Ταξίδι στην Ιταλία
Κριτική από τον Χρήστο Μήτση -Αθηνόραμα
Ένα ευκατάστατο ζευγάρι Βρετανών ταξιδεύουν ως τη Νάπολη για να πουλήσουν μια βίλα που κληρονόμησαν. Η αλλαγή περιβάλλοντος θα επιδράσει δραματικά στη σχέση τους, η οποία περνάει μια ανομολόγητη κρίση. Αριστουργηματικό ψυχολογικό δράμα που επηρέασε καταλυτικά ολόκληρο το μεταπολεμικό ευρωπαϊκό σινεμά.Από τις πέντε συνολικά ταινίες της συνεργασίας Ροσελίνι - Μπέργκμαν,
το «Ταξίδι στην Ιταλία» αποτελεί όχι μόνον την ευτυχέστερη στιγμή της
συνεργασίας τους, αλλά και το κορυφαίο αριστούργημα της φιλμογραφίας του
Ιταλού auteur. Προχωρώντας μπροστά από την ντοκιμαντερίστικη αισθητική
του νεορεαλισμού, την οποία αρχίζει να εξελίσσει με το «Στρόμπολι»
(1950), ο Ροσελίνι στρέφει το φακό του στη «μυθοπλασία» του σύγχρονου
ζευγαριού, αναζητώντας τις δυνάμεις εκείνες (κοινωνικές, ψυχολογικές,
οικονομικές) που την καθορίζουν.
Με καίρια σκηνοθετική λιτότητα
που αντιπαραβάλλει πρόσωπα και φυσικό τοπίο, ιστορικές μνήμες και
ψυχολογικές συγκρούσεις, παρακολουθεί ένα ευκατάστατο ζευγάρι Βρετανών,
οι οποίοι ταξιδεύουν οδικώς ως τη Νάπολη για να πουλήσουν μια βίλα που
κληρονόμησαν. Η αλλαγή περιβάλλοντος θα επιδράσει δραματικά στην
ετοιμόρροπη σχέση τους, θεματική γύρω από την οποία θα στηθεί ολόκληρο
το μοντέρνο σινεμά. Διεισδυτική προσέγγιση μιας ολόκληρης πολιτισμικής
πραγματικότητας, το συγκλονιστικό αυτό φαινομενολογικό δράμα έθεσε
καινούργια δεδομένα στην κινηματογραφική δραματουργία και αφήγηση, τα
οποία αναγνωρίζει κανείς ξεκάθαρα πλέον πίσω από τις εικόνες του
Αντονιόνι, του Βέντερς, του Τσεϊλάν, του Φαραντί…
Α/Μ. Ιταλία. 1954. Διάρκεια: 97΄.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου