Παρασκευή, Ιουλίου 02, 2021

 

Ένας κανίβαλος ανάμεσα στους πολιτισμένους

Αντώνης Ν. Φράγκος

 avgi.gr


Ακόμη μία αποκάλυψη κρατικής βαρβαρότητας στον αγώνα για την αντίσταση της μνήμης

Ο Γάλλος -γεννημένος το 1949- Ντιντιέ Ντενένξ συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων νεο-πολάρ συγγραφέων έχοντας αφιερώσει την τέχνη του στην αποκάλυψη κρατικών εγκλημάτων. Χαρακτηριστική είναι η υπόθεση του βιβλίου του «Έγκλημα και μνήμη» (εκδόσεις Πόλις), με τη μαζική σφαγή Αλγερινών διαδηλωτών υπέρ της ανεξαρτησίας της χώρας τους στο Παρίσι τον Οκτώβριο του 1961, την οποία οργάνωσε ο αρχηγός της αστυνομίας Μορίς Παπόν, που καταδικάσθηκε αργότερα ως εγκληματίας πολέμου, καθόσον συνεργάτης των ναζί και αποκλειστικός υπεύθυνος για τη σύλληψη και αποστολή στα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης όλων των Εβραίων του Μπορντό.

Ο Ντενένξ, που δούλεψε ως κοινωνικός λειτουργός, τυπογράφος και δημοσιογράφος, υπογράφει εδώ το βιβλίο που εκδόθηκε το 1998 με τίτλο «Κανίβαλος» και το οποίο κυκλοφόρησαν προσφάτως οι εκδόσεις Oposito, σε ωραία μετάφραση της Μαρίας Θεοχάρη. Μια μικρή, αλλά περιεκτική αναφορά στον αγώνα των κατοίκων της Νέας Καληδονίας για την αυτοτέλειά τους από την ξεδοντιασμένη αποικιοκρατία της Γαλλίας. Στον Ειρηνικό Ωκεανό, κοντά στην Αυστραλία, οι Κανάκ εξεγέρθηκαν τη δεκαετία του ’80, με τη σύγκρουση να κλιμακώνεται τον Μάη του 1988, όταν ύστερα από αιματηρές συγκρούσεις οι αυτονομιστές απαγάγουν είκοσι αστυνομικούς και τους κρατούν ομήρους. Η βίαιη επέμβαση του γαλλικού στρατού ύστερα από εντολή του σοσιαλιστή Φρανσουά Μιτεράν για τη συντριβή των «βαρβάρων» είχε ως αποτέλεσμα είκοσι νεκρούς αυτόχθονες και δύο ένστολους. Μεταξύ των θυμάτων, ο Αλφόνς Ντιανού, 28 χρόνων, μουσικός και χαρισματικός ηγέτης των Κανάκ και του Σοσιαλιστικού Μετώπου Εθνικής Απελευθέρωσης.

Ο Ντενένξ γράφει για τους Κανάκ, τους οποίους ο Πρόεδρος Σιράκ αποκάλεσε «υπανθρώπους», και μας πηγαίνει πίσω στη Γαλλία του 1931, όταν στη Διεθνή Αποικιακή  Έκθεση του Παρισιού γηγενείς από τις διάφορες αποικίες της μεταφέρονται με το ζόρι για να τοποθετηθούν σε κλουβιά μαζί με ζώα και κατασκευές από τις χώρες προέλευσής τους προς τέρψιν των Παριζιάνων! Εκατόν έντεκα άνθρωποι από τη Νέα Καληδονία στριμώχνονται σε ένα κλουβί με την επιγραφή «ανθρωποφάγοι», ενώ τους επιβάλλεται να γυμνωθούν, να παίζουν κύμβαλα και να χορεύουν. Μεταξύ αυτών και ο Γκοσενέ. Είναι αυτός που αφηγείται ύστερα από δεκαετίες την περιπέτειά του σε δύο νεαρούς αντάρτες στο νησί τής πατρίδας του -σε οδοφράγματα με τα αυτόματα στο χέρι-, όταν απαγορεύουν την προσπέλαση στον λευκό φίλο του. Τους μιλάει για τον κυνισμό των Γάλλων αποικιοκρατών, που φθάνουν στο σημείο να δανείζουν τριάντα Κανάκ σε ένα γερμανικό τσίρκο! Σε ανταπόδοση, αντικαθιστούν τους δικούς τους πεθαμένους αιφνιδίως κροκόδειλους με εκείνους των τσιρκολάνων. Και ενώ ο Γκοσενέ πίνει τσάι με τους αυτονομιστές, εξιστορεί ότι μέσα σ’ αυτούς που έστειλαν στη Γερμανία είναι και η καλή του Μινοέ, που για χάρη της δραπετεύει από το κάτεργο της έκθεσης για τη φέρει πίσω. Μαζί με έναν σύντροφό του χάνεται στους δρόμους της Πόλης του Φωτός - αυτός, ένας «κανίβαλος» ανάμεσα στους πολιτισμένους. Εν ολίγοις, ο βετεράνος μαχητής μετατρέπεται έτσι σε έναν γκρίοτ, εκείνον που επαναφέρει στη μνήμη το ιστορικό παρελθόν μέσω της προφορικής ομιλίας, καθώς ο αγώνας για τη μνήμη αποτελεί καθημερινό στοίχημα, εστία αντίστασης.

INFO

Ντιντιέ Ντενένξ

«Κανίβαλος»

Εκδόσεις Oposito

Σελ: 112

Τιμή: 7,63 ευρώ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Philip Glass - Songs From Liquid Days (Live) : Όταν ο μουσικός μινιμαλισμός ερωτεύτηκε την Ποίηση

Το Songs from Liquid Days(1986 είναι μια συλλογή τραγουδιών που συνέθεσε ο συνθέτης Philip Glass σε στίχους των Paul Simon, Suzanne Vega, ...