Κυριακή, Απριλίου 11, 2021

OPERA HENRY PURCELL , "DIDO AND AENEAS"/ ΔΙΔΩ ΚΑΙ ΑΙΝΕΙΑΣ-ΕΝΑΣ ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΜΥΘΙΚΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (Ελληνικοί υπότιλοι)

ΑΙΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΔΩ : Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΤΡΑΓΙΚΟΥ ΕΡΩΤΑ

1.
 Aeneas filius Anchisae est. Patria Aeneae Troia est. Graeci Troiam oppugnant et dolo expugnant. Aeneas cum Anchisa, cum nato et cum sociis ad Italiam navigat. Sed venti pontum turbant et Aenean in Africam portant. Ibi Dido regina novam patriam fundat. Aeneas reginae insidias Graecorum renarrat. Regina Aenean amat et Aeneas reginam. Denique Aeneas in Italiam navigat et regina exspirat.

 Μετάφραση

Ο Αινείας είναι γιος του Αγχίση. Πατρίδα του Αινεία είναι η Τροία. Οι Έλληνες πολιορκούν την Τροία και την κυριεύουν με δόλο. Ο Αινείας πλέει προς την Ιταλία με τον Αγχίση, με το γιο του και με τους συντρόφους του. Οι άνεμοι όμως αναταράζουν το πέλαγος και φέρνουν τον Αινεία στην Αφρική. Εκεί η βασίλισσα Δίδω θεμελιώνει μια καινούργια πατρίδα. Ο Αινείας διηγείται στη βασίλισσα από την αρχή τους δόλους των Ελλήνων. Η βασίλισσα ερωτεύεται τον Αινεία και ο Αινείας τη βασίλισσα. Τελικά ο Αινείας πλέει στην Ιταλία και η βασίλισσα ξεψυχάει.

 Β. Η ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΩΣ ΚΑΤΑΛΟΙΠΟ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΩΣ ΤΡΟΦΟΔΟΤΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

*Αινείας - Βικιπαίδεια

*Διδώ - Βικιπαίδεια

File:Low ham mosaic.jpg

1. Μωσαϊκό από τη ρωμαϊκή βίλα του 4ου αι. , στο  Low Ham στη Βρετανία, που δείχνει τον Αινεία και τη Διδώ σε ερωτική περίπτυξη.


 
2. Sir Nathaniel Dance-Holland (1735 – 1811): "Η συνάντηση της Διδούς και του Αινεία" (1766).


3.  Giovanni Battista Tiepolo:  "Ο Αινείας συστήνει στη Διδώ την Αφροδίτη, που έχει πάρει τη μορφή του Ασκάνιου" .Έργο του 1757, που βρίσκεται στη Villa Valmarana, της Vicenza
 
4. "Η Διδώ στην πυρά": έργο του  Johann Heinrich The Elder Tischbein (1775).

 
5.  Η αυτοκτονία της Διδούς , όπως την εμπνεύστηκε  ο Simone Vouet (1590-1649).

 Γ/ ΑΚΟΥΣΤΕ ΚΑΙ ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΗΜΗ ΤΡΙΠΡΑΚΤΗ ΟΠΕΡΑ ΤΟΥ ΠΕΡΣΕΛ "ΔΙΔΩ ΚΑΙ ΑΙΝΕΙΑΣ"
Η Όπερα του Henry Purcell (Χένρι Πέρσελ - Βικιπαίδεια) «Διδώ και Αινείας»  (Dido and Aeneas - Wikipedia) βασίζεται στον έρωτα των δύο πρωταγωνιστών, της βασίλισσας της Καρχηδόνας, Διδούς, και του Αινεία που φιλοξενείται στα ανάκτορά της, μετά την καταστροφή της Τροίας. Μάγισσες και πνεύματα προσπαθούν να καταστρέψουν τη βασίλισσα, διώχνοντας μακριά τον Αινεία, δήθεν κατ΄εντολή του Δία, και οδηγώντας τη Διδώ να διώξει τον αγαπημένο της, καθώς πιστεύει ότι την εγκαταλείπει σκόπιμα, και στη συνέχεια να αυτοκτονήσει. Μετά το θρήνο της Διδούς –ένα από τα πιο συγκινητικά κομμάτια της Μπαρόκ Μουσικής– το δράμα ολοκληρώνεται με το χορό, που σχολιάζει την τραγική μοίρα του ανθρώπου.

Η σχετικά μικρή διάρκεια, το μυθικό στοιχείο και η θεματολογία του: φιλοδοξία, ζήλια και προδοσία, το κάνουν ένα πολύ αγαπημένο έργο του λυρικού ρεπερτορίου. Η Όπερα «Διδώ και Αινείας» πρωτοπαρουσιάστηκε το 1689, στο Josias Priest's girls' school στο Λονδίνο και από τότε παρουσιάζεται, σε σταθερή βάση, σε όλα τα μεγάλα θέατρα. 

 

Σύνοψη του Έργου

Στο παλάτι της Καρχηδόνας, η βασίλισσα Διδώ είναι ανήσυχη, ο έρωτάς της για τον Τρώα ήρωα Αινεία είναι μεγάλος, όμως  έχει άσχημο προαίσθημα για το μέλλον της. Η Μπελίντα, Κυρία επί των τιμών της, προσπαθεί να την ηρεμήσει.
Έρχεται ο Αινείας και κανονίζουν το γάμο τους, η Διδώ πρόσκαιρα ξεχνάει τις ανησυχίες της!
Όμως, παράλληλα, σε μια σκοτεινή σπηλιά, οι Μάγισσες σχεδιάζουν την καταστροφή της βασίλισσας και της Καρχηδόνας… Καλούν τα πνεύματα του κακού και τους λένε το σχέδιο: Ένα πνεύμα θα εμφανιστεί στον Αινεία με την μορφή του Ερμή, μεταφέροντας του ψεύτικη διαταγή του Δία, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να εγκαταλείψει την Καρχηδόνα και την Διδώ για να φύγει με τον στόλο του για την Ιταλία όπου και θα ιδρύσει τη Νέα Τροία! Δηλαδή, τη Ρώμη! Οι Μάγισσες θα βάλουν φωτιά στην Καρχηδόνα και θα βυθίσουν τον στόλο του Αινεία!
Στο δάσος κατά την διάρκεια της γιορτής  για  τον επικείμενο γάμο, οι Μάγισσες δημιουργούν μια καταιγίδα!  Φεύγουν όλοι…  Το σκοτεινό πνεύμα εμφανίζεται στον Αινεία μεταφέροντας του τη δήθεν διαταγή του Δία! Εκείνος θλιμμένος, υπακούοντας, αποχαιρετά την αγαπημένη του! Η Διδώ συντετριμμένη οδηγείται προς το τέλος της …


Δεν υπάρχουν σχόλια: