε όλο το πρωί γύρω γύρω το κάστρο1 | ||
5 | Οι φλέβες του βράχου3 κατέβαιναν από ψηλά | ||
| στριμμένα κλήματα γυμνά πολύκλωνα ζωντανεύοντας | ||
|
| ||
10 | Από το μέρος του ήλιου ένας μακρύς γιαλός ολάνοιχτος | ||
15 | μόνο μια λέξη στην Ιλιάδα κι εκείνη αβέβαιη5 | ||
| ριγμένη εδώ σαν την εντάφια χρυσή προσωπίδα.6 | ||
20 | Ο βασιλιάς της Ασίνης ένα κενό κάτω απ' την προσωπίδα | ||
|
| και τα παιδιά του αγάλματα7 | |
| κι οι πόθοι του φτερουγίσματα πουλιών κι ο αγέρας | ||
25 | αραγμένα σ' άφαντο λιμάνι· | ||
| κάτω απ' την προσωπίδα ένα κενό. | ||
|
| ||
| Πίσω από τα μεγάλα μάτια τα καμπύλα χείλια τους βοστρύχους | ||
30 | μέσα στην αυγινή γαλήνη του πελάγου και το βλέπεις: | ||
| ένα κενό παντού μαζί μας. | ||
35 | κι η νέα γυναίκα που έφυγε να παίξει | ||
| με τα σκυλόδοντα του καλοκαιριού8 | ||
|
| ο χείμαρρος του ήλιου | |
| με τ' αρχαία μνημεία και τη σύγχρονη θλίψη. | ||
|
| ||
40 | Κι ο ποιητής αργοπορεί κοιτάζοντας τις πέτρες κι αναρωτιέται, | ||
| υπάρχουν άραγε | ||
|
| αιχμές τα κοίλα και τις καμπύλες | |
| υπάρχουν άραγε | ||
|
| και της φθοράς | |
45 | υπάρχουν, η κίνηση του προσώπου το σχήμα της στοργής | ||
|
| ζωή μας | |
| αυτών που απόμειναν σκιές κυμάτων και στοχασμοί με την | ||
|
| απεραντοσύνη του πελάγου | |
| ή μήπως όχι δεν απομένει τίποτε παρά μόνο το βάρος | ||
50 | εκεί που μένουμε τώρα ανυπόστατοι λυγίζοντας | ||
| σαν τα κλωνάρια της φριχτής ιτιάς10 σωριασμένα μέσα στη | ||
|
| διάρκεια της απελπισίας | |
| ενώ το ρέμα κίτρινο κατεβάζει αργά βούρλα ξεριζωμένα | ||
|
| μες στο βούρκο | |
| εικόνα μορφής που μαρμάρωσε με την απόφαση μιας πί- | ||
|
| κρας παντοτινής. | |
| Ο ποιητής ένα κενό. | ||
|
| ||
55 | Ασπιδοφόρος ο ήλιος ανέβαινε πολεμώντας | ||
| κι από το βάθος της σπηλιάς μια νυχτερίδα τρομαγμένη | ||
|
| τάρι: | |
| «Ασίνην τε Ασίνην τε...». Να 'ταν αυτή ο βασιλιάς της Ασίνης | ||
|
| πολη | |
60 | γγίζοντας κάποτε με τα δάχτυλά μας την αφή του πάνω | ||
|
| στις πέτρες. | |
| ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ κατάλογος νεών: κατάλογος πλοίων (κατά πόλεις) που πήραν μέρος στον Τρωικό πόλεμο. Πηγή ερμηνευτικών σχολίων: http://ebooks.edu.gr ______________________________ ___________________ Γιώργος Σεφέρης (1900-1971) - Βικιπαίδεια___________________ | Ασίνη, καλοκαίρι '38 - Αθήνα, Γεν. '40
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου